Gå til innhold

Snakker du engelsk flytende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja på sett og vis. Men det er fortsatt ting jeg ikke kan på engelsk, av ganske simple hverdagsord. Ord man gjerne ikke lærer med mindre man står oppi en situasjon der man trenger dem. 

Men generelt vil jeg si jeg kan engelsk flytende, dog vil man aldri kunne et språk på samme måte som ens eget morsmål.

Anonymkode: d3d61...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste i Norge snakker bra engelsk, men aksenten....

Anonymkode: 32483...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å snakke engelsk faller meg nesten like naturlig som å snakke norsk. Har engelskspråklige foreldre, men har aldri snakket noe særlig engelsk med dem. Har hørt det daglig i oppveksten da.

Har i tillegg flere engelskspråklige venner, så jeg bruker språket aktivt og har egentlig gjort det store deler av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Anser du deg selv som flytende i engelsk?

Anonymkode: ed1f2...620

Flytende som i at jeg ikke må tenke eller oversette inni meg for å snakke. Nesten like automatisk som norsk. Relativt god uttale også, etter treårig opphold i statene som tenåring, men hører jo at jeg ikke er amerikansk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Godt og funksjonelt engelsk både i yrkessammenheng og privat. Men med en norsk aksent tykkere enn Thor Heyerdahls. 

Anonymkode: 68961...99e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste i Norge snakker bra engelsk, men aksenten....

Anonymkode: 32483...c56

Det er bare flaut med påtatt amerikansk eller britisk aksent. Jeg tilstreber internasjonal engelsk.

Anonymkode: 541d5...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser, skriver og forstår engelsk som en morsmålsbruker. Tok mastergraden min på engelsk og skrev masteroppgave på engelsk som verden mest naturlige ting. Men når jeg skal snakke blir det fort enkel engelsk, på nivå med et barn. Men handler nok om trening siden jeg aldri har bodd i et engelskspråkelig land.

Anonymkode: a1851...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tja, er svaret akkurat nå.

Om jeg skulle snakke engelsk eller amerikansk akkurat her og nå... nja, ikke helt, fordi jeg bruker språket altfor sjeldent muntlig.

Men gi meg 2-5-7 dager med å snakke med engelskspråklige, da er jeg tilbake til flytende amerikansk eller engelsk, alt etter hvem jeg snakker med og hvor jeg er og hva jeg snakker om.

Har et stort ordforråd og bodde i USA såpass tidlig at jeg lærte språket raskt og ble flytende i det, og kan også skille mellom amerikansk og britisk skriftspråk. Men språk er levende og må holdes levende for å være flytende.

Så akkurat her og nå, nei, jeg hører selv at jeg ikke automatisk slår over i flytende engelsk. Iflg. en amerikansk venn av meg bruker det å ta to dager når vi er sammen før jeg er flytende i språket igjen.

Anonymkode: 97121...999

Samme her. Bodde tre år i USA/Australia for mange år siden. Engelsken ligger der, men bruker den sjeldent. 

Anonymkode: adc1c...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hareena skrev (14 minutter siden):

Ha ha, de fleste nordmenn tror de snakker engelsk flytende. Står i nesten alle CV’er. Nei, dessverre, enten vet vi ikke hva flytende betyr, eller så har vi for høye tanker om egne ferdigheter. 
Beklager, nesten alle nordmenn snakker engelsk, men flytende? Langt i fra. 

Jeg har svart over i tråden, og jeg tar ikke lett på bruken av flytende når det kommer til språk.

Jeg har bestått og kunne ganske enkelt bestått Cambridge Proficiency i dag også, og har fått A på den omfattende eksamen når jeg har tatt den. Så jeg står inne for hvordan jeg over her bedømte mine kunnskaper. For min del var det nok avgjørende at jeg haddde det åren i USA da jeg var såpass ung at jeg fikk det inn tilnærmet et annet morsmål.

Anonymkode: 97121...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men aksent har vel ikke noe med flytende språk å gjøre? Det er vel fullt mulig å snakke et språk flytende med aksent? Flytende betyr såvidt jeg vet at man har et stort vokabular og snakker uanstrengt og lett, med korrekt setningsoppbygning og valg av ord/uttrykk.

Anonymkode: 4783c...7de

Korrekt

Anonymkode: 43e74...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, har drevet med språk og kulturutveksling i over 15 år, bruker engelsk nye på jobb og må snakke engelsk med mannen min (enn så lenge). 

Anonymkode: d55f3...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men aksent har vel ikke noe med flytende språk å gjøre? Det er vel fullt mulig å snakke et språk flytende med aksent? Flytende betyr såvidt jeg vet at man har et stort vokabular og snakker uanstrengt og lett, med korrekt setningsoppbygning og valg av ord/uttrykk.

Anonymkode: 4783c...7de

Stemmer. Det handler om å ha (tilnærmet) korrekt grammatikk, stort ordforråd og ordbruk som passer til situasjonen, ikke om aksent. Da kunne jo nesten ingen som ikke er tospråklige si at de snakker et annet språk enn morsmålet flytende.

Hareena skrev (1 time siden):

Ha ha, de fleste nordmenn tror de snakker engelsk flytende. Står i nesten alle CV’er. Nei, dessverre, enten vet vi ikke hva flytende betyr, eller så har vi for høye tanker om egne ferdigheter. 
Beklager, nesten alle nordmenn snakker engelsk, men flytende? Langt i fra. 

Hva konkret mener du er så dårlig med nordmenns engelskkunnskaper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker og skriver godt på engelsk. Like godt som norsk? Nei. Leser flytende, både skjønnlitteratur og fag. Jeg har aldri brukt engelsk som arbeidsspråk, men ville mestret det på kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, absolutt ikke. Jeg har dårlig ordforråd, og liker ikke å snakke engelsk heller. 

Anonymkode: 00125...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg snakker engelsk ganske bra, men enkelte ord kan være litt vanskelige og man kan nok høre at jeg er norsk.

Jeg skriver også engelsk bra, men kanskje ikke like bra som før. Måtte skrive mye på engelsk under studier så da fikk man jo et greit ordforråd, men nå skriver jeg ikke like ofte på engelsk.

Leser fortsatt endel på engelsk da.

Allikevel er det null problem å forstå eller å snakke det om jeg for eksempel skriver på nett eller en turist spør hvor ditt og datt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, med britisk ´BBC´ aksent etter å ha bodd i London/Liverpool i 9 år. En gjenganger var at britene ikke trodde jeg var utenlandsk. 

Før jeg flyttet var jeg god med aksenten men med begrenset ordforråd - dette ble fort bra da jeg måtte praktisere hver dag ved alle anledninger. En suger til seg nye ord som en svamp om en er interessert i å lære. 

Norsken derimot, er blitt ganske begrenset da jeg glemmer ord og bruker dem feil de første dagene etter å besøke hjemlandet. 

Anonymkode: 8a86f...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...