Gå til innhold

Jeg er flau fordi jeg ikke er i arbeid mer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du helt uten evne til å gjøre noe? Ikke en hobby eller noe du kan nevne når folk spør?
 

Jeg er en av de som reagerer på at det er så ekstremt mange som har blitt unge uføre og aldri vært i noe jobb. En ting er når det er alvorlige diagnoser bak, men det er sjeldent jeg har kommet i samtale med noen som har det.

Selvsagt lurer jo folk, men du kan jo svare "Jeg er frivillig på ...." Jeg er ufør, men jeg bruker mye tid hos "...", jeg er dessverre ufør kan du også si. 

De fleste kommuner har jo ett lavterskel tilbud for dem som er ufør, en kafe som drives eller lignende.

Anonymkode: 353fa...423

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke kan si det som det er og føler behov for en hvit løgn, si du er under utdanning/etterutdanning? Tror det er lite som skal til for å kalle seg student. Åpne en bok annenhver fredag.

Anonymkode: 47855...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan være vanskelig, men kan du ikke si "jeg jobbet som xxxx, men nå går det mot ufør, dessverre" eller noe sånt. Eller "jeg er utdannet barnehagelærer, men er ufør nå".

 

Anonymkode: 5fe2b...58c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man er flau så må vel det være fordi man ikke egentlig er syk eller? Jeg har aldri hørt om noen som er flaue fordi de har fått en sykdom. Har selv hatt kreft, fortalte det til alle som spurte. Kunne ikke falt meg inn å være flau for det.

Anonymkode: a66bc...d6e

Seriøst? Var ikke der Ts skrev, hu var flau over å ikke være i arbeid. Så du leser feil, så dømmer du og tror Ts ikke er syk eller har en grunn til at hen ble ufør?

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man er flau så må vel det være fordi man ikke egentlig er syk eller? Jeg har aldri hørt om noen som er flaue fordi de har fått en sykdom. Har selv hatt kreft, fortalte det til alle som spurte. Kunne ikke falt meg inn å være flau for det.

Anonymkode: a66bc...d6e

Nei det handler mer om dårlig selvfølelse, eller selvfølelse som er knyttet til det man gjør og ikke hvem man er. Den negative indre stemmen air rar du bare er lat og udugelig. Du må huske at kreft er den sykdommen du får mest sympati for. Andre sykdommer kan være mye mer stigmatiserende og møtes av lite forståelse og respekt. Da er de også vanskeligere å leve med og være åpen om.

Anonymkode: 52fe0...a9e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke kan si det som det er og føler behov for en hvit løgn, si du er under utdanning/etterutdanning? Tror det er lite som skal til for å kalle seg student. Åpne en bok annenhver fredag.

Anonymkode: 47855...70c

Da må man isåfall regne med en mase oppfølgingsspørsmål. 

Anonymkode: 52fe0...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri reagert negativt om noen sa de var ufør. Å spørre om hva andre jobber med er ofte kun ment som en icebreaker, hva man faktisk jobber med, er ikke viktig. Man er ikke mindre verd eller mindre spennende selv om man ikke kan jobbe! :—)

Anonymkode: 58ca3...779

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er steintøfft ❤️💔 Men husk at i noen tilfeller, betyr det ikke farvel til jobblivet for alltid. 

Det finnes muligheter. Til de som spør kan man si at man jobber med seg selv grunnet store påkjenninger i livet. 

Den største skammen sitter I hodet ❤️❤️❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg syns det er vanskelig og tungt å svare på når folk spør hva jeg jobber med! 😔
Er det noen andre som har det slik?

Når folk har spurt har jeg bestandig sagt det som det er, synes det er best, de fleste har forståelse.

Av og til er det selvfølgelig noen som irriterer seg over uføre osv og da kan det hende at jeg drar en spøk og sier jeg ble ufør bare for at jeg ikke gidder å jobbe og bare vil spille tv-spill hele dagen, eller hvorfor skal jeg jobbe når du jobber for meg 😁

Selv om du er uten jobb nå så kan det endre seg over tid, kanskje du finner noe annet å fylle tiden med. Vet ikke hvorfor du er ufør men det finnes en del muligheter, men de dukker ikke opp av seg selv.

Ikke vær flau, vær deg selv ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er flau så må vel det være fordi man ikke egentlig er syk eller? Jeg har aldri hørt om noen som er flaue fordi de har fått en sykdom. Har selv hatt kreft, fortalte det til alle som spurte. Kunne ikke falt meg inn å være flau for det.

Anonymkode: a66bc...d6e

Det er flaut å ikke bidra. Flaut å være en byrde. For det er det man som ufør er. En byrde på norsk økonomi.

Finnes ikke flau over min psykdom.

Anonymkode: 2975a...9d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man er flau så må vel det være fordi man ikke egentlig er syk eller? Jeg har aldri hørt om noen som er flaue fordi de har fått en sykdom. Har selv hatt kreft, fortalte det til alle som spurte. Kunne ikke falt meg inn å være flau for det.

Anonymkode: a66bc...d6e

Nei, det er fordi det finnes så mye fordommer mot en del usynlige sykdommer og uføre. Du har jo ikke møtt på det problemet, fordi du har en "høystatus" sykdom som alle har sympati for. Det er litt verre for en som er ufør pga "lavstatus" sykdommer som f.eks. ME, fibromyalgi eller en del psykisk sykdom. 

Anonymkode: 4225b...d6a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er flaut å ikke bidra. Flaut å være en byrde. For det er det man som ufør er. En byrde på norsk økonomi.

Finnes ikke flau over min psykdom.

Anonymkode: 2975a...9d5

Det er så trist å lese slikt. Jeg siterer daværende statsminister Einar Gerhardsen sitt TV-intervju fra 1962 sitt svar på hva han var mest stolt av i etterkrigstiden:


«Det siste året før krigen brukte en 140 millioner kroner til trygdeytelser. I dag er beløpet kommet opp i 2800 millioner». (Her kommer han med et forsiktig, men stolt smil og begynner å gestikulere ivrig med den ene hånda). «Og dette er også uttrykk for en seier for fellesskapstanken og tanken om solidaritet mellom samfunnsgrupper – og landsdeler».

Anonymkode: 4225b...d6a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært ufør i snart ett år og jeg syns det er vanskelig og tungt å svare på når folk spør hva jeg jobber med! 😔
Er det noen andre som har det slik? 

Anonymkode: c4a81...de1

Du er kanskje ikke ferdig med sorgprosessen av å ha blitt ufør enda?

Hvis du har en utdanning bak deg, så hadde jeg svart "jeg er ... og det yrket  du hadde". Da har du på en måte svart på det de spør om, men samtidig ikke. Å åpne en samtale med hva jobber du med, er egentlig mer som en høflighetsfrase, ikke nysgjerrighet.

Anonymkode: 6df82...4e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært ufør i snart ett år og jeg syns det er vanskelig og tungt å svare på når folk spør hva jeg jobber med! 😔
Er det noen andre som har det slik? 

Anonymkode: c4a81...de1

Ganske stor forskjell på årsak og alder til ufør tenker jeg.

Har du stått i arbeid i 15 - 30 år og kroppen har sagt stopp så er det 100% aksept på at man blir ufør. 

Er du 28 år og aldri vært i arbeid, og blitt ufør pga en eller annen mild form for psykisk lidelse så er det nok ingen i min vennekrets som hadde invitert deg med på et sosialt lag for å si det slik. 

Anonymkode: 0c9e4...727

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke over at jeg ble rammer av kreft i 20-årene nei! Rakk i det minste å jobbe noen år først så jeg ikke er ung ufør, ds ville jeg faktisk vært litt flau.

Anonymkode: ae047...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet aldri hva jeg skal svare når folk spør hva jobber du med. Jeg har vært ufør siden 2012. Men ikke jobber siden 2008 

Anonymkode: c5a24...85f

Jeg føler akkurat samme som deg! ❤️

Anonymkode: c4a81...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (5 timer siden):

Si at du går hjemme pga sykdom...de fleste normalt menneske spør ikke hva slags sykdom du har.

Jeg går på aap...har jobbet i mange år...men vet at dette er en sykdom jeg ikke blir bedre av. 

P være uføretrygd er ikke noe å være flau av....det skal mye til for å bli det og folk aner ikke hva man må gå igjennom 

Første folk tenker når de høre folk er syke og ufør , er psykisk syk. 
Jeg hater folk skal få meg til å føle meg evneveik og dum i hode.  Jeg har hjertefeil 

Anonymkode: c4a81...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...