Gå til innhold

Boligkjøp i blinde - Norge


Panna

Anbefalte innlegg

Jeg ble også litt paff over at de snakker om små budsjetter. Men jeg måtte le litt av dem i episode 4 som hadde 8 millioner å rutte med til å kjøpe hus, men var usikre på om de klarte å blåse 10,000kr til på plattingen 😅 Det ble lissom så surrealistisk 😅

Lurer på om deltagerne har fått beskjed om å være skikkelig misfornøyde jeg. De vet jo at det mest sannsynlig blir knallbra til slutt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

baremeg skrev (19 minutter siden):

Så det da det gikk på tv for en stund tilbake. Ser ut som om det er på Viaplay 

https://viaplay.no/serier/boligkjop-i-blinde-danmark

 

 

anonymBbruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk begge to! Da har jeg ikke sett nøye nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den siste episoden nå, om de som flyttet til Hønefoss. Pga forsinkelser i byggeprosessen så hadde paret bodd i Airbnb-leilighet i Hønefoss i tre mndr etter at deres eget hus i Asker(?) ble solgt. Tror dere det er mulig å bo så nært så lenge uten å finne ut hva som er deres fremtidige hjem? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg liker megleren/programlederen jeg da :) gjør meg ingenting at det er hun som har en slags programlederrolle og er megler.

 

så synes jeg ikke det norske programmet er noe mer kunstig enn det danske 😛 i begge tilfeller skjønner man godt at de såklart har fått beskjed om å være misfornøyde når de første gang ser huset. Jeg synes likevel det kanskje blir litt for mye av de gode, for alle deltagerne vet jo at det skal pusses opp. Og jeg ser av budsjettene at de ikke har valgt ut deltagere som ikke har mulighet til å bruke en god del penger på renovering. 
Jeg elsker alt med programmet - eneste jeg kunne ønske meg var at vi fikk se mer av den faktiske oppussinga.

Når det gjelder argumentene om at den norske versjonene er mer kunstig og falsk enn den danske, så kan jeg ikke skjønne at det er så mange her som synes det 😂

i den danske versjonen er det så mye mer bruk av slitsomt overdrevent dramatisk musikk, mye mer mas om at de er redd for at det ikke blir bra, at det ikke er nok penger. Jeg fortrekker den norske versjonen 10/10 ass. :) 

 

og når det gjelder hvor mye plass en familie med 3 barn behøver, så MÅ man altså ikke bo i et palass med 3 doer, vaskerom og 5 soverom for å ha familie :) Vi har ett eneste trangt bad, og bor på under 70kvm med 2 barn, planløsningen er god og vi har en stor kjellerbod som såklart hjelper på. Og det går altså helt fint om man ikke hele tiden lengter etter noe mer og noe større (som kanskje er en ganske vanlig tankegang for bolig særlig i Norden). Familien i første program flyttet jo fra en leilighet med 2 soverom og ganske trang/upraktisk planløsning, så jeg tipper de føler at det nye huset er både stort og romslig nok for en familie på 5 jeg :)

Endret av Snurpe
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna skrev (På 13.4.2023 den 21.34):

Ser på første episode nå. Føles så falskt på måten hun Karianne prater og fniser, men det jeg reagerer mest på er at hun flere ganger står å sier at et budsjett på 5,5 mill. er så lite budsjett og lite penger. Hun skjønner paret er stresset siden de har så lite penger etc.

Virker også som de har gått inn for å finne det dyreste stygge huset de kunne finne. Får enkelt fine hus i Sarpsborg for under 5,5 mill.

Hva tenker dere?

Du glemmer at av de 5,5mill, skal også huset forvandles til noe de som skal ha huset ønsker. De som deltar,  ønsker ikke pusse opp selv, og finner ikke noe ferdig slik de vil. I tillegg til høye krav iht beliggenhet osv. For et greit oppussing budsjett,  for å bytte gulv, bad,  kjøkken og fikse strøm grunnleggende reprasjon. Bør de ha ca 1,5mill til det. Så da må de kjøpe hus til 4mill. Jo mer sentralt,  jo høyere ligger utsalgs priser.  I første episode, hadde de vel svært mange krav,  og oppussing budsjett på litt under en mill, om jeg ikke husker feil.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen episoder av den danske nå, og må si meg litt uenig med dere som mener den er mye bedre enn den norske. Begynte på første sesong, så mulig de nyeste episodene er bedre, da, men jeg synes husene er kjedeligere. De har mye trangere budsjett, så det blir en del enkle løsninger og en del rom som ikke blir gjort noe særlig med (annet enn for eksempel litt maling). I tillegg synes jeg mange av husene er ganske like og stylingen litt kjedelig, de velger for eksempel hvitt kjøkken veldig ofte. Og så synes jeg det er kjempekjedelig at man får se så mye av at parene pakker tingene sine osv. Det spoler jeg bare over, hehe. Er som sagt mulig at de nyeste sesongene er bedre, men jeg liker den norske bedre foreløpig. Men megleren/programlederen synes jeg er slitsom i den norske, likte henne ikke i det andre programmet hun var med i heller. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husene i Danmark er veldig like, to hustyper går igjen. I Norge har vi ett større mangfold av hustyper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de fikk gjort mye for oppussingsbudsjettet på rekkehuset i gårsdagens episode. Det hjelper å endre litt på planløsningen sånn at det blir mer lys. Det er sikkert et dyrt område i og med at huset kostet såpass mye fra før. 

Mannen virket veldig fornøyd med resultatet, kvinnen viste det kanskje ikke like mye men hun var litt vanskeligere å lese. De fikk en koselig hage 😊 de sa ikke noe om nærhet til marka da så vidt jeg fikk med meg men det er kanskje ikke så langt unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VildeS skrev (På 5.5.2023 den 8.41):de sa ikke noe om nærhet til marka da så vidt jeg fikk med meg men det er kanskje ikke så langt unna. 

Rødtvet er rett ved marka, så det ønsket er absolutt oppfylt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett alt det norske og mye av det danske og jeg må innrømme at jeg liker den danske best. 

De norske husene blir kanskje både finere og mer spesielle, men det er også en enormt stor forskjell på budsjettene! Har du 8 millioner å rutte med er det klart at du får det fint.

I den danske versjonen så syntes jeg det er litt mer "vanlige folk" med en "vanlig" mengde penger. Når man har 2 millioner kroner og ønsker seg et hus i København, er det klart at jobben til ekspertene er mye vanskeligere enn om man har 8 millioner og ønsket er nærhet til marka. 

Jeg er enig i at husene blir litt kjedelige i forhold til de norske, men for min del er det ganske kult å se hvor mye de kan få ut av lite penger. At det er mulig å få en flott plass å bo selv ved et relativt lavt budsjett. Nå skal det legges til at de episodene jeg har sett er noen år gamle og boligprisene kan ha forandret seg mye i Danmark, men likevel :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ta med i betraktningen forskjellen på boligpriser i Danmark og Norge, da. 

"Den gennemsnitlige kvadratmeterpris er 15.491 kr. - det svarer til, at en gennemsnitlig villa på 145 kvadratmeter koster 2,3 millioner kr."

Nå fant jeg ikke kvadratmeterprisen i Norge med et kjapt søk, men gjennomsnittsprisen for en bolig i Norge er 4,6.

Så er det selvfølgelig høyere begge steder i nærheten av pressmarkeder, som Oslo og København.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (11 minutter siden):

Nå må man ta med i betraktningen forskjellen på boligpriser i Danmark og Norge, da. 

"Den gennemsnitlige kvadratmeterpris er 15.491 kr. - det svarer til, at en gennemsnitlig villa på 145 kvadratmeter koster 2,3 millioner kr."

Nå fant jeg ikke kvadratmeterprisen i Norge med et kjapt søk, men gjennomsnittsprisen for en bolig i Norge er 4,6.

Så er det selvfølgelig høyere begge steder i nærheten av pressmarkeder, som Oslo og København.

Så klart må man ta dette med i betraktningen, men det er uansett stor forskjell på mengden penger de har å rutte med :) Det kan godt være det forandrer seg utover i sesongene, men de fleste norske til nå har gjevnt over vært mer etablerte og med mer penger enn de danske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det som stort sett har vært best med den danske versjonen, er at de som deltar åpenbart trenger hjelp og veiledning. 
At de har helt urealistiske forventninger, om nøkkelferdig hus de ikke må gjøre noe med, med stor hage, sentrumsnært og til en billig penge. 
En ting er jo kravene deres. (I Danmark skal ALLE ha kjøkken/allrom. Og de aller fleste skriver det øverst på lista.) 
De er jo ofte urealistiske.
Og det har flere ganger vært slik at ekspertene har kommet i første episode og sagt "Vi har funnet et hus som vi tror oppfyller alle ønskene deres". Og så viser de dem det som på deres kravliste er "drømmehuset". Og paret blir skikkelig fornøyde, og er på "Ja, det var akkurat sånn vi så for oss". 
Og så avsløres det at de da enten må flytte langt unna der de vil bo, eller at de må ha et veldig mye høyere budsjett enn hva de har. Noen ganger får de vite at det er tomta de har råd til, uten hus på. 

Poenget med dette er jo at de som er med blir litt mer realitetsorientert og forstår at de ikke får alt de ønsker seg. De må inn og prioritere. Enten må de velge et billigere område, eller så må de redusere kravene sine. 
Det som ofte vises, er at de gjør en vurdering av hva som faktisk er viktig. Og så kommer de frem til kravene sine. 

Jeg savner litt at vi får innblikk i boligprisene i det området de ønsker seg inn i. (Ut over at "budsjettet deres er lavt for dette området".) 
Jeg gjorde et søk på leiligheter "nær marka" i Oslo, og fant ut at her var det jo massevis av muligheter. Og det området de havnet i er jo ett av de dyreste. 
Men så kommer det jo frem i siste del av episoden at det var uttrykt ikke bare ønske om "marka" men om "lillomarka". 
Og dette ble åpenbart prioritert høyere enn "ikke støy fra veien" (Leiligheten ligger tett på en av Oslos mest trafikkerte motorveier)  og "bolig på bakkeplan" (De endte jo i 2. etasje.) 
Så her har enten megler begrenset sitt søkeområde unødig, eller det har ligget flere/andre krav i bunnen som vi seere ikke fikk se. 
Jeg tipper de hadde fått kjempefin leilighet tett på Østmarka, eller om det må være lillomarka, så på Vestli/Stovner, med mye bedre plass, uten at dette budsjettet deres var så lavt likevel. 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Susan Sto Helit skrev (2 timer siden):

Jeg synes det som stort sett har vært best med den danske versjonen, er at de som deltar åpenbart trenger hjelp og veiledning. 
At de har helt urealistiske forventninger, om nøkkelferdig hus de ikke må gjøre noe med, med stor hage, sentrumsnært og til en billig penge. 
En ting er jo kravene deres. (I Danmark skal ALLE ha kjøkken/allrom. Og de aller fleste skriver det øverst på lista.) 
De er jo ofte urealistiske.
Og det har flere ganger vært slik at ekspertene har kommet i første episode og sagt "Vi har funnet et hus som vi tror oppfyller alle ønskene deres". Og så viser de dem det som på deres kravliste er "drømmehuset". Og paret blir skikkelig fornøyde, og er på "Ja, det var akkurat sånn vi så for oss". 
Og så avsløres det at de da enten må flytte langt unna der de vil bo, eller at de må ha et veldig mye høyere budsjett enn hva de har. Noen ganger får de vite at det er tomta de har råd til, uten hus på. 

Poenget med dette er jo at de som er med blir litt mer realitetsorientert og forstår at de ikke får alt de ønsker seg. De må inn og prioritere. Enten må de velge et billigere område, eller så må de redusere kravene sine. 
Det som ofte vises, er at de gjør en vurdering av hva som faktisk er viktig. Og så kommer de frem til kravene sine. 

Jeg savner litt at vi får innblikk i boligprisene i det området de ønsker seg inn i. (Ut over at "budsjettet deres er lavt for dette området".) 
Jeg gjorde et søk på leiligheter "nær marka" i Oslo, og fant ut at her var det jo massevis av muligheter. Og det området de havnet i er jo ett av de dyreste. 
Men så kommer det jo frem i siste del av episoden at det var uttrykt ikke bare ønske om "marka" men om "lillomarka". 
Og dette ble åpenbart prioritert høyere enn "ikke støy fra veien" (Leiligheten ligger tett på en av Oslos mest trafikkerte motorveier)  og "bolig på bakkeplan" (De endte jo i 2. etasje.) 
Så her har enten megler begrenset sitt søkeområde unødig, eller det har ligget flere/andre krav i bunnen som vi seere ikke fikk se. 
Jeg tipper de hadde fått kjempefin leilighet tett på Østmarka, eller om det må være lillomarka, så på Vestli/Stovner, med mye bedre plass, uten at dette budsjettet deres var så lavt likevel. 


 

Enig. Og så blir resultatet veldig bra selv om de må senke krav og forventninger ganske mye. Det viser jo at prioriterer man riktig så kan man ende opp med et godt resultat, selv ved bruk av lite penger. Sånn som det paret med det grusomme grønne badet som de endte opp med å male. Bare sånne småting kan jo være til stor inspirasjon for andre.

Og jeg er litt overrasket over at alle setter kjøkken/allrom så høyt! Dette er vel ikke så normalt her hjemme i Norge med unntak av i mindre leiligheter? Mulig jeg bare har vært i feil hus 😅 Og mange legger også stor vekt på et flott vaskerom. Men gøy å se kulturelle forskjeller selv om det bare er snakk om naboen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (2 timer siden):

Enig. Og så blir resultatet veldig bra selv om de må senke krav og forventninger ganske mye. Det viser jo at prioriterer man riktig så kan man ende opp med et godt resultat, selv ved bruk av lite penger. Sånn som det paret med det grusomme grønne badet som de endte opp med å male. Bare sånne småting kan jo være til stor inspirasjon for andre.

Og jeg er litt overrasket over at alle setter kjøkken/allrom så høyt! Dette er vel ikke så normalt her hjemme i Norge med unntak av i mindre leiligheter? Mulig jeg bare har vært i feil hus 😅 Og mange legger også stor vekt på et flott vaskerom. Men gøy å se kulturelle forskjeller selv om det bare er snakk om naboen :)

Helt enig!
Gode oppussinger, med smarte løsninger og gode prioriteringer.

Det jeg tenker er litt skummelt i den norske versjonen, er hvor mye penger de faktisk putter i oppussingen, i forhold til hva de har betalt for boligen.
Alt det er høy risiko for at de som er med ender med en leilighet eller et hus som de har brukt mye mer penger på (kjøp og oppussing) enn det den faktisk er verd når den er ferdig.
Det er en ting jeg vet de har vært bevisste på i den danske versjonen. Der har de for noen hus redusert i hvor mye de pusser opp, selv om kjøperne har råd til mer. Mest fordi de ikke skal bruke mer enn boligen er verd etter oppussing.

Plutselig kan jo livet til folk endre seg. De kan miste jobben, få drømmejobben et annet sted, eller noe annet endrer seg. Og da er det skummelt å tape masse penger på å selge boligen igjen.

Det er kanskje det som gjør mange av de danske ganske "generiske". Det at de ikke bare skal passe for de det kjøpes for, men også skal være greit for dem å selge når de skal videre neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (25 minutter siden):


Det er en ting jeg vet de har vært bevisste på i den danske versjonen. Der har de for noen hus redusert i hvor mye de pusser opp, selv om kjøperne har råd til mer. Mest fordi de ikke skal bruke mer enn boligen er verd etter oppussing

Jeg har fått inntrykk av at det er banken som stenger krana her. At det er grenser for hvor mye de får låne til oppussing på toppen av kjøpesum. 

Men helt enig i at det er et viktig poeng. Og jeg savner også prisinformasjon for området de leter i, både i den norske og den danske versjonen. 

 

Jeg syns faktisk den norske stylister er flinkest, men mulig det er fordi jeg generelt liker andre ting enn danskene :laugh:

 

Jeg syns forøvrig det er mye av det samme i begge. Altfor lite penger, altfor høye ønsker, altfor mye som må gjøres, rekker ikke å bli ferdig, men så ender alt lykkelig uansett 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De danske trenger hjelp fordi de har FULLSTENDIG urealistiske krav når man sammenligner budsjett med ønsker for bolig og beliggenhet. De trenger ikke hjelp - de trenger et kakk i huet for realitetsorientering 😂😂 Neida - dette er satt litt på spissen. Men likevel litt sånn det er. Du finner jo ikke er hus til budsjettet ditt om du i 2-3 år sitter og søker på hus du ikke har råd til!? Jeg er litt sjokkert over det igrunnen. De norske deltagerne er plukket ut på bakgrunn av at ønsker og budsjett samsvarer med hverandre.

har også sett en episode i DK hvor han kupper markedet ved å kjøpe et hus til en bedre pris før det er lagt ut for salg. Akkurat det er ulovlig å gjøre når det gjøre i kommersiell sammenheng i Norge. Men største forksjellen på Danmark og Norge er at de ikke har budrunder da som i Norge, man forhandler direkte med megler uten konkurrenter som legger inn bur med frister og slik som vi har her. 

 

men oppsummert vil jeg si at jeg liker både dansk og norsk versjon på hver sin måte. Litt mer tilfredsstillende å se resultatet fra norge hvor de faktisk har hatt råd til å fikse alt :D og må alltid gjemme meg litt når meglerne driver og knuser drømmene/realitetsorienterer i dansk versjon. Blir bare litt flau av det hele 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (På 8.5.2023 den 21.21):

Helt enig!
Gode oppussinger, med smarte løsninger og gode prioriteringer.

Det jeg tenker er litt skummelt i den norske versjonen, er hvor mye penger de faktisk putter i oppussingen, i forhold til hva de har betalt for boligen.
Alt det er høy risiko for at de som er med ender med en leilighet eller et hus som de har brukt mye mer penger på (kjøp og oppussing) enn det den faktisk er verd når den er ferdig.
Det er en ting jeg vet de har vært bevisste på i den danske versjonen. Der har de for noen hus redusert i hvor mye de pusser opp, selv om kjøperne har råd til mer. Mest fordi de ikke skal bruke mer enn boligen er verd etter oppussing.

Plutselig kan jo livet til folk endre seg. De kan miste jobben, få drømmejobben et annet sted, eller noe annet endrer seg. Og da er det skummelt å tape masse penger på å selge boligen igjen.

Det er kanskje det som gjør mange av de danske ganske "generiske". Det at de ikke bare skal passe for de det kjøpes for, men også skal være greit for dem å selge når de skal videre neste gang.

Enig med deg. Når man pusser opp for mange millioner så må man vite at dette er penger man får igjen også, eventuelt at dette er penger man har råd til å tape. Et helt gjennomsnittlig hus i et trivelig villaområde blir ikke plutselig verdt 2,5 millioner mer fordi at det har fått en dritfint kjøkken. 

Samboeren min har sett et par episoder med meg og han ble helt sjokkert over hvor mye penger de pusset opp for. Han nevnte akkurat det samme. Han så også en dansk episode og var enig i at dette var mer realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (15 minutter siden):

Enig med deg. Når man pusser opp for mange millioner så må man vite at dette er penger man får igjen også, eventuelt at dette er penger man har råd til å tape. Et helt gjennomsnittlig hus i et trivelig villaområde blir ikke plutselig verdt 2,5 millioner mer fordi at det har fått en dritfint kjøkken. 

Samboeren min har sett et par episoder med meg og han ble helt sjokkert over hvor mye penger de pusset opp for. Han nevnte akkurat det samme. Han så også en dansk episode og var enig i at dette var mer realistisk.

Hypermoderne kjøkken og mange dyre løsninger får man sjeldent pengene igjen for med mindre boligen ligger i ett område som er hakket over det vanlige arbeidere bor i.

Endret av Duff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (Akkurat nå):

Hypermoderne kjøkken og mange dyre løsninger får man sjeldent pengene igjen for men mindre boligen ligger i ett område som er hakket over det vanlige arbeidere bor i.

Nemlig. Blir man selv boende i boligen de neste 20-30 årene så spiller det jo ingen rolle hva man investerer, men kjipt å tape pengene dersom man av en eller annen grunn blir tvunget til å selge.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...