Gå til innhold

Sende mld om natta eller tidlig om morgenen


norw

Anbefalte innlegg

Det var vel en slags sosial etikette før å ikke forstyrre folk på natta, altså vise hensyn til folk og ikke sette sine behov foran andres med mindre det var viktig. Om man ikke lærer noe om det, kan man ikke regne med at det videreføres eller (tydeligvis) forstås. Føler mange i dag tar veldig lett på ting, "er vel ikke så nøye". Men, tror at mennesker kan ha godt av å lære om skikk og bruk, så det ikke glemmes helt. Synes nesten det er flaut at det må henges opp plakater feks om normal høflighet på t-bane (som å vente med å gå på til andre har gått av), synes selv det er selvsagt da jeg er blitt lært opp av mine foreldre til det.

Anonymkode: 2da50...741

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meldinger av ulike typer er relativt nytt i menneskelige relasjoner. Så vil ta litt tid til vi for mer felles sosiale normer kring bruk av disse.

Portugal har som kanskje noen har fått med seg, nå en lov som sier at arbeidsgiver ikke kan sende meldinger på ansattes fritid. Vi kommer nok se mer av slikt. Eller så vil bedre programvare med AI gjøre at vi kan få filter som passer oss. Viktige meldinger kommer igjennom, uviktige venter til når det passer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av lyd eller på med nattmodus, og satt sånn at alle de viktigste kommer igjennom. Det inkluderer alle i nærmeste familie, nærmeste venner, samt partnere til disse vennene. 

Men jeg synes også det er koselig sitte på morgen før jobb med kaffekoppen, å sjekke meldinger, snaps og lignende som har kommet i løpet av natta! 

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 4.41):

Jeg skrur alltid PÅ lyden om natta, fordi jeg tenker at hvis noen ringer om natta så har det hendt noe viktig.

Anonymkode: 7465d...6f2

Derfor har jeg på at alle mine nærmeste skal kunne komme igjennom, alle de jeg ville ha kastet meg rundt å bestilt flybilletter for, eller kjørt til sykehus/legevakt hvis det hadde skjedd noe med. 
Resten ser jeg ikke noe behov for at skal komme igjennom og vekke meg. 

norw skrev (19 timer siden):

Virker spesielt å skyve dette over på mottakeren. Jeg var til og med våken, men handler om prinsippet.

At du har et prinsipp, betyr ikke at alle har det samme. Men da får formidle ditt prinsipp til dine bekjente. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 23.3.2023 den 5.22):

Nettopp.

Virker som at noen ikke helt har fanget opp dette med at jeg jobber seint og står opp seint, som naboene vet (jeg har i hvert fall sagt det, og man banker uansett ikke på rundt 8.30 om det ikke haster).

I sånne tilfeller hadde jeg skrudd av lyden om natten. Hvorfor gjør du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 time siden):

I sånne tilfeller hadde jeg skrudd av lyden om natten. Hvorfor gjør du ikke det?

Det står ingenting om mine innstillinger og jeg var til og med våken. Dette handler om at man egentlig ikke kan/bør kontakte folk midt på natta eller veldig tidlig om morgenen når det ikke haster og man vet, eller bør vite, at mottakeren ikke er oppe tidlig om morgenen.

Snakket forresten med en kompis i går, om den mld i gruppesamtalen som kom i 4-tiden om natta, som han også synes at var ganske rart og som han tok opp uten at jeg nevnte det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 time siden):

Det står ingenting om mine innstillinger og jeg var til og med våken. Dette handler om at man egentlig ikke kan/bør kontakte folk midt på natta eller veldig tidlig om morgenen når det ikke haster og man vet, eller bør vite, at mottakeren ikke er oppe tidlig om morgenen.

Snakket forresten med en kompis i går, om den mld i gruppesamtalen som kom i 4-tiden om natta, som han også synes at var ganske rart og som han tok opp uten at jeg nevnte det først.

Men da gjør det vel ingenting. Enten er man våken og ser den, eller så gjør man noe annet, sover, og ser den ikke.

Jeg hadde ikke brydd meg.

Endret av exictence
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (1 time siden):

Det står ingenting om mine innstillinger og jeg var til og med våken. Dette handler om at man egentlig ikke kan/bør kontakte folk midt på natta eller veldig tidlig om morgenen når det ikke haster og man vet, eller bør vite, at mottakeren ikke er oppe tidlig om morgenen.

Snakket forresten med en kompis i går, om den mld i gruppesamtalen som kom i 4-tiden om natta, som han også synes at var ganske rart og som han tok opp uten at jeg nevnte det først.

Snakk om å lage problemer ut av ingenting. Hva er problemet egentlig? Du mener at hvis noen leser en melding som krever svar kl 2 på natta så skal man vente med å svare til du er våken? 

Anonymkode: 4f90b...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (På 23.3.2023 den 4.11):

Fikk en mld etter 3 i natt, en person som lurer på om det er greit å ta en flaske med alkohol, som er min og som står hos vedkommende. Har ingen grunn til å tro at jeg er våken. Og nå nettopp var det en melding fra en annen person i en gruppesamtale. Er bare snakk om at vedkommende kommer på en happening i dag/morgen kveld, som det ikke akkurat er nødvendig å gi beskjed om midt på natta.

Har også fått sms fra en nabo i 7-tiden om morgenen, og jeg har sagt at jeg jobber seint. Samboeren hennes banket på døren min rundt 8.30 om morgenen en annen dag.

Hva er det med folk? 

Bare ignorer. Og skru av lyden. 

Anonymkode: ad998...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snakk om å lage problemer ut av ingenting. Hva er problemet egentlig? Du mener at hvis noen leser en melding som krever svar kl 2 på natta så skal man vente med å svare til du er våken? 

Anonymkode: 4f90b...b67

Krever svar? Det er ganske langt ifra faktum for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 3/23/2023 at 3:12 PM, norw said:

Virker ikke som at du forstår dette. Jeg kan naturligvis slå av varsler/lyd, og kanskje jeg har gjort det, men det har relativt lite med saken å gjøre. Man får kontakte andre til fornuftige tider, eller så må man vite at vedkommende trolig er tilgjengelig.

Jeg vet ikke hva slags "regler" som gjaldt før i tiden, men fram til 23 virker ok for mld, kanskje fram til 24. Og man bør i hvert fall ikke sende mld før 8 om morgenen med mindre man vet at personen står opp tidlig. Ellers bør man utsette det til 9-10 tiden, minst.

Hva i all verdens slags dobbeltmoral er dette? Melding er greit kl 23 men ikke kl 0750??? 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 minutter siden):

Hva i all verdens slags dobbeltmoral er dette? Melding er greit kl 23 men ikke kl 0750??? 😆

Mange er oppe kl 23, både av de som jobber dagtid og de som jobber senere. De som jobber seint er neppe oppe kl 07.50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
Just now, norw said:

Mange er oppe kl 23, både av de som jobber dagtid og de som jobber senere. De som jobber seint er neppe oppe kl 07.50.

Nei, mange som skal opp kl 0530 har lagt seg kl 23! 

Jeg syns det er greit med sms døgnet rundt altså, nettopp fordi prinsippet er at man slår av varsler man ikke vil ha når man hviler. Er det viktig ringer folk, du trenger ikke varsel på sms. 

Men den dobbeltmoralen din er jo komisk. Du vil bare at alle skal tilpasse seg DIN timeplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye å forvente at folk skal vente opptil flere timer før de tar kontakt. 

Hvis jeg blir vekket av varsler på mobilen tenker jeg det er min egen feil som ikke gjorde noe med lyden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (2 minutter siden):

Nei, mange som skal opp kl 0530 har lagt seg kl 23! 

Jeg syns det er greit med sms døgnet rundt altså, nettopp fordi prinsippet er at man slår av varsler man ikke vil ha når man hviler. Er det viktig ringer folk, du trenger ikke varsel på sms. 

Men den dobbeltmoralen din er jo komisk. Du vil bare at alle skal tilpasse seg DIN timeplan. 

23 er litt seint, men det går an. Jeg vet vel om én person som jobber så tidlig at vedkommende sikkert er oppe så tidlig som du nevner.

svartkatt skrev (2 minutter siden):

Det er for mye å forvente at folk skal vente opptil flere timer før de tar kontakt. 

Hvis jeg blir vekket av varsler på mobilen tenker jeg det er min egen feil som ikke gjorde noe med lyden. 

Det er for mye å forvente av folk? De må få sende i 3-4 tiden om natta, selv om det overhodet ikke haster? 

Jeg var som sagt våken. Dette handler om hvorvidt det er greit eller ikke uavhengig av min døgnrytme og mine innstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er for mye å forvente at alle skal tilpasse seg akkurat det du synes er greit. For de fleste er det å sende mld som å sende en mail. Mottaker svarer når han kan. Dessuten er det mange som jobber turnus, som sliter med søvn eller er oppe om natten med småbarn. Endel av disse sover på andre tidspunkt enn deg. Du kan ikke bestemme når det passer for andre.

Anonymkode: 7c435...153

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jo, det er for mye å forvente at alle skal tilpasse seg akkurat det du synes er greit. For de fleste er det å sende mld som å sende en mail. Mottaker svarer når han kan. Dessuten er det mange som jobber turnus, som sliter med søvn eller er oppe om natten med småbarn. Endel av disse sover på andre tidspunkt enn deg. Du kan ikke bestemme når det passer for andre.

Anonymkode: 7c435...153

De som jobber om natta vet utmerket godt når andre vanligvis er våkne 🤦 det passer for dem en eller annen gang mellom for eksempel 10 og 22 for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var vel en slags sosial etikette før å ikke forstyrre folk på natta, altså vise hensyn til folk og ikke sette sine behov foran andres med mindre det var viktig. Om man ikke lærer noe om det, kan man ikke regne med at det videreføres eller (tydeligvis) forstås. Føler mange i dag tar veldig lett på ting, "er vel ikke så nøye". Men, tror at mennesker kan ha godt av å lære om skikk og bruk, så det ikke glemmes helt. Synes nesten det er flaut at det må henges opp plakater feks om normal høflighet på t-bane (som å vente med å gå på til andre har gått av), synes selv det er selvsagt da jeg er blitt lært opp av mine foreldre til det.

Anonymkode: 2da50...741

Forskjellen her er jo at når du presser deg på en buss før noen har gått av at du lager kluss for alle. Hvordan er det det samme som at noen mottar en SMS? 

Synes også det blir en fallgruve å si at de som er uenig angående den ene tingen, SMS, ikke er opptatt av folkeskikk. Jeg er veldig opptatt av det, manerer og høflighet og også hvordan dette varierer fra by til bygd og hvordan manerer kan gi uttrykk for sosial bakgrunn. Jeg synes livet blir mye enklere om alle er høflig og tenker på fellesskapet i det sosiale rom. MEN når det gjelder SMS er jeg av den oppfatning at det er noe mottager tar ansvar for når de åpner. Om det er noe viktig så ringer de fleste. Og å beskytte søvnen sin ser jeg på et utelukkende privat ansvar. Sett bort fra støy. 

Anonymkode: 760e8...147

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (11 timer siden):

Det står ingenting om mine innstillinger og jeg var til og med våken. Dette handler om at man egentlig ikke kan/bør kontakte folk midt på natta eller veldig tidlig om morgenen når det ikke haster og man vet, eller bør vite, at mottakeren ikke er oppe tidlig om morgenen.

Snakket forresten med en kompis i går, om den mld i gruppesamtalen som kom i 4-tiden om natta, som han også synes at var ganske rart og som han tok opp uten at jeg nevnte det først.

Du fortsetter å si meningen din. Tror alle har fått den med seg. Du sier ikke hvorfor. Hva er argumentet ditt for at fordi DU mener noe så skal det være sånn? 

Anonymkode: 760e8...147

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du fortsetter å si meningen din. Tror alle har fått den med seg. Du sier ikke hvorfor. Hva er argumentet ditt for at fordi DU mener noe så skal det være sånn? 

Anonymkode: 760e8...147

Det er jo ikke bare meg. Vi har snakket om det i familien, og jeg snakket som nevnt med en kompis om dette med å skrive i en gruppesamtale i 4-tiden om natta. Man skriver når man antar at folk er våkne og i hvert fall ikke midt på natta med mindre man vet at personen er våken. En no brainer. Man kan ikke bare anta at folk har visse varselinnstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke bare meg. Vi har snakket om det i familien, og jeg snakket som nevnt med en kompis om dette med å skrive i en gruppesamtale i 4-tiden om natta. Man skriver når man antar at folk er våkne og i hvert fall ikke midt på natta med mindre man vet at personen er våken. En no brainer. Man kan ikke bare anta at folk har visse varselinnstillinger.

Det er jo ikke en nobrainer når 80% av de som svarer deg her er uenig med deg. 

Du kommer ikke med noen argumenter. Bare hvor mange som er enig med meningen din. 

Hvorfor skal man bare skrive når folk er våkne? 

Anonymkode: 760e8...147

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...