AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #61 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣 Anonymkode: 93221...52f Kjøp mere mat! Anonymkode: 296de...861 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #62 Skrevet 20. mars 2023 Jeg har døtre samme alder, og skjønner jo på en måte utfordringen, men hva slags råd forventer du få, hengelås? Straff og inndragelse av lommepenger? Dere må selvfølgelig avtale/snakke hver dag hva de kan spise når de kommer hjem, spørre dem om hva de har spist hver dag når dere kommer hjem (her i huset er det som regel åpenbart, og det er mye vanskeligere å lyve der og da enn en uke etterpå, da «da husker de ikke» og det er uansett for sent), være streng på at fryser og skap er forbudt annet enn brød, frokostblanding, speilegg, -havregryn, frukt eller hva som er lov. Det må være noe lovlig de kan bli mett på, og helst litt forskjellig. Hvis de begge hater brød, hjelper det jo ikke hvis brød er eneste alternativ. Så går dere bli sure, oppgitte og snakke mer om det hver gang de tas i snoking. Be dem om å ringe dere og spørre, hver gang de vil spise annet enn det vanlige. Si ja hver gang det er ok, ikke vær for rigid og prinsippfast. Litt kjeks forsvinner jo fort, du må si hvis slike ting er tiltenkt noe spesielt. Jeg «tillater» noe, vi har en skuff jeg vet det snokes i, den tømmes ikke asap, men der kan man finne bixit-kjeks det er lov å ta (hadde en hel pakke forsvunnet på én dag hadde hadde jeg påpekt det og det ville ikke blitt fylt på med det første, men regner med at pakken i den skuffen forsvinner litt etter litt, og det gjør den). Det har vi instant nudler og noen posesupper også, de spør som regel for de lager seg det. Ellers? Mine stjeler ikke middagsmat, men rester. Så vi sier i fra hvis de kan ta restene i kjøleskapet eller om det skal spares. Snakk med dem. Snakk med dem. Snakk med dem. Ikke en gang for alle i et fsmilieråd, men «når skal vi spise middag i dag, hva skal vi spise, hvem skal lage» osv. Anonymkode: 42358...0bc 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #63 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så du syns ikke f.eks skyr med bær og müsli er bra mat for barn i vekst som et måltid før middag? 🫡 Eller grovbrød med vanlig pålegg? Da får vi være uenige 😅 Anonymkode: 93221...52f Mine på 13 og 16 har heller ikke lyst på brød eller yoghurt eller noe slikt etter skolen. Da har de allerede spist to måltider med brød tidligere på dagen, og er sultne og har lyst på litt varmt. Å jeg forstår de godt. Her er det nudler, ostesmørbrød eller noe annet enkelt som er varmt det går i. Ts, går det ikke ann å ha litt sånn enkel mat i skapet da, som de kan varme seg? Anonymkode: 35318...552 14
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #64 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. Anonymkode: 93221...52f Hvorfor er det så viktig for deg om maten de spiser er varm eller kald? Anonymkode: 296de...861 14
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #65 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så du syns ikke f.eks skyr med bær og müsli er bra mat for barn i vekst som et måltid før middag? 🫡 Eller grovbrød med vanlig pålegg? Da får vi være uenige 😅 Anonymkode: 93221...52f Nei det er ikke bra mat for verken barn eller voksne Anonymkode: 296de...861 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #66 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. Anonymkode: 93221...52f Prinsipp? Hvorfor? Blir brød med ost mindre sunt hvis det varmes og kalles toast? Anonymkode: 42358...0bc 16
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #67 Skrevet 20. mars 2023 Sånn holdt mine to bonusdøtre også på. Pølser, mye makaroni, hamburgere, pizzaer og pommes frites. Nå er de unge voksne, og begge veier langt over 100 kilo. Slik går det når man får lov å spise hva man vil når man vil og legger til seg horrible uvaner hvor vanlig mat er æsj, og fett og sukker nam. Når man slutter å vokse i høyden, da blir det i bredden. Anonymkode: a3186...2f6 9 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #68 Skrevet 20. mars 2023 NiceOrNothing skrev (37 minutter siden): Wtf , hvor vanskelig er det å lage en felles meny som alle er med på å lage , og liker . Her var vel utfordringen økonomi Anonymkode: 728ce...2f7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #69 Skrevet 20. mars 2023 Forstår jentene. De har sikkert spist brød hele dagen og har lyst på noe annet:) Og om middagen er rundt 5 er det en del timer mellom når de kommer hjem og til middag. Mine foreldre løste dette med å ha nudler, havregrøt, enkle supper tilgjengelige til oss:) Tror der vil være lurt å handle inn litt andre ting enn du vanligvis gjør:) Anonymkode: 0ec7a...883 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #70 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Prinsipp? Hvorfor? Blir brød med ost mindre sunt hvis det varmes og kalles toast? Anonymkode: 42358...0bc Leser du ikke hi? Hadde de laget seg toast så hadde ikke TS hatt noe problem, brød med pålegg står jo på listen over ting de kan ta. Problemet er at de tar det som er ment til middag og når TS skal lage middag så er det borte. Når hun skal bake er ingredienser borte. Når hun skal hente allergivennlige melkeprodukter siden hun ikke tåler melk, så er det borte. Anonymkode: 728ce...2f7 18 3
Morten1 Skrevet 20. mars 2023 #71 Skrevet 20. mars 2023 Hva sier samboeren din til dette? Er jo den personen som må sette ned foten, eventuellt må en spytte inn mer i matbudsjettet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #72 Skrevet 20. mars 2023 Egentlig ganske enkel løsning her: Legg oppbevaringsbokser i skap, frys og kjøleskap for «dette skal brukes til noe, ikke ta». Eller klistre på post its så de husker. Så er resten fritt. De kan jo ikke vite at kjeksen skulle til ei kake om 6 dager til og kjøttboller ikke kan tas tenker jeg. Anonymkode: 35dc5...fdd
NiceOrNothing Skrevet 20. mars 2023 #73 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her var vel utfordringen økonomi Anonymkode: 728ce...2f7 Trist å lese om . Hvis to voksne mennesker ikke har penger til mat til barn , hvorfor har de da samværsavtale ? Dette vitner om en veldig snill og raus eks / biomor . 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #74 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår jentene. De har sikkert spist brød hele dagen og har lyst på noe annet:) Anonymkode: 0ec7a...883 Og det får de til middag. At de har lyst på varmmat to ganger etter hverandre er ikke en grunn til at de må få det. De kan velge grøt og yoghurt i tillegg til brød. Anonymkode: 728ce...2f7 13
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #75 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): De må lære at vi bor i Norge. Og her spiser vi kun varm mat til middag. Ellers er tørts brød med svett ost for å fylle magesekken resten av dagen. Det er den gode gamle norske mattradisjonen vi nordmenn er så kjent for blant utlendinger som ser på oss med beundring. Anonymkode: 40306...86d Er det ikke snakk om et mellommåltid her da..? De har vel spist lunsj på skolen, neste måltid er middag. Eller tenker du det er vanlig å spise to middager, en kl. 14 og en kl. 16 feks?? Da jeg var barn/ungdom så tok vi oss noe enkelt etter skoletid hvis vi var sultne, vi laget da ikke et varmt måltid rett før middag. Anonymkode: f8cc8...91c 9 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #76 Skrevet 20. mars 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Trist å lese om . Hvis to voksne mennesker ikke har penger til mat til barn , hvorfor har de da samværsavtale ? Dette vitner om en veldig snill og raus eks / biomor . De hadde mat til barna, men barna ønsket dyrere mat. Anonymkode: 728ce...2f7 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #77 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leser du ikke hi? Hadde de laget seg toast så hadde ikke TS hatt noe problem, brød med pålegg står jo på listen over ting de kan ta. Problemet er at de tar det som er ment til middag og når TS skal lage middag så er det borte. Når hun skal bake er ingredienser borte. Når hun skal hente allergivennlige melkeprodukter siden hun ikke tåler melk, så er det borte. Anonymkode: 728ce...2f7 Fordi de har lyst på varmmat. Så da burde billige nudler (ikke hver dag, men av og til), pasta, supper, havregrøt, speilegg (ja, tror det var et alternativ), middagsrester fra dagen før være tilgjengelig. Og kanskje ikke hver dag. Men her er det aldri, av prinsipp. Jeg forstår ikke prinsippet. Anonymkode: 42358...0bc 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #78 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Far fyller opp kjøleskapet før de kommer. Sånn gjør vi det her. Dagen barna kommer har han vært i butikken og fylt opp med ting de liker, så de kan forsyne seg. Han tjener 3x hva jeg tjener og er ikke vant med å se på matvarepriser uansett. Jeg gidder ikke være den kjipe stemoren som sier at hans tenåringsdatter ikke kan lage quesedilla og Mac and cheese hver kveld fordi det går 1kg Jarlsberg som jeg har kjøpt inn på tre dager. Da sender jeg bare regningen - og problemet - til ham, for det er faktisk der det hører hjemme. Anonymkode: fc9e5...18d Å herregud, hvor tjukk er datteren hans 😳 Anonymkode: ff336...d1f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #79 Skrevet 20. mars 2023 Brunello skrev (37 minutter siden): Det dreier seg om mellommåltider. Da er frukt, grovbrød eller kornblanding med yoghurt helt perfekt. Det er rimelig mange unge som er overvektige. Tipper mye av det skyldes at de spiser feil og for mye mat. Noe som også gjelder oss voksne. Viktig poeng. Anonymkode: f8cc8...91c
Apis Skrevet 20. mars 2023 #80 Skrevet 20. mars 2023 NiceOrNothing skrev (45 minutter siden): Med mindre de er hørselshemmede , ville jeg tatt opp dette i et familieråd . Forklart de grundig om hva de kan ta og ikke . Tatt de med på å lage en ukesmeny , tatt de med på innkjøp . Å merket varene med post it lapper . Hatt en hylle / skuffe med varer det var lov å ta av , å resten forklart de inngående at er en annen plan med . At de evnt må erstatte mat de «stjeler « . De må jo lære seg at mat koster penger , å at det oftest er en plan for hva man handler inn . Evnt satt de til å lage middagen for hele familien , hvis de lager av varmretter . Det er jo et stort pluss at de er så interessert og flink til å lage mat ☺️ Mener du hørselshemmede ikke har de samme kognitive forutsetningene som hørende, siden de ikke kan være med på familieråd?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå