Gå til innhold

Er jeg overhysterisk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er feil med smoothieposer på butikken? Det er da ikke så veldig annerledes ingredienser der enn det du lager selv? 
og hvis de har kjøpt kjeks i babyhylla er den også temmelig «ren». Du får ta dette som ilddåpen i en lang rekke kameler du kommer til å bli nødt til å svelge oppigjennom. Babyen din klarer seg helt fint på butikkjøpt mat et par uker.

Anonymkode: 25c21...d5f

Smoothiesposer fra butikken inneholder nedkokt fruktpure med ekstremt mye fruktsukker.

Smoothie man lager selv inneholder typ avokado, egg, spinat, grønnkål, ingefær, frosne bringebær/blåbær…

Det ligner ikke engang.

Ts, du er IKKE hysterisk.

Anonymkode: 57cce...91d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men her er det vel ikke enten eller. Barnet ditt får vel den maten som du godkjenner også? Du ammer jo fortsatt enda og det dekker vel noe av mat/væskebehovet?. Er vel ikke sånn at de forventer at han skal leve utelukkende på smoothien og babykjeks? Slik jeg leser innlegget sitt, så har de kjøpt inn litt kosemat til han, og det kan du vel leve med for 2 uker? 
Hilsen mamma som selv lagde all maten selv og praktiserte BLW, men gikk da aldri til krig hvis besteforeldre gav  en smoothie pose. 

Anonymkode: 4096d...3fb

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skaper mye styr for noe som ikke er viktig. Det er snakk om påskeferie. Barnet ditt skal i hovedsak spise maten du lager og ammes og om det får litt babysmoothie og babykjeks i tillegg så blir ikke barnet verken syk, overvektig eller tar skade på annet vis. Jeg skjønner at dette er ditt første og eneste barn, førstegangsmødre pleier å overdrive og være litt hysteriske. Det vil bli bedre. 

Anonymkode: 87daa...d5d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du er hysterisk, blitt altfor mange Nestlé unger 

Anonymkode: 462cd...281

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du er hysterisk. Ungen trenger ikke alt dette nye, den er jo fornøyd med det den pleier å få. Har selv drevet med BLE med mine tre, og ammet de i mellom 13 og 18 mnd. Salt er jeg fortsatt forsiktig med, minste er 2 år. Klemmeposer er greit innimellom, men forstår det slik at besteforeldrene i ditt tilfelle gjerne vil gi slikt hver dag. Det er totalt unødvendig, og jeg skjønner ikke hvorfor så mange her inne mener det gjør deg hysterisk og påstår du har et usunt forhold til mat. Ingen av våre får søtsaker hver dag i ferien, og besteforeldrene er heldigvis såpass oppegående at de ikke blander seg i hva slags kosthold vi har her i huset. 

Anonymkode: f243d...077

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At folk gir baby/barn mat fra butikken er grenser til å melde om til BV. Vi også lager mat fra bunn, lg dyrker maten selv. Grønnsaker som er kjøpt i butikk er luke helseskadelig med all den driften som blir sprøyta i. 

Forstår deg godt TS. Stå på ditt!

Anonymkode: 9ccaa...f26

Ok, her snakker vi hysteri. Her ser du hva de som er enige med deg står for, TS…

Anonymkode: 208df...3f0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, her snakker vi hysteri. Her ser du hva de som er enige med deg står for, TS…

Det er nok sarkasme

AnonymBruker
Skrevet
Nettrollet skrev (21 minutter siden):

Det er nok sarkasme

Jammen ikke så sikker, finnes dessverre nok av slike rundt om

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

At folk gir baby/barn mat fra butikken er grenser til å melde om til BV. Vi også lager mat fra bunn, lg dyrker maten selv. Grønnsaker som er kjøpt i butikk er luke helseskadelig med all den driften som blir sprøyta i. 

Wow..slike som deg burde jo ingen fått barn...og alle burde blitt meldt til bv. 

Så vi skal ikke gi mme, baby grøt, og litt smoothie innimellom..og ikke kjøpe frukt og grønnsaker i butikken..for da er man dårlig foreldre..ok...og takk til deg 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår frustrasjonen, men helt ærlig så synes jeg du er litt hysterisk. Av den enkle grunn at når barnet begynner i bhg, så vil hen få servert langt verre mat enn dette til hverdags. Her gikk det i risgrøt med sukker og vafler med syltetøy. På sfo serveres kun knekkebrød med syltetøy. Det finnes ikke en grønnsak å se.

Du kan klare å stå imot et par år til men jeg ville ikke ha latt en uenighet over kosthold ødelegge for forholdet til besteforeldre. Vær glad de ikke forer ungen med boller, sjokokjeks og is hele dagen. babymathylla har mange raske karbohydrater, og hjemmelaget er ofte sunnere, men jeg synes du må la besteforeldrene kjøpe fritt fra denne hylla altså. 

Anonymkode: d3499...189

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må få amme i vei så lenge du vil 

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke hysterisk, det er en veldig negativ ting å si om noen som bryr seg om noe.

Det er deres baby og dere bestemmer faktisk til slutt. Samtidig så tenker jeg at man må se litt gjennom fingrene med at feks besteforeldre har lyst til å gi en smootiepose eller "kjeks", at de synes det er gøy og hyggelig når barnebarn er på besøk. Det er iallfall fra babyhylla i butikken, de forsøker ikke å gi babyen freja sjokoladeegg liksom. Min har og fått mat av besteforeldre jeg tenker hn var litt ung til men det var snakk om så få ganger og ikke noe farlig (bare litt mye sukker) så jeg lot det gå og lot de få den gleden. Tar heller kampene på ting som jeg oppfatter som viktigere. 

Ammekommentaren hadde jeg klikka over da, det er typisk en ting jeg ikke hadde latt gå, be mannen sette dem på plass. Man forteller ikke andre hvor lenge de skal amme!

Anonymkode: 190f4...a01

AnonymBruker
Skrevet

1 ja jeg tenker du er hysterisk.

2 aldri besøk familie i 2(!) uker! 

Anonymkode: 4fbd4...764

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La nå de få servere barnet det. Ikke vær så jævelig  sær. Stakkars svigers. 

Anonymkode: 5a613...2de

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Helt unødvendige produkter. Hjemmelagd er best.

Innholdet i all den prosesserte maten er ikke bra for babyer og ei heller voksne for den saks skyld.

Det er en misforstått snillhet fra besteforeldrene som ønsker å skjemme bort barnebarnet sitt. Si at du skjønner at de ønsker det beste for babyen, og det beste er faktisk hjemmelagd. Ikke poser med diverse tilsetningsstoffer som i verste fall ødelegger hele tarmfloraen.

Anonymkode: ab7e1...c7d

Du vet at det er forskjell på prossesert mat og hyperprossesert? Og at selv hyperprosseset er "innafor" i begrensede mengder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Baby på snart 2år…

Anonymkode: fc07f...2e4

Hva? Det er vel ganske vanlig å kalle de for baby fram til de fyller 1 år?

Gjest Made4u
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Åpenbart at du har lest mye sprøyt på nettet og kanskje sett en og annen video som har gjort deg mer hysterisk enn hva godt er, i dagens verden er informasjon og feilinformasjon dessverre selvforsterkende og da ender det dessverre med at utsatte personer de blir fanatiske.

For all del, både råvarebasert mat og økologisk mat kan man si mye positivt om, men når det er sagt kan man ha et usunt kosthold om man i stor grad velger økologisk, på samme måte som at man kan ha et sunt kosthold om man ikke velger de økologiske alternativene.

Skjønner at noen blir påvirket av hva de leser og ser, flere er voldsomt opptatt av at maten skal være laget av råvarer (ikke hel og halvfabrikkata og prossesert mat), ikke noe ille i det da slik mat absolutt smaker best. Men det ligger ingen automatikk i at man lever sunnere om man velger bort prossesert ferdigmat, begge deler kan altså representere et godt kosthold eller det kan være en del av et kosthold som ikke er det beste.

Om du tror folk er lykkeligere, har mer flaks i livet, løper fortere eller hopper høyere, blir smartere for den saks skyld, fordi de velger råvarebasert mat og gjerne økologisk. Nei, slik er det absolutt ikke!! Ikke er de friskere heller, sykdommer opplever også de som spiser økologisk og råvarebasert. Altså trenger ikke folk å starte å dyrke maten sin selv slik du/dere gjør, ei heller er det barnemishandling å gi barn ferdigkjøpte barnemiddager (snarere tvert imot).

Hva gjelder måltider laget for barn så er de vesentlig bedre gjennomtenkt enn hva du missoppfattet er ledet til å tro, klart produsentene vil levere et godt produkt og da inkluderes også ernæringsfysiologer i utarbeidelsen av produktet (som kan være en middag for barn i en viss alder). Middagen er altså satt sammen slik at den skal være en del av et fullverdig kosthold som skal gi barnet det barnet trenger av næringsmidler. Men for all del, servere gjerne barnet noe du har laget selv (det er opp til deg), men det er altså ikke slik at det er så ille å kjøpe ferdigalternativer som det du skal ha det til.

I dagens verden spiser mennesker mer hel og halvfabrikkata (prossesert ferdigmat) enn noen gang, i eldre tider fantas ikke det og alt mennesker spiste var råvarebasert (i dag kan man si at mangelssykdommer i liten grad er utbredt, den gangen var det et problem og folk ble både syke og dødde som følge av dårlig kosthold som gav mangelssykdommer). Sier ikke med det at råvarebasert mat ikke er bra, for det er det absolutt, men vil bare påpeke at du ser fanden på veggen bare du hører om ferdigmat og det finnes det ingen saklige grunner til å gjøre.

Det viktigste hva gjelder et kosthold er å passe på at man spiser variert, at man er restriktiv med sukkerinntaket og at man får i seg nok frukt og grønt samt ikke minst fisk. Ofte noe av dette det svikter litt på for mange. Hvorvidt det er ferdigmat eller råvarebasert, økologisk kontra vanlige produkter, det er ikke så farlig.

Men altså, kjøp deg gjerne et økologisk eple fremfor et eple som er billigere og som ikke er økologisk dyrket, klart det er et greit valg om du er villig til å betale for det. Men altså, om du tror din tilværelse blir så mye bedre fordi at du gjør det, da tar du grundig feil og er et offer for hysteri som har bredt seg og forsterket seg til det ekstreme (da er det blitt villedende informasjon i siste instans).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå lurer jeg litt på om du oppriktig tror at barnevernet vil gjøre noe med en melding av type: "Jeg så småbarnsforeldre som handlet mat fa babyhylla" 😄

Fint at dere dyrker selv, men ikke alle har anledning til det. Grønnsakene som brukes i barnemat på  glass er forresten strengt kontrollert. Det er strengere grenseverdier for disse enn for grønnsakene ellers i butikken. 

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er absolutt ingen forskjell på hjemmelaget smoothie, og økologisk smoothiepose. Så ja, du virker i overkant hysterisk og har kanskje ikke all kunnskapen, men man lærer imens man går, ikke sant?

Anonymkode: e818e...927

Det kan lett være veldig stor forskjell i sukkerinnhold, faktisk.

Det brukes konsentrater og veldig mye frukt til én pose. Om man selv lager smoothies av hele frukter/bær, blir det mye mindre sukker per 100 gram.

Anonymkode: b046e...262

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...