Gå til innhold

Ufør med enkeltmannsforetak, regnskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør, men har hatt en liten oppsving i formen det siste halvåret, og nå ønsker jeg å jobbe litt når jeg klarer. Jeg vet at man kan jobbe opptil 60% uten å miste stønaden, men jeg blir litt småsprø av å skulle finne ut av resten. 😵💫

Så jeg håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har? 🙏

1. Jeg er har enkeltmannsforetak, og får 1000,- i timen for jobben jeg gjør som ekstern konsulent for et annet firma. Er det noen som vet hvordan jeg fikser skattebetaling og regnskap? Jeg jobber kanskje 5-10 timer i mnd maksimum. 

2. Er det noen inntektsgrense som er sånn at man ikke trenger å betale skatt? Og hvor mye er det på da, og hvordan skal jeg gå frem for å dokumentere dette? 

3. Hvordan gjør man det for å dokumentere f. Eks reisevirksomhet knyttet til jobben og kan jeg "skrive det av" så jeg betaler mindre skatt? 

4. Finnes det en enkel måte å føre regnskap uten å måtte betale noen for det? Er ikke store summene jeg tjener, og jeg vil gjerne ikke at 50% av lønna går til regnskapsfører liksom. 

På forhånd takk for alle svar, jeg har ikke jobbet på 10 år, og aldri som selvstendig næringsdrivende, så dette er litt utfordrende. 😬

Anonymkode: 06003...cf9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er altså 100% ufør? da er det vel 0,4 G som er grensen før du blir trekt av trygden. I et enk blir overskuddet inntekt; du og firmaet blir en juridisk enhet. Fiken skal være et enkelt regnskapsprogram for ikke-økonomer, men når jeg ser spørsmålene dine råder jeg deg sterkt til å få hjelp fra regnskapsfører, ihvertfall i starten. Det kan koste mer å rydde opp om du roter til regnskapet. De som jobber med dette har utdannelse, og må stadig oppdatere seg på endringer. Men det høres ut som et relativt enkelt opplegg så du tar bare over når du er på tryggere grunn☺️Lykke til🤩

Anonymkode: 34aff...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatte må du uansett. Du kan tjene 0,4G før de trekker i uføretrygden. Hva de trekker etter det avhenger av din kompensasjonsgrad (står i vedtaket ditt). 

Bruk litt penger på regnskap slik at du lærer det ordentlig fra starten. 

Anonymkode: 24782...e58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør, men har hatt en liten oppsving i formen det siste halvåret, og nå ønsker jeg å jobbe litt når jeg klarer. Jeg vet at man kan jobbe opptil 60% uten å miste stønaden, men jeg blir litt småsprø av å skulle finne ut av resten. 😵💫

Så jeg håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har? 🙏

1. Jeg er har enkeltmannsforetak, og får 1000,- i timen for jobben jeg gjør som ekstern konsulent for et annet firma. Er det noen som vet hvordan jeg fikser skattebetaling og regnskap? Jeg jobber kanskje 5-10 timer i mnd maksimum. 

2. Er det noen inntektsgrense som er sånn at man ikke trenger å betale skatt? Og hvor mye er det på da, og hvordan skal jeg gå frem for å dokumentere dette? 

3. Hvordan gjør man det for å dokumentere f. Eks reisevirksomhet knyttet til jobben og kan jeg "skrive det av" så jeg betaler mindre skatt? 

4. Finnes det en enkel måte å føre regnskap uten å måtte betale noen for det? Er ikke store summene jeg tjener, og jeg vil gjerne ikke at 50% av lønna går til regnskapsfører liksom. 

På forhånd takk for alle svar, jeg har ikke jobbet på 10 år, og aldri som selvstendig næringsdrivende, så dette er litt utfordrende. 😬

Anonymkode: 06003...cf9

Har du fått godkjent av NAV til å starte opp ENK? Har du sett på  reglene i forhold til inntekt og uføretrygd? 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du fått godkjent av NAV til å starte opp ENK? Har du sett på  reglene i forhold til inntekt og uføretrygd? 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Hva i all verden har NAV med dette å gjøre?

Anonymkode: 53529...655

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må MVA-registrere deg når du omsetter for over 50 000 over en 12 månedersperiode.

Anonymkode: b067d...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Husk at du må MVA-registrere deg når du omsetter for over 50 000 over en 12 månedersperiode.

Anonymkode: b067d...08b

Om man selger tjenester eller varer som er MVA-pliktige, ja. Konsulenttjenester kan være begge deler.

Anonymkode: 53529...655

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med NAV. De har opplysningsplikt i forhold til hva regler som gjelder.

Tror det er mange fallgruver i dette der du vil bli straffet hardt for én feil, så pass på at du er godt informert både i forhold til Nav og skatteetaten. 

 

 

Anonymkode: 66aac...89d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ufør, men har hatt en liten oppsving i formen det siste halvåret, og nå ønsker jeg å jobbe litt når jeg klarer. Jeg vet at man kan jobbe opptil 60% uten å miste stønaden, men jeg blir litt småsprø av å skulle finne ut av resten. 😵💫

Så jeg håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har? 🙏

1. Jeg er har enkeltmannsforetak, og får 1000,- i timen for jobben jeg gjør som ekstern konsulent for et annet firma. Er det noen som vet hvordan jeg fikser skattebetaling og regnskap? Jeg jobber kanskje 5-10 timer i mnd maksimum. 

2. Er det noen inntektsgrense som er sånn at man ikke trenger å betale skatt? Og hvor mye er det på da, og hvordan skal jeg gå frem for å dokumentere dette? 

3. Hvordan gjør man det for å dokumentere f. Eks reisevirksomhet knyttet til jobben og kan jeg "skrive det av" så jeg betaler mindre skatt? 

4. Finnes det en enkel måte å føre regnskap uten å måtte betale noen for det? Er ikke store summene jeg tjener, og jeg vil gjerne ikke at 50% av lønna går til regnskapsfører liksom. 

På forhånd takk for alle svar, jeg har ikke jobbet på 10 år, og aldri som selvstendig næringsdrivende, så dette er litt utfordrende. 😬

Anonymkode: 06003...cf9

1. Du tar vare på alt av fakturaer (inn- og utgående), kvitteringer og dokumenter som har med foretaket å gjøre, sorterer det etter måned og setter det inn i en perm. Første bud er å være ryddig og holde oversikt. Deretter anbefaler jeg å spørre om hjelp i starten fra et regnskapsfirma. Få tips og råd om både føring av regnskap, skatteregler og hvilke frister du må forholde deg til. Og sett av penger til skatt når du får lønn, helst på en adskilt konto.

2. Er det lønnsomt og gir deg overskudd, så er det inntekt, og da må du skatte fra første krone. Les gjerne inne på skatteetaten for mer info.

3. Du tar vare på alt av kvitteringer og skriver på dem hvorfor de skal være med i regnskapet. Om du kan få mva-fradrag kommer an på om reisen og utgiftene kan knyttes til bedriften din. Dette kan du spørre en regnskapsfører om.
Vær klar over at hvis du leverer kvittering påskrevet begrunnelse for hvorfor de skal være med i regnskapet, så er det du som er ansvarlig dersom det ikke stemmer og du får bokettersyn. Er du selv din egen regnskapsfører er det fremdeles ditt ansvar.

4. Det finnes ingen fungerende løsninger som er helt gratis. Mange regnskapsprogram har gratis prøveperioder men så må man betale etterhvert. De trenger ikke koste mye og mange er ganske intuitive, men du bør ha en viss grunnleggende kunnskap om regnskapsføring før du hiver deg rundt og gjør det selv. Vær også obs på at dersom du avslutter abonnementet på et regnskapsprogram, risikerer du å ikke få overført noe som helst til et annet program om du ønsker å bytte. Du må også selv sørge for å hente ut alt du trenger fra regnskapet før du avslutter, da alt av papirer skal oppbevares i fem år.
Det kan lønne seg å snakke med en regnskapsfører og høre om det finnes mulighet for å gjøre mesteparten selv, men få hjelp til avstemming og muligheten til litt enkel rådgivning og svar på spørsmål. Mange programmer nå er i skyen og man kan laste opp kvitteringsbilag i en app på telefonen og sende rett inn i programmet, og enten føre selv eller få regnskapsfører til å ordne det. Eventuelle leverandørfakturaer kan man be om å få på EHF sendt direkte til regnskapsprogrammet, så de bare sjekkes og godkjennes i programmet. Da går mye automatisk, men man bør likevel følge med at postene blir ført på korrekt konto.

Og et tips som gjør både regnskapsførere og skatteetaten veldig glad (og gagner deg selv også) er å ha egen bankkonto til ENKet. Bruk utelukkende denne kontoen til inn- og utbetalinger i bedriften så du holder ENK-økonomien fullstendig adskilt fra privat økonomi. Dersom du har regnskapsfører sparer du MYE penger på å være ryddig og ha et oversiktlig regnskap. Jo mer ryddig, jo kjappere er det for regnskapsføreren både å føre og å avstemme.

Anonymkode: 02390...b37

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i all verden har NAV med dette å gjøre?

Anonymkode: 53529...655

Hvis man er ufør kan man ikke starte opp ENK eller AS uten å snakke med NAV først. 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man er ufør kan man ikke starte opp ENK eller AS uten å snakke med NAV først. 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Hvorfor sier du dette, når dette ikke stemmer?

Anonymkode: 53529...655

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skatte må du uansett. Du kan tjene 0,4G før de trekker i uføretrygden. Hva de trekker etter det avhenger av din kompensasjonsgrad (står i vedtaket ditt). 

Bruk litt penger på regnskap slik at du lærer det ordentlig fra starten. 

Anonymkode: 24782...e58

Overskuddet må være over 0.4 g. Omsetning er irrelevant.

Anonymkode: 50af0...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor sier du dette, når dette ikke stemmer?

Anonymkode: 53529...655

Okei, så hvorfor mener du det ikke stemmer? Synser du nå? 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

 

.

Endret av Vepsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor sier du dette, når dette ikke stemmer?

Anonymkode: 53529...655

Kan DU legge frem dokumentasjon på at det ikke stemmer?

Anonymkode: 66aac...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis man er ufør kan man ikke starte opp ENK eller AS uten å snakke med NAV først. 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Tullpreik. 

Anonymkode: ca114...a45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Okei, så hvorfor mener du det ikke stemmer? Synser du nå? 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Det stemmer ikke fordi NAV ikke krever det. Nei, synsingen får du stå for.

Anonymkode: 53529...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% ufør. Har et EnK med omsetning på 40 000,-  med overskudd på 30 000,-

Omsetning er under 50 000,- så er ikke pliktig til å levere regnskap eller betale mva  

Har en privat bokføring i tilfelle ettersyn. Tar vare på fakturaer og skriver kjørebok - thats it!

Betaler skatt på overskuddet med å legge inn som overskudd på næring i skattemelding. Betaler derfor denne skatten ekstra oppå skattetrekket med uføreutbetalingen og slipper derfor forskuddsskatt. Innbetaling på fakturaer får jeg da brutto uten å tenke på annet enn rene utgifter ifm med foretaket. Så lenge det er under 0,4 g trenger ikke NAV opplysninger om dette.   

 

Anonymkode: ca114...a45

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis man er ufør kan man ikke starte opp ENK eller AS uten å snakke med NAV først. 

Anonymkode: 5ca2a...7ab

Jo det kan man, men man må være nøye med å rapportere inn all inntekt man får via ENKet. Det eneste Nav er opptatt av er hvor mye man tjener.

Anonymkode: 02390...b37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...