Gå til innhold

Er det greit å la oppvaskmaskinen stå på gløtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hallo dere TS her

Jeg pleier også å skylle av matrester. Men skyller ikke av saus rester og glass legger jeg også uten å skylle hvis jeg har drukket juice eller melk så setter jeg bare inn i oppvaskmaskina så hvis døra står på gløtt da blir alt tørke inn og restene sitter fast

TS

Anonymkode: 179aa...9aa

Du holder saus og matrester fuktig, fordi maskinen din ikke vasker skikkelig? 

Det er jo bare ekkelt tvers igjennom. 

Det vanlige er å skylle, sette inn, la døra stå på gløtt, og å ha en maskin som fungerer. 

Anonymkode: b303f...dcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Turtellure12 skrev (14 minutter siden):

Når maskinen har skitten oppvask lukker vi igjen. Ellers så kommer det en forferdelig lukt ut. Men vi lar den stå åpen en time eller to etter at den er ferdig tømt. Det for å få bort damp og lufte litt etter bruk

Vi lar maskina stå på gløtt og har derfor aldri opplevd lukt.

Anonymkode: ac90d...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (16 minutter siden):

Når maskinen har skitten oppvask lukker vi igjen. Ellers så kommer det en forferdelig lukt ut. Men vi lar den stå åpen en time eller to etter at den er ferdig tømt. Det for å få bort damp og lufte litt etter bruk

Det lukter fordi dere lar fukt/varme/matrester marinere i et avstengt rom. 

Tørre matrester på skylte tallerkener lukter ikke. Det er det fukt og bakterier som gjør. 

Anonymkode: b303f...dcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sønnen min skyller alltid godt av kopper, tallerkner, gryter og bestikk før vi setter det inn i oppvaskmaskinen. Så ingenting hadde luktet uansett om den sto på gløtt. Vanligvis lukker jeg den, men setter den på gløtt når maskinen er ferdig så ting skal dampe fra seg og tørke. Særlig om det er gryter og plastting som en kjøkkenbolle inni den (der blir det liggende dråper etter vask).

Så hos meg står maskinen stort sett kun åpen når det skal tørke etter vask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skyller dere? ( forstår de som kanskje setter på en oppvask i uka)

Vi fjerner matrester, men bruker ikke unødvendig med vann med dagens priser. På Nyere maskiner trenger man ikke å skylle, da kan oppvasken bli dårligere vasket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skyller for å få av eventuelle matrester

Anonymkode: d91da...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skyller for å få av eventuelle matrester

Anonymkode: d91da...93e

For at det skal havne i sluket i vasken i steden for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ejliis skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skyller dere? ( forstår de som kanskje setter på en oppvask i uka)

Vi fjerner matrester, men bruker ikke unødvendig med vann med dagens priser. På Nyere maskiner trenger man ikke å skylle, da kan oppvasken bli dårligere vasket. 

Ofte er det matrester som setter seg i filteret, og det er jo bare ekkelt. Eller små rester av for eksempel salat eller urter som kan kile seg fast i andre ting i maskinen. 

Når jeg skyller ting som er flytende fullt ut er det fordi jeg flere ganger har opplevd at disse drypper ned på hendene når jeg fortsetter å sette inn tallerkener i etasjen under, og så klarer jeg å ta på fronter eller noe før jeg har vasket hender. 

Men om jeg for eksempel som nå har brukt en kniv til å smøre philadelphia på knekkebrød legger jeg den bare rett inn. 

Maskinen går etter middag nesten hver dag. Så kunne nok sikkert ha slurvet litt mer. Men plutselig har det gått tre dager, og da er det ikke like apetittelig lenger, selv om døra er på gløtt, og i alle fall ikke om noen har lukket den. 

Anonymkode: b303f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ejliis skrev (4 minutter siden):

For at det skal havne i sluket i vasken i steden for? 

Det er litt forskjell på en sluk med skikkelig rist som du umiddelbart tørker av. Og en oppvaskmaskin der matrestene blir liggende fast i filteret, og får seg en ny runde i maskinen med nesten rene kopper. 

Og selv om jeg forsøker å rense filteret etter hver vask skal jeg være ærlig på at det blir glemt innimellom. Og da kan jeg love deg at jeg lukter det av et vannglass om for eksempel et-par blader ruccola har gjemt seg i filteret noen runder. 

Anonymkode: b303f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ofte er det matrester som setter seg i filteret, og det er jo bare ekkelt. Eller små rester av for eksempel salat eller urter som kan kile seg fast i andre ting i maskinen. 

Når jeg skyller ting som er flytende fullt ut er det fordi jeg flere ganger har opplevd at disse drypper ned på hendene når jeg fortsetter å sette inn tallerkener i etasjen under, og så klarer jeg å ta på fronter eller noe før jeg har vasket hender. 

Men om jeg for eksempel som nå har brukt en kniv til å smøre philadelphia på knekkebrød legger jeg den bare rett inn. 

Maskinen går etter middag nesten hver dag. Så kunne nok sikkert ha slurvet litt mer. Men plutselig har det gått tre dager, og da er det ikke like apetittelig lenger, selv om døra er på gløtt, og i alle fall ikke om noen har lukket den. 

Anonymkode: b303f...dcd

Forstår veldig godt hva du mener🙌🏼Matrester fjerner vi også i form av ris, pasta, salat, benrester osv, men å skylle vekk saus, juice, smøreost osv det bruker jeg ikke tid på så lenge oppvaskmaskinen settes på hver ettermiddag 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Det er litt forskjell på en sluk med skikkelig rist som du umiddelbart tørker av. Og en oppvaskmaskin der matrestene blir liggende fast i filteret, og får seg en ny runde i maskinen med nesten rene kopper. 

Og selv om jeg forsøker å rense filteret etter hver vask skal jeg være ærlig på at det blir glemt innimellom. Og da kan jeg love deg at jeg lukter det av et vannglass om for eksempel et-par blader ruccola har gjemt seg i filteret noen runder. 

Anonymkode: b303f...dcd

Men matrester er vi vel alle enige om at vi fjerner? Sånn som ris, pasta, salat osv. men ett glass som har hatt juice eller en kniv med ett lite belegg smør eller smøreost og litt saus, skyller du det også? For da kan du jo nesten bare dryppe på en dråpe salo og vaske for hånd? 😅

Endret av Ejliis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ejliis skrev (2 minutter siden):

Forstår veldig godt hva du mener🙌🏼Matrester fjerner vi også i form av ris, pasta, salat, benrester osv, men å skylle vekk saus, juice, smøreost osv det bruker jeg ikke tid på så lenge oppvaskmaskinen settes på hver ettermiddag 😅 

Er vel bare en vane i og med at jeg uansett skyller resten + det med søl på hendene.

Også kom jeg på at både jeg og mannen har som vane å bruke kaffekopper og slikt som små "søppelskåler" andre steder i huset. Appelsinskall, en skorpe, til og med litt papir. Så er i det minste litt mindre uappetittelig at dette havner i vasken enn at jeg må begynne å fiske nederst i maskinen etter det 😅

Anonymkode: b303f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ejliis skrev (1 minutt siden):

Men matrester er vi vel alle enige om at vi fjerner? Sånn som ris, pasta, salat osv. men ett glass som har hatt juice eller en kniv med ett lite belegg smør eller smøreost og litt saus, skyller du det også? For da kan du jo nesten bare dryppe på en dråpe salo og vaske for hånd? 😅

Tja, to scenarioer; 

Jeg smurte meg et knekkebrød med philadelphia (det blir ganske klissete på kniv), denne går rett i maskin. Jeg reiser meg nå og tar med egen kaffekopp, den blir tømt og satt rett inn. 

Jeg tar runden i huset på ettermiddagen og plukker med det som er av kopper og diverse, lunsjbokser, med mer. Eller rydder av bordet etter middag. Da får alt seg en rask runde under kaldt vann da det uansett er "samlebåndproduksjon"; og vasken renses og vaskes til slutt. 

Anonymkode: b303f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ejliis skrev (30 minutter siden):

Hvorfor skyller dere? ( forstår de som kanskje setter på en oppvask i uka)

Vi fjerner matrester, men bruker ikke unødvendig med vann med dagens priser. På Nyere maskiner trenger man ikke å skylle, da kan oppvasken bli dårligere vasket. 

Denne logikken skulle jeg gjerne hørt en forklaring på…

Du mener altså at om noen opplever at oppvasken ikke blir ren så er det fordi de ikke har hatt møkkete nok oppvask i utgangspunktet? 😂

Anonymkode: ac90d...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne logikken skulle jeg gjerne hørt en forklaring på…

Du mener altså at om noen opplever at oppvasken ikke blir ren så er det fordi de ikke har hatt møkkete nok oppvask i utgangspunktet? 😂

Anonymkode: ac90d...1a8

Ett raskt Google søk og du får svar. Kan også slenge med en link. 
https://www.finishinfo.no/news-and-offers/oppvask-artikler/tips-og-triks/myten-om-at-man-maa-skylle-foer-man-vasker/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 8.54):

 

 

 

 

 

 

 

Hallo dere TS her

Jeg pleier også å skylle av matrester. Men skyller ikke av saus rester og glass legger jeg også uten å skylle hvis jeg har drukket juice eller melk så setter jeg bare inn i oppvaskmaskina så hvis døra står på gløtt da blir alt tørke inn og restene sitter fast

TS

Anonymkode: 179aa...9aa

Jeg skyller glass og fjerner alt (og sause rester) mao hadde det ikke gjort noe om døren hadde stått på gløtt i påfyllingsperioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/28/2023 at 6:26 AM, AnonymBruker said:

Ser ofte at folk lar oppvaskmaskinen stå på gløtt. At døra er ca halv åpent. Er dette greit? Blir ikke alt av rester og sånt tørket inn og blir litt vanskelig å få vekk..?

Jeg åpner og lukker hele tiden hver gang jeg skal legge noe i den.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 179aa...9aa

Hvis du skal være borte en stund så er det anbefalt å åpne døren så det ikke blir lukt

Anonymkode: 11194...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2023 at 9:52 AM, Ejliis said:

Hvorfor skyller dere? ( forstår de som kanskje setter på en oppvask i uka)

Vi fjerner matrester, men bruker ikke unødvendig med vann med dagens priser. På Nyere maskiner trenger man ikke å skylle, da kan oppvasken bli dårligere vasket. 

Er det ikke motsatt?

Anonymkode: 11194...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmaskinen vår åpner seg automatisk når vaskeprogrammet er ferdig og tørkeprogrammet starter. Lar den bare bli stående oppe når det er ren oppvask inni og når den er tom, også står den lukket når det er møkkete oppvask inni.

Anonymkode: e8c64...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2023 at 9:52 AM, Ejliis said:

Hvorfor skyller dere? ( forstår de som kanskje setter på en oppvask i uka)

Vi fjerner matrester, men bruker ikke unødvendig med vann med dagens priser. På Nyere maskiner trenger man ikke å skylle, da kan oppvasken bli dårligere vasket. 

Vi skyller fordi sensoren til filteret er voldsomt følsom. Den slår ut og stopper programmet så fort det kommer en liten mini-bit borti. 😛

Anonymkode: e8c64...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...