Gå til innhold

Jeg «er» vikar, er dette lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen skriftlig avtale. Fikk beskjed om at det ikke gjøres skriftlige avtaler med ringevikarer. Dette gjorde de vel vitende om at jeg ikke fungerte som en A4 ringevikar men en som ble brukt sammenhengende i flere måneder. Ble gitt muntlige beskjeder om jobb på både 1 uke og 3 uker av gangen, slik har de holdt på siden november. Men ingen kontrakt. Reagerer mest fordi de ga kontrakt til en annen ringevikar fra dag 1 (en bekjent).

Anonymkode: f4dd6...701

Veldig ugreit å ikke ansette deg i et fast, tidsbegrenset vikariat viss de hadde oversikt over hvor mye de trengte deg i arbeid. Usikker på om det er ulovelig. Men definitivt ulovelig å ansette noen som ringevikar uten noen form for skriftlig avtale. Jeg ville tatt en telefon og rådført meg med/varslet til arbeidstilsynet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Føler meg maktesløs. Har jobbet sammenhengende som vikar i 4 måneder (fulltid). Fikk veldig plutselig beskjed om å ikke komme mer ettersom de ikke hadde behov for flere vikarer. Har fått meget positive tilbakemeldinger, stilt opp og gjort bra jobb hele veien. Det kom en helt ny yngre uerfaren vikar forrige uke, hun fikk kontrakt på 3 måneder fra dag 1. Jeg fikk aldri kontrakt. Hun har aldri jobbet der før, men er en bekjent av en fast ansatt.

Samtidig som hun ble ansatt fikk jeg beskjed om å ikke komme mer. Begrunnelse, du er kjempeflink men vi ha ikke behov for flere vikarer nå. Det kom enda en helt ny vikar 2 måneder etter meg, men som får bli. 

Kommunal arbeidsplass og jeg er ikke fagorganisert.

Hva dreier dette seg om, ettersom jeg er dyktig og har hatt null fravær?  Burde jeg foreta meg noe? Nå må jeg hive meg rundt og skaffe meg en annen jobb fort som bare det. 

Anonymkode: f4dd6...701

Som flere har sagt, så er det ikke mulig å være etterpåklok her. Du har blitt værende til tross for manglende kontrakt og har heller ikke organisert deg, så de har hatt deg akkurat der de ville ha deg. Nå i ettertid er det i grunnen ingenting du kan gjøre.
For å være etterpåklok, så skulle du ha vært organisert og ikke takket ja til jobben uten kontrakt. Det eneste du eventuelt kan gjøre nå i ettertid er å gå til avisa og fortelle at kommunen bruker vikarer som ikke får kontrakt, og bytter dem ut med bekjente. Dette er noe man kanskje kan forvente av private bedrifter, men at kommunen skal drive sånn er hårreisende.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jeg 100 % sikker på at de ikke gjorde. Hun som «erstattet» meg fikk kontrakt fra dag 1 og er en bekjent av en fast ansatt. Den andre som klm 2 måneder etter meg er der fortsatt men uten kontrakt. Merkelig greie. Jeg var bare ringevikar som ble værende siden november. Fikk aldri tilbud om kontrakt. Da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at ringevikarer ikke får skriftlige kontrakter. Derfor var det vanskelig å melde meg inn i en fagforening. 

Anonymkode: f4dd6...701

Ringevikarer i kommunen kan absolutt få kontrakter. Her tror jeg nok noen løy til deg med viten og vilje fordi de ventet til den bekjente fikk mulighet til å ta over jobben din. Og fordi de visste at du ikke var organisert og i tillegg godtok å jobbe 100% uten kontrakt. De lot det skure og gå, og du lot dem få holde på.

Gå videre i livet, organiser deg og finn en ny jobb med ordnede forhold (si at du vil ha kontrakt før du begynner å jobbe, for det skal man ha). Selv om man er desperat etter jobb og penger, må man aldri begynne å jobbe uten kontrakt. Og gjør man det likevel fordi arbeidsgiver lover å skaffe kontrakt, venter man ikke særlig lenge før man benytter sin mulighet til å gå på dagen. Så lenge folk gjør som deg kan bedrifter fortsette med sånne dårlige arbeidsforhold.

Anonymkode: 70b3f...a95

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker på hva et fagforbund kan hjelpe deg med her. Du har rett på en kontrakt, også som ringevikar, så det kan de støtte deg i. Men utover det så har ikke arbeidsgiver noen plikt til å velge deg fremfor noen andre. Det er ved ansettelse at kvalifikasjonsprinsippet trer inn i det offentlige. Private bedrifter omfattes ikke av dette. 

Er du avhengig av denne arbeidsgiveren som referanse? Svertekampanjen din (om du har sagt det du sier her høyt) av den nye ansatte og arbeidsgiveren er ikke sikkert vil telle så positivt på en eventuell referanse, i tillegg til at du har pratet med både foreldre og kollegaer om saken (uten at jeg vet i detaljer hva du har sagt, men du virker ikke veldig rolig og nøytral ut fra hva du skriver her). 

Forøvrig er jo en av de (få?) fine tingene med å være ringevikar, er at du kan bytte arbeidsgiver om den du er hos ikke er noe god. Synes det høres lurt ut at du finner noen andre, og ser deg om etter en mer fast stilling om du ønsker deg mer forutsigbarhet. Organiser deg gjerne, men ikke overvurder hva de kan gjøre i saker som ikke er lov- eller tariffregulert. 

Anonymkode: 44c58...1e4

Jeg tror ikke Fagforbundet kan hjelpe meg med en sak som startet før innmelding. Men det går fint. Jeg har uansett ingen planer om å jobbe i den barnehagen etter denne opplevelsen. På en måte er det fint at jeg fikk greie på slike uprofesjonelle korrupte forhold allerede nå. Finner en annen jobb.

Skal bruke pedleder som referanseperson. Hun har sagt ja til å stille opp, sa at det bare skulle mangle. 

Jeg har nok ikke utgitt alt av informasjon til foreldrene. Da de hentet barna sa de farvel sees i morgen, som de vanligvis pleier. Da måtte jeg si vi sees nok ikke i morgen. Sa det som det var at det ikke er mer behov for meg mer. Nevnte ikke for dem at ei bekjent tar over og hele den pakken med kontrakter osv. Og kolleger fikk greie på det selv. 

Hvis noen spør meg i ettertid om opplevelser med den barnehagen så vil jeg ikke gi dem 5 stjerner for å si det sånn (tenker ikke på foreldre). Kommer til å dele min erfaring. Jeg kan ikke anbefale dem til noen dessverre. Kanskje hvis de skifter ut ledelsen etter hvert. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som flere har sagt, så er det ikke mulig å være etterpåklok her. Du har blitt værende til tross for manglende kontrakt og har heller ikke organisert deg, så de har hatt deg akkurat der de ville ha deg. Nå i ettertid er det i grunnen ingenting du kan gjøre.
For å være etterpåklok, så skulle du ha vært organisert og ikke takket ja til jobben uten kontrakt. Det eneste du eventuelt kan gjøre nå i ettertid er å gå til avisa og fortelle at kommunen bruker vikarer som ikke får kontrakt, og bytter dem ut med bekjente. Dette er noe man kanskje kan forvente av private bedrifter, men at kommunen skal drive sånn er hårreisende.

Ringevikarer i kommunen kan absolutt få kontrakter. Her tror jeg nok noen løy til deg med viten og vilje fordi de ventet til den bekjente fikk mulighet til å ta over jobben din. Og fordi de visste at du ikke var organisert og i tillegg godtok å jobbe 100% uten kontrakt. De lot det skure og gå, og du lot dem få holde på.

Gå videre i livet, organiser deg og finn en ny jobb med ordnede forhold (si at du vil ha kontrakt før du begynner å jobbe, for det skal man ha). Selv om man er desperat etter jobb og penger, må man aldri begynne å jobbe uten kontrakt. Og gjør man det likevel fordi arbeidsgiver lover å skaffe kontrakt, venter man ikke særlig lenge før man benytter sin mulighet til å gå på dagen. Så lenge folk gjør som deg kan bedrifter fortsette med sånne dårlige arbeidsforhold.

Anonymkode: 70b3f...a95

Jo da, tar selvkritikk. Jeg skulle ikke vært så naiv og godtroende. Da har jeg lært fra å ha jobb den ene dagen til å stå på bar bakke dagen etter. 

Det er nok dessverre det som har skjedd her, de satte bekjentskap og vennskap mye høyere. Og det kostet meg jobben. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle å organisere seg, tross de er ufaglærte, har lav fast stilling, eller kun jobber løst. Jeg var en av dem som hadde en 14% stilling på et sykehjem i over 8år. En helt fantastisk sjef, så ikke noe å si på henne sånn i utgangspunktet, men å få mer fast var ikke lett. Jeg var som sagt ufaglært, som selvsagt gjør det vanskeligere å få mer fast. Var ikke mye jeg manglet på å få en fast 50% stilling når jeg spurte mitt fagforbund som er Delta. Er noen år siden nå da. For meg var det noen få uker jeg hadde kun jobbet min faste helg og da ikke fått ekstra som gjorde at jeg ikke fikk høyere brøk fast. Jeg kunne bare gå til Delta og de gjorde «jobben» for meg med å gå igjennom. 
 

Du har gjerne muligheten til å bruke erfaringen du har tilegnet deg til å få en annen tilsvarende jobb? 
 

Jeg har ikke lest alt her. Skjønner det er ikke noe «gøy». Når jeg begynte å jobbe på det sykehjemmet (jeg hadde erfaring fra annet før) så kastet de vakter etter meg, de slet massivt med bemanningen, men med årene fikk de fryktelig mange vikarer og det var ikke så lett å få nok vakter. Jeg var veldig fleksibel og jobbet blant annet hver helg i et halvt år sammenhengende, og ellers mye helg, samt en del netter, og ellers kvelder. På en måte nesten bedre å få vite at du ikke vil få (nok) vakter, og dermed kan se deg rundt etter annet, enn å ikke vite. Vi trenger jo alle å få økonomien til å gå rundt. 

Anonymkode: f8179...0a4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil anbefale alle å organisere seg, tross de er ufaglærte, har lav fast stilling, eller kun jobber løst. Jeg var en av dem som hadde en 14% stilling på et sykehjem i over 8år. En helt fantastisk sjef, så ikke noe å si på henne sånn i utgangspunktet, men å få mer fast var ikke lett. Jeg var som sagt ufaglært, som selvsagt gjør det vanskeligere å få mer fast. Var ikke mye jeg manglet på å få en fast 50% stilling når jeg spurte mitt fagforbund som er Delta. Er noen år siden nå da. For meg var det noen få uker jeg hadde kun jobbet min faste helg og da ikke fått ekstra som gjorde at jeg ikke fikk høyere brøk fast. Jeg kunne bare gå til Delta og de gjorde «jobben» for meg med å gå igjennom. 
 

Du har gjerne muligheten til å bruke erfaringen du har tilegnet deg til å få en annen tilsvarende jobb? 
 

Jeg har ikke lest alt her. Skjønner det er ikke noe «gøy». Når jeg begynte å jobbe på det sykehjemmet (jeg hadde erfaring fra annet før) så kastet de vakter etter meg, de slet massivt med bemanningen, men med årene fikk de fryktelig mange vikarer og det var ikke så lett å få nok vakter. Jeg var veldig fleksibel og jobbet blant annet hver helg i et halvt år sammenhengende, og ellers mye helg, samt en del netter, og ellers kvelder. På en måte nesten bedre å få vite at du ikke vil få (nok) vakter, og dermed kan se deg rundt etter annet, enn å ikke vite. Vi trenger jo alle å få økonomien til å gå rundt. 

Anonymkode: f8179...0a4

Ser det er snakk om annen jobb enn sykehjem, men deler min erfaring med utgangspunkt i det å jobbe ekstra, og det kan overføres til andre typer jobber. 

Anonymkode: f8179...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere har sagt det, men vikarier på tilkalling skal ha kontrakt. Funderer på hvordan du kan få utbetalt lønn dersom du ikke har kontrakt? Har jobbet som vikar på tilkalling i to ulike kommuner, og begge steder er personalavdelingen avhengig av en kontrakt for å kunne utbetale lønn. En 0% kontrakt (som er det man får når man er ringevikar) ville dessverre ikke kunne hjulpet deg i situasjonen din. Det er ikke oppsigelsestid og ikke noe garantert stillingsprosent. Håper du finner deg en ny jobb raskt og at du krever kontrakt så snart som mulig (nå vet du jo rettinghetene dine og har organisert deg). Du har dessverre ingenting å vinne på å være bitter for avgjørelsene som ble tatt, bedre å se seg selv som styrket av å ha erfart at verden kan være skikkelig urettferdig. (Vil legge til at jeg gikk som vikar i ulike prosenter, 70-100, i 2 år og 9 mnd i strekk. I skolen har man krav på fast jobb etter 3 år sammenhengende. Plutselig hadde de ikke behov for meg mer og gikk bare ut siste kontrakt, de løste behovet internt som de sa. Jeg fikk et nytt årsvikariat i en annen kommune, der trives jeg svært godt. Hvem tror du sliter med å få folk nok nå?? Glad jeg kom meg bort derfra og håper på fast jobb innen et år der jeg nå er. Arbeidsgivere kan være skikkelig dritt!)

Anonymkode: 759a4...146

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vikar via bemanningsbyrå, jobber 100 prosent men har kontrakt på 1 prosent.

Ikke organisert- dårlig betalt så derfor.

Ønsker deg lykke til hi🌸💪

Anonymkode: 5b766...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Det er en ekstra god grunn til å organisere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flink med mennesker og god på relasjoner. Har et års grunnutdanning i pedagogikk i tillegg til fagbrev. Fått et godt forhold til mange av foreldrene. Fortalte dem at jeg ikke kommer mer. De likte det heller ikke. Flere av de jeg har jobbet nærmest med vil holde kontakt og skulle ta en prat med sjefen. Dette kom som et sjokk på dem også, og noen er forbannet og kaller det for trynefaktor. De andre to vikarene har fullført videregående (allmennfag). Hvor en av de er en bekjent. Og den andre kan ikke jobbe fulle uker engang. Jeg ble erstattet av den bekjente som kun kan jobbe i 3 mnd.

Anonymkode: f4dd6...701

For meg høres det ut som du er for dyrt i drift som vikar. Du har et års grunnutdanning, fagbrev, og jobbet med barn før, og du er eldre? De fra VGS får garantert mye lavere lønn enn deg. Med fagbrev så er det sikkert ganske stor forskjell kan jeg tenke meg. 

Så det høres egentlig ut leder prøver å kutte ned på vikarutgiftene.

Nå kan jeg ingenting om reglene rundt dette, men hadde det vært fast stilling skulle det jo ikke hatt noe å si, da skal man jo velge den mest kvalifiserte. Med ringevikar så har man kanskje litt ansvar som leder for å holde utgiftene nede og et budsjett å holde seg til? Kan isåfall skjønne at det er bedre å ansette enn vikar som får 160 kr i timen enn en som får 250 kr i timen feks (fiktive tall).

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere har sagt det, men vikarier på tilkalling skal ha kontrakt. Funderer på hvordan du kan få utbetalt lønn dersom du ikke har kontrakt? Har jobbet som vikar på tilkalling i to ulike kommuner, og begge steder er personalavdelingen avhengig av en kontrakt for å kunne utbetale lønn. En 0% kontrakt (som er det man får når man er ringevikar) ville dessverre ikke kunne hjulpet deg i situasjonen din. Det er ikke oppsigelsestid og ikke noe garantert stillingsprosent. Håper du finner deg en ny jobb raskt og at du krever kontrakt så snart som mulig (nå vet du jo rettinghetene dine og har organisert deg). Du har dessverre ingenting å vinne på å være bitter for avgjørelsene som ble tatt, bedre å se seg selv som styrket av å ha erfart at verden kan være skikkelig urettferdig. (Vil legge til at jeg gikk som vikar i ulike prosenter, 70-100, i 2 år og 9 mnd i strekk. I skolen har man krav på fast jobb etter 3 år sammenhengende. Plutselig hadde de ikke behov for meg mer og gikk bare ut siste kontrakt, de løste behovet internt som de sa. Jeg fikk et nytt årsvikariat i en annen kommune, der trives jeg svært godt. Hvem tror du sliter med å få folk nok nå?? Glad jeg kom meg bort derfra og håper på fast jobb innen et år der jeg nå er. Arbeidsgivere kan være skikkelig dritt!)

Anonymkode: 759a4...146

Har fått lønn og da står det bare timeantall. Alltid jobbet 37,5 hele veien i flere måneder bortsett fra jula, da trengte dem ikke vikarer. Jeg spurte om kontrakt da jeg skjønte at det ble en god del jobbing. Men fikk beskjed om at de ikke skriver kontrakter med ringevikarer. Trodde de fulgte loven og at jeg ikke kunne kreve kontrakt. Styrer var så overbevisende. Har lært for å si det sånn! Gjør nok ikke den feilen igjen. Har spart opp litt og klarer noen uker uten lønn imens jeg hiver meg rundt og finner noe annet. 


Vet at jeg ikke får gjort noe mer med det nå. Hadde de skrevet en kontrakt med meg nå, ville jeg ikke skrevet under. Dette har ødelagt noe inne i meg, jeg har mista respekten for styrer.

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (Akkurat nå):

For meg høres det ut som du er for dyrt i drift som vikar. Du har et års grunnutdanning, fagbrev, og jobbet med barn før, og du er eldre? De fra VGS får garantert mye lavere lønn enn deg. Med fagbrev så er det sikkert ganske stor forskjell kan jeg tenke meg. 

Så det høres egentlig ut leder prøver å kutte ned på vikarutgiftene.

Nå kan jeg ingenting om reglene rundt dette, men hadde det vært fast stilling skulle det jo ikke hatt noe å si, da skal man jo velge den mest kvalifiserte. Som ringevikar så har man kanskje litt ansvar som leder for å holde utgiftene nede og et budsjett å holde seg til? Kan isåfall skjønne at det er bedre å ansette enn vikar som får 160 kr i timen enn en som får 250 kr i timen feks (fiktive tall).

Dyr i drift nei. Jeg er i midten av tyveårene. og den ene er litt yngre enn meg og den andre som erstattet meg er faktisk litt eldre enn meg.  

Fikk ikke noe tillegg for fagbrev og årsenhet i pedagogikk har de ikke tatt med. Mente at det ikke var relevant for dem.

Anonymkode: f4dd6...701

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dyr i drift nei. Jeg er i midten av tyveårene. og den ene er litt yngre enn meg og den andre som erstattet meg er faktisk litt eldre enn meg.  

Fikk ikke noe tillegg for fagbrev og årsenhet i pedagogikk har de ikke tatt med. Mente at det ikke var relevant for dem.

Anonymkode: f4dd6...701

Hm, da høres det virkelig ut som en kjip plass. Vet ikke om fagbrevet og utdanningen er relevant, men om du ikke har fått bedre lønn om det er relevant, såhøres det virkelig ut som en elendig arbeidsplass for å si det enkelt.

Husker ikke om du skrev om det er kommunal barnehage eller ikke, men i kommunen så skal man telle all (og ikke relevant?) erfaring og gjerne utdanning også for å stige i lønn.

Kanskje manglende kontrakt er pga. at de ikke vil gi deg riktig lønn, og det ville blitt åpenbart at du ikke har riktig lønnskode.

Tror du skal være glad for å komme det bort.

Støtter deg i å melde deg inn i fagforening, for her er det flere ting du trenger dem til, blant annet for å sørge for at du får riktig lønn!

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

missmcbeal skrev (1 minutt siden):

Hm, da høres det virkelig ut som en kjip plass. Vet ikke om fagbrevet og utdanningen er relevant, men om du ikke har fått bedre lønn om det er relevant, såhøres det virkelig ut som en elendig arbeidsplass for å si det enkelt.

Husker ikke om du skrev om det er kommunal barnehage eller ikke, men i kommunen så skal man telle all (og ikke relevant?) erfaring og gjerne utdanning også for å stige i lønn.

Kanskje manglende kontrakt er pga. at de ikke vil gi deg riktig lønn, og det ville blitt åpenbart at du ikke har riktig lønnskode.

Tror du skal være glad for å komme det bort.

Støtter deg i å melde deg inn i fagforening, for her er det flere ting du trenger dem til, blant annet for å sørge for at du får riktig lønn!

 

Det er en kjip arbeidsplass. Det er nettopp derfor jeg ikke er helt knust av å komme meg vekk etter noen måneder. Oslo kommune, kommunal barnehage. Bekjentskap veier tyngre enn relevant arbeidskraft. Da kan man bare tenke seg hvordan de helt sikker klarer å lure seg unna kvalifikasjonsprinsippet i ansettelsesprosessen. 

Min bakgrunn var relevant, men jeg ble straks forbigått av ei bekjent av dem fordi hun plutselig trengte jobb. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tror at kontrakt=stillingsprosent, og det har du ikke krav på. Alle arbeidstakere, også ringevikarer, har krav på arbeidsavtale, men du har ikke krav på en kontrakt på et visst antall prosent. Det er ikke sånn at man uten videre kan ansette på prosentstillinger i det offentlige heller, det er en hel del regler rundt det.

Etter å ha lest disse fire sidene sitter jeg igjen med et inntrykk av at du er en arbeidstaker som lager en del støy, og jeg tipper det er utslagsgivende for at leder velger andre vikarer. Du diskuterer ditt ønske om stilling med både kolleger og foreldre i bhg, det vil jeg si er ganske uproft. Hadde en vikar der jeg jobber holdt på som deg hadde jeg også sagt at "det var synd, det er kjekt å jobbe med deg", for det er det som er høflig å si. Du kommer neppe til å treffe noen i arbeidslivet som sier at "vet du jeg forstår godt at de velger noen andre, for du ....blabla...". Folk er konfliktsky og gidder ikke blande seg i sånne ting, da tar de det heller med leder uten din viten. Dette understrekes av det faktum at det er vanskelig å skaffe faglærte til bhg for tiden, men bhg du har jobbet i foretrekker altså ufaglærte over deg. Da bør det ringe en bjelle om at din innsats og oppførsel ikke er så fantastisk som du selv syns. Hvis du er faglært så burde det ikke være noe problem å skaffe seg full stilling i bhg slik forholdene er i dag, hvorfor har du ikke det?

Jeg tipper også du er ganske ung som skriker nepotisme flere ganger i denne tråden fordi noen andre enn deg blir valgt, det trenger ikke ha en sammenheng i det hele tatt. Nettverk og nepotisme er ikke det samme, og du virker ganske rigid og uvitende i ditt syn på arbeidslivet. Det du gjør nå er å søke på stillinger, få arbeidsavtale når du får tilslag, meld deg inn i fagforening og vær mer ydmyk i møte med arbeidslivet, da kommer du veldig mye lenger.  

Anonymkode: e94d4...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som du tror at kontrakt=stillingsprosent, og det har du ikke krav på. Alle arbeidstakere, også ringevikarer, har krav på arbeidsavtale, men du har ikke krav på en kontrakt på et visst antall prosent. Det er ikke sånn at man uten videre kan ansette på prosentstillinger i det offentlige heller, det er en hel del regler rundt det.

Etter å ha lest disse fire sidene sitter jeg igjen med et inntrykk av at du er en arbeidstaker som lager en del støy, og jeg tipper det er utslagsgivende for at leder velger andre vikarer. Du diskuterer ditt ønske om stilling med både kolleger og foreldre i bhg, det vil jeg si er ganske uproft. Hadde en vikar der jeg jobber holdt på som deg hadde jeg også sagt at "det var synd, det er kjekt å jobbe med deg", for det er det som er høflig å si. Du kommer neppe til å treffe noen i arbeidslivet som sier at "vet du jeg forstår godt at de velger noen andre, for du ....blabla...". Folk er konfliktsky og gidder ikke blande seg i sånne ting, da tar de det heller med leder uten din viten. Dette understrekes av det faktum at det er vanskelig å skaffe faglærte til bhg for tiden, men bhg du har jobbet i foretrekker altså ufaglærte over deg. Da bør det ringe en bjelle om at din innsats og oppførsel ikke er så fantastisk som du selv syns. Hvis du er faglært så burde det ikke være noe problem å skaffe seg full stilling i bhg slik forholdene er i dag, hvorfor har du ikke det?

Jeg tipper også du er ganske ung som skriker nepotisme flere ganger i denne tråden fordi noen andre enn deg blir valgt, det trenger ikke ha en sammenheng i det hele tatt. Nettverk og nepotisme er ikke det samme, og du virker ganske rigid og uvitende i ditt syn på arbeidslivet. Det du gjør nå er å søke på stillinger, få arbeidsavtale når du får tilslag, meld deg inn i fagforening og vær mer ydmyk i møte med arbeidslivet, da kommer du veldig mye lenger.  

Anonymkode: e94d4...fd6

Okay, bra at du har lest alle 4 sider! Så jeg som har blitt brukt i flere måneder uten rettigheter (noe som er min skyld, fordi jeg ikke kunne regler) ble kastet på bar bakke over natten skal ikke få lov til å si at dette er uprofesjonelt og uetisk?.. Og jeg skal ikke få lov til å bruke ordet nepotisme, noe som var hovedårsak til det som skjedde med meg. Er du redd for ordet nepotisme?!!

Har aldri kranglet eller diskutert med noen på den arbeidsplassen. Bare god stemning. Ikke en eneste liten klage hverken den ene veien eller den andre. Det er ikke jeg som har fått flere andre ansatte til å reagere, de brukte hodet og har sett alt sammen selv. Den bekjente kom foran øynene på oss alle, fikk korttidskontrakt som jeg ikke fikk da jeg spurte om det. Etter det ble jeg kalt inn fikk beskjed om at jeg ikke behøves lenger. 

De andre synes også dette var hårreisende, ikke bare fordi det er uetisk mot meg men også fordi de nå må lære opp en helt ny person. Noe de ikke behøvde i det hele tatt. Hva skulle jeg si til foreldrene på senvakata, ja vi sees i morgen når vi åpenbart ikke skulle gjøre det. Den eneste som er glad for dette er faktisk den nye vikaren og venninnen hennes som har skaffa henne jobb. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får nok ikke gjort så mye med din egen situasjon her, men du kan snakke med fagforeningen når du har meldt deg inn. Noen ganger tar de saker som er startet tidligere (selv om det er sjeldent). En god grunn til å snakke med dem, er for å gjøre dem oppmerksomme på at denne arbeidgsiveren opererer uten kontrakter, og at det gjelder flere enn deg.

En annen ting er om det ikke foreligger kontrakt, så er eneste beviset lønnslipper og timeliste. Du har godt bevis på at du har jobbet der, og arbeidsgiver må bevise hvilken type arbeidsforhold du har, og grunnlag for at dette arbeidsforholdet avsluttes. For uten en skriftlig arbeidsavtale så har du en måneds oppsigelsestid, og arbeidsgiver må følge formkravene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det virker som du tror at kontrakt=stillingsprosent, og det har du ikke krav på. Alle arbeidstakere, også ringevikarer, har krav på arbeidsavtale, men du har ikke krav på en kontrakt på et visst antall prosent. Det er ikke sånn at man uten videre kan ansette på prosentstillinger i det offentlige heller, det er en hel del regler rundt det.

Etter å ha lest disse fire sidene sitter jeg igjen med et inntrykk av at du er en arbeidstaker som lager en del støy, og jeg tipper det er utslagsgivende for at leder velger andre vikarer. Du diskuterer ditt ønske om stilling med både kolleger og foreldre i bhg, det vil jeg si er ganske uproft. Hadde en vikar der jeg jobber holdt på som deg hadde jeg også sagt at "det var synd, det er kjekt å jobbe med deg", for det er det som er høflig å si. Du kommer neppe til å treffe noen i arbeidslivet som sier at "vet du jeg forstår godt at de velger noen andre, for du ....blabla...". Folk er konfliktsky og gidder ikke blande seg i sånne ting, da tar de det heller med leder uten din viten. Dette understrekes av det faktum at det er vanskelig å skaffe faglærte til bhg for tiden, men bhg du har jobbet i foretrekker altså ufaglærte over deg. Da bør det ringe en bjelle om at din innsats og oppførsel ikke er så fantastisk som du selv syns. Hvis du er faglært så burde det ikke være noe problem å skaffe seg full stilling i bhg slik forholdene er i dag, hvorfor har du ikke det?

Jeg tipper også du er ganske ung som skriker nepotisme flere ganger i denne tråden fordi noen andre enn deg blir valgt, det trenger ikke ha en sammenheng i det hele tatt. Nettverk og nepotisme er ikke det samme, og du virker ganske rigid og uvitende i ditt syn på arbeidslivet. Det du gjør nå er å søke på stillinger, få arbeidsavtale når du får tilslag, meld deg inn i fagforening og vær mer ydmyk i møte med arbeidslivet, da kommer du veldig mye lenger.  

Anonymkode: e94d4...fd6

+ eneste støy jeg visstnok har laget var å pent spørre om å få en arbeidskontrakt i desember da det gikk opp for meg at jeg var blitt brukt daglig i flere uker.. Fikk nei. Ikke diskuterte det et menneske siden. Og gikk pent fra jobb forrige uke..

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Okay, bra at du har lest alle 4 sider! Så jeg som har blitt brukt i flere måneder uten rettigheter (noe som er min skyld, fordi jeg ikke kunne regler) ble kastet på bar bakke over natten skal ikke få lov til å si at dette er uprofesjonelt og uetisk?.. Og jeg skal ikke få lov til å bruke ordet nepotisme, noe som var hovedårsak til det som skjedde med meg. Er du redd for ordet nepotisme?!!

Har aldri kranglet eller diskutert med noen på den arbeidsplassen. Bare god stemning. Ikke en eneste liten klage hverken den ene veien eller den andre. Det er ikke jeg som har fått flere andre ansatte til å reagere, de brukte hodet og har sett alt sammen selv. Den bekjente kom foran øynene på oss alle, fikk korttidskontrakt som jeg ikke fikk da jeg spurte om det. Etter det ble jeg kalt inn fikk beskjed om at jeg ikke behøves lenger. 

De andre synes også dette var hårreisende, ikke bare fordi det er uetisk mot meg men også fordi de nå må lære opp en helt ny person. Noe de ikke behøvde i det hele tatt. Hva skulle jeg si til foreldrene på senvakata, ja vi sees i morgen når vi åpenbart ikke skulle gjøre det. Den eneste som er glad for dette er faktisk den nye vikaren og venninnen hennes som har skaffa henne jobb. 

Anonymkode: f4dd6...701

Som ringevikar har du ingen rettigheter, arbeidsgiver kan gi eller ikke gi vakter helt etter eget ønske. Du kan ikke kalle det å bli kastet på bar bakke, brukt, profesjonelt og uetisk, for det er ikke det. Du har åpenbart ikke forstått konseptet ringevikar, men det er ikke arbeidsgiver sitt problem. Som ringevikar har man få rettigheter, men også få plikter. Du kan på dagen slutte å ta vakter om du heller vil gjøre noe annet, det er ingen oppsigelsestid og ingen krav til å ta de kjipe vaktene ingen vil ha. Det at du ikke har forstått ringevikarkonseptet er faktisk bare ditt ansvar, men nå har du lært det til neste gang.

Jeg er ikke redd for ordet nepotisme, men du har tydeligvis lært deg ett nytt ord ila denne trådens levetid, og nå vil du bruke det mest mulig. Du må lære deg forskjell på nepotisme og det å bruke ett nettverk. At leder har gitt timer til en bekjent av en annen ansatt er ikke nepotisme, det hadde det vært om leder ga ekstravaktene til sin egen datter eller niese. 

Du sier selv du har diskutert at du skal slutte med foreldre, det er uproft. Og jeg sier igjen, når bhg over hele landet sliter med å få tak i faglært arbeidskraft og vikarer så er det jo NOE ved din fremtreden som gjør at bhg ikke ønsker å ha deg med videre. Hvis du faktisk er interessert kan du jo spørre leder om hvorfor hun ikke ønsker å bruke deg som vikar, men da må du være villig til å tåle svaret, og ikke minst innse at du kanskje må endre noe ved deg selv. 

Anonymkode: e94d4...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...