Gå til innhold

Boligkjøp i blinde - Norge


Panna

Anbefalte innlegg

Ser på første episode nå. Føles så falskt på måten hun Karianne prater og fniser, men det jeg reagerer mest på er at hun flere ganger står å sier at et budsjett på 5,5 mill. er så lite budsjett og lite penger. Hun skjønner paret er stresset siden de har så lite penger etc.

Virker også som de har gått inn for å finne det dyreste stygge huset de kunne finne. Får enkelt fine hus i Sarpsborg for under 5,5 mill.

Hva tenker dere?

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg veldig over at Saba (?) ikke kan si kjøkken, men sier schjøkken 🙈

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett episoden. Men kunne aldri gitt fra meg kontrollen. De som er med, tøffeste mennesker. Jeg kunne aldri vært der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig underholdning, men kunne aldri vært med på det selv. 

Det er jo ganske klassisk lagt opp med at de må kutte på ønskelisten, får litt sjokk når de kommer til huset, det dukker opp noen overraskelser i oppussingen men så blir de såå fornøyd når de får se det ferdige resultatet. Den danske utgaven er sånn så vil tro den norske følger samme sporet. 

Skjønte ikke helt hvorfor de måtte kvitte seg med hønene da, det var jo på ønskelista. 

Kommer til å fortsette å se på, liker den typen program.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett både den danske og den amerikanske versjonen. Likte den danske versjonen best. Ble litt skuffet over den norske versjonen faktisk, for jeg hadde sett for meg mer som den danske. Den danske megleren forholder seg mye mer rolig og tilbaketrukket på en måte. Han kjøper bolig i samarbeid med arkitekten og vi får se litt av hvordan han jobber og forhandler. Så er han litt mer tilbaketrukket når kjøpet er gjort. I den norske versjonen så tar megleren over nesten alle rollene og vi får ikke se hvordan hun verken søker eller forhandler. Så babler hun også i vei på hva som skal gjøres og ikke underveis når de får se huset første gang. I den danske versjonen lar de heller parene få gå å suge til seg inntrykkene uten at noen babler i vei. Jeg savner litt den uavhengige personen som tar seg av kjøperne slik de har både i USA og Danmark.

Gir det uansett en sjanse, for jeg har jo bare sett første episode. Jeg liker slike programmer veldig godt :) 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var litt snodig å bråbytte fra Drammen til Sarpsborg, det er jo langt unna hverandre. Da lurer jeg på hva de jobber med når de kan flytte sånn.

Ellers veldig enig i det med shøkken, veldig slitsomt å høre på. 

Og lurer på om de må spille litt at de er sjokka over huset, for om de har sett den danske vet de jo at det er jævlig stygt og så blir fint til slutt.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Rainbow said:

Syns det var litt snodig å bråbytte fra Drammen til Sarpsborg, det er jo langt unna hverandre. Da lurer jeg på hva de jobber med når de kan flytte sånn.

Ellers veldig enig i det med shøkken, veldig slitsomt å høre på. 

Og lurer på om de må spille litt at de er sjokka over huset, for om de har sett den danske vet de jo at det er jævlig stygt og så blir fint til slutt.

Hun jobber hjemmefra. Hun driver en digital medlemsportal. Han jobber kanskje i Oslo? Vet ikke hva han jobber med, men det gir mening at det ikke er så viktig hvilken side av fjorden de bor så lenge transport til Oslo er enkelt hvis han jobber der og familie bor i Oslo.

Ellers tror jeg nok de får beskjed om å være litt sjokka. Samtidig er det nok litt overveldende å komme inn sånn og se hvor mye som må gjøres og vite at man ikke skal bestemme hvordan det skal bli selv. Jeg hadde ikke klart å ikke ha kontrollen, så skjønner godt at det kan være overveldende selvom man er forberedt på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på den danske versjonen i flere år og det er et program jeg har likt. Som @Ms. Steele hadde jeg nok sett for meg at den norske versjonen skulle være mer som den danske. At megleren i den norske utgaven er både megler og programleder synes jeg ikke var et godt valg, muligens fordi Karianne er så "mye" og ender opp med å ta veldig stor plass i programmet. 

I den danske utgaven synes jeg nettopp det at megler og arkitekt samarbeider om huskjøpet og at man får se dem "sparre" litt om aktuelle eiendommer av det som gjør programmet interessant, men i den norske var dette helt fraværende og det syntes jeg er synd. Vi fikk jo ikke se noe av prosessen rundt kjøpet, utover at megler klaget litt over all jobben hun hadde lagt ned i å finne hus i Drammen som var bortkastet da kjøper endret til Sarpsborg noen dager ut i prosessen, og det syntes jeg var synd.

Rainbow skrev (56 minutter siden):

Og lurer på om de må spille litt at de er sjokka over huset, for om de har sett den danske vet de jo at det er jævlig stygt og så blir fint til slutt.

Sånn er det jo alltid i den danske utgaven også. De blir sååå sjokkert og skuffet over huset og kan som regel overhodet ikke se for seg å bo der når de får se det for første gang, før oppussingen. De vet jo at det skal pusses opp og blir fint til slutt, men de må nok spille litt for å lage "god" TV av det. Ville vel vært kjedelig hvis alle bare "jaja, dette var slitt og stusselig, men vi har troa på at det blir fint til slutt".

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (16 timer siden):

Jeg irriterer meg veldig over at Saba (?) ikke kan si kjøkken, men sier schjøkken 🙈

Det fikk jeg ikke med meg engang 😆 Tror jeg var mest opptatt av at det var så ulikt de programmene som jeg har sett fra to andre land.

Apropos denne Saba, hun er fryktelig lik hun Angelica i serien om overleverne med Petter synes jeg. Skvatt litt med en gang, for jeg trodde først at det var henne. Mulig søsteren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna skrev (16 timer siden):

at hun flere ganger står å sier at et budsjett på 5,5 mill. er så lite budsjett og lite penger. Hun skjønner paret er stresset siden de har så lite penger etc.

Så utrolig utidig. Hun burde vite litt om hva gjennomsnittslønnen er, og hva mannen i gata kan kjøpe. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den danske varianten var så tøff, da kunne jeg lett tenke meg hvert eneste hus familiene endte opp med. Over flere sesong, begge arkitektorre som var med, var så flinke og så gode på praktiske løsninger til billigere penger. Men jeg ville ikke turt å bli med i norsk variant, sånn nå, må nesten se først. Fordi det kan fort bli Tid for hjem-nivå på oppussingen 😭 der vet jeg ikke hva arkitektene tenker på, men definitivt ikke på familiens ønsker og praktiske forhold 😬

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også litt skuffet over at prosessen til megler ble utelatt, liker den danske versjonen godt og der har stort sett kjøperen lite penger i fht området de vil bo i og standarden de ønsker seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Christiane_W said:

Sånn er det jo alltid i den danske utgaven også. De blir sååå sjokkert og skuffet over huset og kan som regel overhodet ikke se for seg å bo der når de får se det for første gang, før oppussingen. De vet jo at det skal pusses opp og blir fint til slutt, men de må nok spille litt for å lage "god" TV av det. Ville vel vært kjedelig hvis alle bare "jaja, dette var slitt og stusselig, men vi har troa på at det blir fint til slutt".

i den første sesongen av den danske, var følelsene helt ekte hos familier, jeg leste intervjuene med noen av de folka. De visste ikke hva husene ble kjøpt for (ofte langt under takst som de selv kunne se på nett) og de visste dermed ikke hvor mye penger de fikk til oppussing, pluss at de ikke viste at selve arkitektens jobb er "sponset". Så de regnet med i utgangspunktet at de hadde mye mindre penger til oppussing, og trodde ikke de kom langt med det. Pluss at de var veldig flinke med pengene og gjenbruk, de som pusset opp.  Så jeg tror det var ekte altså.. 

Endret av RedFox81
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter igjen med så mange spørsmål etter å nå ha sett de to første episodene.

Da de åpnet konvolutten for å se adressen syns jeg de viste overraskende lite følelser over beliggenhet? De kunne havnet alt fra Drammen til Sarpsborg. Det må jo ha vært et spenningsmoment. Det er jo typisk at ekspertene snakker ned noe og så får de det til likevel, feks «det blir ikke enebolig i Drammen med det budsjettet» og så finner de noe likevel. Karianne sa jo tross alt at hun hadde lagt ned mye arbeid i research og må vel da ha funnet noe (hvis ikke ville ikke arbeidet vært «forgjeves»?).

Kan paret indirekte ha skjønt at det ble Sarpsborg ut i fra de ønskene de hadde, evt at de valgte bort de andre områdene og sa kun Sarpsborg? Og at Grålum da ikke var noe stor overraskelse..? Jeg fikk følelsen av at de visste om beliggenheten allerede, og det bringer meg over til neste punkt:

Flytting rett for skolestart og barnehagestart, til ukjent sted?! De må vel søke plass etc..?? Og for en som er gravid, hun ønsker vel å vite nærmeste sykehus ift fødeplass, er det Drammen, Ahus eller Kalnes liksom?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de sa at hønene måtte utebli pga den nyfødte? Syns det var skikkelig kult at de fikk det og så at det var det de droppet. 

Ellers syns jeg det ble veldig fint hos dem, fargerikt og koselig, og virket som om de ble fornøyde. Skjønner dog ikke maling av gulv, er det vanlig? Blir det bra?
 

 

Episode 2: i spoiler tilfelle det ikke har gått på lineær tv. 
 

Spoiler

Samle på kokos-twist papir? What😂😂 Hvorfor i så mange små bokser, er det pr år eller hva?🤭😂

 

Syns ikke det var så morsomt da Karianne skulle spøke med det 45/50 kvm, hvorfor ikke bare gi kortet og la de lese det med en gang. 
 

Da de besøkte leiligheten for første gang var avsmaken til å ta og føle på. Kroppsspråket med armene i kors etc. Fikk vondt av dem! 


Hvis det var så viktig med åpen stue/kjøkken så burde de skrevet det som et av vilkårene. Lurer på hvor gamle de var, ikke bodd sammen før de giftet seg/flyttet inn i den nye leiligheten?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to første episodene. Ikke sett fra andre land, så nytt konsept for meg. Likte programmet ganske godt, hadde likt det bedre med andre personer enn megleren og interiørdama, særlig sistnevnte traff ikke min personkjemi. 

Jeg stusset veldig i første episode når de gang på gang påpeker hvor trangt budsjettet er og så handles det fliser, baderomsmøbler og vvs hos Norfloor, som ikke akkurat er en billig kjede, pluss designsofa (fra husker ikke hvor) - det finnes virkelig billigere steder å handle. 

Jeg hadde aldri turt å bli med på noe sånt selv, men jeg vil jo tro de oppnår gode rabatter og kanskje også spons og sånn sett får mer ut av pengene enn "vanlige" folk med samme budsjett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajo skrev (10 timer siden):

Hun jobber hjemmefra. Hun driver en digital medlemsportal. 

KG?? 😄

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Panna skrev (På 13.4.2023 den 21.34):

Ser på første episode nå. Føles så falskt på måten hun Karianne prater og fniser, men det jeg reagerer mest på er at hun flere ganger står å sier at et budsjett på 5,5 mill. er så lite budsjett og lite penger. Hun skjønner paret er stresset siden de har så lite penger etc.

Virker også som de har gått inn for å finne det dyreste stygge huset de kunne finne. Får enkelt fine hus i Sarpsborg for under 5,5 mill.

Hva tenker dere?

Jupp gikk inn på Finn og brukte Google Maps og fant langt bedre hus innenfor parets budsjett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Jupp gikk inn på Finn og brukte Google Maps og fant langt bedre hus innenfor parets budsjett

Blir størst forvandling om man starter med ei rønne vettu. Ikke så spennende tv hvis de får et strøkent hus hvor det kun trengs et malingsstrøk her og der for å gjøre det litt mer personlig. 🙊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (2 timer siden):

Blir størst forvandling om man starter med ei rønne vettu. Ikke så spennende tv hvis de får et strøkent hus hvor det kun trengs et malingsstrøk her og der for å gjøre det litt mer personlig. 🙊

Men å betale så mye for nærmest kondemert hus er ikke bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, NenehGoji said:

KG?? 😄

Haha! Nei, hun driver med bæreveiledning og babytegnkurs. Har en veldig aktiv instagram hvor hun legger ut mye om disse tilbudene. 

 

16 hours ago, Mperle said:

Kan paret indirekte ha skjønt at det ble Sarpsborg ut i fra de ønskene de hadde, evt at de valgte bort de andre områdene og sa kun Sarpsborg? Og at Grålum da ikke var noe stor overraskelse..? Jeg fikk følelsen av at de visste om beliggenheten allerede, og det bringer meg over til neste punkt:

Flytting rett for skolestart og barnehagestart, til ukjent sted?! De må vel søke plass etc..?? Og for en som er gravid, hun ønsker vel å vite nærmeste sykehus ift fødeplass, er det Drammen, Ahus eller Kalnes liksom?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de sa at hønene måtte utebli pga den nyfødte? Syns det var skikkelig kult at de fikk det og så at det var det de droppet. 

Ellers syns jeg det ble veldig fint hos dem, fargerikt og koselig, og virket som om de ble fornøyde. Skjønner dog ikke maling av gulv, er det vanlig? Blir det bra?

  Reveal hidden contents

Samle på kokos-twist papir? What😂😂 Hvorfor i så mange små bokser, er det pr år eller hva?🤭😂

 

Syns ikke det var så morsomt da Karianne skulle spøke med det 45/50 kvm, hvorfor ikke bare gi kortet og la de lese det med en gang. 
 

Da de besøkte leiligheten for første gang var avsmaken til å ta og føle på. Kroppsspråket med armene i kors etc. Fikk vondt av dem! 


Hvis det var så viktig med åpen stue/kjøkken så burde de skrevet det som et av vilkårene. Lurer på hvor gamle de var, ikke bodd sammen før de giftet seg/flyttet inn i den nye leiligheten?

Hun har fortalt på Instagram at et familiemedlem fikk vite hvor de skulle bo og ordnet med alt av barnehage/skole for dem. Hun sa også at det var kronglete overfor jordmor/helsestasjon osv når de visste de skulle flytte men ikke hvor. Hun hadde en doula med i fødselen så vidt jeg husker, og var jo 3.gangs fødende, så hun følte kanskje ikke det var så viktig å vite nøyaktig hvor hun endte på forhånd. 

Når det gjelder hønene, så sa de jo at de ønsket seg mulighet for høner senere. Å skulle sette seg inn i hønsehold og lage skikkelig hønseinnhegning samtidig som man skal ha 2 barn i ny barnehage/skole, helt ny by man skal orientere seg i, fikse ferdig hus, føde og ha en nyfødt baby er jo ikke akkurat rart at ikke gikk optimalt. Er jo nettopp pga sånt at man ikke skal gi dyr i gave. 

Endret av Kajo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...