Gå til innhold

Stor forskjell i inntekt. Krevende for forholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har svært ulik inntekt, hvor den ene er ufør og dermed har svært lav inntekt, mens den andre har en helt grei inntekt (ca. 600 000 brutto). 
 

Hva er de beste tipsene for å unngå at økonomien skal bli et problem i forholdet? Noen ting vi begge bør tenke på, slik at det ikke skal ende med misnøye, krangling og andre utfordringer? 

Anonymkode: 124a3...2ad

Har dere ikke felles konto?

En yter etter evne og får etter behov

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi vi ikke har helt felles økonomi, bare tilnærmet.  Vi har egne kontoer der det blir ganske ulike summer pga stor forskjell i lønn. Vi deler på typiske fellesutgifter, og han betaler mye mer enn meg på dette. Det meste vi tjener går jo til felleskassa; hus og hjem, mat, barn og ferier.  Han får innimellom veldig mye høyere lønn pga bonuser og overtid, og da betaler han gjerne årets ferie da. Eller når vi planlegger ferie og jeg sier at oi, det var kanskje litt dyrt, så sier han at han ordner det. Og da føles det litt som at jeg må takke og bukke. Jeg får jo fine ferier, men det skaper en liten ubalanse i forholdet også..

Anonymkode: 398cb...ce2

Det der er ikke tilnærmet felles økonomi, det er delt økonomi. 

Anonymkode: 6fb73...42e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Har dere ikke felles konto?

En yter etter evne og får etter behov

Vi har en felles konto for utgifter som mat, drivstoff, osv. Og en konto for faste utgifter, som bolig, forsikringer, strøm og den slags. 
Den med høyest inntekt betaler en høyere andel for blant annet bolig, men vi deler som regel de andre utgiftene 50/50. 

Anonymkode: 124a3...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi har en felles konto for utgifter som mat, drivstoff, osv. Og en konto for faste utgifter, som bolig, forsikringer, strøm og den slags. 
Den med høyest inntekt betaler en høyere andel for blant annet bolig, men vi deler som regel de andre utgiftene 50/50. 

Anonymkode: 124a3...2ad

Da har dere ikke en felles konto, men kontoer der dere deler på utgifter. 

Anonymkode: 6fb73...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en matkonto og en huskonto. Vi overfører likt beløp til matkonto. På huskontoen overfører vi penger som skal dekke lån, forsikring og kommunale avgifter. På grunn av at samboer tjener brutto 400-500K mer enn meg, har vi ulik eierandel i hus og eiendom. Slik at vi prosentvis har like mye igjen av lønna. Vi har ikke felles økonomi foruten det som settes over på mat - og huskonto. 

Strøm, tv/nett osv deles 50/50.

Har ingen barn og er ikke gift, så denne løsningen passer oss veldig bra. Og vi har samme holdninger til økonomi, begge er flinke til å spare og prioritere pengene riktig. Vi sløser ikke og handler ikke på kreditt eller forbrukslån. 

Anonymkode: 88006...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da har dere ikke en felles konto, men kontoer der dere deler på utgifter. 

Anonymkode: 6fb73...42e

Ok. 

Anonymkode: 124a3...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har svært ulik inntekt, hvor den ene er ufør og dermed har svært lav inntekt, mens den andre har en helt grei inntekt (ca. 600 000 brutto). 
 

Hva er de beste tipsene for å unngå at økonomien skal bli et problem i forholdet? Noen ting vi begge bør tenke på, slik at det ikke skal ende med misnøye, krangling og andre utfordringer? 

Anonymkode: 124a3...2ad

Vi er ett team! 

En er ufør og en tjener mye.

Den som er hjemme gjør mest og trives med det. 

Da bidrar begge likeverdig for oss!

Vi er gift og eier likt. 

 

Anonymkode: c4a64...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan mannen din er, men er det ikke bare du som er litt sårbar på dette punktet?

For min del tjener jeg bra, og ville ikke ha brydd meg om jeg betalte mer enn samboer/ektefelle, for er man et par, så bidrar hver enkelt med det den kan til fellesskapet.

Det verste jeg vet er smålighet/gjerrighet, så jeg ville ha styrt unna en kar som hadde tendenser til å regne på, eller gi dårlig samvittighet for at han bidro mer. Vet ikke om det er tilfelle med mannen din, så kanskje du bare må la den "takke og bukke"-tendensen din fare. Kanskje han for sin del tenker på det som noe fint.

Anonymkode: 511d5...2fd

Bare svarer TS på spørsmålet jeg. Svært ulik økonomi kan ha noen "feller" for forholdet om man ikke diskuterer og blir enige på forhånd om hvordan det skal fungere. 

Anonymkode: 398cb...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har en felles konto for utgifter som mat, drivstoff, osv. Og en konto for faste utgifter, som bolig, forsikringer, strøm og den slags. 
Den med høyest inntekt betaler en høyere andel for blant annet bolig, men vi deler som regel de andre utgiftene 50/50. 

Anonymkode: 124a3...2ad

Så delt økonomi 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer betenkt over uførheten og hvordan det påvirker samlivet enn inntekten. I tillegg til at den samlede inntekten blir svært lav og vil legge en god del begrensninger. At en tjener mer enn den andre kan man tilpasse og leve greit med, om begge vil det.

Anonymkode: 8890e...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler i stor grad om personlighet og tilpasningsdyktighet. Noen er mer egoistiske og opptatt av materiell luksus enn kjærlighet virker det som.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig overraskende enkelt. Jeg tjente ca det samme som ham (1,4 mill) før jeg ble syk. Nå får jeg ca 670 000 utbetalt. 

Han betaler alt av faste utgifter fordi han ønsker at vi står i det sammen. Mer stress når vi tjente likt, men hadde ulik eierandel i bolig.

Anonymkode: 122c9...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde vært mer betenkt over uførheten og hvordan det påvirker samlivet enn inntekten. I tillegg til at den samlede inntekten blir svært lav og vil legge en god del begrensninger. At en tjener mer enn den andre kan man tilpasse og leve greit med, om begge vil det.

Anonymkode: 8890e...80c

Ikke relevant for denne tråden. Du får finne et av innleggende som hetser uføre om det er det du ønsker. 

Anonymkode: d2a2d...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2023 at 6:59 AM, AnonymBruker said:

Eksen ble ofte sur for at han betalte mest. Han tjener dobbelt så mye som meg, jobber ofte overtid og jeg ordner alt med ungene. Jeg måtte ordne meg jobb etter hvordan ungene er i barnehage for å få livet til å fungere. 

Vi delte likt i starten, jeg hadde igjen 3000 etter alt var betalt, inkl mat. Han hadde igjen 13000. Etter hvert forsøkte jeg å få ordnet slik at vi lå mer likt på lommepenger. Han kom tross alt hjem til ryddig, rent hus, middag på bordet, trengte ikke annet enn å leke litt med barna. Jeg fulgte opp alt med de. 

Han likte ikke å sitte med 5000 i stedet for 13000 så forholdet røyk faktisk. 

Anonymkode: 9e14f...c7a

Oi, for en ufin kar. 

Vedder på at du har det bedre nå uten onkel Skrue som utnytter deg for hushjelptjeneste. ❤️

Endret av Btw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2023 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Vi har svært ulik inntekt, hvor den ene er ufør og dermed har svært lav inntekt, mens den andre har en helt grei inntekt (ca. 600 000 brutto). 
 

Hva er de beste tipsene for å unngå at økonomien skal bli et problem i forholdet? Noen ting vi begge bør tenke på, slik at det ikke skal ende med misnøye, krangling og andre utfordringer? 

Anonymkode: 124a3...2ad

I vårt forhold tjener begge godt (min kone rundt 1mNOK), men jeg tjener betydelig mer.

Vi løser det ved at vi betaler inn det vi skal på felleskontoer hver mnd og disponerer det resterende vi tjener selv.

Vi har aldri - aldri - hatt en eneste krangel om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (41 minutter siden):

I vårt forhold tjener begge godt (min kone rundt 1mNOK), men jeg tjener betydelig mer.

Vi løser det ved at vi betaler inn det vi skal på felleskontoer hver mnd og disponerer det resterende vi tjener selv.

Vi har aldri - aldri - hatt en eneste krangel om penger.

Det skal godt gjøres å krangle om penger når den med lavest inntekt tjener 1 mill, men mye vil ha mer.

Større fare for uenighet om den ene tjener 800k og den andre 200k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, norw said:

Det skal godt gjøres å krangle om penger når den med lavest inntekt tjener 1 mill, men mye vil ha mer.

Større fare for uenighet om den ene tjener 800k og den andre 200k.

Jeg tror mye av nøkkelen ligger i at man har felles syn på hvilken levestandard man skal ha. Vi jobber først og fremst for våre barns fremtid, ikke for å kjøpe Porsche eller drikke vin til 2000kr flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kommunikasjon om hvilke forventninger dere har. 
delt økonomi der dere bidrar etter evne til fellesskapet og fremdeles har «egne» penger? Delt økonomi tilpasset den med dårligst økonomi? Den med høyest inntekt vil jo da få et enormt fortrinn med tanke på sparing

felles økonomi? Vil dere klare det uten at den med høyest inntekt føler at hen «eier» pengene? Eller uten at den med lavest inntekt ikke tør å bruke penger på seg selv fordi det er den andre sine penger?  Eller klarer dere å tenke at det er deres felles penger?

samboeren min tjente 400 000kr mer enn meg i fjor, mer enn han har gjort tidligere, det førte til at begge fikk bedre råd, fordi han tok mer av fellesutgiftene. Vi har delt økonomi og betaler inn omtrent lik andel av grunnlønna til fellesskapet. Hans overtid kommer i tillegg, men da kjøper han litt dyrere ting som vi trenger, bilstol, sykkelvogn, ny tv osv. da blir det naturlig at han tar det. Begge er klar over at han ikke kunne hatt den jobben han har hvis ikke jeg hadde stilt opp hjemme. Vi har samboerkontrakt på at vi deler verdier likt(eier hus 50/50), og skal snart gifte oss. 

Anonymkode: cfc42...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 9.35):

Da har dere ikke en felles konto, men kontoer der dere deler på utgifter. 

Anonymkode: 6fb73...42e

Det er 1 konto som begge har disposisjonsrett til. Der pengene dekker alle faste utgifter til husholdning, lån etc. beløpet inn på kontoen er likt fra oss begge hver mnd. I mitt hode er det en felles konto da beløpet inn er likt fra oss begge og begge to disponerer pengene.

Er ikke så viktig hva man kaller det? 

Anonymkode: 81fb7...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...