Gå til innhold

Gleder meg til ny renteøkning i dag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du skal sikkert låne penger til bolig ? Det er jo derfor prisene får en liten dupp nå,siden rentenivået er høyere. Ergo mye dyrere med boliglån

Anonymkode: b44c5...e83

Vi må ikke låne mye, pga. arv. De skyhøye boliglånsrentene som er på vei de neste par årene vil jo ikke vare evig. Men mange må likevel selge sine store hus snart, noen pga. økonomi, andre pga. samlivsbrudd, og en god del pga. alder/død, dessverre.

I en drømmeverden hadde rentene likevel ikke steget, men man må ta de små gleder man får, uten at man bør ha skadefryd for andre.

Anonymkode: 81a5e...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov å håpe at sparerenten nærmer seg inflasjonen, men fortsatt et stort tapsprosjekt. Var faktisk bedre da sparerenten var 1%, selv om alt da gikk til formuesskatten. Alt som betyr noe er avstanden mellom avkastning og inflasjon, og den er enorm nå. 

Anonymkode: 66d88...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gleder meg også, siden vi skal kjøpe hus og dette vil føre til ennå mer boligprisfall. Men sier det selvsagt ikke høyt til folk rundt meg som siste årene har kjøpt dyre boliger.

Anonymkode: bc040...64b

Samtidig så skryter de nærmest hemningsløst over sine boliger, mens vi som enda ikke har råd, sitter her og må tåle det.

Synes det er litt patetisk, egentlig.

Anonymkode: 559a0...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du skal sikkert låne penger til bolig ? Det er jo derfor prisene får en liten dupp nå,siden rentenivået er høyere. Ergo mye dyrere med boliglån

Anonymkode: b44c5...e83

Men boliglånet blir jo dyrt for alle som ikke har bundet renta. Bedre med dyrt boliglån og billigere bolig, enn dyrt boliglån og dyr bolig

Anonymkode: 2c25c...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gleder meg også, siden vi skal kjøpe hus og dette vil føre til ennå mer boligprisfall. Men sier det selvsagt ikke høyt til folk rundt meg som siste årene har kjøpt dyre boliger.

Anonymkode: bc040...64b

Så langt i år har prisene på bolig steget med 4,5%. Tror du trenger å orientere deg på boligmarkedet.

Anonymkode: b44c5...e83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samtidig så skryter de nærmest hemningsløst over sine boliger, mens vi som enda ikke har råd, sitter her og må tåle det.

Synes det er litt patetisk, egentlig.

Anonymkode: 559a0...f60

Nei, jeg skryter ikke av min bolig men jeg skryter av lånet 😀

Anonymkode: b7217...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har OK økonomi og ikke sliter, er den høye inflasjonen positivt når en har boliglån, fordi alle vil få betydelig høyere lønn over de neste årene og da vil det man har i boliglån bli mindre i forhold til lønna. Så det er ikke så positivt hvis en har mye penger på en vanlig sparekonto og lite i lån, fordi pengene får mye lavere verdi. 

Anonymkode: 0f576...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Uten å mene noe om rentene, så legger jeg merke til personlighetstrekk som skadefryd hos deg.  Det er særdeles lite flatterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (2 minutter siden):

Uten å mene noe om rentene, så legger jeg merke til personlighetstrekk som skadefryd hos deg.  Det er særdeles lite flatterende. 

Men betyr ingenting.

Anonymkode: cfa59...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men betyr ingenting.

Anonymkode: cfa59...9d0

Betyr det ingenting å ha veldig dårlige personlighetstrekk? Neivel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (3 minutter siden):

Betyr det ingenting å ha veldig dårlige personlighetstrekk? Neivel. 

Neida, det kommer an på hvordan de kommer frem i hverdagen. Ikke på et anonymt forum.

Anonymkode: cfa59...9d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For oss som har OK økonomi og ikke sliter, er den høye inflasjonen positivt når en har boliglån, fordi alle vil få betydelig høyere lønn over de neste årene og da vil det man har i boliglån bli mindre i forhold til lønna. Så det er ikke så positivt hvis en har mye penger på en vanlig sparekonto og lite i lån, fordi pengene får mye lavere verdi. 

Anonymkode: 0f576...f09

Vil alle ha betydelig høyere lønn?  Man kan jo håpe, men det ligg ikke an til at historien skal gjenta seg på det punktet. Skal man ha den fordelen du fremstiller her så må flere ting slå inn samtidig, deriblant verdistigning på de belånte objekt som minst holder samme nivå som den generelle inflasjonen, videre at summen av det man legger ut i forbruksvekst (strøm, mat, klær ++) (KPI vekst) og renteøkning forblir mindre en lønnsøkningen (noe som er svært lite trolig for de aller fleste - det vil isåfall kreve lønnsoppgjør på +\- 10% ) Om vi snakker boligpris så forventes det flat eller negativ utvikling, dermed får man ikke drahjelp av boligprisen heller.

Men selvsagt om i flasjonen kommer ned og vi får betydelig reallønnsvekst som på 80-tallet så vil lånet bli «billigere» over tid😊

Anonymkode: fd9ba...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan absolutt investere i renteinntekter fra sparekonto. Har selv opprettet en fastrentekonto med bindingstid på 12 mnd. På et år så vil jeg få 21 000 bare i renter.

Anonymkode: 7e530...8da

vil du si hvor?

Anonymkode: bf0d6...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

vil du si hvor?

Anonymkode: bf0d6...52f

I banken min. Ser også flere forskjellige banker har dette tilbudet.

Anonymkode: 7e530...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I banken min. Ser også flere forskjellige banker har dette tilbudet.

Anonymkode: 7e530...8da

4% rente på fastrentekonto med bindingstid på 12 mnd.

Anonymkode: 7e530...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor gleder du deg til renteøkning i dag? Den vil uansett ikke slå inn før om 2 måneder likevel...

Anonymkode: 8b4d0...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor gleder du deg til renteøkning i dag? Den vil uansett ikke slå inn før om 2 måneder likevel...

Anonymkode: 8b4d0...d96

Altså mai? 

Anonymkode: 068b1...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså mai? 

Anonymkode: 068b1...cd6

Da blir det dobbeltglede i Mai 😀 Ny rentebeslutning samt virkningen fra den tidligere viser sin glans ved å blomstre ut å vise sitt nærvær. Må vel være himmelsk opplevelse dette?

 

Anonymkode: b7217...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor gleder du deg til renteøkning i dag? Den vil uansett ikke slå inn før om 2 måneder likevel...

Anonymkode: 8b4d0...d96

Jo, innskuddsrente kan fint økes på dagen, man trenger ikke vente to måneder så lenge det er i kundens favør. 

Anonymkode: 66d88...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...