Gå til innhold

Gleder meg til ny renteøkning i dag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Hvis du belager deg på gode renteinntekter fra en sparekonto har du ikke skjønt mye om investeringer.

  • Liker 27
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Renten på sparekonto er komisk lav, normal inflasjon spiser uansett opp fortjenesten.

Anonymkode: 65d9a...d43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gir deg glede, så kan du jo si det høyt, fuck alle som klager over gjeld. Men pass på, ikke skryt for mye, det kan skape misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (1 minutt siden):

Hvis du belager deg på gode renteinntekter fra en sparekonto har du ikke skjønt mye om investeringer.

Jeg investerte mye i aksjemarkedet når det krakket i 2020. Alt ble solgt med god gevinst i fjor. Gevinsten ble brukt til å nedbetale all boliggjeld og kjøpe ny bil.

Nå sparer jeg på 3M Nibor-konto og i pengemarkedet. Får totalt ca. 6 % årlig avkastning. Ikke supert, men greit nok og risikoen er ganske lav sammenlignet med aksjer.

Anonymkode: c3187...139

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg investerte mye i aksjemarkedet når det krakket i 2020. Alt ble solgt med god gevinst i fjor. Gevinsten ble brukt til å nedbetale all boliggjeld og kjøpe ny bil.

Nå sparer jeg på 3M Nibor-konto og i pengemarkedet. Får totalt ca. 6 % årlig avkastning. Ikke supert, men greit nok og risikoen er ganske lav sammenlignet med aksjer.

Anonymkode: c3187...139

Helt enig i at det ikke er supert. Men det viktigste er at du selv er fornøyd ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy_B skrev (1 time siden):

Hvis du belager deg på gode renteinntekter fra en sparekonto har du ikke skjønt mye om investeringer.

Kan absolutt investere i renteinntekter fra sparekonto. Har selv opprettet en fastrentekonto med bindingstid på 12 mnd. På et år så vil jeg få 21 000 bare i renter.

Anonymkode: 7e530...8da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Renten på sparekonto er komisk lav, normal inflasjon spiser uansett opp fortjenesten.

Anonymkode: 65d9a...d43

Det spørs hva slags sparekonto man velger. En sparekonto kan være så mangt.

Anonymkode: 7e530...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg også, siden vi skal kjøpe hus og dette vil føre til ennå mer boligprisfall. Men sier det selvsagt ikke høyt til folk rundt meg som siste årene har kjøpt dyre boliger.

Anonymkode: bc040...64b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg spesielt ikke. Har boliglån. Vet ikke om jeg hadde tålt noe særlig høyere boligrente.

Anonymkode: b7217...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Jeg bryr meg ikke så mye om penger. Har det jeg trenger uten å være rik. Men med tanke på at jeg er gjeldsfri og har en del sparepenger i banken så var det jo en hyggelig nyhet🙂 Kanskje det kan være lurt å flytte pengene fra aksjesparekonto til sparekonto nå?🤔

Anonymkode: ed278...616

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om penger. Har det jeg trenger uten å være rik. Men med tanke på at jeg er gjeldsfri og har en del sparepenger i banken så var det jo en hyggelig nyhet🙂 Kanskje det kan være lurt å flytte pengene fra aksjesparekonto til sparekonto nå?🤔

Anonymkode: ed278...616

Det skal mye til å forsvare betaling av skatt på eventuell større gevinst i ASK ved å ta penger ut av ASK og over på sparekonto. Det blir et regnestykke du må ta siden bare du vet hvor stor gevinst du har oppnådd.

Anonymkode: fd9ba...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere renter bidrar ikke bare til økt boliglån, det bidrar til at bedrifter sliter og ender i konkurs. Det er først nå de kommende månedene at konkursene kommer. Mange flere kommer til å miste jobb og mange flere kommer til å slite.

Dette kommer til å lage et enda større økonomisk skille i samfunnet. Det kommer til å være enda tydeligere hvem som har og hvem som ikke har penger. Samtidig som det er nødvendig å øke renten for å redde kronen og redusere inflasjonen.

Skjønner at du gelder deg over å få noen ekstra kroner, men for meg virker du veldig  egoistisk. Jeg har god råd og kommer til å klare meg fint med renteøkning selv med høy boliglån, men jeg har virkleig medfølelse for alle de som sliter og som kommer til å slite enda mer. Ikke minst for næringslivs Norge som kommer til å kjøres i grøfta. Det er allerede boligmangel i Norge, og det at boligbyggingen settes på vent nå kommer til å være veldig utfordrende om noen år.

Men kos deg med de få kronene dine og drit i medmenneskelighet.

Anonymkode: be8ee...231

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renten øker for å holde tritt med inflasjonen så gevinsten er lik null.

Anonymkode: d0036...df4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (8 timer siden):

Hvis du belager deg på gode renteinntekter fra en sparekonto har du ikke skjønt mye om investeringer.

Mer lønnsomt å ha mye boliglån med stigende rente på en bolig som synker i verdi?

Anonymkode: c768b...146

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gleder meg også, siden vi skal kjøpe hus og dette vil føre til ennå mer boligprisfall. Men sier det selvsagt ikke høyt til folk rundt meg som siste årene har kjøpt dyre boliger.

Anonymkode: bc040...64b

Men du skal sikkert låne penger til bolig ? Det er jo derfor prisene får en liten dupp nå,siden rentenivået er høyere. Ergo mye dyrere med boliglån

Anonymkode: b44c5...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Jeg tenker at man må ha veldig store skylapper på for å glede seg over en renteøkning, men for all del, er det noen ekstra kroner på konto som gir deg glede bør du nyte det til det fulle.


Konsekvensene av renteøkningen er ønsket, og jeg mener det er riktig å gjøre det, men det gir meg ingen glede.

 

Anonymkode: a1550...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir deilig med høyere renteinntekt på sparekontoen når Norges Bank sikkert øker renten i dag.

Men er det feil å glede seg over renteøkninger? Burde kanskje ikke si det høyt blant venner og familie? De fleste har nok mye gjeld...

Anonymkode: c3187...139

Hvis det gir deg glede å trykke ned andre mennesker, så er det sikkert greit i din verden. Jeg vet hvertfall at jeg ikke er et slik menneske :) 

Anonymkode: 2f615...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis det gir deg glede å trykke ned andre mennesker, så er det sikkert greit i din verden. Jeg vet hvertfall at jeg ikke er et slik menneske :) 

Anonymkode: 2f615...3dd

Den mest paradoksale kommentaren i tråden!

Anonymkode: 03bd6...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høyere renter bidrar ikke bare til økt boliglån, det bidrar til at bedrifter sliter og ender i konkurs. Det er først nå de kommende månedene at konkursene kommer. Mange flere kommer til å miste jobb og mange flere kommer til å slite.

Dette kommer til å lage et enda større økonomisk skille i samfunnet. Det kommer til å være enda tydeligere hvem som har og hvem som ikke har penger. Samtidig som det er nødvendig å øke renten for å redde kronen og redusere inflasjonen.

Skjønner at du gelder deg over å få noen ekstra kroner, men for meg virker du veldig  egoistisk. Jeg har god råd og kommer til å klare meg fint med renteøkning selv med høy boliglån, men jeg har virkleig medfølelse for alle de som sliter og som kommer til å slite enda mer. Ikke minst for næringslivs Norge som kommer til å kjøres i grøfta. Det er allerede boligmangel i Norge, og det at boligbyggingen settes på vent nå kommer til å være veldig utfordrende om noen år.

Men kos deg med de få kronene dine og drit i medmenneskelighet.

Anonymkode: be8ee...231

Akkurat din medfølelse for dem som sliter hjelper dem like lite.

Anonymkode: cfa59...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...