Gå til innhold

Boligkjøp i blinde - Norge


Panna

Anbefalte innlegg

Pussig å bruke 7mill på et hus, og så blir ledningene lagt utenpå veggen, og ikke skjult. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker den danske best fordi jeg liker interiørstilen og husene mye bedre. Danskene har ofte fine designmøbler, gamle, arvet, husene er murbygg, ikke trehus. Selv om det ene paret som jeg husker, som hadde lite penger og flyttet fra liten sliten leilighet til et hus, selv de hadde et design bord fra 60-tallet, sikkert arvet eller kjøpt brukt, som de absolutt ville beholde. Men det appellerer veldig til meg når det er gamle designklassikere, eller møbler/gjenstander med affeksjonsverdi, blir blandet inn med nye ting, det blir så personlig. I norsk program ser jeg, at de kjøper som oftest mye nye møbler, inkl store ting som sofa, spisebord og seng, og det blir fort en Bohus-katalog og ikke en personlig stil. Og det er vel ikke realistisk heller, man kjøper jo ikke alt nytt bare fordi man flytter? 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (4 timer siden):

Jeg liker den danske best fordi jeg liker interiørstilen og husene mye bedre. Danskene har ofte fine designmøbler, gamle, arvet, husene er murbygg, ikke trehus. Selv om det ene paret som jeg husker, som hadde lite penger og flyttet fra liten sliten leilighet til et hus, selv de hadde et design bord fra 60-tallet, sikkert arvet eller kjøpt brukt, som de absolutt ville beholde. Men det appellerer veldig til meg når det er gamle designklassikere, eller møbler/gjenstander med affeksjonsverdi, blir blandet inn med nye ting, det blir så personlig. I norsk program ser jeg, at de kjøper som oftest mye nye møbler, inkl store ting som sofa, spisebord og seng, og det blir fort en Bohus-katalog og ikke en personlig stil. Og det er vel ikke realistisk heller, man kjøper jo ikke alt nytt bare fordi man flytter? 

Ja, og i den danske hender det rett som det er, at der det kjøpes noe nytt, så gjenbrukes det gamle. 
"Vi har kjøpt nytt spisebord som passer inn i den nye stua deres, og så har vi delt det gamle bordet i to, pusset og malt,  og satt det opp som skrivebordene deres på hjemmekontoret" 

I starten hadde de jo også en runde hjemme hos folkene, der de markerte hva som skulle ut og hva som fikk være med videre.  Men det endte vel stort sett med at alle store ting ble med videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett den norske serien og synes egentlig det er et fint program.

MEN jeg klarer bare ikke at programleder/serieskaper tar seerne for å være dummere enn vi er. Det er alltid, KAOS, dårlig tid, lite penger osv osv. Spesielt hun interiørdama virker instruert i å legge ut om hvor vanskelig og kaotisk det er på slutten, og alltid klarer de det på tiden.
Jeg synes det blir for dumt, fordi vi vet at de har god nok tid, de står ikke der 5 min før eierne ankommer og skrur sammen bord og stoler. Og har de SÅ dårlig tid så utsetter de det med en time eller en dag.
Og den evige tralten om lite penger. De har lite penger, men samtidig kjøper de spesiallaget kunst, kjøper designmøbler og dyre serviser. Hadde de hatt så lite penger å rutte med så måtte de ha prioritert selve oppussingen og heller kjøpt interiør på Ikea, Finn eller bruktmarked

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, å klage på lite penger når man kjøper dyr kunst ol blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordensparadis skrev (9 timer siden):

Har bare sett den norske serien og synes egentlig det er et fint program.

MEN jeg klarer bare ikke at programleder/serieskaper tar seerne for å være dummere enn vi er. Det er alltid, KAOS, dårlig tid, lite penger osv osv. Spesielt hun interiørdama virker instruert i å legge ut om hvor vanskelig og kaotisk det er på slutten, og alltid klarer de det på tiden.
Jeg synes det blir for dumt, fordi vi vet at de har god nok tid, de står ikke der 5 min før eierne ankommer og skrur sammen bord og stoler. Og har de SÅ dårlig tid så utsetter de det med en time eller en dag.
Og den evige tralten om lite penger. De har lite penger, men samtidig kjøper de spesiallaget kunst, kjøper designmøbler og dyre serviser. Hadde de hatt så lite penger å rutte med så måtte de ha prioritert selve oppussingen og heller kjøpt interiør på Ikea, Finn eller bruktmarked

Jeg tror de må det fordi folk flest trenger "spenning" osv for å gidde å se på. Og når man skal fylle en time med program så er det greit å fylle på med litt action. Men personlig er jeg veldig enig med deg!

I Tid for hjem og i Tid for hage så legges det ikke opp til slikt tull, så det skulle være mulig å ikke måtte ha med falsk action egentlig. Gi oss heller tips, tanker, idéer og god bruk av både tid og penger! 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erland fra Big Brother jo 😄 Fint hus og herlig vennegjeng 💯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutthøna skrev (14 timer siden):

Erland fra Big Brother jo 😄 Fint hus og herlig vennegjeng 💯

Å Yes visste jeg hadde sett han et sted før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det ikke flere programmer i serien? Mener den norske versjonen. Finner ikke noe i ukesarkivet, har ikke abo (det var tv3, ja?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (1 time siden):

Er det ikke flere programmer i serien? Mener den norske versjonen. Finner ikke noe i ukesarkivet, har ikke abo (det var tv3, ja?)

Tror det bare var fem episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat sett første episode av Buying Blind Australia. Der fikk de ikke se huset før det ble pusset opp. Det var litt kjedelig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (1 time siden):

Nå har jeg akkurat sett første episode av Buying Blind Australia. Der fikk de ikke se huset før det ble pusset opp. Det var litt kjedelig 🤣

Hvilken kanal 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (3 timer siden):

Hvilken kanal 😃

Strømmer på Viaplay. Buying Blind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (14 minutter siden):

Strømmer på Viaplay. Buying Blind. 

Takk 😃😃😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (På 26.5.2023 den 14.52):

Nå har jeg akkurat sett første episode av Buying Blind Australia. Der fikk de ikke se huset før det ble pusset opp. Det var litt kjedelig 🤣

Ikke hadde de med de tre kravene heller, så det er virkelig ikke samme program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

On 5/8/2023 at 4:04 PM, Susan Sto Helit said:

 Jeg savner litt at vi får innblikk i boligprisene i det området de ønsker seg inn i. (Ut over at "budsjettet deres er lavt for dette området".) 
Jeg gjorde et søk på leiligheter "nær marka" i Oslo, og fant ut at her var det jo massevis av muligheter. Og det området de havnet i er jo ett av de dyreste. 
Men så kommer det jo frem i siste del av episoden at det var uttrykt ikke bare ønske om "marka" men om "lillomarka". 
Og dette ble åpenbart prioritert høyere enn "ikke støy fra veien" (Leiligheten ligger tett på en av Oslos mest trafikkerte motorveier)  og "bolig på bakkeplan" (De endte jo i 2. etasje.) 
Så her har enten megler begrenset sitt søkeområde unødig, eller det har ligget flere/andre krav i bunnen som vi seere ikke fikk se. 
Jeg tipper de hadde fått kjempefin leilighet tett på Østmarka, eller om det må være lillomarka, så på Vestli/Stovner, med mye bedre plass, uten at dette budsjettet deres var så lavt likevel. 


 

Har sett programmet nå og jeg syns Karianne er en rågod megler. Området er dyrt i Groruddalen fordi det er blant de mer sentrale (du kan sykle ned til sentrum på fine sykkelveier hele veien). Det er også få minutter til marka, samtidig som t-banen er kort unna. Trafikkstøyen er ikke så høy når man kommer så langt opp. En del steder i Østmarka hvor du er inntil markagrensen (som Hellerud og Oppsal) så er det over 10 min ned til t-banen.

Å bo på Vestli/Stovner medfører mye lenger reisevei (det er faktisk 5 km fra Rødtvet til Stovner), og det er på feil side av Trondheimsveien. Hun kunne ha valgt å kjøpe på Ammerud, men det er nok dyrere enn Rødtvet, tror ikke hun hadde fått tak i et sånt hus der. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...