Gå til innhold

Melder politiet til BV hvis man ringer dem pga truende partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man ringer akutt eller ellers pga truende partner/vold (ikke grov) og man har små barn, blir BV automatisk innblandet? Hva er vanlig prosedyre? Hvordan følger de isåfall opp?

Anonymkode: 9ee7f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper virkelig ikke at frykt for barnevernet skal hindre noen fra å melde til politi ved partnervold i hjemmet. 

  • Liker 29
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett og svare på spørs åssen politibetjent man kommer ut for husker for en del år tilbake så reagerte en politimann i avisa på barneverns institusjoner som ikke etterlyste forsvunnede barn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Bekymringsmeldinger/konklusjon_av_bekymringsmeldinger/

I følge denne linken (se nesten helt nederst på siden), har politiet automatisk plikt til å melde til barnevern der de er i kontakt med mennesker som har barn. Håper dette ikke hindrer deg i å melde. Det er barn det er snakk om, og barnevern vil gi dere råd om hva dere skal  gjøre. Barn skal ikke vokse opp i vold, uansett om det ikke er "grov" vold som du skriver.

Jeg er usikker på hvordan den videre gangen i det er, men tenker at med mindre voldsutøver har en personlighetsforstyrrelse der det beste er å bryte  forholdet, så er det tilbud som Alternativ til vold etc som kan være aktuelt.

Anonymkode: 7521c...cad

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel rapporteringsplikt som de fleste andre, så det er vel temmelig sikkert at de rapporterer.

Må du ringe politiet pga partner, så er det jo ganske alvorlig. Da er det alvorlig for barna også.

Du må få mannen til å oppsøke hjelp om han har så store problemer!

Anonymkode: c5427...eb2

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har vel rapporteringsplikt som de fleste andre, så det er vel temmelig sikkert at de rapporterer.

Må du ringe politiet pga partner, så er det jo ganske alvorlig. Da er det alvorlig for barna også.

Du må få mannen til å oppsøke hjelp om han har så store problemer!

Anonymkode: c5427...eb2

Hvordan tenker du at en partner som utsettes for dette skal kunne "få  mannen til" noesomhelst? 

Det TS bør gjøre er å søke hjelp og selv det er utrolig vanskelig når man er i et forhold som ikke har en god og trygg dynamikk. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppgaven som foreldre er å beskytte barna fra vondt. Hvis foreldrene ikke klarer dette så må man be om hjelp. Det er jo det man gjør når man ringer politiet for partnervold- ber om hjelp for å håndtere situasjonen. Politiet i sin tur har ikke resurser til å hjelpe barna noe mer og derfor ber de om hjelp fra barnevernet. Alle involverte må be om hjelp til å beskytte barna hvis de selv ikke har myndighet, kunnskap eller muligheten til å gjøre det. Det beste er jo om den (forelderen) som ringer politiet også selv tar kontakt med barnevernet for å be om hjelp(gjerne før politiet eller noen annen gjør det). Da viser jo den personen at den vil det beste for barnet, og at situasjonen akkurat nå er vanskelig for å klare den oppgaven. 

Anonymkode: 59d55...d1d

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "vennepar" jeg kjenner til havnet i en ganske heftig krangel under fyll for noen år siden, der det eskalerte til litt vold, fra begge parter. Politiet ble ringt, og de meldte til bv. Så ja, de melder uavhengig av om barna er der eller ei. Og godt er det.

Anonymkode: e3ff6...adc

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om man ringer akutt eller ellers pga truende partner/vold (ikke grov) og man har små barn, blir BV automatisk innblandet? Hva er vanlig prosedyre? Hvordan følger de isåfall opp?

Anonymkode: 9ee7f...3a1

Ja, heldigvis! Barn skal ha det trygt og godt. Om foreldrene ikke klarer å holde barna trygge, må andre det. Regner med barnevernet følger opp med hjembesøk etc..kommer ann på hva det gjelder og graden av det. 

Mannen får vel tilbud om hjelp, og de forventer vel at du reiser vekk fra han, sammen med barna. For å holde barna trygge. Om du ikke klarer det, så blir vel barna plassert hos folk som kan holde dem trygge. 

 

Husk at vold er vold, selv om den ikke er grov. Det går utover barna uansett. Om ikke fysisk, så psykisk. 

Anonymkode: b6431...a16

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk at politiet kontakter barnevernstjenesten i slike saker. Det går på skjønn. Fortsetter mor å ville være med far, dersom far opptrer voldelig, vil selvfølgelig bvt bli kontaktet. Men dersom mor viser at hun tar ansvar og kommer seg bort fra voldsutøveren, er det ikke sikkert politiet kontakter bvt. 

Anonymkode: 5bd8e...132

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan nedgraderer du volden som «ikke grov»? 

Hvis politiet er involvert, og det er barn tilstede håper jeg virkelig bv blir involvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (36 minutter siden):

Hvordan tenker du at en partner som utsettes for dette skal kunne "få  mannen til" noesomhelst? 

Det TS bør gjøre er å søke hjelp og selv det er utrolig vanskelig når man er i et forhold som ikke har en god og trygg dynamikk. 

Det finnes jo mange menn som oppsøker og får hjelp!

Om kvinnen er redd for å søke hjelp selv, så kan jo alternativet være at mannen søker hjelp.

De fleste ønsker jo å få familielivet til å fungere. Skal det fungere må jo mannen her gjennom behandling. Ønsker han ikke å søke hjelp og behandling, så må jo kvinnen bryte ut.

Anonymkode: c5427...eb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes jo mange menn som oppsøker og får hjelp!

Om kvinnen er redd for å søke hjelp selv, så kan jo alternativet være at mannen søker hjelp.

De fleste ønsker jo å få familielivet til å fungere. Skal det fungere må jo mannen her gjennom behandling. Ønsker han ikke å søke hjelp og behandling, så må jo kvinnen bryte ut.

Anonymkode: c5427...eb2

du tror at en mann som er voldelig mot sin partner i så stor grad at denne vurderer konsekvensen av å ringe politiet for hjelp er i stand til å innse at han trenger hjelp fordi HUN er for redd til å be om hjelp hvis det fører til at BV blande sinn osv osv? 

Du forenkler en situasjon som er alt annet enn enkel.. Det er ikke til hjelp å gi TS ansvar for at mannen skal søke hjelp, eller noen partner som lever med en person som er voldelig i noen grad.. Tvert imot er det viktig at man viser forståelse og ikke tillegger dem ansvar for den andres handling, oppførsel eller behov da det ENESTE som teller er at de får hjelp til å takle sin situasjon best mulig for egen del på de premisser de trenger. Og det starter med empati, forståelse og omsorg - ikke ansvarliggjørelse for andres handlinger eller behov. 

 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt ut fort! Det er bare et tidsspørsmål når bhg sender bekymringsmld uansett. Og viss du skal anmelde din partner for vold, blir den henlagt uansett. Har prøvd! Kun en ting å gjøre: flytt!

Anonymkode: c19ed...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: Nei, de melder ikke. Ikke legevakt/sykehus om du kommer med skader heller. Men det burde vært sånn!

Om dette gjelder deg, kontakt krisesenter eller familievernkontor for hjelp og veiledning. 

Anonymkode: 4b5a2...279

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om man ringer akutt eller ellers pga truende partner/vold (ikke grov) og man har små barn, blir BV automatisk innblandet? Hva er vanlig prosedyre? Hvordan følger de isåfall opp?

Anonymkode: 9ee7f...3a1

da er det jo isåfall pga partneren og ikke oga den som blir utsatt for volden. Er ikke slik at den uskylduge mister noe foreldrerett eller noe. Da er det isåfall om å gjøre å hjelpe den voldsutsatte OG barna. Ikke kun barna

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politiet vil i blant kontakte barnevernet, men det er ingen automatikk i det. Dersom det opprettes en barnevernssak, vil det gjøres en undersøkelse av barnas omsorgssituasjon og hvilken hjelp familien eventuelt er i behov av. Det er ikke farlig, det er svært ofte nyttig. 

Anonymkode: 83dcf...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har meldeplikt i slike saker, de utgjør sammen med skole, barnevernstjeneste de instansene som sender flest bekymringsmeldinger til barnevernet.  40 % av bekymringsmeldingene fra politi blir henlagt. https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Bekymringsmeldinger/meldere/

Du kan få mye støtte hos barnevernet hvis du vil. Hvorfor ikke kontakte dem selv?

 

 

Anonymkode: c6529...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan varsling til barnevernet er. Men vil bare informere deg om at da jeg var på krisesenter gikk jeg et kurs som heter Hva er vold. Der var en av kursdagene om barn og vold, og hvordan barn påvirkes av partnervold. Både mild og grov og psykisk og materiell. Jeg ble selv veldig overrasket over hvor mye barn tar skade av det når volden ikke engang rammer de direkte, men kun det å høre krangling øker kortisol og stressnivåene til barn like mye som hvis de skulle sett volden eller oppleve den selv. Barn som vokser opp i sånne hjem får større risiko for å utvikle både fysiske sykdommer, psykiske problemer, adferdsproblemer og store emosjonelle problemer. Og dette er av å kun høre krangling og merke at mor går på eggeskall og er anspent. 

Det var mange mødre på kurset som skjønte da at de ikke kunne bli i forholdet for dette gikk mye dypere inn på barna enn hva man skulle tro. Alle krisesentere skal ha dette kurset som tilbud og man kan komme kun på kurset og trenger ikke være boende på krisesenter, du trenger ikke oppgi hvem du er eller at du har barn om du er redd for at andre skal varsle barnevernet men du burde virkelig sette deg inn i dette med hvor stor skade barna tar. 

Jeg vokste selv opp i hjem med truende far som kastet ting i veggen og mye roping med mor og jeg og alle søsknene mine har fått autoimmune sykdommer som voksne, er nå ufør. Nå skjønner jeg mer av hvorfor 

Anonymkode: 9b6b2...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har barn så tenker du på barna først, helt uavhengig av om bv blir innblandet eller ikke. Hva du tenker som ikke grove trusler vet jeg ikke, men jeg har en venninne som vokste opp med en far som kom med trusler og det preger henne som voksen. Var ingen vold i hjemmet heller. Stå opp for barna dine. 

Anonymkode: e11be...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...