AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #61 Skrevet 2. april 2023 Made4u skrev (5 minutter siden): Åpenbart at du har lest mye sprøyt på nettet og kanskje sett en og annen video som har gjort deg mer hysterisk enn hva godt er, i dagens verden er informasjon og feilinformasjon dessverre selvforsterkende og da ender det dessverre med at utsatte personer de blir fanatiske. For all del, både råvarebasert mat og økologisk mat kan man si mye positivt om, men når det er sagt kan man ha et usunt kosthold om man i stor grad velger økologisk, på samme måte som at man kan ha et sunt kosthold om man ikke velger de økologiske alternativene. Skjønner at noen blir påvirket av hva de leser og ser, flere er voldsomt opptatt av at maten skal være laget av råvarer (ikke hel og halvfabrikkata og prossesert mat), ikke noe ille i det da slik mat absolutt smaker best. Men det ligger ingen automatikk i at man lever sunnere om man velger bort prossesert ferdigmat, begge deler kan altså representere et godt kosthold eller det kan være en del av et kosthold som ikke er det beste. Om du tror folk er lykkeligere, har mer flaks i livet, løper fortere eller hopper høyere, blir smartere for den saks skyld, fordi de velger råvarebasert mat og gjerne økologisk. Nei, slik er det absolutt ikke!! Ikke er de friskere heller, sykdommer opplever også de som spiser økologisk og råvarebasert. Altså trenger ikke folk å starte å dyrke maten sin selv slik du/dere gjør, ei heller er det barnemishandling å gi barn ferdigkjøpte barnemiddager (snarere tvert imot). Hva gjelder måltider laget for barn så er de vesentlig bedre gjennomtenkt enn hva du missoppfattet er ledet til å tro, klart produsentene vil levere et godt produkt og da inkluderes også ernæringsfysiologer i utarbeidelsen av produktet (som kan være en middag for barn i en viss alder). Middagen er altså satt sammen slik at den skal være en del av et fullverdig kosthold som skal gi barnet det barnet trenger av næringsmidler. Men for all del, servere gjerne barnet noe du har laget selv (det er opp til deg), men det er altså ikke slik at det er så ille å kjøpe ferdigalternativer som det du skal ha det til. I dagens verden spiser mennesker mer hel og halvfabrikkata (prossesert ferdigmat) enn noen gang, i eldre tider fantas ikke det og alt mennesker spiste var råvarebasert (i dag kan man si at mangelssykdommer i liten grad er utbredt, den gangen var det et problem og folk ble både syke og dødde som følge av dårlig kosthold som gav mangelssykdommer). Sier ikke med det at råvarebasert mat ikke er bra, for det er det absolutt, men vil bare påpeke at du ser fanden på veggen bare du hører om ferdigmat og det finnes det ingen saklige grunner til å gjøre. Det viktigste hva gjelder et kosthold er å passe på at man spiser variert, at man er restriktiv med sukkerinntaket og at man får i seg nok frukt og grønt samt ikke minst fisk. Ofte noe av dette det svikter litt på for mange. Hvorvidt det er ferdigmat eller råvarebasert, økologisk kontra vanlige produkter, det er ikke så farlig. Men altså, kjøp deg gjerne et økologisk eple fremfor et eple som er billigere og som ikke er økologisk dyrket, klart det er et greit valg om du er villig til å betale for det. Men altså, om du tror din tilværelse blir så mye bedre fordi at du gjør det, da tar du grundig feil og er et offer for hysteri som har bredt seg og forsterket seg til det ekstreme (da er det blitt villedende informasjon i siste instans). Takk for et fornuftig innlegg. 👏 Anonymkode: d3499...189 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #62 Skrevet 2. april 2023 Ja, du er ekstremt hysterisk. Slapp litt mer av. Unger dør ikke av litt sukker. Anonymkode: 37def...1c8 2
Gjest Made4u Skrevet 2. april 2023 #63 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for et fornuftig innlegg. 👏 Anonymkode: d3499...189 Det er nødvendig å påpeke i en verden hvor Youtube-videoer og artikler på internett leder mennesker mot både den ene og den andre livsstilsfilosofi, ofte med populærvitenskaplige fremstillinger hvor alt tas ut av sin sammenheng, gjerne laget eller skrevet av personer som selv er villedet til å ha et misvisende syn som ikke er representativt for virkeligheten. I størstedelen av menneskets historie har vi spist økologisk og råvarebasert, både landbruket og matvareindustrien er modernisert i nyere tid. Legevitenskapen er kjent med kostholdsrelaterte sykdommer, som heldigvis er mye mindre utbredt i dag (selv om vi spiser vesentlig mer av prossesert ferdigmat og ikke økologisk dyrket mat), mangelsykdommer for eksempel er langt mindre utbredt. Jeg viste til det historisk for å få frem at å spise økologisk ikke er ensbetydende med å spise sunt, ei heller det å spise råvarebasert, for det gjorde vi tidligere og var langt sykere og døde også som følge av kostholdet, levealderen var også vesentlig lavere den gang. Mange vil si det imot ved å hevde at det er medisiner og vaksinering som gjør at vi i dag lever lenger, det blir feil (men er selvfølgelig en del av dette). Kostholdet er blitt sunnere i tiden vi har gått fra fult ut økologisk og råvarebasert til industrielt fremstilt mat, og det er kostholdet i større grad enn de medisinske fremskrittene som skal ha æren for det. Medisinering og vaksinering har ikke gjort oss høyere, men det har et mer riktig sammensatt kosthold gjort, det at vi spiser riktigere i dagens verden har gjort oss mer høyreiste og robuste mot sykdommer enn noen gang tidligere (feil kosthold med mangel på næringstoffer er nemlig veksthemmende og kroppen blir ikke like motstandsdyktig). Mitt poeng er derimot at å spise økologisk og råvarebasert ikke nødvendigvis er ensbetydende med å spise sunt, på samme måte som at det å velge ferdigmat eller bananer til vanlig pris i stedet for dyrere økologiske bananer, det gjør enn ikke nødvendigvis usunn. Variasjon, jo større variasjon jo bedre, er det viktige her. Det er de som spiser økologisk og råvarebasert, som aldri spiser fisk da de liker de ikke, klart det ikke er bra og at noen som ikke spiser økologisk samt også velger ferdigprodukter og som spiser fisk, sistnevnte kan fort være den som spiser sunnest av de to. Mange spiser i for liten grad også frukt og grønt, være seg om de velger de ene eller andre produktene. Tenker at skal man se mot hva kroppen trenger, da bør man se mot hva myndighetene anbefaler, rådene de gir baserer seg på fagkunnskap og er på linje med hva Verdens Helseorganisasjon sier og myndigheter i land verden over (med tilpasninger for hver enkelt land). Ta Japan for eksempel, som ligger i verdenstoppen hva gjelder å spise fisk (kanskje ikke rart i og med at de er en øy), der trenger ikke myndighetene oppfordre folk til å spise mer fisk (noe de må i andre land), Således varierer jo rådene noe fra land til land, selv om de baserer seg på den samme fagkunnskapen. I andre land kan det oppfordres til et redusert sukkerforbruk, at folk må spise mer fisk eller annet. Sykehus verden over baserer seg også på den samme fagkunnskapen, og da er det jo den som også danner grunnlaget for pensum i fagfeltene som omhandler og er beslektet ved universiteter verden over. Ofte ser man jo at hva gjelder populærvitenskaplige livsstilsfilosofier som spres som ild i tørt gress på internett og i media, de kommer og går og det har kommet den ene nye etter den andre, så varer hysteriet en stund før det roer seg og dør litt henn. Slike mote-livsstiler har kommet og dødd litt ut igjen siden helt tilbake til 50 og 60-tallet da ukeblader spredte dem. I dagens verden med internett så spres slik på en måte som aldri tidligere, dessverre bidrar det med MASSE villedning og det gjør det vanskeligere enn noen gang for folk å manøvrere mellom hva som er gode og hva som er dårlige og villedende råd. Ofte loves det mer enn hva som kan forventes når livsstilene fremstilles, at budskapet presenteres på noe som skal virke å være et vitenskapelig vis, det gjør det bare mer forvirrende og folk ender raskt med å ta noe som er tatt fullstendig ut av sin sammenheng for å være en sannhet. Selv skulle jeg ønsket at ernæring ble et fag i skolegangen, det ville økt kunnskapsnivået veldig og mennesker hadde ikke like enkelt blitt ledet mot å bli fanatiske på noe de ikke trengte å bli fanatiske på... Skriver ikke dette for å snakke ned økologisk mat, det er bedre på alle måter å velge det (men det koster mer også), alle står fritt til å ta et slik valg men ingen må tro at det er noe de trenger å gjøre for å leve sunt og å være friske (da det blir feil). Samme med råvarebasert mat, det smaker helt klart best og det sier seg selv at det kan være sunnest, men vil man ikke ta seg tid til det så er det også helt greit og det betyr ikke at man ikke kan leve sunt. Altså er både økologisk mat og råvarebasert mat noe positivt, synes også jeg... Er hysteriet og alle de villedende populær-livsstilene jeg vil til livs, de villeder mennesker og leder dem bort fra kunnskap om ernæring og inn i en boble av feil tilnærming til fagfeltet, noen livsstiler er der verre enn andre. Felles for dem er at de maler fanden på veggen om man spiser annerledes enn hva de sier, og lover mer enn hva de kan holde om man spiser som de vil. Går millioner av mennesker rundt og har selvdiagnosert seg til at de ikke skal tåle gluten, noe de gjør. Har en bror som reelt ikke tåler gluten, men selv uten han så har jeg kunnskap om intoleranse og vet at noen tåler det like godt. Men disse selvdiagnoserte som tåler gluten men er ledet til å tro at de ikke gjør det, og mye av det andre tullballet folk ledes til å tro... Det er viktig å bekjempe, det kan vi bare dersom ernæring blir et fag i skolen og kunnskapsnivået heves. Og det er derfor jeg skriver her, for å korrigere. Barnematen som selges den er helt ok, og TS burde ikke ta slik på vei for hva eget barn får servert i to uker. Det ER hysterisk hvordan TS reagerer.
Chantielle Skrevet 2. april 2023 #64 Skrevet 2. april 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep, innlegg av utestengt bruker,latterliggjøring,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #65 Skrevet 2. april 2023 Voldsom overreaksjon. Ungene tar ikke skade av litt sånt i to uker, og du får ta dette som en øvelse i kamelsvelging. Det kommer til å bli plenty av det når man er en mor. Anonymkode: 8fe6b...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #66 Skrevet 2. april 2023 Er helt enig med deg ts. Er som å lese meg selv. Bare stå på ditt når barnet er så lite, du må uansett slakke opp litt mer etter hvert. Mitt barn fikk ikke noe sånn da hun var 11 mnd. Ikke bry deg hva svigers sier. Du bestemmer hva barnet ditt skal spise, du tar valgene dine basert på en hel del kunnskap som de ikke har (og sikkert ikke ønsker) innsikt i, prøv å ikke overtenk og unnsyld så mye og bare si at barnet ditt ikke skal få de posene og sånn. Anonymkode: e6ffb...d14 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #67 Skrevet 2. april 2023 On 4/1/2023 at 9:33 PM, AnonymBruker said: Vi er på ferie hos svigers og skal være her 2 uker. Jeg sliter allerede! Vi har 1 barn på 11 mnd. Vi har vært nøye med kosthold , gir henne kun hjemmelaget mat og har fokus på ordentlige råvarer. Driver med BLW for de som kjenner til det, og det eneste vi er forsiktige med, er salt. Og passer selvfølgelig på at hun får biter som passer hennes alder. Men jeg sliter når svigers tydelig synes vi (jeg?) er alt for hysterisk. Idag kom dem med mange ferdigposer med smoothie, babykjeks, babysaft? og alt mulig rart man finner i babyhylla på matbutikken. Barnet vårt har ikke smakt noe av dette, og jeg har heller ikke noe ønske om det mtp innhold. Da vil jeg heller at barnet skal få hjemmelaget smoothie, kose seg med bær og annet. Det er jo SÅ mye godt man kan lage selv, som er mye bedre, sunnere og ikke minst billigere. Nå er det jo helt sikkert at barnet skal trykke i seg all denne driten iløpet av påska. Har allerede fått både smoothie-pose og kjeks. Og det går meg SÅ imot! Hadde det vært moren min ville jeg sagt rett ut at det ønsker jeg ikke servere mitt barn. Og vi har egentlig sagt det til svigers også, og nøye forklart fordelene med hjemmelaget. De synes forsåvidt også jeg ammer for mye og bør slutte nå! Anonymkode: 4ab54...8a4 Ja du er overhysterisk! Anonymkode: e827c...df1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #68 Skrevet 2. april 2023 Jeg tenker at du er over gjennomsnittet opptatt av dette. Og barnet tar nok ingen skade av det de vil servere. MEN! Det jeg reagerer på er at besteforeldrene overkjører deg og dine ønsker for hva barnet skal spise. De bør respektere at du er barnets mor og du bestemmer, uansett om de syns du er hysterisk. Anonymkode: 8e339...34c 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #69 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er helt enig med deg ts. Er som å lese meg selv. Bare stå på ditt når barnet er så lite, du må uansett slakke opp litt mer etter hvert. Mitt barn fikk ikke noe sånn da hun var 11 mnd. Ikke bry deg hva svigers sier. Du bestemmer hva barnet ditt skal spise, du tar valgene dine basert på en hel del kunnskap som de ikke har (og sikkert ikke ønsker) innsikt i, prøv å ikke overtenk og unnsyld så mye og bare si at barnet ditt ikke skal få de posene og sånn. Anonymkode: e6ffb...d14 Hun bestemmer? De er to foreldre! Anonymkode: 24fcb...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #70 Skrevet 2. april 2023 Det er snakk om kun 2 uker og de syntes sikkert det var superstas å handle inn til barnebarnet. Noe annet hvis de var naboene og skulle gi ungen mat ukentlig Anonymkode: 683da...002 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #71 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er fint at du som foreldre er obs på hva barnet spiser, men vi har en tradisjon og vise omsorg gjennom mat, skal du kun lære barnet ditt å spise maten du lager ja da får du kresne barn og skuffet besteforeldre. La de skjemme bort barnet den korte tiden, snart er hverdagen her og alt er normalt, du har uansett ikke så mange år før du ikke kan bestemme hva de håpefulle putter i seg Anonymkode: 06de6...e2e Å vise omsorg gjennom mat er jo nettopp det TS driver med. Hun gir barnet sunn og god mat. Besteforeldrene gir barnet godteri. Det er ikke omsorg. Barn har små mager, og det er viktig at ikke magen fylles opp av godteri. Vi vet at barn som spiser godteri spiser mindre mat til neste måltid. Anonymkode: af0a5...979 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #72 Skrevet 2. april 2023 Sydvesta Orkana skrev (5 timer siden): Du vet at det er forskjell på prossesert mat og hyperprossesert? Og at selv hyperprosseset er "innafor" i begrensede mengder? Nyere forskning tyder på at dette er feil og at ultraprosessert mat er mer skadelig enn man hittil har ansett det som. Og vi snakker altså om en baby her. Det er helt hinsides å begynne å proppe i babyer usunn junkfood bare for å tekkes kunnskapsløse men velmenende besteforeldre. Anonymkode: 57cce...91d 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #73 Skrevet 3. april 2023 At hjemmelaget mat - i mange tilfeller - er best kan nok de fleste enes om. Men, at små mengder av ferdigmat i en kort periode skal være så krise synes jeg grenser mot hysteri. Det er hverken junkfood eller godteri, selv om enkelte i tråden betegner det slik Hadde de kommet trekkende med is, skoleboller, Safari kjeks og pizza hadde jeg vært med. Men, her er det varer fra babyhyllen. Om det ikke er helt ideelt er det heller ikke noe som barnet tar skade av. Hvertfall ikke i denne settingen. Dere er der i 2 uker, og det er vel ikke snakk om at barnet kun skal spise denne maten mens dere er der? Det er vel som mellommåltid el? Slapp av TS, og svelg denne kamelen. Det er god øving til feks barnehagestart hvor du uansett må gi litt slipp. Anonymkode: 786e8...739 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #74 Skrevet 3. april 2023 On 4/1/2023 at 10:15 PM, Made4u said: For all del, råvarebasert mat er det beste, både hva gjelder smak og kvalitet, på generelt grunnlag kan man jo også si at det er det sunneste. Men altså, prossessert mat er ikke så krise som mange er villedet til å tro at det er, at du ser disse to ukene som krise viser at du er fanatisk og med det overhysterisk. Det er de barn som fostres opp fortrinnsvis utelukkende på produkter du ser sin fullstendig krise at ditt barn får i to uker, det blir voksne selvstendige barn av de som fortrinnsvis får det servert også, de kan bli smartere enn ditt barn, raskere enn ditt barn og hoppe høyere enn ditt barn etc. Dessverre, så er det nok ganske ille. Vi har en epidemi av mennesker med ødelagt eller skadet tarmflora. Andelen mennesker som er overvektige, har mageproblemer eller som utvikler depresjon, angst, autoimmune plager og hudplager grunnet ødelagt tarmflora er skyhøy Gi det 10-20 år til så kanskje kunnskapen er litt mer utbredt der man forstår konsekvensene i befolkningen. Ødelagt tarmflora bidrar til at sultfølelsen ikke fungerer som den skal, noe som bidrar til fedme. Det bidrar til overspising. Det bidrar til at bakteriene som vanligvis produserer dopamin som kroppen kan bruke, kan bli i et fåtall der vi ikke får nok dopamin = angst og depresjon. Færre bakterier produserer stoff som hjernen bruker = mindre smart enn man ellers ville vært. Dvs at du kan være smart, men du hadde hatt bedre kognitive evner dersom kostholdet hadde vært optimalt. Fedme gjør en dummere enn man ville vært som slank. Prosessert mat og dårlig sammensetning av kosthold er en katastrofe for folkehelsen. Anonymkode: fcbd1...b46 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #75 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nyere forskning tyder på at dette er feil og at ultraprosessert mat er mer skadelig enn man hittil har ansett det som. Og vi snakker altså om en baby her. Det er helt hinsides å begynne å proppe i babyer usunn junkfood bare for å tekkes kunnskapsløse men velmenende besteforeldre. Anonymkode: 57cce...91d Det er jo ikke snakk om junkfood. Det er snakk om mat fra babyhyllen, laget for babyer. Noen av disse fruktposene er jo 100 % frukt og økologisk. Anonymkode: 8ba9c...413 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #76 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): At hjemmelaget mat - i mange tilfeller - er best kan nok de fleste enes om. Men, at små mengder av ferdigmat i en kort periode skal være så krise synes jeg grenser mot hysteri. Det er hverken junkfood eller godteri, selv om enkelte i tråden betegner det slik Hadde de kommet trekkende med is, skoleboller, Safari kjeks og pizza hadde jeg vært med. Men, her er det varer fra babyhyllen. Om det ikke er helt ideelt er det heller ikke noe som barnet tar skade av. Hvertfall ikke i denne settingen. Dere er der i 2 uker, og det er vel ikke snakk om at barnet kun skal spise denne maten mens dere er der? Det er vel som mellommåltid el? Slapp av TS, og svelg denne kamelen. Det er god øving til feks barnehagestart hvor du uansett må gi litt slipp. Anonymkode: 786e8...739 En ordentlig pizza er da hundre ganger bedre enn de fruktpurè-posene… Hva er det som er galt med pizza? (Med mindre du tror pizza = ferdigpizza?) Syltynt brød, saus av tomat, grønnsaker, krydder og kjøtt, og ost… Anonymkode: 57cce...91d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå