Gå til innhold

Ufør med enkeltmannsforetak, regnskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (15 minutter siden):

Etter 50 000,- må du legge på  25% mva på hver Faktura lykke til med oppstart av bedrift 🙂 

 

For å ikke overraske kundene med å brått æke prisen med 25% så bør man ha regnet ut dette på forhånd. Min sterkeste anbefaling å bare sette den faste prisen med en gang. Kjempe kjekt for faste kunder. 

Anonymkode: a43ff...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For å ikke overraske kundene med å brått æke prisen med 25% så bør man ha regnet ut dette på forhånd. Min sterkeste anbefaling å bare sette den faste prisen med en gang. Kjempe kjekt for faste kunder. 

Anonymkode: a43ff...85f

Ja om 1 250,- med en gang er og skremme så  🙂 da blir det jo 250,- i mva og resten på konto til annen beskatning 🙂 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, husk at det alltid vil være negative kommentarer der ute for oss som er syke men samtidig har periodevis restarbeidsevne🌝Heier på deg!🌟💜

Anonymkode: 34aff...3be

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fagfeltet mitt er helse. Hvordan finner jeg ut om jeg er MVA-pliktig? 

Anonymkode: 06003...cf9

Du har fått mange gode råd her, og det viktigste er vel at du kontakter noen utenfor KG som har svarene på det du lurer på. Skatteetaten, det lokale næringslivskontoret, NAV.

Som hovedregel er helsetjeneste fritatt for moms. Hvis du er psykolog og har timer med pasienter trenger du ikke tenke på MVA. Selger du helserelaterte produkter må du tenke MVA, men det er ingen grunn til å tenke på det før du er kommet over 50 000 kr de siste tolv månedene.

Når det gjelder regnskap. Hvis du går til innkjøp av femti paller med helsebringende te og selger femti paller med helsebringende te, så er det et helt vanlig pluss og minus regnskap som du virkelig ikke trenger en regnskapsfører til. Ta en tur på biblioteket og finn deg en god bok om hvilke utgifter du kan trekke av (porto, mobiltelefon, kjøregodgjørelse hvis du må reise til en kunde med en pall, osv.). Husk at du aldri, aldri, aldri må trekke av utgifter til eget hjemmekontor hvis du eier din egen leilighet fordi du vil skatte av det den dagen du selger (https://blogg.fiken.no/hjemmekontor-skatt/). 

Skatteetaten er din venn hvis du gjør så godt du kan. NAV er kanskje en tøffere negl?

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om uførdelen av det, men jeg bruker Fiken til fakturering for mitt enkeltpersonforetak.

Det er fantastisk enkelt, og det er god hjelp å få. Betaler vel 1500 omtrent i halvåret (har en rabatt gjennom en organisasjon jeg er medlem av), så det er ikke veldig dyrt. Jeg syns det er vel verdt pengene.

Betaler også litt for å få ferdig utfylt del til skattemeldingen, den leveres nå automatisk fra Fiken, noe som er veldig besparende for meg. Jeg har en inntekt på 100 000-150 000 i året (ikke momspliktig fordi jeg fakturerer til utlandet).

 

 

Anonymkode: 3733a...dd7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for masse nyttig info, dere har rett i at jeg ikke er regnskapskyndig, og dette er virkelig vanskelig for meg. Får nesten lyst til å droppe hele jobbingen, men samtidig så elsker jeg jobben min så jeg vil jo jobbe det jeg kan. 

Jeg skal ta kontakt med næringskonsulent i kommunen etter påske, det var et fantastisk godt tips. Skal også sjekke ut Fiken, det fikk jeg anbefalt av en venninne også. 

I tillegg skal jeg høre med Nav. 

Jeg tror ikke jeg kommer over 50.000,- i året, som sagt går det i perioder og jeg kan plutselig gå mange mnd uten å klare å jobbe. 

Jeg skrev timelønnen min litt for å unngå diskusjoner om hvorvidt jeg virkelig fortjener uføretrygd når jeg klarer å jobbe, for hvem i alle dager ville ikke jobbet mest mulig med en jobb de elsker som betaler så godt? :(

Men jeg er bare takknemlig for oppsvingen, så håper jeg det varer. ❤️

Anonymkode: 06003...cf9

Kjempebra at du vil jobbe noe. Jeg vurderer det samme, men starte opp et ENK.

Anonymkode: 5ca2a...7ab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei. 

"Tjener du over 80 prosent av inntektsnivået du hadde som frisk, blir ikke uføretrygden utbetalt det året. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen.Tjener du over 80 prosent av inntektsnivået du hadde som frisk, blir ikke uføretrygden utbetalt det året. Utbetalingen av uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen."

(https://www.nav.no/uforetrygd)

Anonymkode: 66aac...89d

Dette motsier ikke brukeren du siterer.

Anonymkode: 53529...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 23.46):

Nei, det gjorde jeg ikke. Påstanden var at man måtte avklare en oppstart av ENK eller AS med NAV. Det må man altså ikke. NAV bryr seg om inntekt.

 

Anonymkode: 53529...655

Jepp, hadde jeg blitt ufør hadde det vært det første jeg gjorde å opprette AS. 

Trenger ikke spørre nav om å eie et AS som en uvitende kommenterte her. 

Anonymkode: 16a56...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2023 at 11:54 PM, Andro said:

Det viktigste av alt er at du dokumenterer absolutt alt av inntekter og utgifter i foretaket, og at du setter av skatt og evt. mva. på egen konto.
Jeg syns at du skal kontakte næringskonsulenten i kommunen der du bor. Vedkommende kan svare på alle dine spørsmål vedr oppstart av bedrift. 

 

22 hours ago, Vikarsykepleier said:

Du har fått mange gode råd her, og det viktigste er vel at du kontakter noen utenfor KG som har svarene på det du lurer på. Skatteetaten, det lokale næringslivskontoret, NAV.

 

Dere har litt høye forventninger til næringslivskontor ser jeg. 

For det første har ikke alle kommuner dette. 

For det andre er de verken jurister eller regnskapsførere. De kan ikke svare på alle spørsmålene ts stiller. De kan kanskje peke til hvor hun kan spørre (men det kan google også).

Anonymkode: b1bff...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har litt høye forventninger til næringslivskontor ser jeg. 

For det første har ikke alle kommuner dette. 

For det andre er de verken jurister eller regnskapsførere. De kan ikke svare på alle spørsmålene ts stiller. De kan kanskje peke til hvor hun kan spørre (men det kan google også).

Det er ulikt organisert fra kommune til kommune, men de har stort sett en grei oversikt over lokale forhold, og kan henvise etablereren til til de instansene som er tilgjengelige i hennes nærmiljø. I min kommune kjøpes tjenesten av et privat firma, mens det tidligere var kun en person i administrasjonen. Jeg tror det er mindre sårbart nå, i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...