Gå til innhold

Elever reagerer på rektors bønne-nekt!


Pipaluk

Anbefalte innlegg

- Skolen er en læringsarena, ikke en arena for utøvelse av religion. - Sørnett (sornett.no)

Ang bønnerom på VGS.

Jeg synes rektor argumenterer bra. Skolen er en læringsarena.  Et eget bønnerom vil også innebære at deler av skolen ikke er åpent landskap. Hvem vet hva som skjer i rommet hvis ingen voksne følger med. 

Bønnerommet vil også fungere som en kontrollarena. Det blir veldig tydelig hvilke elever som går inn på rommet, hvor ofte det er der, og hvem som dropper det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva de gjør i pauser og fritiden er opp til dem, men å forvente lengre tid enn det som er avsatt eller å få komme for sent/gå i timen er ikke greit. Det er ikke snakk om å nekte å utøve religionen, men respekt for andre i samme klasse og foreleserene.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Pipaluk skrev (21 timer siden):

Elever reagerer på rektors bønne-nekt - VG

Hvor langt skal trosfriheten i VGS strekke seg? Skal da en benstrekk trekke ut til en bønnestund? Jeg leser at en bønn tar ca 5 minutter. Da må de også beregne tiden det tar å finne et sted å be, samt tiden det tar å komme tilbake til klassen.  Da kan de godt være opp i fem minutter ekstra.

Hvor mye skal skolen legge til rette for at en elev skal få utøve sin religion?

 

Rektor skrev at det ikke er lov å be i undervisningstiden og det er jeg med på. I undervisningstid skal det undervises. 

Benstrekktiden er tid til fri disposisjon. Problemet er vel heller at en bønn tar lenger tid og at folk da ikke er tilbake til undervisningstiden. Jeg syntes dette er dratt ut av sammenheng. Alt er rasisme og alt skal være likt. Men..  hadde alt vært likt for alle så hadde alle sittet på plass i undervisningen og dette ikke vært noen sak. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er de de ber da? Er det faste tider hver dag? Vgs har jo knapt friminutt, så ser ikke problem med å legge inn litt ekstra lufte pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan bruke friminuttene/pausene til å be, synes jeg. Å gå midt i en klassetime for å be, er forstyrrende for resten av klassen og man går faktisk glipp av masse læring til slutt. Men skal man først tilrettelegge for muslimer og bønnestund, så bør skolen også tilrettelegge for andre religioner. Man kan ikke si ja til en og nei til en annen. Pluss at skolen er en læreplass. Og da går man ikke ut av timen, for så å være borte resten av timen pga at man må be.

Det er jo ikke snakk om å nekte dem å be, men at de, i likhet med resten av skolen, skal respektere tiden som er avsatt til læring. Det er også snakk om respekt for de andre i klassen og for lærerne som har jobbet med å få satt opp en timeplan/fag og for deres tid. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om elevene er ute og ber mens lærer går gjennom viktig praktisk informasjon eller noe som er veldig relevant for prøver/eksamen? Er det da elevenes ansvar om de går glipp av det?

Eller mener elevene at lærere skal behøve å si det to ganger? Og hva skal det gå på bekostning av? Læreren har jo et opplegg med et gitt pensum den skal igjennom iløpet av timen. Skal ikke de andre elevene i klassen få lære alt pensum fordi læreren må si ting to ganger?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (35 minutter siden):

Hva om elevene er ute og ber mens lærer går gjennom viktig praktisk informasjon eller noe som er veldig relevant for prøver/eksamen? Er det da elevenes ansvar om de går glipp av det?

Eller mener elevene at lærere skal behøve å si det to ganger? Og hva skal det gå på bekostning av? Læreren har jo et opplegg med et gitt pensum den skal igjennom iløpet av timen. Skal ikke de andre elevene i klassen få lære alt pensum fordi læreren må si ting to ganger?

Lærerne skal selvfølgelig ikke si det to ganger. 

Det går utover elevenes læring.

Egentlig bør det være anmerkninger for skulking fra timen uansett grunn (med unntak av helsemessige årsak).

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir katta i Islam, men støtter muslimene her. Skolen har ikke noe med hva de bruker benstrekken på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Pippi Lotta said:

De kan jo ikke be i klasserommet, det ville være forstyrrende for klassen.
 

Er det vanlig at elever får tid til «ben strek»? Når jeg gikk på skolen hadde vi friminutt mellom timene. Jeg tror ingen i min klase hadde kommet på at vi kunne ta fri for å be eller strekke på bena når det passet oss. 

Benstrekk er vel kanskje de 5 minuttene mellom de to timene i en dobbelttime, som er meningen at elevene skal kunne bruke på å bytte klasserom, gå på do eller lignende. 

Da jeg gikk på vgs hadde vi hvertfall bare friminutt mellom annenhver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (4 minutter siden):

Benstrekk er vel kanskje de 5 minuttene mellom de to timene i en dobbelttime, som er meningen at elevene skal kunne bruke på å bytte klasserom, gå på do eller lignende. 

Da jeg gikk på vgs hadde vi hvertfall bare friminutt mellom annenhver time.

Takk for svar 🙂 de har tydeligvis endret systemet siden jeg var ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Helt enig med skolen. Synes ikke det er skolens oppgave å tilrettelegge for utøvelse av religion. 

Mener ikke at kristne elever skal få be heller, bare så det er sagt. 

Retten og plikten til undervisning (og til å få undervisning med minst mulig forstyrrelse) trumfer lett religionsfriheten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er en privatsak. Hvis det er sp viktig å be gjennom skoledagen bør man selv finne løsninger for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest paprikaskrue

Ser at Elevorganisasjonen mener at skolen ikke kan føre noen anmerkninger om elevene kommer under 15 minutter for sent til timen. Er det virkelig sånn at elevene har fleksitid nå til dags og nærmest kan komme og gå som de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, paprikaskrue said:

Ser at Elevorganisasjonen mener at skolen ikke kan føre noen anmerkninger om elevene kommer under 15 minutter for sent til timen. Er det virkelig sånn at elevene har fleksitid nå til dags og nærmest kan komme og gå som de vil?

Alle har jo rett til å ha en mening, men håper ikke alle blir hørt.... 

Er det noen som mener at det er greit å komme 15 minutter for seint, og skal det gjelde alle? Presten kommer 15 minutt for seint til vielsen, helt greit.... 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (7 timer siden):

Ser at Elevorganisasjonen mener at skolen ikke kan føre noen anmerkninger om elevene kommer under 15 minutter for sent til timen. Er det virkelig sånn at elevene har fleksitid nå til dags og nærmest kan komme og gå som de vil?

En organisasjon som kjemper for å avskaffe leksene på skolen er ikke verdt min støtte. 

Jeg lurer på om en god del av problemene med og i norsk skole skyldes at maktbalansen er sterkt forskjøvet og elevene har for mye mens lærerne har for lite?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest paprikaskrue
17 hours ago, Drizzt said:

En organisasjon som kjemper for å avskaffe leksene på skolen er ikke verdt min støtte. 

Jeg lurer på om en god del av problemene med og i norsk skole skyldes at maktbalansen er sterkt forskjøvet og elevene har for mye mens lærerne har for lite?

Sikkert flere faktorer som spiller inn, men når lærere ikke har noen reaksjonsmuligeter så får man ukontrollerte klasser.

Jeg er litt delt i forhold til hele saken. På den ene siden er jeg helt for at man skal inkludere og legge til rette religionsutøvelse, samtidig bekymrer det meg at ungdom mener at religionen (uavhengig om det er islam eller en annen religion) går foran alt annet. Når det forventes både det ene og det andre hører jeg lyden av koranskole i det fjerne og et svært vanskelig skolemiljø for andre.

Men det er kanskje bare jeg som er fordomsfull når det kommer til dette.

Endret av paprikaskrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (13 minutter siden):

Religionsfrihet innebærer frihet til å tro. Ikke frihet til at samfunnet må tilpasses rundt egne behov for å be. 

Skal vi tilpasse alt til religion må vi slutte å ha åpningstider på lørdager for å tilpasse til jødene, stoppe alle aktiviteter på søndager for å tilpasse oss kristne og legge inn bønnepauser til muslimer for at de skal be.

Vi vet jo alle hvordan dette fungerer i praksis. Mange muslimske elever vil utnytte dette til å ta seg pauser når det passer dem selv, og med det forstyrre de andre elevene. Noen vil be, men de fleste vil synes dette er passende unnskyldning for å komme for sent eller ta seg pauser uten fravær. På en videregående skole med mange ulike faglærere vil det være umulig å få opp og vite at det faktisk er bønn det er snakk om. 

Skolen er også læring i livet generelt. Å få alt tilpasset til sine behov er ikke vanlig ellers. Det går ikke. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Religionsfrihet innebærer frihet til å tro. Ikke frihet til at samfunnet må tilpasses rundt egne behov for å be. 

Skal vi tilpasse alt til religion må vi slutte å ha åpningstider på lørdager for å tilpasse til jødene, stoppe alle aktiviteter på søndager for å tilpasse oss kristne og legge inn bønnepauser til muslimer for at de skal be.

Vi vet jo alle hvordan dette fungerer i praksis. Mange muslimske elever vil utnytte dette til å ta seg pauser når det passer dem selv, og med det forstyrre de andre elevene. Noen vil be, men de fleste vil synes dette er passende unnskyldning for å komme for sent eller ta seg pauser uten fravær. På en videregående skole med mange ulike faglærere vil det være umulig å få opp og vite at det faktisk er bønn det er snakk om. 

Skolen er også læring i livet generelt. Å få alt tilpasset til sine behov er ikke vanlig ellers. Det går ikke. 

Elevane får ikkje lenger be inne på skulen – NRK Vestland

Kristne elever får heller ikke lov til å be inne.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...