Gå til innhold

Er jeg overhysterisk?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke hysterisk er korrekt ord å bruke her, men du høres ut som en person som er ganske vrang og slitsom å forholde seg til. En "Karen", rett og slett. 
og BLW? Seriøst, går det ikke av å bare slappe av og være litt normal, og la ungen få kose seg med kjeks og smoothie? 

Anonymkode: ebd37...145

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er på ferie hos svigers og skal være her 2 uker. Jeg sliter allerede!

Vi har 1 barn på 11 mnd. Vi har vært nøye med kosthold , gir henne kun hjemmelaget mat og har fokus på ordentlige råvarer. Driver med BLW for de som kjenner til det, og det eneste vi er forsiktige med, er salt. Og passer selvfølgelig på at hun får biter som passer hennes alder.

Men jeg sliter når svigers tydelig synes vi (jeg?) er alt for hysterisk. Idag kom dem med mange ferdigposer med smoothie, babykjeks, babysaft? og alt mulig rart man finner i babyhylla på matbutikken. Barnet vårt har ikke smakt noe av dette, og jeg har heller ikke noe ønske om det mtp innhold. Da vil jeg heller at barnet skal få hjemmelaget smoothie, kose seg med bær og annet. Det er jo SÅ mye godt man kan lage selv, som er mye bedre, sunnere og ikke minst billigere.

Nå er det jo helt sikkert at barnet skal trykke i seg all denne driten iløpet av påska. Har allerede fått både smoothie-pose og kjeks. Og det går meg SÅ imot!

Hadde det vært moren min ville jeg sagt rett ut at det ønsker jeg ikke servere mitt barn. Og vi har egentlig sagt det til svigers også, og nøye forklart fordelene med hjemmelaget.

De synes forsåvidt også jeg ammer for mye og bør slutte nå! 

Anonymkode: 4ab54...8a4

Det er absolutt ingen forskjell på hjemmelaget smoothie, og økologisk smoothiepose. Så ja, du virker i overkant hysterisk og har kanskje ikke all kunnskapen, men man lærer imens man går, ikke sant? 

Baby-kjeks, mener du disse puffa-maisene? De er vel også økologiske? Finnes ikke farlig å gi barnet litt av dette, men du må få mannen din til å snakke med svigerforeldrene dine, for de skal respektere dere og respektere hva dere gjør med barnet deres. 

Anonymkode: e818e...927

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge skal du ha denne regelen? Til de er 18 år? Bare lurer for da kan jeg se at barna dine kan fort miste kontakten med besteforeldrene etc om de ikke overholder dine regler hele tiden 

Barn under 3 år regnes som særlig sårbare. FHI skriver de ikke skal ha godteri på grunn av fargestoffene. Det sier litt om hvor sårbare de  er. 
Tarmflora etableres, hjernen utvikles raskt, og nå vet man at tarmflora påvirker psyken. Så da er et sunt inntak av mat viktig på alle måter hos et så lite barn.

Anonymkode: 8d1e2...073

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt barn så du skal selvfølgelig si til svigerforeldrene dine at baby ikke spiser noe av det. Du virker jo ganske konfliktsky, stå opp for deg selv - og ikke minst så har du ansvar for et lite menneske, klarer du ikke stå opp for hen? 

Skal svigerforeldrene dine få gjøre akkurat det de ønsker med ungen, selv om det går imot deg - fordi du ikke klarer å si ifra da eller? Her har du mye å øve på. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da får du vel si det igjen til de?

Anonymkode: 25b88...ef7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt unødvendige produkter. Hjemmelagd er best.

Innholdet i all den prosesserte maten er ikke bra for babyer og ei heller voksne for den saks skyld.

Det er en misforstått snillhet fra besteforeldrene som ønsker å skjemme bort barnebarnet sitt. Si at du skjønner at de ønsker det beste for babyen, og det beste er faktisk hjemmelagd. Ikke poser med diverse tilsetningsstoffer som i verste fall ødelegger hele tarmfloraen.

Anonymkode: ab7e1...c7d

Blir hele tarmfloraen ødelagt av litt prosessert mat under en periode på 2 uker? OK 🤣 Take a chillpill. 

Anonymkode: e68b7...dc3

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt ikkje hysterisk. Og tenkjer dei som framleis tenkjer smoothie-posar og godteri i butikken til babyer er bra å servere, burde lese litt lenger enn innholdslista. Dessutan: dersom babyen no får masse kjøpesmoothie, som forøvrig er veldig søtt ift heimelaga, og blir vant med den smaken, kan det hende hn ikkje vil tilbake til heimelaga!

Vi lagde heimelaga mat til guten vår, og hadde med eigen snacks osv. Vi var hysteriske i min familie når guten vår fordi dei hadde jo servert middagsglas og alt anna kjøpemat til sine. Men dei respektera at vi har eit anna kosthold til vår. 

Stå på ditt! Evt får far stå litt på før bornet sitt. Rekna med han er einig med deg?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er absolutt ingen forskjell på hjemmelaget smoothie, og økologisk smoothiepose. Så ja, du virker i overkant hysterisk og har kanskje ikke all kunnskapen, men man lærer imens man går, ikke sant? 

Baby-kjeks, mener du disse puffa-maisene? De er vel også økologiske? Finnes ikke farlig å gi barnet litt av dette, men du må få mannen din til å snakke med svigerforeldrene dine, for de skal respektere dere og respektere hva dere gjør med barnet deres. 

Kanskje du burde lære litt før du omtalar deg om ting du ikkje veit mykje om 😂

Kjøpesmoothie består stortsett av karbohydrater, derav fruktsukker i store mengder. Dei er og blitt sterilisert for dei gode bakteriane, og alle dei gode næringsstoffa er blitt øydelagt i prosessen av å lage noko som tåler å vere i romtemp i månedsvis. Heimelaga, i alle fall mine, består av mykje godt feitt og meir grønsaker, og tåler ikkje romtemperatur over tid. Avokado, brokkoli, havregryn, chiafrø, kokosolje, osv, er til dømes ting du ikkje finn i kjøpe-smoothie, men i heimalaga.

• Liker 4
Gjest Made4u
Skrevet

Nå er det mye villedende å finne om kosthold, mange av rådene kan spores direkte tilbake til kommersiell livsstilsindustri som åpenbart har interesser i at folk blir litt fanatiske, de selger alt fra bøker til produkter etc.

I dagens verden er for eksempel ikke vitamin- eller mineral-mangel et problem, slik det var det i tidligere tider da folk rett og slett ble syke og også døde grunnet mangler. Den gang var mattilførselen naturlig nok en annen enn i dagens verden, men vi spiste mer råvarebasert den gangen (like fult var mangelsykdommer et problem), i dagens verden er kostholdet bestående av veldig mye mer prossessert mat (hel og halvfabrikkata) like fult er ikke mangelsykdommer noen stort problem lenger,

For all del, råvarebasert mat er det beste, både hva gjelder smak og kvalitet, på generelt grunnlag kan man jo også si at det er det sunneste. Men altså, prossessert mat er ikke så krise som mange er villedet til å tro at det er, at du ser disse to ukene som krise viser at du er fanatisk og med det overhysterisk.

Det er de barn som fostres opp fortrinnsvis utelukkende på produkter du ser sin fullstendig krise at ditt barn får i to uker, det blir voksne selvstendige barn av de som fortrinnsvis får det servert også, de kan bli smartere enn ditt barn, raskere enn ditt barn og hoppe høyere enn ditt barn etc.

Dette er altså ikke livets undergang for ditt barn, snarere tvert imot er det jo også slik at produkter laget for så små barn som det du har, de er i mange tilfeller satt sammen til å skulle være en del av et sunt kosthold for barn. Velger man riktig så vil man altså ha et fullverdig kosthold for barn med slike produkter, som kan være riktigere for barnet enn om man serverer et råvarebasert kosthold men med lite variasjon i hva barnet får.

Det viktige her er at barn får servert mat satt sammen fra forskjellige matvaregrupper, fordi forskjellige matvarer bidrar med forskjellige stoffer kroppen trenger (i større eller mindre grad) og har forskjellige egenskaper.

Mitt råd til deg er å ikke tenke at dette er noen stor krise som påvirker ditt barn på en negativ måte, for det er det absolutt ikke, dessuten er det bare to uker så slappe av og senk skuldrene og ikke tenke all verden rundt dette. Når de to ukene er over så kommer du tilbake til ditt vante kosthold og barnet ditt har absolutt ikke tatt skade av disse to ukene.

Glede deg heller over at svigerforeldrene bryr seg om barnet og at de knytter bånd, altså er disse to ukene verdifulle både for ditt barn og deg samt dine svigerforeldre. Dette går altså helt fint!!

Skrevet

Kanskje litt dramatisk? Skjønner at besteforeldre synes det er stas å handle inn. Men de overdriver da voldsomt? 

det jeg reagerer mest på er at både du og besteforeldrene styrer så voldsomt rundt maten til et barn på 11 måneder. 

jeg lager nesten all mat fra bunnen av selv. Da mine var 11 måneder spiste de samme mat som oss, jeg kuttet bare ut salt. Lagde havregrynsgrøt eller ga brødskiver til kvelds/frokost/lunsj, frukt og hjemmelaget smoothie. En smoothiepose fra butikken en sjelden gang fikk besteforeldrene gi. De prøvde seg en gang i blant å gi ett middagsglass, men de likte ikke mine babyer😂 de kom med en grandiosa en kveld til de eldste barna mine på 8-10 år, det falt heller ikke i smak av barna😂 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vanskelig. Jeg skjønner at du ikke liker at de gir baby "søppelmat". Hvem gir kjeks til en baby??

Jeg hadde nok diskret kaster det verste, og sagt med et smil: " Dette er dere skikkelig dårlig på, så neste gang skal jeg vise dere hva dere skal handle" 

Vær litt bestemt og brautete så de ikke tør å tråkke deg på tærne. Du er mor, og du er sjefen....hvis de innser det, så kan alle være venner. Vær litt gorilla med et smil.

Anonymkode: d11a4...824

Baby på snart 2år…

Anonymkode: fc07f...2e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At folk gir baby/barn mat fra butikken er grenser til å melde om til BV. Vi også lager mat fra bunn, lg dyrker maten selv. Grønnsaker som er kjøpt i butikk er luke helseskadelig med all den driften som blir sprøyta i. 

Forstår deg godt TS. Stå på ditt!

Anonymkode: 9ccaa...f26

Skrevet

Dette er rett og slett bare jåleri. Smoothie er sunt, og saft er ok i små mengder. Kjeks har sikkert ikke babyen bruk for, men blir heller ikke skadet av å få en kjeks eller tre i døgnet.

Den ammekommentaren derimot... Den er ufin, og bør imøtegås på en veldig direkte måte. WHO anbefaler amming i to år.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som at du har en spiseforstyrrelse med feil fokus. Helt greit å ville det beste for barnet sitt. Men forsetter du på denne måten vil din negativitet ovenfor normal mat overføres til barnet som igjen vil føre til skam. På lang sikt kan du faktisk føre barnet rett inn i en spiseforstyrrelse jo eldre det blir.

Ja, barnet er bare 1 år nå. Men barnehage, bursdager, sfo, skole, vennebesøk osv. Dette er situasjoner du ikke kan styre. Gjør du det er det rett og slett skadelig.

Du ser det ikke selv, men for de foreldrene som har vokst opp med et sånt matregime er det virkelig skremmende tanker du har TS.

Anonymkode: 2b9b0...10f

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er på ferie hos svigers og skal være her 2 uker. Jeg sliter allerede!

Vi har 1 barn på 11 mnd. Vi har vært nøye med kosthold , gir henne kun hjemmelaget mat og har fokus på ordentlige råvarer. Driver med BLW for de som kjenner til det, og det eneste vi er forsiktige med, er salt. Og passer selvfølgelig på at hun får biter som passer hennes alder.

Men jeg sliter når svigers tydelig synes vi (jeg?) er alt for hysterisk. Idag kom dem med mange ferdigposer med smoothie, babykjeks, babysaft? og alt mulig rart man finner i babyhylla på matbutikken. Barnet vårt har ikke smakt noe av dette, og jeg har heller ikke noe ønske om det mtp innhold. Da vil jeg heller at barnet skal få hjemmelaget smoothie, kose seg med bær og annet. Det er jo SÅ mye godt man kan lage selv, som er mye bedre, sunnere og ikke minst billigere.

Nå er det jo helt sikkert at barnet skal trykke i seg all denne driten iløpet av påska. Har allerede fått både smoothie-pose og kjeks. Og det går meg SÅ imot!

Hadde det vært moren min ville jeg sagt rett ut at det ønsker jeg ikke servere mitt barn. Og vi har egentlig sagt det til svigers også, og nøye forklart fordelene med hjemmelaget.

De synes forsåvidt også jeg ammer for mye og bør slutte nå! 

Anonymkode: 4ab54...8a4

Det er fint at du som foreldre er obs på hva barnet spiser, men vi har en tradisjon og vise omsorg gjennom mat, skal du kun lære barnet ditt å spise maten du lager ja da får du kresne barn og skuffet besteforeldre. La de skjemme bort barnet den korte tiden, snart er hverdagen her og alt er normalt, du har uansett ikke så mange år før du ikke kan bestemme hva de håpefulle putter i seg

Anonymkode: 06de6...e2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om allergier er dette i overkant hysterisk etter mitt syn. Erfaringsmessig (mor til tre og jobber med barn) reagerer barn som aldri får smake "normal" mat eller godteri på ett eller annet tidspunkt med å stå på hodet i godteskåla hos andre når de er gamle nok til å gå i f.eks bursdag alene. Eller de handler selv når de har penger, for så å skjule det og få dårlig samvittighet. Oppskrift på spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: cd1e4...254

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva mener faren til barnet?

Er han på samme side som deg, og gjør dette i hverdagen av egen vilje, så får han sette egne foreldre på plass.

Er han egentlig mer avslappet, men lar deg styre på i hverdagen, så hadde jeg sluppet opp. Et barn må etterhvert lære (vet 11mnd er unødvendig ungt, menmen) at det er forskjell på ferie og hverdag, forskjell på foreldre og besteforeldre. Barnets helse tar ikke skade av dette. Dere får mulig en mer fussy unge noen dager når dere kommer hjem, men det går seg til. 

Når det gjelder ammingen ville jeg bare smilt og ignorert. Som forelder har du årevis med tåpelige kommentarer og råd om ting som i bunn og grunn er ditt valg foran deg. 

Anonymkode: 15e5e...931

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke selve maten det handler om, men at TS og mannen (?) har tatt et valg for sitt barn og blir overkjørt av svigers fordi de ikke er enige. Det er egentlig litt ydmykende. 

Anonymkode: cee0e...0b1

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...