AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Del Skrevet 15. april 2023 Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Del Skrevet 15. april 2023 Ja, det gjør det faktisk. Jeg har ikke lappen. Anonymkode: b5100...a10 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Del Skrevet 15. april 2023 Folk er forskjellige, ikke alle som har brukt for lappen. Anonymkode: 6064b...62e 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 Hvis han går, sykler og tar buss, hvor i all verden kommer masing om skyss inn i bildet? Frihet med bil? Er du fra tjukke bøgda? Anonymkode: bf952...75c 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 Dyrt å ta lappen. Unødvendig OG dyrt å ha bil i Oslo. Anonymkode: 0b2a3...0e5 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 15. april 2023 #6 Del Skrevet 15. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er noe jeg har stusset på flere ganger. Hvorfor finnes det voksne folk som ikke har tatt eller tar lappen på bil? Har for eksempel en i familien som ikke har lappen. Han går rundt, tar buss, tog, sykler overalt. Til butikken, til sosiale sammenhenger, til jobb osv. Det virker jo bare helt jævlig slitsomt. For meg er det en så stor frihet å ha bil og ha lappen! Kan liksom kjøre overalt når jeg vil. Er ikke avhengig av noen. Så, jeg forstår ikke hvorfor folk setter seg i denne situasjonen? Må jo være jævlig slitsomt å være avhengig av andre hele tiden? Mase om skyss fra andre osv? Gir jo ikke mening i dagens samfunn? Anonymkode: 167d1...955 Ikke alle klarer å ta lappen lett nok. Det kan f.eks. være prestasjonsangst eller fartsangst. Kostnadene kan stoppe noen. Endret 15. april 2023 av I Grosny 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Del Skrevet 15. april 2023 Å ta lappen er dyrt. Å ha bil er dyrt. For noen så er økonomi viktigere enn frihet. Jeg har lappen selv da, og har blitt syk slik at jeg ikke kan ta kollektivt. Så den friheten å ha lappen og egen bil er totalt avgjørende for meg. Anonymkode: d2846...019 3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg tok lappen sent, og lenge gikk det helt greit uten lappen. Utrolig hva man kan frakte med sykkel.. Men klart. Å reise på tur gjorde meg fort avhengig av andre. Å hente møbler var vanskelig. Og når vi fikk barn måtte jeg ha lappen. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte meg uten.. Anonymkode: 55b59...e1e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg gikk mange år før jeg tok lappen. Det var helt uproblematisk. Gikk mye, hadde stålkontroll på bussrutene, måtte ha mer struktur på morgenen for å ikke miste bussen osv. Så tok jeg lappen og ble både latere og slappere. Før gikk jeg lett hjem fra butikken en halvtime med tunge handleposer i begge hendene, tenkte ikke over det engang. Hadde aldri gjort det samme idag. Det trenger overhodet ikke være tafatt å ikke ha lappen, jeg ser egentlig litt opp til de som går inn for å klare seg uten. Savner den utgaven av meg selv. Anonymkode: 8d65a...026 20 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 15. april 2023 #10 Del Skrevet 15. april 2023 (endret) Viss en bor i byen gir det selvsagt veldig mening, bor en på landet hvor det går en buss om dagen kanskje er en litt mer avhengig av bil. Men avhengig er en uansett om det er bil eller Skyss en er avhengig av. Mennesker i alle generasjoner foruten om de siste har aldri hatt bil eller lappen. Det er skamdyrt å både ta lappen og ha bil i dag i forhold til kollektivt. Med bil og stillesittende arbeid er vi blitt latere og folk kjører jo bare de skal 2 min med bil, men det går faktisk helt fint å gå også, kroppen vår har bein å gå på, de er der av en grunn 😉 Endret 15. april 2023 av skreppamedleppa 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg er oppvokst sentralt i Oslo, jeg så ikke noe poeng med å ta førerkort. Og de fleste av mine venner tok ikke førerkort da vi var unge. Jeg tok det senere, da jeg flyttet ut av Oslo. Men jeg har ikke bil i dag, tar offentlig transport. Spør kanskje om å bli kjørt en gang i året. Og skulle jeg få nei da, så kan jeg ta drosje. Jeg klarer meg veldig fint uten bil. Anonymkode: 4aae5...4e5 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg er livredd for å kjøre bil. I tillegg har jeg ikke råd til å ha bil. Du burde få hodet ut av egen ræv, TS. Anonymkode: 73b98...913 23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har helseutfordringer som har hindret meg i å ta lappen. Visste ikke at det gjør meg til en dårlig person. Anonymkode: b377a...b9b 9 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har førerkort og bil. Bruker bilen veldig lite siden jeg bor i en by. Jeg går mot ufør og den dagen 100% ufør er vedtatt, så selger jeg bilen. Da har jeg ikke behov for å kjøre bil til forskjellige steder NAV vi jeg skal utprøves. Kommer til å spare ca 2000.- i mnd. Trenger hverken buss, trikk eller tog for å leve i byen. Da kan jeg få trim samtidig som jeg går til butikken eller andre steder. Anonymkode: ab94c...dec 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Del Skrevet 15. april 2023 Har ikke bruk for bil her jeg bor. De få gangene jeg savner det, så er det ikke noe problem å få hjelp av venner, for det er ekstremt sjeldent Anonymkode: 7b4c3...773 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Del Skrevet 15. april 2023 De liker å være avhengig av andre, eller plage oss andre. Begynn å ta betalt. Anonymkode: 3cf13...f05 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å ta lappen er dyrt. Å ha bil er dyrt. For noen så er økonomi viktigere enn frihet. Jeg har lappen selv da, og har blitt syk slik at jeg ikke kan ta kollektivt. Så den friheten å ha lappen og egen bil er totalt avgjørende for meg. Anonymkode: d2846...019 Dette må være det tristeste jeg har lest i hele år. Anonymkode: 3fe5c...f80 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Del Skrevet 15. april 2023 Ulike mennesker har ulike behov, interesser og prioriteringer. TS virker litt enkel som ikke har forståelse for dette og i tillegg oppretter en tråd om det. Anonymkode: 8c557...432 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Del Skrevet 15. april 2023 Vokst opp på landet. 18 år i 1985. En person i klassen som ikke tok lappen som 18-åring. Av kullet på 100 var det kanskje 7 - 8 som ikke tok den da. De fleste med lappen hadde egen bil. Bodde mange år i Oslo etterpå, uten bil. Så det kommer an på hvor man bor. Anonymkode: 6254c...226 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De liker å være avhengig av andre, eller plage oss andre. Begynn å ta betalt. Anonymkode: 3cf13...f05 Jeg har bodd i Oslo i mange år uten bil, var aldri avhengig av andre for det. Anonymkode: a6864...fad 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå