Gå til innhold

Elever reagerer på rektors bønne-nekt!


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Elever reagerer på rektors bønne-nekt - VG

Hvor langt skal trosfriheten i VGS strekke seg? Skal da en benstrekk trekke ut til en bønnestund? Jeg leser at en bønn tar ca 5 minutter. Da må de også beregne tiden det tar å finne et sted å be, samt tiden det tar å komme tilbake til klassen.  Da kan de godt være opp i fem minutter ekstra.

Hvor mye skal skolen legge til rette for at en elev skal få utøve sin religion?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da syns jeg slik "benstrekk" skal tilrettelegges for alle religioner eller trossamfunn. Hvis ikke blir det diskriminering?!

Jeg konverterer til wicca, og min datter bør derfor få "benstrekk" til å lage formler når solen og Neptun står i samme posisjon. Dvs hver dag kl 12.30 ca, hele mai-måned. 

  • Liker 28
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke noe med hva de bruker benstrekk tiden til.

Å be på islamsk er ordentlig benstrekk, man bøyer opp og ned.  Det er som yoga og tar ikke mer enn 5 minutter.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en aggressiv religion. Gud forby at muslimer nektes noe. Og media støtter opp...

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (10 minutter siden):

Skolen har ikke noe med hva de bruker benstrekk tiden til.

Å be på islamsk er ordentlig benstrekk, man bøyer opp og ned.  Det er som yoga og tar ikke mer enn 5 minutter.

 

Tidsaspektet kan her sammenliknes med de som går ut for å ta seg en røyk. De sier at det tar fem minutter. Men da har de ikke regnet med turen til og fra røykestedet.  Så vi som har kollegaer som røyker, vet at det ofte går mer tid enn akkurat fem minutter. 

Problemet her er at elevene forlater stedet for å be. Hadde de kunnet be der  de befinner seg så hadde ikke dette blitt et problem.  De kan selvfølgelig velge å bruke benstrekken til å gå på do, og be der, men de har vel ikke flust med toaletter heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Tidsaspektet kan her sammenliknes med de som går ut for å ta seg en røyk. De sier at det tar fem minutter. Men da har de ikke regnet med turen til og fra røykestedet.  Så vi som har kollegaer som røyker, vet at det ofte går mer tid enn akkurat fem minutter. 

Problemet her er at elevene forlater stedet for å be. Hadde de kunnet be der  de befinner seg så hadde ikke dette blitt et problem.  De kan selvfølgelig velge å bruke benstrekken til å gå på do, og be der, men de har vel ikke flust med toaletter heller?

De kan jo ikke be i klasserommet, det ville være forstyrrende for klassen.
 

Er det vanlig at elever får tid til «ben strek»? Når jeg gikk på skolen hadde vi friminutt mellom timene. Jeg tror ingen i min klase hadde kommet på at vi kunne ta fri for å be eller strekke på bena når det passet oss. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

De kan jo ikke be i klasserommet, det ville være forstyrrende for klassen.
 

Er det vanlig at elever får tid til «ben strek»? Når jeg gikk på skolen hadde vi friminutt mellom timene. Jeg tror ingen i min klase hadde kommet på at vi kunne ta fri for å be eller strekke på bena når det passet oss. 

Jeg har jobbet med muslimer som har bedt på kontoret. Det var ganske lydløst det.   Så jeg tror ikke lyden av bønn vil forstyrre de andre elevene. Det er vel heller distraherende for elevene at  noen driver med ritualer på et teppe på gulvet. 

Dessuten vil dette med bønn sette press på muslimske elever som i utgangspunktet ikke er like fromme. De kan føle et press for å be.  Ikke bra det heller.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (10 timer siden):

Jeg har jobbet med muslimer som har bedt på kontoret. Det var ganske lydløst det.   Så jeg tror ikke lyden av bønn vil forstyrre de andre elevene. Det er vel heller distraherende for elevene at  noen driver med ritualer på et teppe på gulvet. 

Dessuten vil dette med bønn sette press på muslimske elever som i utgangspunktet ikke er like fromme. De kan føle et press for å be.  Ikke bra det heller.

 

Distraherende, forstyrrende kal det hva du vill, det er ikke bra for elever som prøver å konsentrere seg. Det er også forskjell på voksne mennesker på et kontor og barn på skolen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (11 timer siden):

Islam er en aggressiv religion. Gud forby at muslimer nektes noe. Og media støtter opp...

Veldig spesielt at du du skriver at Islam er aggressiv religion da selve ordet Islam betyr fred. Så kan vi også tenke oss hvor mange ugjerninger har skjedd på vegne av kristendommen,og stadig skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke de muslimske lovene at de skal be til det gitte tidspunkt eller «så fort det lar seg gjøre». Så fort det lar seg gjøre vil da være friminuttene. Det er veldig forstyrrende for lærer og resten av klassen om noen skal komme og gå. Skal de ta en pause midt i timen, hvor lærer og resten av klassen tvinner tommeltotter imens?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å be til gjengitt tid men så kan en også be senere hvis en rakk ikke å be i tiden. Selv om det ikke tar mer enn 10 min så trenger ikke en å forstyrre andre.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om skolen tilrettela litt, altså hadde ett fast sted studentene kunne gå til for å be trengte ikke dette ta særlig lang tid egentlig, og alle som følte for å ta en stund på bønnerommet kunne gjøre det uavhengig av hvilken religion de ba til.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily91 skrev (31 minutter siden):

Veldig spesielt at du du skriver at Islam er aggressiv religion da selve ordet Islam betyr fred. Så kan vi også tenke oss hvor mange ugjerninger har skjedd på vegne av kristendommen,og stadig skjer.

Det spørs jo helt hvordan man utøver denne religionen (og alle andre religioner).

At ordet Islam betyr fred betyr ikke at religionen står for fred. Man kan kalle en bil for en spade uten at det forandrer det faktum at en spade ikke er en bil.

Ellers er jeg imot religion, så jeg mener vi ikke skal tillatr bønn i skoletimen. De får ta det i friminuttet, det er da man kan gjøre som man vil.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (4 minutter siden):

Det spørs jo helt hvordan man utøver denne religionen (og alle andre religioner).

At ordet Islam betyr fred betyr ikke at religionen står for fred. Man kan kalle en bil for en spade uten at det forandrer det faktum at en spade ikke er en bil.

Ellers er jeg imot religion, så jeg mener vi ikke skal tillatr bønn i skoletimen. De får ta det i friminuttet, det er da man kan gjøre som man vil.

Vel religionen står for fred, hva mennesker gjør er noe helt annet. Ellers er jeg enig at det burde tas i friminuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 timer siden):

om skolen tilrettela litt, altså hadde ett fast sted studentene kunne gå til for å be trengte ikke dette ta særlig lang tid egentlig, og alle som følte for å ta en stund på bønnerommet kunne gjøre det uavhengig av hvilken religion de ba til.. 

Det spørs jo hvor de plasserer bønnerommet.  Det er lite trolig at det blir naborommet.

Dessuten skal alle komme seg inn dit, finne frem teppet og be. De skal gå ut igjen også, tilbake til klasserommet. 

Jeg er tvilende til at  dette  bare tar fem min. 

Men for lengre pauser kan et slikt bønnerom være praktisk å ha.

Endret av Pipaluk
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (19 timer siden):

Elever reagerer på rektors bønne-nekt - VG

Hvor langt skal trosfriheten i VGS strekke seg? Skal da en benstrekk trekke ut til en bønnestund? Jeg leser at en bønn tar ca 5 minutter. Da må de også beregne tiden det tar å finne et sted å be, samt tiden det tar å komme tilbake til klassen.  Da kan de godt være opp i fem minutter ekstra.

Hvor mye skal skolen legge til rette for at en elev skal få utøve sin religion?

 

Jeg reagerer på elevenes reaksjon.

Religion er en privatsak og det er ikke skolens ansvar å tilrettelegge for at skoletid går til religionutøvelse.

Elevene kan be hjemme før og etter skolen.

Så trist at rektor ble tvunget til å slette meldingen.

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig skal ikke undervisningen brukes til å be. Det kan friminuttet brukes til.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (29 minutter siden):

Jeg reagerer på elevenes reaksjon.

Religion er en privatsak og det er ikke skolens ansvar å tilrettelegge for at skoletid går til religionutøvelse.

Elevene kan be hjemme før og etter skolen.

Så trist at rektor ble tvunget til å slette meldingen.

Det er lov til å be i friminuttene også, men jeg synes ikke man skal bruke undervisningstid på slikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Det er lov til å be i friminuttene også, men jeg synes ikke man skal bruke undervisningstid på slikt. 

Dette med friminuttene er i grenseland, men undervisningstiden er absolutt ikke egnet for religionsutøvelse, nei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg reagerer på elevenes reaksjon.

Religion er en privatsak og det er ikke skolens ansvar å tilrettelegge for at skoletid går til religionutøvelse.

Elevene kan be hjemme før og etter skolen.

Så trist at rektor ble tvunget til å slette meldingen.

Hvis skolene begynner å gi etter for dette så lurer jeg på hvor vi ender opp til slutt? For det er vel ingen rettighet å be på skolen, som det blir hevdet i artikkelen?

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...