AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Leste litt på den tråden med at naboene tilsynelatende ikke er så mye ute. Og jeg lurer litt på egentlig om det jeg driver med er innafor. Jeg er oppvokst med en mor som mener man skal en tur ut hver dag. Jeg er forsåvidt enig. Men. Det er et stort Men her. Jeg har nettopp blitt alene og har et barn på seks og et på to. Seksåringen kan være ufattelig bedagelig. Jeg er også ganske deppa om dagen, vinteren har vært lang og jeg har stadig symptom på et eller annet. Problemet er altså at jeg har rett og slett ikke ork til å være både blid og få ungene ut av huset hver dag. Forbanna utemamma eller blid innemamma. At jeg skal stresse i lang tid for å få med meg seksåringen som ikke vil, for så å gå ute i kulda og det skal blåse og jeg skal bli enda mer syk, det orker jeg ikke 😭 det er så mye klær. Og det er flaut da, for jeg lyver jo til mamma om at vi har gått tur og vært ute en stund når sannheten er at den turen kun er ut til bilen for å kjøre til butikken fem min unna for å kjøpe brus/ingrediens til kake vi skal lage /nesespray / middag. Inne leker vi, baker, danser, ser på tv, styrer og ordner. Jeg er ikke et utemenneske om det er kaldt eller grått. Ofte synes ikke barna det er så gøy heller, men hovedsakelig tror jeg at jeg har skyld i det for humøret mitt smitter. Er vi ute, drar vi på stranda og ser på ender, lekeplass, piknik, runde i byen. Jeg liker ikke skog og mark, så der gjør vi ikke. Når sommeren kommer blir det nok bare strandturer og sommerpark. Er det sol er jeg selvfølgelig blid 😅 Men ja. Nå som det ikke er t-skjorte vær hender det at vi er inne hele dager. Så jeg må spørre dere som ikke er min mor. Er det egentlig greit å ha dager hvor man kun er inne? La oss si, tre dager i uken etter bhg? Hva med en hel dag? Anonymkode: 3f298...330 1 11
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Jeg synes faktisk ikke det er innafor. Det Dr viktig med fysisk aktivitet for barn. Anonymkode: bba8d...f6b 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Helt innafor ❤️ Vi er alle forskjellige Anonymkode: bb43d...a7d 9 1
*Ariel* Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Innedager er helt ok! Håper ting blir bedre for deg snart 😊 9
cafflatte Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Vi kan være inne en hel helg. Har vært en grusom vinter med glatte veier og forkjølelse så vi har vært veldig mye inne denne vinteren. Føler meg bedre og får god samvittighet hvis vi har kommet oss ut. Nå er det snart vår så jeg vet det blir mer utetid fremover. 3
Sofakona Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Helt innafor...vi er en familie på 4 og nei det er ikke alltid vi går ut...serlig på dager som der har vært 8 minus..glatt og jævli...som det har vært ofte. Vi koser oss inne også...nå som det blir varmere og lysere blir det mer ute... Men vet du hva...barn har bare og være inne og kjede seg litt...de må klare å finne på ting selv...man trenger ikke være ute hverdag. Pluss min som går i barnehagen er mye ute der...kos dere inne med god samvittighet 7 1
Thyra Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Innedag etter barnehagen er vel helt ok? Barna er jo ute i barnehagen også. 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes faktisk ikke det er innafor. Det Dr viktig med fysisk aktivitet for barn. Anonymkode: bba8d...f6b Går helt fint om de ikke er det hver eneste dag.... Anonymkode: 78f53...65c 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 Det er helt lov. Man skal ikke aktivisere barna hele tida. Når de blir større kan de være litt ute alene. Anonymkode: a1b75...af1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Blid innemamma er mye bedre for barnas emosjonelle og psykiske utvikling enn forbanna utemamma. Anonymkode: e1c9b...baa 9 1
Sententia Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 Haha! Det er godt mulig det ikke er innafor, men da lever jeg GODT på utsiden 🤣 Ungene mine sitter ikke stille på stumpen selv om de er inne en dag eller to. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Mine to er 2 og 5. Denne vinteren har vi stort sett vert inne hver ettermiddag i ukedagene (de er jo ute i bhg). I helgene er vi stort sett ute en tur hver dag med mindre det er klinkis eller storm feks. Jeg er egentlig ett friluftsmenneske men jeg er alene med barna og de har så ulike behov. Vi er mye ute på turer i både skog og mark og fjell om våren og sommeren da. Så får jeg bli «flinkere» å de med på sånnt når de blir litt eldre. Jeg tenker at man må ingenting. Hver familie finner ut hva de trives med. Det viktigste er som du selv sier, en mamma i godt humør. Man kan finne på mye gøy inne. Anonymkode: 00dc4...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 Thyra skrev (Akkurat nå): Innedag etter barnehagen er vel helt ok? Barna er jo ute i barnehagen også. Ja de er mye ute der, bhg ligger rett ved en flott skog de er ute i og bygger hytter osv.. Sofakona skrev (1 minutt siden): Helt innafor...vi er en familie på 4 og nei det er ikke alltid vi går ut...serlig på dager som der har vært 8 minus..glatt og jævli...som det har vært ofte. Vi koser oss inne også...nå som det blir varmere og lysere blir det mer ute... Men vet du hva...barn har bare og være inne og kjede seg litt...de må klare å finne på ting selv...man trenger ikke være ute hverdag. Pluss min som går i barnehagen er mye ute der...kos dere inne med god samvittighet Er egebtlig veldig enig med deg der. Ikke farlig å kjede seg, tvert imot er det ganske sunt. Synes personlig jeg blir en bedre forelder når det er rolig og jeg faktisk er tilstede for dem (er det ute også, men det kan invitere til mange fine stunder når man er i samme hus sammen og man finner på noe). Det har vært veldig glatt og jeg faller lett og de faller og det blir vått og kaldt og vondt og nei huff... cafflatte skrev (1 minutt siden): Vi kan være inne en hel helg. Har vært en grusom vinter med glatte veier og forkjølelse så vi har vært veldig mye inne denne vinteren. Føler meg bedre og får god samvittighet hvis vi har kommet oss ut. Nå er det snart vår så jeg vet det blir mer utetid fremover. Det blir mye deiligere med vår og sol og det å få litt sol i ansiktet hjelper på.. Helt ærlig ser jeg ikke hvorfor man skal tvinge seg selv ut i slafsete snø. Deilig etterpå, så det er jo verdt det, men det er stress.. 😭 *Ariel* skrev (3 minutter siden): Innedager er helt ok! Håper ting blir bedre for deg snart 😊 Tusen takk ❤️det håper jeg å 😊 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes faktisk ikke det er innafor. Det Dr viktig med fysisk aktivitet for barn. Anonymkode: bba8d...f6b Man kan jo få fysisk aktivitet inne også, men er helt enig i at frisk luft er kjempeviktig. Passer på å lufte godt da.. 😅 Anonymkode: 3f298...330 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Ja, helt innafor. vi har vært inne hele dagen idag for eksempel. Barn på 3 og 4 år. De har lekt kjempefint sammen hele dagen, jeg har lest bok og strikket og mannen har holdt på med sitt. Vi har gått i pysj hele dagen også. Vært det jeg vil beskrive som en veldig fin dag i dette huset! Anonymkode: 32700...c03 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine to er 2 og 5. Denne vinteren har vi stort sett vert inne hver ettermiddag i ukedagene (de er jo ute i bhg). I helgene er vi stort sett ute en tur hver dag med mindre det er klinkis eller storm feks. Jeg er egentlig ett friluftsmenneske men jeg er alene med barna og de har så ulike behov. Vi er mye ute på turer i både skog og mark og fjell om våren og sommeren da. Så får jeg bli «flinkere» å de med på sånnt når de blir litt eldre. Jeg tenker at man må ingenting. Hver familie finner ut hva de trives med. Det viktigste er som du selv sier, en mamma i godt humør. Man kan finne på mye gøy inne. Anonymkode: 00dc4...9fa Helt ærlig, tror jeg det blir mye enklere når barna blir eldre, for ja, de har veldig ulike behov. Toåringen sover fortsatt på dagen, og eldste synes ikke alltid det er gøy når vi ikke kan klatre fordi toåringen ikke kan klatre. Personlig er jeg ikke et friluftsmenneske, og trives best i by ikke natur. Strandpromenader og parker er helt topp. Jeg kjøpte likevel en turbukse, og den er helt flott, for jeg blir mye mer fleksibel😊 Anonymkode: 3f298...330 1
Snedig Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 Jeg synes det er viktig for barna å komme seg en tur ut av huset hver dag. Og da mener jeg helger og fridager, ikke etter en barnehagedag. Trenger ikke nødvendigvis å være utendørs hele tiden, kan godt være andre ting som svømmehall, bibliotek, åpen hall osv Men når noen er syk tenker jeg det er litt unntakstilstand. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, helt innafor. vi har vært inne hele dagen idag for eksempel. Barn på 3 og 4 år. De har lekt kjempefint sammen hele dagen, jeg har lest bok og strikket og mannen har holdt på med sitt. Vi har gått i pysj hele dagen også. Vært det jeg vil beskrive som en veldig fin dag i dette huset! Anonymkode: 32700...c03 ❤️ Høres fantastisk ut. Barna her også leker ganske godt sammen, selvom de har større aldersforskjell, og det er så deilig når jeg hører de le og holde på 😊 Anonymkode: 3f298...330 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 Snedig skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er viktig for barna å komme seg en tur ut av huset hver dag. Og da mener jeg helger og fridager, ikke etter en barnehagedag. Trenger ikke nødvendigvis å være utendørs hele tiden, kan godt være andre ting som svømmehall, bibliotek, åpen hall osv Men når noen er syk tenker jeg det er litt unntakstilstand. Ja, synes det er mye lettere å komme seg ut om det er til slike ting. Her elsker de å dra til biblioteket 😊 Håper å komme i bedre form snart, er så lei av å være redusert.. Anonymkode: 3f298...330
Hactar Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 Synes du skal være litt raus med deg selv. Du er ikke helt frisk, og du er nylig blitt alene. Om det er en tid du skal prioritere det som gir deg mest energi og hvile, er det nå. Når barna dine heller ikke er av typen til å klatre i gardinene om de ikke får herjet fra seg, ser jeg ingen grunn til at dere må ut på ettermiddag/i helg om ingen synes det er hyggelig. Hvordan du skal sikre god mengde fysisk aktivitet vinterstid i årene fremover, har du tid til å tenke gjennom når du har fått hodet litt mer over vannet. 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå