Gå til innhold

Har gått opp 10 kg på 8 uker og…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg kommer meg ikke ut av den onde sirkelen!  Jeg var så glad da jeg nådd 99 kg noen uker før nyttår, som jeg ikke har vært siden ungdomsskolen.  Og klarte og komme helt ned til 95 kg i slutten av januar.

Men nå er jeg like ved 106 kg igjen.  Og det er som en ond sirkel jeg ikke kommer ut av.  Hver gang en depressiv periode kommer så rævkjører den meg helt.  
 

Og det er ikke så lett som bare slutte å spise så mye… Hva skal jeg gjøre for å bryte sirkelen?

Anonymkode: 44f99...7f4

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du brukt keto/lavkarbo? Mitt inntrykk er at det er selve oppskriften på jojo-slanking for mange. Får du hjelp med depresjonen din?❤️ Pass på at legen velger legemidler uten for mye apetitt som bivirkning. Kanskje du kan diskutere noe slankemedisin med fastlegen din? For å bryte mønsteret liksom? God bedring❤️

Anonymkode: 0bcf9...8e7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karoline___

Føler veldig med deg, har det akkurat likt selv. Kommer meg ned til 50 kg, så spretter vekta opp til 65 på få måneder. Jeg har nå gjort noen tiltak jeg håper på at kan fungere. Jeg har droppet helt å tenke på ting jeg "ikke får lov" til å spise. Jeg kan spise hva jeg vil, i moderasjon. Jeg fokuserer heller på hva jeg skal spise hver dag. Til nå har jeg satt meg følgende regler:

1. Jeg skal spise en stor og mettende salat hver dag. Den skal alltid inneholde mye brokkoli og grønnkål (her kan man jo velge allverdens grønt, men det er mine favoritter).

2. Når søtsuget overmanner meg spiser jeg tre store bananer. Det blir litt kvalmende, men har hvertfall ikke lyst på mer søtt etterpå. Om det er sunt eller ikke med tre bananer på rappen kan diskuteres, men det er mye bedre enn en hel melkesjokoladeplate eller en pose potetgull. 

3. Tidligere har jeg tenkt at om jeg starter dagen med en dårlig og usunn frokost er hele dagen ødelagt. Har tidligere tenkt at da er det det samme hva som skjer resten av dagen, og ender med dårlig kosthold hele dagen. Nå fokuserer jeg heller på å få i meg annen type mat, og lære meg at ett måltid definerer ikke dagen.

 

Har nå sakte men sikkert tapt mer og mer vekt, og føler at disse "reglene" er lettere å forholde seg til enn hva som "ikke er lov". Restriksjoner funker rett og slett ikke for meg. Sliter forøvrig med klinisk overspising, og disse levesettene har hjulpet. 

 

Ønsker deg masse lykke til! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Sliter med vektoppgang etter vektnedgang. Kom meg ned til 74 kg fra 102 kg, nå er jeg tilbake på 90 kg. Har ingen anelse hvordan jeg skal komme meg tilbake.

Anonymkode: ce9a8...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenk over hvor kaloriene faktisk kommer fra. Det er alt for lett å tenke "men jeg har jo ikke spist så mye", eller "jeg har bare spist en halv sjokkolade, det er da lov", men så glemmer man at man har spist en halv sjokkolade de 5 siste dagene. Det er lett å lyge til seg selv. Jeg sliter selv fortsatt med dette, men er blitt bedre og går nå ned i vekt. Tenk spessielt over kalorier i drikker. ALT for lett å gå fra kalori underskudd til overskudd om du drikker mye kalorier.

Anonymkode: 7564e...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du brukt keto/lavkarbo? Mitt inntrykk er at det er selve oppskriften på jojo-slanking for mange. Får du hjelp med depresjonen din?❤️ Pass på at legen velger legemidler uten for mye apetitt som bivirkning. Kanskje du kan diskutere noe slankemedisin med fastlegen din? For å bryte mønsteret liksom? God bedring❤️

Anonymkode: 0bcf9...8e7

Har ikke prøvd keto, er ikke den det med alt fettet? Men prøver å unngå mye karbohydrater sånn til vanlig. 
Ja jeg går på flere medisiner, ingen av dem påvirker appetitt, den ene er vist å minske appetitt, og har noe av samme virkestoff som i noen slankemedisin. Bruker saxenda, men den hjelper kun mot sult, og er ikke derfor jeg spiser i depressive perioder.  Men den funker veldig når jeg holder meg på matta for å ikke gå rundt å være sulten.  Så jeg føler meg litt fast i å se løsninger. 
Takk 🌸

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Prøv å tenk over hvor kaloriene faktisk kommer fra. Det er alt for lett å tenke "men jeg har jo ikke spist så mye", eller "jeg har bare spist en halv sjokkolade, det er da lov", men så glemmer man at man har spist en halv sjokkolade de 5 siste dagene. Det er lett å lyge til seg selv. Jeg sliter selv fortsatt med dette, men er blitt bedre og går nå ned i vekt. Tenk spessielt over kalorier i drikker. ALT for lett å gå fra kalori underskudd til overskudd om du drikker mye kalorier.

Anonymkode: 7564e...a2c

Jeg lyver ikke til meg selv, jeg vet jeg spiser sykt mye og hvor de ca 10 tusen ekstra kaloriene jeg har spist for å legge på meg kommer fra.  Jeg drikker knapt kalorier, kun vann, lettbrus og ca 3 dl kokosdrikk (mindre kcal enn lettmelk) til usøtet kaffelatte hver dag. Så får ikke så mye derfra.

Anonymkode: 44f99...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være frekk, lurer oppriktig. Hvordan er det egentlig mulig? 

Anonymkode: 4aa72...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv å tenk over hvor kaloriene faktisk kommer fra. Det er alt for lett å tenke "men jeg har jo ikke spist så mye", eller "jeg har bare spist en halv sjokkolade, det er da lov", men så glemmer man at man har spist en halv sjokkolade de 5 siste dagene. Det er lett å lyge til seg selv. Jeg sliter selv fortsatt med dette, men er blitt bedre og går nå ned i vekt. Tenk spessielt over kalorier i drikker. ALT for lett å gå fra kalori underskudd til overskudd om du drikker mye kalorier.

Anonymkode: 7564e...a2c

Angående sjokolade, når jeg får lyst på sjokolade spiser jeg kjempemørk, ca 90% kakao. Den orker jeg ikke å spise mange biter av.  Iallfall ikke flere enn 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, ikke lett.. men om det er i depressive perioder du går opp så kanskje søke hjelp hos psykokolog eller en coach? Finnes flere livstils coacher om du ikke vil søke annen hjelp. Det høres ut Simon du vet hvordan du kan gå ned i vekt, for min del teller jeg kalorier, men du sliter når det er tungt? Da kan psykolog eller som sagt coach være løsninga 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som du er syk tenker jeg at hovedfokuset ditt bør være å bare stoppe vektøkningen. Ikke tenk på slanking nå. Når den depressive perioden er over, så kan du bruke den friske perioden på å virkelig søke hjelp for bedre mestringsstrategier til neste gang livet blir tungt. Du må nok gå privat for dette, men det ville jeg virkelig spinket og spart for å få til. Du har spist 70 000kcal i OVERSKUDD disse få ukene. Det vil nok lønne seg for matbudsjettet også å bruke litt penger på terapi. Da tenker jeg fokusert mot mestringsstrategier.

Anonymkode: 0bcf9...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg kommer meg ikke ut av den onde sirkelen!  Jeg var så glad da jeg nådd 99 kg noen uker før nyttår, som jeg ikke har vært siden ungdomsskolen.  Og klarte og komme helt ned til 95 kg i slutten av januar.

Men nå er jeg like ved 106 kg igjen.  Og det er som en ond sirkel jeg ikke kommer ut av.  Hver gang en depressiv periode kommer så rævkjører den meg helt.  
 

Og det er ikke så lett som bare slutte å spise så mye… Hva skal jeg gjøre for å bryte sirkelen?

Anonymkode: 44f99...7f4

Går du på noen medisiner i tillegg? Det kan gi vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg kommer meg ikke ut av den onde sirkelen!  Jeg var så glad da jeg nådd 99 kg noen uker før nyttår, som jeg ikke har vært siden ungdomsskolen.  Og klarte og komme helt ned til 95 kg i slutten av januar.

Men nå er jeg like ved 106 kg igjen.  Og det er som en ond sirkel jeg ikke kommer ut av.  Hver gang en depressiv periode kommer så rævkjører den meg helt.  
 

Og det er ikke så lett som bare slutte å spise så mye… Hva skal jeg gjøre for å bryte sirkelen?

Anonymkode: 44f99...7f4

Wow det er som å lese om meg selv. Bare at jeg gikk ned fra 125kg til 93 kg. Men har nå gått opp til 106 kg på noen mnd. Har pcos. Men nå vil jeg fortest mulig bli kvitt 100-tallet. 

Anonymkode: d0867...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke det beste tipset rent helsemessig, men har fungert for meg. Holder meg mellom 500-1000 kalorier man-tor. Drikker buljong og spiser salat ved sult. I helgene spiser jeg normalt (1400-1800 kalorier). Dette gjør jeg i cirka 4-6 uker. Fordelen er at jo mer vekt du har å ta av, jo lettere er det. Pleide å veie nesten 75 kg (er 170 cm). Nå er jeg mellom 55-60. Har holdt på med denne "dietten" tre ganger, altså til sammen 15 uker av livet mitt. Ikke så mye synes jeg! Nå har vekta vært stabil i mange år, og har ikke hatt behov for å gå på dietten de siste 5 årene. Vanskelig, men også veldig enkelt!

Lykke til! Heier på deg ❤️

Anonymkode: ff643...e8b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips! Når overspisingstrangen kicker inn, sett en timer på 60 minutter. Har du fortsatt lyst på mat er du sulten, og må spise noe. Om suget går over, trenger du ikke mat. Da jeg skulle gå ned i vekt spiste jeg alltid en stor salat til forrett (brokkoli, ruccola, babyspinat og rødkål). Slik ble jeg nesten mett før middagen skulle inntas, og spiste mye mindre. Ha alltid noe søtt men sunt tilgjengelig. Jeg er glad i banan og epler! Mye bedre å overspise seg på epler og banan enn chips og sjokkis. Etter tre epler har man ikke plass til så mye annet :)

Et annet tips som er veldig usunt og veldig effektivt: salt ihjel maten. Mat som er altfor salt er vanskelig å spise, og man spiser definitivt ikke mer enn man trenger. Men dette er jo aldeles ikke sunt. Har gjort dette i 2 uker max. 

Har hatt en vekt på alt fra 45-75 kg, så er godt kjent med denne problematikken. Nå trives jeg godt med 54 kilo, og spiser det jeg vil. Er cirka 168 cm. 

Anonymkode: ff643...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mange kloke ord å komme med, men ønsket å gi deg en klem 🫂 Og si at det ikke er din feil. Det er slik at vi er mange som lider av en spiseforstyrrelse, uten av vi vet om det. En type spiseforstyrrelse som det ikke snakkes om, en type som ofte heller blir kalt for latskap.

Det er ikke din feil. Jeg har gått på mange smeller oppgjennom. Og er langt fra ferdig med min egen reise. Jeg er strengt tatt på det tyngste jeg noen gang har vært, nettopp pga, jeg har gått på en smell gang på gang, i tillegg til å slite med en kronisk smertetilstand som har gjort bevegelse og trening vanskelig.

Om jeg har et eneste tips, ikke slutt. Ikke gi opp. Du har vist for deg selv at du kan klare å gå ned i vekt. Nå må du bare finne veien tilbake. Du har falt av, du har gått deg vill på veien. Men det å komme seg ned i vekt er et eventyr. Det er en historie. Og det er enkelt å komme seg ut på et villspor.

Det er mulig å ikke la dette være slutten, men du er nøtt til å fortsette. Ikke la dette knekke deg 🫂 Vi kan alle havne ut i feil spor, men så lenge vi finner veien tilbake, så kan man klare det. Men du er nødt til å ikke gi deg 🫂💪🏻

Anonymkode: d468c...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har depressive perioder. Er det rimelig å anta at du derfor bruker medisiner mot dette, antidepressiva? De har som regel flere bivirkninger, og den mest vanlige (etter min erfaring) er vektøkning. Jeg har prøvd flere typer, og jeg la på meg av alle så jeg sluttet med dem. Bedre å leve med angsten/depresjonen, fant jeg ut.

Dersom du bruker medisin for dine psykiske vansker, snakk med legen om en annen type medisin, om det er mulig å finne en som du ikke legger på deg av. Noen har faktisk økt appetitt som bivirkning også! Det er umulig å slanke seg eller gå ned i vekt når man kjemper mot slike bivirkninger.

Anonymkode: e8504...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden det er depressive perioder som er problemet, må du kanskje starte der. Kan forestille meg at du bruker mat for comfort/kjede spiser.

Du bruker i tilegg saxenda, så du burde egentlig ikke være i stand til å spise så mye? Kanskje for lav dose? Bytte til ozempic/wegovy? Det er samme virkemiddel i disse, men med wegovy kan man gå opp i veldig høye doser.

Jeg tror du bruker mat for å takkle de tøffe periodene. Vil tro du bør snakke med psykolog, så du kan finne sunne måter takle de tøffe periodene på. Ville hvertfall tatt det opp med fastlegen.

Lykke til!❤

Anonymkode: 7564e...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Siden det er depressive perioder som er problemet, må du kanskje starte der. Kan forestille meg at du bruker mat for comfort/kjede spiser.

Du bruker i tilegg saxenda, så du burde egentlig ikke være i stand til å spise så mye? Kanskje for lav dose? Bytte til ozempic/wegovy? Det er samme virkemiddel i disse, men med wegovy kan man gå opp i veldig høye doser.

Jeg tror du bruker mat for å takkle de tøffe periodene. Vil tro du bør snakke med psykolog, så du kan finne sunne måter takle de tøffe periodene på. Ville hvertfall tatt det opp med fastlegen.

Lykke til!❤

Anonymkode: 7564e...a2c

Jeg bruker maxdosen på saxenda ja, men det et den eneste jeg kan bruke pga kræsj med andre medisiner.  Den funker bra, for jeg er ikke sulten.

Problemet et at depresjonene mine går som oftes over før jeg får time hos legen og ihvertfall før jeg kommer inn på dps.  Så det er liksom ikke noe vits. Har samtaler med en i den kommunale helsetjenesten men 2 ganger i måneden, og unngår møtet når jeg er deprimert da det bare er slitsomt.  
 

Takk 🌸

Anonymkode: 44f99...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har bestemt deg for at depresjonen gir en slags fullmakt til å spise veldig usunt. Så lenge dette er din «sannhet» kommer du aldri til å klare å gå ned i vekt og holde deg der.      Har du lagt merke til at ikke alle deprimerte er smellfeite? Det er fordi det ikke finnes en lov som sier deprimert=må spise masse sjokolade etc.

Anonymkode: 10a1c...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det virker som du har bestemt deg for at depresjonen gir en slags fullmakt til å spise veldig usunt. Så lenge dette er din «sannhet» kommer du aldri til å klare å gå ned i vekt og holde deg der.      Har du lagt merke til at ikke alle deprimerte er smellfeite? Det er fordi det ikke finnes en lov som sier deprimert=må spise masse sjokolade etc.

Anonymkode: 10a1c...21b

Men det er jo fort sånn at noen som er deprimerte får en god følelse av å spise. Det er bare da jeg føler at jeg ikke vil dø, ettersom sukker går rett på nytelsessenteret i hjernen. Det er i hvert fall mitt problem. Vanskelig å gi slipp på det eneste som gir meg glede i livet. Har gått i behandling i over ett år og prøvd fem forskjellige medisiner, så vi prøver andre ting og. Jeg er ikke tjukk, men ser vekta kryper oppover av dette. Og ja, jeg trener og spiser sunt ellers, er sosial, prøver hobbyer osv. Så er ikke sånn at jeg bare sitter på rumpa og ikke jobber for å bli bedre. 

(Ikke TS)

Anonymkode: 00661...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...