Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk


MalloryK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den er en tåreperse! 

Anonymkode: 3e137...ee2

Ja jeg er 15 minutter inn. Og det ser ut som det ikke går så bra med den ene hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (24 minutter siden):

Hva synes dere om første episode?

Det er jo underholdende for all del. Litt å lære kanskje for enkelte hundeeiere også. 

Jeg syns det virker som at hundeeierne må trene mye på egenhånd. Og det er et par av hundene med såpass store utfordringer at de trenger mer en til en oppfølging enn de ser ut til å få. 

Og så er jeg usikker på om Conan er i "målgruppen" for programmet egentlig. Han er en presa canario med issues så store at jeg ikke vet om Maren har kunnskap nok rett og slett. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Linazer said:

Jeg syns det virker som at hundeeierne må trene mye på egenhånd. Og det er et par av hundene med såpass store utfordringer at de trenger mer en til en oppfølging enn de ser ut til å få. 

Og så er jeg usikker på om Conan er i "målgruppen" for programmet egentlig. Han er en presa canario med issues så store at jeg ikke vet om Maren har kunnskap nok rett og slett. 

Veldig spent på Conan. Både han og den GD tispa hadde eiere som ikke burde hatt så store hunder. Spesielt GD med familie, stakkars hund. Tre stk som stod og dro i båndet samtidig og gav motstridende kommandoer. Ikke rart det ble kaos. Den hunden hadde nok fungert bedre hos en annen eier.

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett første episode, og kommer til å fortsette å se. Jeg synes det virker som om det er flere og flere av deltakerne  for hver sesong som har ganske betydelige atferdsproblemer, og jeg kan virkelig forstå eiernes fortvilelse, og selv folk som faktisk har peiling kan få problemer med hundens atferd.

Jeg er veldig spent, og ikke helt uten fordommer, når det gjelder Conan. Han tror jeg blir den største utfordringen. Jeg håper virkelig de får det til! 

GD-en har jeg mer troa på. Her ser jeg for meg at det handler om tydelig lederskap, og muligens at hunden rett og slett trenger mer mental stimulans enn mange andre GD-er. 

Jarle (den spinnville terrieren) er også et wild-card. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil finne ut hvordan det går kan man snoke litt på insta🙊

Jeg synes det er fint at det er litt store hunder med vanskelige greier med, rett og slett fordi at det er vanskeligere å trene passering og alle disse tingene om du samtidig skal passe på å ikke bli revet over ende. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (5 minutter siden):

Hvis dere vil finne ut hvordan det går kan man snoke litt på insta🙊

Jeg synes det er fint at det er litt store hunder med vanskelige greier med, rett og slett fordi at det er vanskeligere å trene passering og alle disse tingene om du samtidig skal passe på å ikke bli revet over ende. 

Har du instaen til Conans eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neix4 skrev (2 minutter siden):

Har du instaen til Conans eiere?

@conan_2018 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både komisk og irriterende å se på for den som har hatt mange hunder. Noe kjenner jeg igjen for hunder jeg har hatt hånd om, og måttet jobbe med for å få dem hyggelige igjen. Andre ting rister jeg bare på hodet av. Som bagatellisering av at Conan flerrer leggen til matmor. Det kommer til å bli litt av en kamp å trene den hunden til å bli kontrollerbar, og jeg ville aldri ha stolt hundre prosent på ham overfor andre. Frustrerende at matfar bagatelliserer den faren som kosegutten hans utgjør overfor andre. Han er ikke en mann for å eie en presa canario.
Jeg liker egentlig alt av hundeprogrammer, og faktisk enda mer nå når jeg ikke kan ha hund selv. Ser også et hav av hunder på insta-reels og tiktok. Det er min hverdagsglede når jeg må vente på noe eller kjeder meg litt.

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest med denne serien er at det er først og fremst en underholdningsserie. Det å trene hunder med store atferdsproblemer er ofte ikke underholdende å se på, det kan tvert om være ganske kjedelig. 

Derfor så må det konstrueres situasjoner for å lage underholdning. Jeg er temmelig sikker på at dette er hva som gjelder back scenen hvor de skulle trene Bamse til å gå i senga. Bamse hadde allerede fått negative assosiasjoner til senga når Maren (som han fortsatt er skeptisk til) forsøkte å lokke ham oppi. Når da eier skulle forsøke så var Bamse fortsatt ukomfortabel i situasjonen og det var tydelig at han sytnes Maren (og kanskje også kameramannen) sto for nær. 

Likevel fortsatte de bare og vinklet det hele til at de lo av Bamse og syntes han var "sær". Enda rarere ble det når Maren etterpå sa at hun ikke forsto dette, fordi "det skulle jo ha funket".

Som instruktør med videreutdanning innen problematferd er jeg uenig med en del av det Maren gjør, men jeg tror likevel hun har mer kunnskap enn at hun syntes det var rart at dette ikke funket, eller at hun syntes Bamse var "sær" for å ikke klare å ta til seg trening i en slik setting.

Jeg synes ingenting om at hunder blir satt i ukomfortable situasjoner for at vi skal bli underholdt. Derfor passer atferdsproblemer egentlig dårlig som konsept for den type TV.

  • Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (25 minutter siden):

Det som irriterer meg mest med denne serien er at det er først og fremst en underholdningsserie. Det å trene hunder med store atferdsproblemer er ofte ikke underholdende å se på, det kan tvert om være ganske kjedelig. 

Derfor så må det konstrueres situasjoner for å lage underholdning. Jeg er temmelig sikker på at dette er hva som gjelder back scenen hvor de skulle trene Bamse til å gå i senga. Bamse hadde allerede fått negative assosiasjoner til senga når Maren (som han fortsatt er skeptisk til) forsøkte å lokke ham oppi. Når da eier skulle forsøke så var Bamse fortsatt ukomfortabel i situasjonen og det var tydelig at han sytnes Maren (og kanskje også kameramannen) sto for nær. 

Likevel fortsatte de bare og vinklet det hele til at de lo av Bamse og syntes han var "sær". Enda rarere ble det når Maren etterpå sa at hun ikke forsto dette, fordi "det skulle jo ha funket".

Som instruktør med videreutdanning innen problematferd er jeg uenig med en del av det Maren gjør, men jeg tror likevel hun har mer kunnskap enn at hun syntes det var rart at dette ikke funket, eller at hun syntes Bamse var "sær" for å ikke klare å ta til seg trening i en slik setting.

Jeg synes ingenting om at hunder blir satt i ukomfortable situasjoner for at vi skal bli underholdt. Derfor passer atferdsproblemer egentlig dårlig som konsept for den type TV.

Helt enig. Jeg måtte slutte å se på denne serien etter sesong 1, for jeg var uenig med så mye av det som ble gjort. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremmende å se uansvarligheten hos den mannlige eieren av kamphunden. Hørt om hva slags folk som har slike hunder, men dette var verre enn ventet.
Heller skilsmisse enn å avlive hunden, stakkars dame. :risterpåhodet:

  • Liker 28
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inntrykk er at de aller, aller fleste har skaffet seg hund uten å sjekke hva de egentlig skulle hatt. I stedet har de gått til anskaffelse av hva de synes er pent, tøft eller det de tror de har kapasitet og kunnskap til å håndtere. 

Presaen er jo fullstendig misforstått. Inkludert fra Marens side. Håper hun forklarer litt bedre om det som normal atferd for en presa som ikke har hatt faste rammer hvor det er tatt hensyn til hundens behov. Satser på at den blir gitt riktig trening og at de ikke velger den letteste utvei; avliving. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dette programmet normalt sett, men vet ikke helt hva jeg syns om retningen det nå tar med conan. Jeg likte å se vanlige hundeeiere med hunder med mer «sære» ting eller helt vanlige tabber som rettes opp. De fleste hundeeiere gjør feil, og det kan være godt å se at dette kan fikses! Samtidig har eierne vært så skjønne og veldig klar over at det er de som har gjort hunden slik den var, og hatt enorm vilje til å jobbe med hundene!
 

Har selv en unghund på rett over året, så håpte på litt tips og triks på de tingene vi ennå sliter litt med/som dukker opp med unghund. Men når de drar inn alvorlige problemer tar programmet en helt ny retning. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke noe nytt at de tar med potensielt farlig hund. Schäferen fra forrige gang var jo helt nuts.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (7 minutter siden):

Det er ikke noe nytt at de tar med potensielt farlig hund. Schäferen fra forrige gang var jo helt nuts.

Det stemmer! Mitt inntrykk av de to hundene/familiene er likevel helt forskjellig! Odin(?) sin eier var 100% klar over problemet, hvor det stammet fra og ikke minst av avlivning var en reel mulighet. Eierne av conan er foreløpig helt annerledes. Når dama faktisk blir bitt er det nesten hennes feil for hun stod for nærme. Håper inntrykket mitt endrer seg! Odin virker det som det går veldig bra med, det er godt å se. 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

summerrain skrev (39 minutter siden):

Jeg elsker dette programmet normalt sett, men vet ikke helt hva jeg syns om retningen det nå tar med conan. Jeg likte å se vanlige hundeeiere med hunder med mer «sære» ting eller helt vanlige tabber som rettes opp. De fleste hundeeiere gjør feil, og det kan være godt å se at dette kan fikses! Samtidig har eierne vært så skjønne og veldig klar over at det er de som har gjort hunden slik den var, og hatt enorm vilje til å jobbe med hundene!
 

Har selv en unghund på rett over året, så håpte på litt tips og triks på de tingene vi ennå sliter litt med/som dukker opp med unghund. Men når de drar inn alvorlige problemer tar programmet en helt ny retning. 

Vi vet faktisk ikke om problemet til Conan er alvorlig. Maren sa ingenting om hva hun tror ligger bak utageringen til Conan. Overslagshandling (bite det nærmeste) er ikke unormalt ved høy opphisselse, spesielt i kombinasjon med å bli, holdt i bånd (og mer normalt i noen raser enn andre), og denne opphisselsen trenger ikke å bunne i aggressivitet. Jeg så ingenting konkret i episoden som fortalte meg at hunden var aggressiv. Jeg så en utagerende hund som ble rykket i og holdt tilbake. Jeg så en hund som virket helt ok med en ny person (Maren) etter at han fikk bort til henne (forventninger?).

Kanskje er han aggressiv, men jeg så ikke konkrete tegn på det i den første episoden. Det er godt mulig at hunden rett og slett kun trenger mer aktivisering, tryggere rammer, stressredusering og passeringstrening.

Ikke misforstå meg. Slik adferd er ikke bra, spesielt når det er snakk om en så stor hund og eiere som går med flex-bånd, men jeg er ikke overbevist om at hunden er aggressiv. 

Med tanke på at dette er et underholdningsserie, vil jeg tro at de la frem problemet til Conan som verre enn det faktisk er, så vi seerne kan bli vitne til en fantastisk transformasjon på slutten av serien

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg programmet godt, og ser fram til å følge med videre. Mange har jo "vanlige" atferds problemer, som simpelt kommer fra mangel av grunnleggende trening. Med tanke på at det dessverre nesten er normen noen av disse atferds problemene, så tror jeg mange kan lære av å se på. Selv blir jeg litt oppgitt, men men...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...