Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn 3, Nrk


MalloryK

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AntiBullshit said:

Når hunder er så utagerende som Conan synes jeg det er uforsvarlig å ikke bruke munnkurv. Fleksibånd er også forbeholdt små hunder. For meg er det hvertfall et stort stort rødt flagg når jeg ser hunder som er større enn feks en cocker spaniel som går med flexibånd, det er alltid et sikkert tegn på hundeeiere som mangler kunnskap om og kustus på hunden sin

Her må jeg si meg helt enig, hver gang jeg ser en eier med flexibånd tenker jeg alltid "idiot". Vi hilser aldri på hunder i flexi og det er ikke pga båndet, men fordi jeg bare antar at eier er mindre hundekyndig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

metteli skrev (7 timer siden):

Han beit meg jo! Jeg var der så tror jeg kan uttale meg om det, men det var like mye min skyld som sto i veien for han, selv om jeg ikke forsvarer biting/angrep hos verken folk, eller dyr! Får følge med og se videre. 

Såpass. I serien står dere og sier at han bare skrapte borti deg med en tann fordi du kom for nær. :P 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (45 minutter siden):

Når hunder er så utagerende som Conan synes jeg det er uforsvarlig å ikke bruke munnkurv. Fleksibånd er også forbeholdt små hunder. For meg er det hvertfall et stort stort rødt flagg når jeg ser hunder som er større enn feks en cocker spaniel som går med flexibånd, det er alltid et sikkert tegn på hundeeiere som mangler kunnskap om og kustus på hunden sin

Jeg bruker flexibånd under båndtvang eller f. eks. løpetid til turer i skogen og på fjellet fremfor å ha hunden i langline (blir bare surr, de ryker lett etter min erfaring med større hunder og flexibåndet gir mulighet for rikelig med stimuli, utvikling av muskulatur, balanse, koordinasjon etc. Spesielt viktig for større hunder som er utsatt for leddplager etc. Poenget er å ha flexibånd som tåler vekten og kraften av hunden, bruke låsefunksjonen flittig og ha kontroll på hunden (det gjelder selvsagt i alle tilfeller, men det er åpenbart noe som må påpekes gang på gang da det fortsatt er veldig mange som ikke har det). Jeg har både vent-kommando og stopp-kommando på mine (dermed uproblematisk med flexibånd - nærmer vi oss noen får de vent/stopp alt ettersom og båndet dras inn og låses - ikke fordi mine hunder bryr seg om forbipassende, men det vet ikke forbipasserende. Det handler vel så mye om respekt og hensyn til andre også. Spesielt fordi så mange ikke har kontroll eller viser hensyn/respekt overfor andre). I tillegg kommer selvfølgelig innkalling, nød-innkalling, bli, sitt, dekk, avstandskommandoer (sitt/dekk/bli/vent/stopp etc), på plass, fot etc. Surrer de med flexibåndet er det sitt og bli mens jeg løsner båndet, og aldri om de rikker seg uten at de har fått "fri" først. Ergo, med korrekt og vettug bruk går det helt fint.

Med det sagt: Jeg var flexibånd-hater av verste sort selv tidligere, så jeg forstår jo hvor folk kommer fra. Samtidig er det kjedelig for meg å bli møtt med folk som brøler på 800 meters avstand "FÅ MONSTERET I VANLIG BÅND" når jeg har veldig lydige hunder jeg har jobbet masse med for å få de slik de er, i tillegg til at jeg som nevnt i god tid før passering ber hunden vente om nødvendig, tar båndet helt inn og passerer alltid med hunden på utsiden av meg med best mulig klaring for å vise respekt/hensyn, som sagt. Men, jeg forstår jo at folk blir slik pga negative erfaringer. Det positive er jo at mange blir positivt overrasket eller kommer med hyggelige kommentarer også, så det veier ofte opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

metteli skrev (22 timer siden):

Ok! Fåt følge med og se hvordan d går med hunden min 😌

Jeg synes det er kjempe tøft av dere å stille opp, og glad for at dere ber om hjelp når dere ser at ting eskalerer såpass. Det skal bli gøy å følge dere videre. Har snakket en del med eieren til Odin som var med i fjor, og skulle ikke tro at det var samme hund. Så det er alltid håp 😊

Men jeg må ærlig si at jeg stusser på at dere ikke forstår hvorfor ting eskalerer? Satt dere dere skikkelig inn i rasen før dere fikk Conan? Å hvorfor brukte dere flexibånd, når det gir så dårlig kontroll? 

 

Ønsker dere masse lykke til ❤️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

metteli skrev (7 timer siden):

Nrk og Monster er i ryggen på oss, og støtte og support hele veien ♥️ De verste kommentarene blir også rapportert. Ja, stikker man seg frem må man tåle noe, men ikke alt. Conan kan ikke snakke, så derfor må vi snakke for han.

Jeg syns det er utrolig bra at dere tar tak i problemet og attpåtil stiller dere på "bøddelens blokk" i samme slengen. 

Med masse tålmodighet og hardt arbeid kan dere hjelpe Conan til å bli en trygg og lykkelig hund.

Jeg ønsker dere og Conan masse lykke til ❤

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårligbrukernavn skrev (51 minutter siden):

Såpass. I serien står dere og sier at han bare skrapte borti deg med en tann fordi du kom for nær. :P 

Måtte inn igjen og se over klippet for sikkerhets skyld: Det er altså ikke et bitt. Hvis en hund biter ser det ikke sånn ut, det kan jeg garantere deg. Han var borti med en tann, ja. Det skal selvsagt ikke forekomme/det er selvfølgelig en uting likevel, i aller høyeste grad, men et målrettet bitt er det altså ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AntiBullshit skrev (19 timer siden):

Når hunder er så utagerende som Conan synes jeg det er uforsvarlig å ikke bruke munnkurv. Fleksibånd er også forbeholdt små hunder. For meg er det hvertfall et stort stort rødt flagg når jeg ser hunder som er større enn feks en cocker spaniel som går med flexibånd, det er alltid et sikkert tegn på hundeeiere som mangler kunnskap om og kustus på hunden sin

Jeg bruker flexibånd på min straks 13 år gamle hund innimellom. Han er på størrelse med en Golden retriever. 

Jeg er verken kunnskapsløs (har drevet med hund i nærmere 20 år nå) eller har manglende kustus på hunden min. Snarere tvert imot, jeg har god kontroll på hunden min 90 % av tiden vi er ute på tur. Så ikke ta alle hunder eller de som bruker flexi under samme kam, er du grei.... 🤔

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (38 minutter siden):

Jeg bruker flexibånd på min straks 13 år gamle hund innimellom. Han er på størrelse med en Golden retriever. 

Jeg er verken kunnskapsløs (har drevet med hund i nærmere 20 år nå) eller har manglende kustus på hunden min. Snarere tvert imot, jeg har god kontroll på hunden min 90 % av tiden vi er ute på tur. Så ikke ta alle hunder eller de som bruker flexi under samme kam, er du grei.... 🤔

Jeg har da min fulle rett til å si hva jeg tenker om kombinasjonen større hund og fleksibånd. Min mening er at fleksibånd er forbeholdt små hunder, om du vil bruke fleksibånd på din hund er ikke noe jeg bryr meg om eller har noe interesse av å diskutere her. Det er rett og slett totalt uinteressant for meg å høre om, jeg uttaler meg i forbindelse med det jeg ser på "fra bølle til bestevenn". Nå har jeg har sagt hva jeg mener om den saken og så tenker jeg at du ikke trenger å la deg provosere av mine tanker om fleksibånd heller. Men for all del: if the shoe fits, feel free to wear it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (26 minutter siden):

Jeg har da min fulle rett til å si hva jeg tenker om kombinasjonen større hund og fleksibånd. Min mening er at fleksibånd er forbeholdt små hunder, om du vil bruke fleksibånd på din hund er ikke noe jeg bryr meg om eller har noe interesse av å diskutere her. Det er rett og slett totalt uinteressant for meg å høre om, jeg uttaler meg i forbindelse med det jeg ser på "fra bølle til bestevenn". Nå har jeg har sagt hva jeg mener om den saken og så tenker jeg at du ikke trenger å la deg provosere av mine tanker om fleksibånd heller. Men for all del: if the shoe fits, feel free to wear it.

Har jeg fullstendig nektet deg å si din mening da? 😂

Provosert ble jeg heller ikke, så if the shoe fits, feel free to wear it, right back at you 😂 😄

Endret av Mardina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibånd kan jo være fint til sitt bruk, er enig i at det er mer praktisk en langline når man er i marka f. eks, det blir jo ikke liggende å dra langs bakken på samme måte så man slipper å holde i et gjørmete bånd. 

Men det passer jo ikke så bra å bruke på hunder som har problemer med utagering og impulskontroll. Regner med de som er med i Bølle til bestevenn har fått tips til riktig bånd underveis i serien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (45 minutter siden):

Fleksibånd kan jo være fint til sitt bruk, er enig i at det er mer praktisk en langline når man er i marka f. eks, det blir jo ikke liggende å dra langs bakken på samme måte så man slipper å holde i et gjørmete bånd. 

Men det passer jo ikke så bra å bruke på hunder som har problemer med utagering og impulskontroll. Regner med de som er med i Bølle til bestevenn har fått tips til riktig bånd underveis i serien. 

Passer ikke så bra der det ferdes mye folk heller dersom man ikke følger godt med men heller lar hunden gå i full fleks. Jeg kan fint bruke flexi rundt huset på tissetur men i byen bruker jeg kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duff said:

men i byen bruker jeg kobbel.

Flexibånd kan låses i alle lengder. Har brukt det i 20 år uten å oppleve noe problem.
Det som er uforståelig er at folk med store, aggressive, hunder bruker trekkhundsele. (Dokumentert i herværende TV-serie).
Noen som kan forklare?

Hvor ble det forresten av @metteli? Håper avliving før skilsmisse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den evige flexibånd-diskusjonen, det kan bli mange sider om det temaet 😅 Selv bruker jeg flexi skamløst selv på tissetur noen morgener og en del hvor og når det er båndtvang. Bryr meg ikke et gram om andre eiere som bruker det heller, dog uvettig bruk er et irritasjonsmoment. Det mest irriterende i Oslo hva gjelder hunder vil alltids være løse hunder som får gjøre hva de vil da.

Flexi bruken på enkelte av "bøllene" i programmet derimot, kunne en sart sjel fått magesår av. I tidligere sesonger har til og med noen deltakere kommet med flexi til camp. Flexi burde være no go på hundekurs...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkertøy skrev (På 12.4.2023 den 14.41):

Når det er sagt så ville jeg som hundeeier blitt forbannet om den hunden hadde reagert slik når vi gikk tur. Det er pga slike hunder at min hund har blitt mer tilbakeholden og engstelig. Jeg forventer faktisk at eiere klarer å holde igjen hunden sin og ikke lar den gjøre utfall mot andre. Det er dere som har hund med problemer som må sikre avstanden til andre. Hadde hunden klart å slite seg løs så hadde jeg gjort alt i min makt for å forsvare min hund. Dette må eiere av slike hunder forstå. 
 

Min hund har som sagt blitt skremt et par ganger av utagerende hunder, og det tar jeg ansvar for og trener på hver dag. Hver eneste tur. Jeg blir forbanna på hundeeiere som gir faen. Eierne til Conan har oppsøkt hjelp i dette programmet, og det er bra! Håper det ordner seg for dere. 

Jeg er litt uenig med deg med at alle må klare å holde nok avstand til at hunden ikke utagerer. Rett og slett fordi det mange steder er klin umulig uten å få flere minutter på å flytte seg, og det gidder faktisk de færreste av de man møter å vente på. Man skal kunne holde hunden igjen ja, men å tenke at alle skal kunne klare å få hunden til å ikke utagere i hverdagen tror jeg er umulig. 
 

Jeg har en hund som har trent passering i 3 år, hun er sinnsykt mye flinkere i dag enn hun var på det verste, men å kun reise til plasser der man er garantert 100 meters avstand hadde vært komplett umulig. Men igjen alle må kunne holde hunden igjen, frontfeste på selen er ofte til god hjelp på større hunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibåndet egner seg fint til den lille og gamle hunden jeg har nå.

Jeg har hatt en større hund før, en tervuren...og der brukte jeg ikke fleksibånd. Jeg kunne nok gjort det etter noen år, for hun var så lydig og totalt overlegen på andre hunder at hun egentlig ikke trengte bånd. Hun enset dem ikke, og skulle hun være interessert så adlød hun likevel "på plass" . Samtidig var det liksom ingen overdreven snusing som gjorde at det var behov for fleksibånd. For en hund!! Det var altså noe av det mest fantastiske skapningen. En slik hund skulle jeg gjerne hatt igjen. Så intelligent, vakker, lojal og klok. Den krever mye da, og det var en fordel å være veldig trent selv. 

....Mens denne lille sta damen jeg har nå, der er det fint å ha et fleksibånd der hun har litt rom for å gjøre sine observasjoner. Men det er klart at hvis jeg ser noen nærmer seg, så korter jeg inn bandet. Nå bor vi jo  litt i gokk, så det er jo ikke så veldig mange vi møter på vår vei gjennom skogsti og strandområdet.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bymus skrev (1 time siden):

Flexibånd kan låses i alle lengder. Har brukt det i 20 år uten å oppleve noe problem.
Det som er uforståelig er at folk med store, aggressive, hunder bruker trekkhundsele. (Dokumentert i herværende TV-serie).
Noen som kan forklare?

Hvor ble det forresten av @metteli? Håper avliving før skilsmisse?

Problemet er at enkelte lar hunden gå på fri flex uansett hvor de ferdes. Jeg har ofte opplevd små hunder komme byksende bort til oss mens eier står med ryggen til. Min hund skal ikke hilse på den måten, jeg har trent vanvittig mye for å få henne trygg og rolig pga hun var redd absolutt alt og alle når hun kom til oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (2 timer siden):

Jeg er litt uenig med deg med at alle må klare å holde nok avstand til at hunden ikke utagerer. Rett og slett fordi det mange steder er klin umulig uten å få flere minutter på å flytte seg, og det gidder faktisk de færreste av de man møter å vente på. Man skal kunne holde hunden igjen ja, men å tenke at alle skal kunne klare å få hunden til å ikke utagere i hverdagen tror jeg er umulig. 
 

Jeg har en hund som har trent passering i 3 år, hun er sinnsykt mye flinkere i dag enn hun var på det verste, men å kun reise til plasser der man er garantert 100 meters avstand hadde vært komplett umulig. Men igjen alle må kunne holde hunden igjen, frontfeste på selen er ofte til god hjelp på større hunder.

Jeg skriver ikke at hunden ikke kan utagere, det forstår jeg at kan skje, men at jeg forventer at eieren av en slik hund må klare å håndtere den. Og med det mener jeg holde den igjen slik at den ikke bykser mot min hund og evt plassere seg selv i mellom. Jeg møter alt for mange eiere som lar hunden gå på tur med dem, med dertil kaotiske passeringer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkertøy skrev (12 timer siden):

Jeg skriver ikke at hunden ikke kan utagere, det forstår jeg at kan skje, men at jeg forventer at eieren av en slik hund må klare å håndtere den. Og med det mener jeg holde den igjen slik at den ikke bykser mot min hund og evt plassere seg selv i mellom. Jeg møter alt for mange eiere som lar hunden gå på tur med dem, med dertil kaotiske passeringer. 

Hva er forskjellen på å bykse og utagere tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...