Gå til innhold

Stor forskjell i inntekt. Krevende for forholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har svært ulik inntekt, hvor den ene er ufør og dermed har svært lav inntekt, mens den andre har en helt grei inntekt (ca. 600 000 brutto). 
 

Hva er de beste tipsene for å unngå at økonomien skal bli et problem i forholdet? Noen ting vi begge bør tenke på, slik at det ikke skal ende med misnøye, krangling og andre utfordringer? 

Anonymkode: 124a3...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. jeg tjener ca  1,2 m. Kona er på AAP, men jobber nesten 50% nå. Hun hadde 570k i fjor. Vi kjører felles økonomi og det spiller ingen rolle om pengene våre kommer fra min arbeidsgiver, hennes arbeidsgiver, NAV eller KLP. Jeg kunne ikke hatt min jobb (mye reising) om ikke hun hadde styrt skuta alene når jeg er borte..

Anonymkode: 5fb2f...f02

  • Liker 18
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, snakk om økonomi. Hva er deres tanker om det å være kjærester og felles økonomi / ikke felles økonomi.

Jeg mener felles økonomi er avgjørende for å ha et fungerende samboerskap. Det er våre penger, ikke dine og mine. 

Har den som tjener mest behov for å få skeie ut ekstra, dra på turer? Da kan man sette av ekstra til dette, men jeg har ikke tro på at det er en levelig løsning. 

Delt økonomi kan heller aldri bli rettferdig. 

Anbefaler felles økonomi 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja.. jeg tjener ca  1,2 m. Kona er på AAP, men jobber nesten 50% nå. Hun hadde 570k i fjor. Vi kjører felles økonomi og det spiller ingen rolle om pengene våre kommer fra min arbeidsgiver, hennes arbeidsgiver, NAV eller KLP. Jeg kunne ikke hatt min jobb (mye reising) om ikke hun hadde styrt skuta alene når jeg er borte..

Anonymkode: 5fb2f...f02

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Du har faktisk skjønt det! 

Anonymkode: a09b3...c8c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsmann70 skrev (17 minutter siden):

Først av alt, snakk om økonomi. Hva er deres tanker om det å være kjærester og felles økonomi / ikke felles økonomi.

Jeg mener felles økonomi er avgjørende for å ha et fungerende samboerskap. Det er våre penger, ikke dine og mine. 

Har den som tjener mest behov for å få skeie ut ekstra, dra på turer? Da kan man sette av ekstra til dette, men jeg har ikke tro på at det er en levelig løsning. 

Delt økonomi kan heller aldri bli rettferdig. 

Anbefaler felles økonomi 

Den som tjener mest er mest sparsom og liker ikke å sløse med pengene, så sånn sett er det ikke et behov om å skeie ut. 
 

Det vanskelige er nok store utgifter, som bolig, bil og tilsvarende, samt ønske å kunne spare litt til buffer, pensjon og annet. 

Anonymkode: 124a3...2ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tja.. jeg tjener ca  1,2 m. Kona er på AAP, men jobber nesten 50% nå. Hun hadde 570k i fjor. Vi kjører felles økonomi og det spiller ingen rolle om pengene våre kommer fra min arbeidsgiver, hennes arbeidsgiver, NAV eller KLP. Jeg kunne ikke hatt min jobb (mye reising) om ikke hun hadde styrt skuta alene når jeg er borte..

Anonymkode: 5fb2f...f02

Samme situasjon som deg, bare at jeg er den med lavest inntekt. Vi har en lignende ordning, men uten den fine holdningen din. Det er stadig et irritasjonsmoment hos mannen at han bidrar med mest. Selv om han har turnusjobb der han er borte i to uker og på ingen måte kunne hatt denne om ikke jeg styrte skuta i mens. I tillegg til å være alene i de to ukene så har det jo en tendens til å bli den "hjemmeværende" som har ansvar og regi de andre ukene også, da vi har mest oversikt og kontinuitet. Han slipper unna mye av dette berømte tredje skiftet grunnet jobben. Det er jo selvsagt et offer å jobbe slik, mye borte fra barna. Men det er det jammen å være alene også. Særlig i småbarnsfasen. Ingen stor konflikt her, men det kommer frem i små, halvskjulte kommentarer må og då.

Anonymkode: 398cb...ce2

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke fokuser på mine og dine penger.

Ha omtrent lik prioriteringer når det gjelder økonomi.

Når det gjelder dere spesielt, så har dere ikke noen kjempe stor samlet inntekt. Tror det er viktig for dere å sikre god og nøktern økonomistyring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være vanskelig, er at man får en følelse av å være påspandert. Vi har tilnærmet felles økonomi, men ikke helt. Vi har egne kontoer. For eksempel ferie: Om en har litt ulik preferanse på type reisemål osv, og den andre skjærer gjennom og sier noe hen vil, kan det føles litt som at en må takke ja. Og ikke si at en heller vil noe annet, når det tross alt er den andre som betaler alle slike ekstraordinære utgifter. Det har jeg kjent en del på. 

Anonymkode: 398cb...ce2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tja.. jeg tjener ca  1,2 m. Kona er på AAP, men jobber nesten 50% nå. Hun hadde 570k i fjor. Vi kjører felles økonomi og det spiller ingen rolle om pengene våre kommer fra min arbeidsgiver, hennes arbeidsgiver, NAV eller KLP. Jeg kunne ikke hatt min jobb (mye reising) om ikke hun hadde styrt skuta alene når jeg er borte..

Anonymkode: 5fb2f...f02

Veldig likt her. Det fungerer helt fint fordi alt er felles, og fordi jeg gjør mitt for å spare penger for oss begge i hverdagen. Oss to mot verden, vi tenker ikke på hvem som tjener hva, det er helt unaturlig for oss. 

Det er utrolig viktig å være enig om økonomien, og ikke minst økonomiske prioriteringer. Har vært i forhold hvor eksen ville bare bruke og bruke og shoppe. Det fungerte ikke for meg. Jeg og mannen har like prioriteringer, heldigvis.

Anonymkode: 6f541...1e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører felles økonomi. Vi lager et budsjett vi er enige om hver måned, og så når pengene kommer inn fordeler vi det bare etter budsjettet. Lik sum i lommepenger, sparer til ferie, buffer osv. 

Anonymkode: 6fb73...42e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en konto vi kaller «matkonto», en «regningskonto» og en konto boliglånet går fra. Begge trekker et likt beløp til disse 3 kontoene.

Utover det vet jeg svært lite om hvordan samboeren min disponerer sine penger. Vet ikke hva hennes årslønn er, kun «ball park».

Anonymkode: 81fb7...f60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En annen ting som kan være vanskelig, er at man får en følelse av å være påspandert. Vi har tilnærmet felles økonomi, men ikke helt. Vi har egne kontoer. For eksempel ferie: Om en har litt ulik preferanse på type reisemål osv, og den andre skjærer gjennom og sier noe hen vil, kan det føles litt som at en må takke ja. Og ikke si at en heller vil noe annet, når det tross alt er den andre som betaler alle slike ekstraordinære utgifter. Det har jeg kjent en del på. 

Anonymkode: 398cb...ce2

Akkurat slik føler jeg det også. At han må nesten ha mer «stemmerett» enn meg siden det tross alt han som tar utgiften. 
Han sier at jeg må si fra hvis jeg trenger penger, men det får jeg meg ikke til å gjøre. Syntes det hadde vært forferdelig vanskelig å be om penger. 
 

Anonymkode: f6a16...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En annen ting som kan være vanskelig, er at man får en følelse av å være påspandert. Vi har tilnærmet felles økonomi, men ikke helt. Vi har egne kontoer. For eksempel ferie: Om en har litt ulik preferanse på type reisemål osv, og den andre skjærer gjennom og sier noe hen vil, kan det føles litt som at en må takke ja. Og ikke si at en heller vil noe annet, når det tross alt er den andre som betaler alle slike ekstraordinære utgifter. Det har jeg kjent en del på. 

Anonymkode: 398cb...ce2

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Akkurat slik føler jeg det også. At han må nesten ha mer «stemmerett» enn meg siden det tross alt han som tar utgiften. 
Han sier at jeg må si fra hvis jeg trenger penger, men det får jeg meg ikke til å gjøre. Syntes det hadde vært forferdelig vanskelig å be om penger. 
 

Anonymkode: f6a16...3cc

Men hvorfor er det den andre som skal betale? Hvis dere har felles økonomi så skal jo ikke den andre ha private penger på sin konto som han/hun spanderer fra? Sparer dere ikke opp penger til ferie på felles feriekonto gjennom året, og så bestemmer i fellesskap hvordan det skal brukes? 

Og samme med å be om penger - hvorfor har han private penger på konto du ikke har tilgang til? 

Anonymkode: 6fb73...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 

Men hvorfor er det den andre som skal betale? Hvis dere har felles økonomi så skal jo ikke den andre ha private penger på sin konto som han/hun spanderer fra? Sparer dere ikke opp penger til ferie på felles feriekonto gjennom året, og så bestemmer i fellesskap hvordan det skal brukes? 

Og samme med å be om penger - hvorfor har han private penger på konto du ikke har tilgang til? 

Anonymkode: 6fb73...42e

Fordi vi ikke har helt felles økonomi, bare tilnærmet.  Vi har egne kontoer der det blir ganske ulike summer pga stor forskjell i lønn. Vi deler på typiske fellesutgifter, og han betaler mye mer enn meg på dette. Det meste vi tjener går jo til felleskassa; hus og hjem, mat, barn og ferier.  Han får innimellom veldig mye høyere lønn pga bonuser og overtid, og da betaler han gjerne årets ferie da. Eller når vi planlegger ferie og jeg sier at oi, det var kanskje litt dyrt, så sier han at han ordner det. Og da føles det litt som at jeg må takke og bukke. Jeg får jo fine ferier, men det skaper en liten ubalanse i forholdet også..

Anonymkode: 398cb...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får jo fine ferier, men det skaper en liten ubalanse i forholdet også..

Anonymkode: 398cb...ce2

Du får si nei takk da 

Anonymkode: 71c38...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi vi ikke har helt felles økonomi, bare tilnærmet.  Vi har egne kontoer der det blir ganske ulike summer pga stor forskjell i lønn. Vi deler på typiske fellesutgifter, og han betaler mye mer enn meg på dette. Det meste vi tjener går jo til felleskassa; hus og hjem, mat, barn og ferier.  Han får innimellom veldig mye høyere lønn pga bonuser og overtid, og da betaler han gjerne årets ferie da. Eller når vi planlegger ferie og jeg sier at oi, det var kanskje litt dyrt, så sier han at han ordner det. Og da føles det litt som at jeg må takke og bukke. Jeg får jo fine ferier, men det skaper en liten ubalanse i forholdet også..

Anonymkode: 398cb...ce2

Jeg vet ikke hvordan mannen din er, men er det ikke bare du som er litt sårbar på dette punktet?

For min del tjener jeg bra, og ville ikke ha brydd meg om jeg betalte mer enn samboer/ektefelle, for er man et par, så bidrar hver enkelt med det den kan til fellesskapet.

Det verste jeg vet er smålighet/gjerrighet, så jeg ville ha styrt unna en kar som hadde tendenser til å regne på, eller gi dårlig samvittighet for at han bidro mer. Vet ikke om det er tilfelle med mannen din, så kanskje du bare må la den "takke og bukke"-tendensen din fare. Kanskje han for sin del tenker på det som noe fint.

Anonymkode: 511d5...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problem blir det først hvis den som tjener minst ønsker seg et villt forbruk mer enn hva egen lønn alene ville tålt. Da dukker mistanken opp om at hun (oftest) ønsker forholdet kun for pengene.

Anonymkode: 04cd1...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca samme inntekt og situasjon her. Vi har fellesøkonomi på alt.

Anonymkode: a0e53...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere gift, har dere barn? 

Vi hadde separat økonomi de første årene, hvor vi betalte ca samme prosent inn i fellespotten. Så giftet vi oss og ble enige om felles økonomi hvor alle pengene går inn på samme konto. Så overfører vi til hver vår brukskonto etter behov. Større investeringer enes vi om, ellers legger vi oss ikke opp i hva den andre bruker penger på så lenge sparetrekkene og regningene går som normalt.

Anonymkode: 99d19...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen ble ofte sur for at han betalte mest. Han tjener dobbelt så mye som meg, jobber ofte overtid og jeg ordner alt med ungene. Jeg måtte ordne meg jobb etter hvordan ungene er i barnehage for å få livet til å fungere. 

Vi delte likt i starten, jeg hadde igjen 3000 etter alt var betalt, inkl mat. Han hadde igjen 13000. Etter hvert forsøkte jeg å få ordnet slik at vi lå mer likt på lommepenger. Han kom tross alt hjem til ryddig, rent hus, middag på bordet, trengte ikke annet enn å leke litt med barna. Jeg fulgte opp alt med de. 

Han likte ikke å sitte med 5000 i stedet for 13000 så forholdet røyk faktisk. 

Anonymkode: 9e14f...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...