Gå til innhold

Melder politiet til BV hvis man ringer dem pga truende partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal du blande inn politiet om det ikke er behov? Hva har han gjort? 

Anonymkode: e92c1...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Politiet har meldeplikt i slike saker, de utgjør sammen med skole, barnevernstjeneste de instansene som sender flest bekymringsmeldinger til barnevernet.  40 % av bekymringsmeldingene fra politi blir henlagt. https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Bekymringsmeldinger/meldere/

Du kan få mye støtte hos barnevernet hvis du vil. Hvorfor ikke kontakte dem selv?

 

 

Anonymkode: c6529...263

Det stemmer dessverre ikke alltid.

Barnevernet mangler faglig kompetanse når det kommer til voksne mennesker - og blir mange ganger lurt trill rundt av den voldelige forelderen. 
I Norge kunne vi like gjerne døpt barnevernet til foreldrevernet. 

Anonymkode: e3bdb...760

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Bekymringsmeldinger/konklusjon_av_bekymringsmeldinger/

I følge denne linken (se nesten helt nederst på siden), har politiet automatisk plikt til å melde til barnevern der de er i kontakt med mennesker som har barn. Håper dette ikke hindrer deg i å melde. Det er barn det er snakk om, og barnevern vil gi dere råd om hva dere skal  gjøre. Barn skal ikke vokse opp i vold, uansett om det ikke er "grov" vold som du skriver.

Jeg er usikker på hvordan den videre gangen i det er, men tenker at med mindre voldsutøver har en personlighetsforstyrrelse der det beste er å bryte  forholdet, så er det tilbud som Alternativ til vold etc som kan være aktuelt.

Anonymkode: 7521c...cad

De har ikke plikt i alle tilfeller, men melder ofte på rutine likevel. (Er ikke helt sikker på hvordan de da omgår taushetsplikten) En butikk kan ha som prinsipp at absolutt alt av nasking politimeldes. En forelder som blir tatt i å ta en flaske parfyme på butikken f.eks uten at barna er med og uten at de vet hva forelderen driver med, vil  ikke gå under alvorlig omsorgssvikt, og er ikke omfattet av meldeplikten. 

Hvis de blir kontaktet om vold, så tror jeg de har plikt. Håper i hvert fall det. 

Anonymkode: e3279...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna vitne til volden? Det går inn under voldsbegrepet å være vitne til vold. Du bør komme deg bort fort.❤️

Anonymkode: e3279...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ingen automatikk at politiet kontakter barnevernstjenesten i slike saker. Det går på skjønn. Fortsetter mor å ville være med far, dersom far opptrer voldelig, vil selvfølgelig bvt bli kontaktet. Men dersom mor viser at hun tar ansvar og kommer seg bort fra voldsutøveren, er det ikke sikkert politiet kontakter bvt. 

Anonymkode: 5bd8e...132

Jeg måtte ringe politiet for barnefar truet meg på livet etter det ble slutt og jeg flyttet ut. Politiet meldte allikevel bekymringsmelding til barnevernet pga barnefar og anmeldte han i samme slengen, da jeg ikke ønsket å gjøre dette. 

Anonymkode: 16df2...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om man ringer akutt eller ellers pga truende partner/vold (ikke grov) og man har små barn, blir BV automatisk innblandet? Hva er vanlig prosedyre? Hvordan følger de isåfall opp?

Anonymkode: 9ee7f...3a1

Nei barnevernet blir ikke automatisk innblandet, de blir innblandet hvis politiet ser ar barna også har blitt utsatt for volden eller omsorgssvikt. Ikke vær engstelig for å kontakte politiet, men jeg anbefaler deg å kvitte deg med det daukjøttet - barna dine tar stor skade av at mammaen deres har slike mannfolk i hus. 

Anonymkode: a256b...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg måtte ringe politiet for barnefar truet meg på livet etter det ble slutt og jeg flyttet ut. Politiet meldte allikevel bekymringsmelding til barnevernet pga barnefar og anmeldte han i samme slengen, da jeg ikke ønsket å gjøre dette. 

Anonymkode: 16df2...999

Dette er en annerledes situasjon, for du ringte pga pappaen til barna. Da blir selvfølgelig BV involvert. 

Anonymkode: a256b...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med krisesenter og Volinjen.no på tlf 116006   du er helt Anonym. 

Det er veldig viktig at du ringer politi om du er utsatt for trusler. Ikke vær redd for hva de gjør i forhold til barnevernet, for barnevernet er der for barnas beste og vil ikke komme å ta de fra deg eller noe bare pga du har ringt politiet for trusler og vold 

Anonymkode: 9b6b2...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kobler inn barnevernet alt for sjelden. Å bli værende hos en truende eller voldelig partner er omsorgssvikt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (13 timer siden):

Politiet kobler inn barnevernet alt for sjelden. Å bli værende hos en truende eller voldelig partner er omsorgssvikt.

det der var victimblaming. Er voldsutøverens feil alene dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg måtte ringe politiet for barnefar truet meg på livet etter det ble slutt og jeg flyttet ut. Politiet meldte allikevel bekymringsmelding til barnevernet pga barnefar og anmeldte han i samme slengen, da jeg ikke ønsket å gjøre dette. 

Anonymkode: 16df2...999

det er jo bra. Det er vel det som er hensikten med at politiet meldet til barnevernet mot voldsutøveren, men ikke mot offeret for volden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

det der var victimblaming. Er voldsutøverens feil alene dette her

Ja, men ungene betaler prisen som vitner til vold, og voldsofferet er ansvarlig for å komme seg ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Ja, men ungene betaler prisen som vitner til vold, og voldsofferet er ansvarlig for å komme seg ut av det.

det blir jo helt feil tankegang, all den tid den som lever i et voldelig forhold trenger hjelp til å komme seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

det blir jo helt feil tankegang, all den tid den som lever i et voldelig forhold trenger hjelp til å komme seg ut. 

Den hjelpen finnes, og foreldreansvaret innebærer skjerming mot traumer.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andro skrev (2 minutter siden):

Den hjelpen finnes, og foreldreansvaret innebærer skjerming mot traumer.

ja og da bør fokus til politiet være å ikke bare kontakte barnevern men og hjelpe den voldsutsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

ja og da bør fokus til politiet være å ikke bare kontakte barnevern men og hjelpe den voldsutsatte. 

Det er ingen motsetning mellom å ta vare på den voldsutsatte, og å sikre barna. Om den voldsutsatte ikke går så må noen andre gå inn og ivareta barnas rettigheter. Det er det kun barnevernet som har myndighet til.
Vold mot foreldre er også vold mot barna.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (24 minutter siden):

Det er ingen motsetning mellom å ta vare på den voldsutsatte, og å sikre barna. Om den voldsutsatte ikke går så må noen andre gå inn og ivareta barnas rettigheter. Det er det kun barnevernet som har myndighet til.
Vold mot foreldre er også vold mot barna.

høres sånn ut. Jeg sier ikke at de ikke skal kontakte barnevernet. Selvsagt skal de det jeg bare reagerer på drn holdninga du er en drittmor dersom du ikke klarer å forlate voldelug partner, som om det skulle være så lett dersom han kanskje truer med å drepe deg og barna om du går f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at du tvister på det jeg prøver å få fram @Maleficenta. Når et voldsoffer holdes i en posisjon hvor hun ikke er istand til å ivareta foreldreansvar for barna sine, så må andre gripe inn. Derfor har politiet også en meldeplikt til barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...