Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk


MalloryK

Anbefalte innlegg

Diamant20 skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på å bykse og utagere tenker du? 

Med utagering mener jeg voldsom bjeffing og utfall. Byksing er for så vidt utfall det også, så jeg var upresis der. Det jeg mener er eiere som lar hunden dra/hoppe mot min hund uten å prøve/klare å stoppe den, altså at hunden går på tur med eieren og ikke motsatt. Håper dette var klargjørende, og at vi kan fortsette å diskutere serien videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diamant20 skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på å bykse og utagere tenker du? 

Jeg opplever å møte noen med hunder som tydelig utagerer. De tar hunden så lang til side som det går, og plasserer den mellom beina for å få et godt grep. Min hund syns fortsatt det er ubehagelig, og går så lang omvei han kan, men jeg vet at vi ikke risikerer at hunden kaster seg mot oss.

Veldig mange med hunder som utagerer, gjør ikke dette. De har ikke hunden i helt kort bånd, og man opplever at hunden får fart mot oss. Dette opplever min hund som langt mer ubehagelig enn den utagerende hunden som står stille. Jeg tenker det iallfall er en forskjell på fart mot og utagering på stedet, om det gir mening :P 

Bymus skrev (16 timer siden):

Flexibånd kan låses i alle lengder. Har brukt det i 20 år uten å oppleve noe problem.
Det som er uforståelig er at folk med store, aggressive, hunder bruker trekkhundsele. (Dokumentert i herværende TV-serie).
Noen som kan forklare?

Hvor ble det forresten av @metteli? Håper avliving før skilsmisse?

Jeg reflekterte over dette med flexibånd på tur i dag med flexibånd ;)

Jeg bruker det kun der det er lite møtesituasjoner, for at han skal få litt ekstra frihet under båndtvangen.

Det jeg opplever med flexibånd, er at jeg ikke har kontakt med hunden min gjennom båndet, jeg har kontakt med håndtaket. Når jeg bruker det andre båndet mitt, har jeg for eksempel lært inn at når jeg strammer hånda rundt det, skjer det noe bra hos meg. Dette funker ikke på flexibånd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (31 minutter siden):

Jeg opplever å møte noen med hunder som tydelig utagerer. De tar hunden så lang til side som det går, og plasserer den mellom beina for å få et godt grep. Min hund syns fortsatt det er ubehagelig, og går så lang omvei han kan, men jeg vet at vi ikke risikerer at hunden kaster seg mot oss.

Veldig mange med hunder som utagerer, gjør ikke dette. De har ikke hunden i helt kort bånd, og man opplever at hunden får fart mot oss. Dette opplever min hund som langt mer ubehagelig enn den utagerende hunden som står stille. Jeg tenker det iallfall er en forskjell på fart mot og utagering på stedet, om det gir mening :P 

Jeg reflekterte over dette med flexibånd på tur i dag med flexibånd ;)

Jeg bruker det kun der det er lite møtesituasjoner, for at han skal få litt ekstra frihet under båndtvangen.

Det jeg opplever med flexibånd, er at jeg ikke har kontakt med hunden min gjennom båndet, jeg har kontakt med håndtaket. Når jeg bruker det andre båndet mitt, har jeg for eksempel lært inn at når jeg strammer hånda rundt det, skjer det noe bra hos meg. Dette funker ikke på flexibånd. 

Jeg kunne sagt det selv men du gjorde det så mye bedre. Heldigvis har min sluttet å bukse men jeg er fortsatt avhengig av å ha kontakt gjennom båndet som du sier. Tar jeg på flexibånd mister jeg kontakten pluss at hunden vet godt forskjell på flexi og kobbel. Med flexi drar hun for å få Flex mens med kobbel holder hun seg nær meg uten å dra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 time siden):

Jeg kunne sagt det selv men du gjorde det så mye bedre. Heldigvis har min sluttet å bukse men jeg er fortsatt avhengig av å ha kontakt gjennom båndet som du sier. Tar jeg på flexibånd mister jeg kontakten pluss at hunden vet godt forskjell på flexi og kobbel. Med flexi drar hun for å få Flex mens med kobbel holder hun seg nær meg uten å dra.

En hund som for det meste er vant til flexibånd gjør ikke nødvendigvis dette da.

Hvis man bruker flexibånd som "fribånd" blir det nok sånn, men vi som har store (til og med utagerende) hunder og bruker flexibånd, vi har såklart jobbet med å gå fint i flexibåndet også, med mindre han klikker (som skjer uansett bånd), så stopper han når båndet strammer. 

Når du har en hund som ikke kan gå løs, så er det greit å ha mulighet til å snuse rundt i flexibåndet, samtidig som man kan ha helt kort bånd når det trengs. Om hunder kommer for nært holder vi i sela og går til side, og etter å fått nok avstand og trygghet klikker han egentlig aldri mer, med mindre andre lar hundene sine løper bort til vår. Har man hund som i tillegg alltid trekker i båndet også før utageringen er nok flexibånd vanskeligere, men det er jo noe man må jobbe med uavhengig av bånd.

Så flexibåndet er egentlig sjeldent problemet sånn jeg ser det, det er folk som ikke bruker det fornuftig.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkertøy skrev (4 timer siden):

Med utagering mener jeg voldsom bjeffing og utfall. Byksing er for så vidt utfall det også, så jeg var upresis der. Det jeg mener er eiere som lar hunden dra/hoppe mot min hund uten å prøve/klare å stoppe den, altså at hunden går på tur med eieren og ikke motsatt. Håper dette var klargjørende, og at vi kan fortsette å diskutere serien videre. 

Skjønner! Enig i at man bør jobbe med passeringer når hunden synes det er vanskelig! 

Wolfmoon skrev (4 timer siden):

Jeg opplever å møte noen med hunder som tydelig utagerer. De tar hunden så lang til side som det går, og plasserer den mellom beina for å få et godt grep. Min hund syns fortsatt det er ubehagelig, og går så lang omvei han kan, men jeg vet at vi ikke risikerer at hunden kaster seg mot oss.

Veldig mange med hunder som utagerer, gjør ikke dette. De har ikke hunden i helt kort bånd, og man opplever at hunden får fart mot oss. Dette opplever min hund som langt mer ubehagelig enn den utagerende hunden som står stille. Jeg tenker det iallfall er en forskjell på fart mot og utagering på stedet, om det gir mening :P 

Skjønner! Personlig har jeg ikke turt å ha hunden mellom beina i frykt for å miste grepet, men vi bruker alltid frontfeste på steder der passering er vanskelig. Sjeldent hun utagerer nå, og skulle hun hoppe frem vil hun bli snudd mot oss igjen, og man har sykt god kontroll på store hunder med frontfeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bymus skrev (På 13.4.2023 den 15.58):

Flexibånd kan låses i alle lengder. Har brukt det i 20 år uten å oppleve noe problem.
Det som er uforståelig er at folk med store, aggressive, hunder bruker trekkhundsele. (Dokumentert i herværende TV-serie).
Noen som kan forklare?

Hvor ble det forresten av @metteli? Håper avliving før skilsmisse?

Med flexibånd stoler du blindt på at en mekanisme fungerer i det du trykker på en knapp. Hvis du har en stor hund som er troende til å ta livet av andre hunder og heller ikke er spesielt begeistret for mennesker, da satser du ikke på at den mekanismen skal fungere feilfritt. 

For det gjør den ikke, selv om du har opplevd det i 20 år. Hos meg funket den plutselig ikke og min lille hund gikk i hjulet på en bil. Det var grusomt nok, kan du tenke deg hva som skjer om båndet svikter på en hund ala Conan. 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter episode nr to, må jeg si jeg er utrolig skuffet over Marens kunnskap om de forskjellige rasene og løsningene for den enkelte hund. Det er litt sånn at hund er hund og vi har en fasit som fungerer for alle. I tillegg gjør hun dessverre til det mange hundetrenere gjør, hun tyr til "hunden er redd" så fort den viser usikkerhet. 

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen og Jarle var herlige sammen. Og når han hoppet nesten ut av vinduet 😆

  • Liker 14
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Troyamin said:

Etter episode nr to, må jeg di jeg er utrolig skuffet over Marens kunnskap om de forskjellige rasene og løsningene for den enkelte hund. Det er litt sånn at hund er hund og vi har en fasit som fungerer for alle. I tillegg tyr hun dessverre til det mange hundetrenere gjør, hun tyr til "hunden er redd" så fort den viser usikkerhet. 

En liten digresjon,  men dette har jeg sett mange mennesker gjøre også. Typisk sånne ledelses-coacher og andre liksompsykologer som forklarer enhver irritasjon eller aggresjon som at personen ble redd og følte de måtte forsvare seg. Det er liksom aldri at den bare var sterkt uenig. Kanskje det er en eller annen beslektet tankegang som har spredt seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (52 minutter siden):

Huskyen og Jarle var herlige sammen. Og når han hoppet nesten ut av vinduet 😆

Ja da lo jeg, snakk om nydelig 🥰

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (6 timer siden):

Etter episode nr to, må jeg si jeg er utrolig skuffet over Marens kunnskap om de forskjellige rasene og løsningene for den enkelte hund. Det er litt sånn at hund er hund og vi har en fasit som fungerer for alle. I tillegg gjør hun dessverre til det mange hundetrenere gjør, hun tyr til "hunden er redd" så fort den viser usikkerhet. 

Samme her, og så på snutten fra neste ukes episode at Bamses eier være med på passering trening med Conan, og han får beskjed om at han må være veldig nøye på å ikke miste båndet. Å da bør det virkelig ikke være ett fleksibånd han bruker 😒

Fikk skikkelig vondt av eierne til Conan som forståelig nok føler skikkelig på situasjonen de er i. Samtidig så synes jeg det er kjempe bra at det kommer frem hvordan det kan gå. Når man ikke helt vet hva man går til, når man skaffer seg en så krevende rase med den type iboende egenskaper. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (9 timer siden):

Etter episode nr to, må jeg si jeg er utrolig skuffet over Marens kunnskap om de forskjellige rasene og løsningene for den enkelte hund. Det er litt sånn at hund er hund og vi har en fasit som fungerer for alle. I tillegg gjør hun dessverre til det mange hundetrenere gjør, hun tyr til "hunden er redd" så fort den viser usikkerhet. 

Hmm- hvilken manglende kunnskap mener du at hun utviser sånn konkret?? Og hvilke løsninger er dårlige for hvilken hunder? 
 

Jeg synes forøvrig det er galskap å ha med Conan her - eller kanskje ikke å ha han med, men å trene med de andre hundene (eller bruke andre hunder til å trene han) - jeg hadde aldri turt å ha passeringstrening med Conan - aldri i livet ….. tenk om noe skjer, et bånd kan ryke, en hund kan rykke seg løs, en sele/halsbånd kan ryke osv…… hadde selv en hund som var aggresiv mot andre hunder- og jeg tok alle forhåndsregler, men en gang så klarte den å slite halsbåndet 😨😨 hunden jeg har nå, som er snill som dagen er lang, sleit festeordninga på selen en gang….. så det kan jo skje uforutsette ting 😨

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (6 timer siden):

Hmm- hvilken manglende kunnskap mener du at hun utviser sånn konkret?? Og hvilke løsninger er dårlige for hvilken hunder? 

 

Presa Canario og andre molossere er skapt for å vokte familien. Conan er i riktig alder i forhold til utviklingen av sin aggresjon. Derfor er den eneste usikkerheten vi ser på Conan, rettet mot fører på den måten at han søker bekreftelse på om hans oppførsel er riktig eller ei. Han søker "back up" i utageringen. For han blir ikke usikker ved øyekontakt. Han blir faktisk forbannet og reagerer korrekt ut i fra hva han er avlet for. Øyekontakt provoser og utfordringen blir akseptert. 

Når eier står og henger i TO bånd, bygger det kun opp om utageringen. At Maren benytter seg av trening med godbiter og at hunden blir rost når den ser på henne, bygger bare enda mer oppunder vokterbiten i hunden. Bare se til trening som gis politihunder, IGP/mondeoring/lignende sporter og i forsvarets arbeid med hund, vil du se bruk av bredt halsbånd, sele og ros når hunden ser på figuranten, gjør at hunden får bekreftelse på at den utførerjobben med å vokte, korrekt. Denne typen trening ville fungert på andre raser, men her er det tydelig at det er snakk om et "one size fits all" opplegg. 

Må legge til at jeg vet at Maren er en dyktig trener av hverdagsproblemer og spesielt eierne av slike hunder. Men når det kommer til å skille på raser og deres individuelle behov, har hun et stykke å gå. 

Endret av Troyamin
Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG...
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger har jeg sett ordet «trekkhundsele» i denne diskusjonen og reagerer på at ingen andre har reagert på det?!?!

Den turkise selen han bruker er Feel Active Training Harness - en helt normal tursele. Så bruker han Non-Stop Line Harness, en helt normal tursele. Vet også jeg så en sele til, men husker ikke i farten merket , men det er en tursele det og gitt.

En trekksele har trekkpunktet på rumpa og ikke midt på ryggen - så null «trekkhundsele» på den hunden.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sportsidioten skrev (1 time siden):

To ganger har jeg sett ordet «trekkhundsele» i denne diskusjonen og reagerer på at ingen andre har reagert på det?!?!

Den turkise selen han bruker er Feel Active Training Harness - en helt normal tursele. Så bruker han Non-Stop Line Harness, en helt normal tursele. Vet også jeg så en sele til, men husker ikke i farten merket , men det er en tursele det og gitt.

En trekksele har trekkpunktet på rumpa og ikke midt på ryggen - så null «trekkhundsele» på den hunden.

Stemmer, jeg har feel active til mine hunder som tursele. I skuffen ligger en non stop trekksele, den er ubrukt da hunden jeg kjøpte den til ikke trekker stabilt fremover og dermed lett kan rygge ut av selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 time siden):

Stemmer, jeg har feel active til mine hunder som tursele. I skuffen ligger en non stop trekksele, den er ubrukt da hunden jeg kjøpte den til ikke trekker stabilt fremover og dermed lett kan rygge ut av selen.

Nettopp. Jeg driver med trekkhund og jobber i dyrebutikk så jeg bare «ehh ser ingen andre at det blir kalt trekkhundsele»😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (9 timer siden):

Presa Canario og andre molossere er skapt for å vokte familien. Conan er i riktig alder i forhold til utviklingen av sin aggresjon. Derfor er den eneste usikkerheten vi ser på Conan, rettet mot fører på den måten at han søker bekreftelse på om hans oppførsel er riktig eller ei. Han søker "back up" i utageringen. For han blir ikke usikker ved øyekontakt. Han blir faktisk forbannet og reagerer korrekt ut i fra hva han er avlet for. Øyekontakt provoser og utfordringen blir akseptert. 

Når eier står og henger i TO bånd, bygger det kun opp om utageringen. At Maren benytter seg av trening med godbiter og at hunden blir rost når den ser på henne, bygger bare enda mer oppunder vokterbiten i hunden. Bare se til trening som gis politihunder, IGP/mondeoring/lignende sporter og i forsvarets arbeid med hund, vil du se bruk av bredt halsbånd, sele og ros når hunden ser på figuranten, gjør at hunden får bekreftelse på at den utførerjobben med å vokte, korrekt. Denne typen trening ville fungert på andre raser, men her er det tydelig at det er snakk om et "one size fits all" opplegg. 

Må legge til at jeg vet at Maren er en dyktig trener av hverdagsproblemer og spesielt eierne av slike hunder. Men når det kommer til å skille på raser og deres individuelle behov, har hun et stykke å gå. 

Tusen takk for svar - nå skjønte jeg hva du mente - og er enig med deg 😃😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den første episoden først  i går. Mulig mye har endret seg allerede i de neste episodene, beklager i så fall om jeg ikke har helt oversikt. Jeg vet eier av Conan er i tråden og jeg fikk inntrykk fra et av svarene som at ting går bedre med Conan nå, jeg håper det stemmer. 

Jeg har selv kun hatt store, ukastrerte hannhunder. Men jeg er veldig klar over mitt ansvar som hundeeier og hva jeg ikke er kompetent til å ha eller ønsker å ha ansvaret for. Derfor er det viktigste i mitt hundehold å velge riktig rase. Conan kan drepe - og sannsynligvis ikke «bare» en annen hund…. Vi har de siste årene hørt om triste episoder der mennesker blir drept av hund, både barn og voksne.  Når du har en hund som er så fullstendig utagerende som Conan, samtidig som du ikke evner å være tydelig eller konsekvent, er det skremmende. Scenen der den ene eieren blir bitt, var sjokkerende. 

Hadde Conan bodd i mitt nabolag, hadde det ødelagt mye turglede for meg!! Å måtte passere han på smale veier eller glatt føre, der eier bak slenges rundt, klamrende til båndet, hadde vært veldig skremmende.

Der jeg bor er det svært mye hunder. Min hund er aldri ute etter bråk og har et kroppsspråk som tydelig viser det. Han kan bli bjeffet masse rett opp i fjeset uten at han blunker engang. Men hunder som er så aggressive som Conan ville han nok reagert på. 

Jeg hadde vært livredd for at selen til Conan ryker i ett feste eller at eier mister ham. Og bruke fleksibånd til denne hunden er et merkelig valg, og ganske ansvarsløst. Jeg DIGGER fleksibånd og bruker det hver eneste dag på tur, også når jeg iblant går med to store hunder samtidig. Men de hundene kan altså gå i bånd, er enkle å kontrollere og kan lett holdes unna andre hunder ved passering. 


Jeg er som sagt veldig glad for at jeg slipper å grue meg til å møte Conan på tur eller at han på en eller annen måte skal komme seg løs. Og jeg skulle ønske de hadde bedt om hjelp tidligere!!  Jeg håper dette løser seg til det beste for Conan og eierne! Og jeg synes synd på kvinnen som plages mest med situasjonen. Mannen har en ganske spesiell holdning til både henne og situasjonen. 
 

Og til slutt: Grand danoisen…. Denne er ikke farlig på samme måte som Conan, men det er helt tydelig ingen form for planlegging rundt hva det innebærer å ha hund der heller. Trist, for det er hunden det går utover. 
 

De små gneldrebikkjene er irriterende, og jeg forstår godt det er vanskelig for både hunder og eier. Men her er ikke skadepotensiale det samme, derfor opprører ikke de meg på samme måte. 

OK, dette ble kanskje ikke så interessant og veldig langt, men jeg ble litt opprørt da jeg så programmet - og måtte bare få det ut. 😅

Lykke til til eierne og hunder - og særlig Conan & co! 🤗

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...