Gå til innhold

Har gått opp 10 kg på 8 uker og…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/2/2023 at 9:04 AM, AnonymBruker said:

Det virker som du har bestemt deg for at depresjonen gir en slags fullmakt til å spise veldig usunt. Så lenge dette er din «sannhet» kommer du aldri til å klare å gå ned i vekt og holde deg der.      Har du lagt merke til at ikke alle deprimerte er smellfeite? Det er fordi det ikke finnes en lov som sier deprimert=må spise masse sjokolade etc.

Anonymkode: 10a1c...21b

Det finnes de som er deprimerte som ikke klarer å spise når de er det, og så finnes det de som er motsatt, som ikke klarer å ikke spise. Jeg og søsteren min er sånn, hun er tynn siden hun ikke kan spise når hun mår dårlig og jeg er tjukk fordi jeg spiser for mye når jeg mår dårlig. Enkelt forklart. 

Anonymkode: 06102...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har noen tips til deg, har slitt lenge selv, men er endelig på rett vei. Mine råd til deg:

- Dropp kaloritelling og tanken om at karbohydrater er farlig

- Dropp alle lettprodukter, spesielt drikke med kunstig søtning som brus og saft

- Spis skikkelig mat! Prøv å minimere ultraprossesert mat. Spis mat som egg, makrell i tomat, ost, cottage cheese, frukt, grønnsaker, poteter! (mye bedre enn ris og pasta), nøtter, tørket frukt. Jeg spiser mye av knekkebrødet fiber balance, gir god metthetsfølelse med godt pålegg. På cottage cheese tar jeg syltetøy - MED sukker. Noen dager spiser jeg knekkebrød med brunost om jeg føler for det. Må ikke bli fanatisk, men har en tanke om at ca 80 % av maten skal være bra. Drikker mest vann, men om jeg vil ha noe annet tar jeg rett og slett et glass vanlig sagt - MED sukker. 

Dette har vært redningen for meg. Jeg føler meg så mye bedre, er faktisk mett på færre kalorier, lysten på søtt og overspising er omtrent borte. Men det har vært vanskelig å legge fra seg tanken om at alt av lettprodukter er bra, sukkerfri brus ikke gjør noe osv. Det påvirker kroppen og sultfølelsen på en måte som jeg ikke ville innrømme for meg selv. Alle kunstige greier og tilsetningsstoffer i maten fu^ker med oss!

Anonymkode: d4dcc...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Har noen tips til deg, har slitt lenge selv, men er endelig på rett vei. Mine råd til deg:

- Dropp kaloritelling og tanken om at karbohydrater er farlig

- Dropp alle lettprodukter, spesielt drikke med kunstig søtning som brus og saft

- Spis skikkelig mat! Prøv å minimere ultraprossesert mat. Spis mat som egg, makrell i tomat, ost, cottage cheese, frukt, grønnsaker, poteter! (mye bedre enn ris og pasta), nøtter, tørket frukt. Jeg spiser mye av knekkebrødet fiber balance, gir god metthetsfølelse med godt pålegg. På cottage cheese tar jeg syltetøy - MED sukker. Noen dager spiser jeg knekkebrød med brunost om jeg føler for det. Må ikke bli fanatisk, men har en tanke om at ca 80 % av maten skal være bra. Drikker mest vann, men om jeg vil ha noe annet tar jeg rett og slett et glass vanlig sagt - MED sukker. 

Dette har vært redningen for meg. Jeg føler meg så mye bedre, er faktisk mett på færre kalorier, lysten på søtt og overspising er omtrent borte. Men det har vært vanskelig å legge fra seg tanken om at alt av lettprodukter er bra, sukkerfri brus ikke gjør noe osv. Det påvirker kroppen og sultfølelsen på en måte som jeg ikke ville innrømme for meg selv. Alle kunstige greier og tilsetningsstoffer i maten fu^ker med oss!

Anonymkode: d4dcc...6ba

Hvorfor det? Jeg går ned i vekt, og drikker sukkerfri brus hver dag. Syns det er lettere å holde meg unna søtsaker enn når jeg ikke drikker sukkerfri brus. 

Anonymkode: 27b74...1b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg går ned i vekt, og drikker sukkerfri brus hver dag. Syns det er lettere å holde meg unna søtsaker enn når jeg ikke drikker sukkerfri brus. 

Anonymkode: 27b74...1b1

Vi er vel alle forskjellige. Men for meg trigger lettbrus et enormt søtsug, og det vet jeg er tilfelle hos mange. Og hvis du generelt sliter med søtsug, så er ikke substitutter veien å gå for å bli kvitt det er min erfaring. Målet bør vel være å bli kvitt det, ikke å konstant døyve det. 

Anonymkode: d4dcc...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mat (og drikke) skal være enkelt, ikke en konstant kamp mot viljestyrken. Da gjør man noe feil. 

Anonymkode: d4dcc...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 23.30):

Jeg bruker maxdosen på saxenda ja, men det et den eneste jeg kan bruke pga kræsj med andre medisiner.  Den funker bra, for jeg er ikke sulten.

Problemet et at depresjonene mine går som oftes over før jeg får time hos legen og ihvertfall før jeg kommer inn på dps.  Så det er liksom ikke noe vits. Har samtaler med en i den kommunale helsetjenesten men 2 ganger i måneden, og unngår møtet når jeg er deprimert da det bare er slitsomt.  
 

Takk 🌸

Anonymkode: 44f99...7f4

Går det over før du får time hos fastlegen? Dvs maks et par uker? Er du sikker på at depresjon er riktig betegnelse? Kanskje heller humørsvingninger, evt alvorlig pms? Jeg tror også du har laget en slags forbindelse med en dårlig dag=fri tilgang på snacks og usunn mat. Når det er såpass korte perioder, tenker jeg det må være lettere å holde seg unna. Evt lag en plan før neste «periode».

Anonymkode: 0bcf9...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...