Gå til innhold

Er det greit å la oppvaskmaskinen stå på gløtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ofte at folk lar oppvaskmaskinen stå på gløtt. At døra er ca halv åpent. Er dette greit? Blir ikke alt av rester og sånt tørket inn og blir litt vanskelig å få vekk..?

Jeg åpner og lukker hele tiden hver gang jeg skal legge noe i den.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 179aa...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må kjøre en maskin hver dag, men vi lukker den Alltid! Får helt fnatt av matlukt som siger ut om den står på gløtt😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser ofte at folk lar oppvaskmaskinen stå på gløtt. At døra er ca halv åpent. Er dette greit? Blir ikke alt av rester og sånt tørket inn og blir litt vanskelig å få vekk..?

Jeg åpner og lukker hele tiden hver gang jeg skal legge noe i den.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 179aa...9aa

Rester er jo skylt vekk. På gløtt står den bare etter den er kjørt slik at kjørlene fortere blir kalde

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun for å evt lufte/tørke/kjøle fortere etter endt maskin.

Blir helt koko av ting som står på gløtt, det være seg oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller skapdører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid på gløtt slik at alt tørker skikkelig mellom hver vask. Det er matrester og tett maskin som gir lukt. 

Anonymkode: b303f...dcd

  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alltid på gløtt slik at alt tørker skikkelig mellom hver vask. Det er matrester og tett maskin som gir lukt. 

Anonymkode: b303f...dcd

Dette!

Anonymkode: dc08c...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står den bittelitt på gløtt. Skyller av kopper før de blir satt inn. Mulig vi gjør feil 🙃. Vaskemaskinen lukker vi heller ikke. Mener den tørker inni da, og ikke blir noe innestengt fukt etter bruk.

Anonymkode: faea8...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (12 minutter siden):

Kun for å evt lufte/tørke/kjøle fortere etter endt maskin.

Blir helt koko av ting som står på gløtt, det være seg oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller skapdører.

Vaskemaskin skal stå på gløtt når det ikke er i bruk, alltid.

Anonymkode: 3b814...3d9

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid å skylle av det som skal inn i maskina. Lar alltid døra stå litt på gløtt, det lukter jo ikke når den står på gløtt. Stenger du døra og ikke har skylt av så vil det jo stinke i den.

Anonymkode: bccc5...17c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på gløtt hele tiden, synes det lukter innestengt og ekkelt hvis ikke. Skyller av tallerkener før jeg setter det inn, så det er ikke så voldsomt med matrester på oppvasken uansett.  
 

Anonymkode: aaab5...424

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid på gløtt så det ikke mugner og surner inni maskina. Samme regel gjelder for vaskemaskin, og tørketrommel med restkondens. Alt skal luftes godt for å tørke opp mellom hver bruk. Jeg vil ikke ha lukt og mugg i maskinene mine. Matrester skylles selvfølgelig vekk før noe settes inn i oppvaskmaskin.

Anonymkode: 17c7a...cfd

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stå på gløtt/åpen, samme med vaskemaskin. Det begynner jo å stinke om man lukker den, og den lukta går ikke alltid bort i vask. 
 

Anonymkode: e66c1...902

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri døren oppe når jeg er hjemme. vasker iallefall en gang om dagen, ofte to ganger og, på 70 grader. Har aldri hatt lukt i maskinen🤔 Renser og har døra åpen når jeg reiser bort. 

Kanskje jeg må begynne å ha den åpen, har alltid døra på gløtt i vaskemaskin og tørketrommel.

Vasker ofte filteret, og kjører gjerne en maskinrens i uka med klorin eller salmiakk i.

Anonymkode: bedb7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har aldri døren oppe når jeg er hjemme. vasker iallefall en gang om dagen, ofte to ganger og, på 70 grader. Har aldri hatt lukt i maskinen🤔 Renser og har døra åpen når jeg reiser bort. 

Kanskje jeg må begynne å ha den åpen, har alltid døra på gløtt i vaskemaskin og tørketrommel.

Vasker ofte filteret, og kjører gjerne en maskinrens i uka med klorin eller salmiakk i.

Anonymkode: bedb7...d6c

Mulig det ikke er lukt fordi du både kjører maskin daglig, varierer temperatur, og renser hver uke. Men det kan jo oppstå på sikt om maskinen aldri får tørket helt. 

Her tømmer jeg filteret ukentlig (vi skyller/fjerner matrester, så er ikke mye som havner her). Men renser mulig bare en gang i måneden. 

Anonymkode: b303f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vaskemaskin skal stå på gløtt når det ikke er i bruk, alltid.

Anonymkode: 3b814...3d9

Fordi...?

Så lenge den er luftet og tørr kan jeg ikke helt se behovet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppvaskmaskin åpner seg automatisk etter endt vask. Etter at jeg er ferdig med å ta ut er det litt både og med hvordan døra står på gløtt eller ikke. Alt ettersom dagen er, hvor mye oppvask det eventuelt blir å sette inn igjen, om jeg irriterer meg over døra, vasking av kjøkken ellers, etc etc etc etc etc

Alt man skal henge seg opp i 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Rester er jo skylt vekk. På gløtt står den bare etter den er kjørt slik at kjørlene fortere blir kalde

 

anon01 skrev (44 minutter siden):

Min oppvaskmaskin åpner seg automatisk etter endt vask. Etter at jeg er ferdig med å ta ut er det litt både og med hvordan døra står på gløtt eller ikke. Alt ettersom dagen er, hvor mye oppvask det eventuelt blir å sette inn igjen, om jeg irriterer meg over døra, vasking av kjøkken ellers, etc etc etc etc etc

Alt man skal henge seg opp i 😅

 

Norja skrev (48 minutter siden):

Fordi...?

Så lenge den er luftet og tørr kan jeg ikke helt se behovet for det.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig det ikke er lukt fordi du både kjører maskin daglig, varierer temperatur, og renser hver uke. Men det kan jo oppstå på sikt om maskinen aldri får tørket helt. 

Her tømmer jeg filteret ukentlig (vi skyller/fjerner matrester, så er ikke mye som havner her). Men renser mulig bare en gang i måneden. 

Anonymkode: b303f...dcd

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

har aldri døren oppe når jeg er hjemme. vasker iallefall en gang om dagen, ofte to ganger og, på 70 grader. Har aldri hatt lukt i maskinen🤔 Renser og har døra åpen når jeg reiser bort. 

Kanskje jeg må begynne å ha den åpen, har alltid døra på gløtt i vaskemaskin og tørketrommel.

Vasker ofte filteret, og kjører gjerne en maskinrens i uka med klorin eller salmiakk i.

Anonymkode: bedb7...d6c

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må stå på gløtt/åpen, samme med vaskemaskin. Det begynner jo å stinke om man lukker den, og den lukta går ikke alltid bort i vask. 
 

Anonymkode: e66c1...902

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pleier alltid å skylle av det som skal inn i maskina. Lar alltid døra stå litt på gløtt, det lukter jo ikke når den står på gløtt. Stenger du døra og ikke har skylt av så vil det jo stinke i den.

Anonymkode: bccc5...17c

 

Norja skrev (2 timer siden):

Kun for å evt lufte/tørke/kjøle fortere etter endt maskin.

Blir helt koko av ting som står på gløtt, det være seg oppvaskmaskin, vaskemaskin, eller skapdører.

Hallo dere TS her

Jeg pleier også å skylle av matrester. Men skyller ikke av saus rester og glass legger jeg også uten å skylle hvis jeg har drukket juice eller melk så setter jeg bare inn i oppvaskmaskina så hvis døra står på gløtt da blir alt tørke inn og restene sitter fast

TS

Anonymkode: 179aa...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

 

 

 

 

 

 

 

Hallo dere TS her

Jeg pleier også å skylle av matrester. Men skyller ikke av saus rester og glass legger jeg også uten å skylle hvis jeg har drukket juice eller melk så setter jeg bare inn i oppvaskmaskina så hvis døra står på gløtt da blir alt tørke inn og restene sitter fast

TS

Anonymkode: 179aa...9aa

Men det er jo ikke rart det lukter og setter seg fast når du ikke skyller ting før du inn. Saus, melk, juice osv. er jo også matrester. 

Anonymkode: 17c7a...cfd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

har aldri døren oppe når jeg er hjemme. vasker iallefall en gang om dagen, ofte to ganger og, på 70 grader. Har aldri hatt lukt i maskinen🤔 Renser og har døra åpen når jeg reiser bort. 

Kanskje jeg må begynne å ha den åpen, har alltid døra på gløtt i vaskemaskin og tørketrommel.

Vasker ofte filteret, og kjører gjerne en maskinrens i uka med klorin eller salmiakk i.

Anonymkode: bedb7...d6c

Oj, hvor mange er dere i familien?

Anonymkode: ac90d...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når maskinen har skitten oppvask lukker vi igjen. Ellers så kommer det en forferdelig lukt ut. Men vi lar den stå åpen en time eller to etter at den er ferdig tømt. Det for å få bort damp og lufte litt etter bruk

Endret av Turtellure12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...