Gå til innhold

Jeg «er» vikar, er dette lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Fikk’n bare en advarsel? 

Anonymkode: f4dd6...701

Yepp en gjør det når du er broren til byregjeringssjefen Raymond Rør 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, sa ifra i starten av desember at jeg helst ser etter en kontrakt om det så er av kort varighet. Og gjerne vil bli værende og søke fast når det en gang kommer en fast stilling. Ble fortalt at kontrakter gis ikke til ringevikarer. Men så skjedde det rett foran øynene mine. Mange kolleger reagerte negativt på dette. Så er den nye vikaren en bekjent som trenger lettjente penger før hun skal på ferie om 3 mnd. Det verste eller beste er at hun har vært ærlig om det..

Anonymkode: f4dd6...701

 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Innerst inne er jeg litt glad for å bli kvitt den ledelsen der. Bra at jeg fikk sett det nye ansiktet dems imens jeg ennå var vikar. Jeg har litt andre verdier, nepotisme og kameraderi er en uting og krasjer med det jeg står for. Vet at det er vanskelig å bevise, nettopp derfor de holder på. Det er muffins i bildet, det kan en trygt si.

Anonymkode: f4dd6...701

 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om det så hadde vært tilfelle, men det har de ikke. Den ene har jobbet på rema og ingen andre plasser. Den andre har jobbet i restaurant. Jeg med barn i mange år. Vedkommende med restaurant-erfaring var den som erstattet meg. Hun er som sagt en bekjent av en fast ansatt. 

Anonymkode: f4dd6...701

Om dette er i Rogaland?

Anonymkode: 2c6af...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

 

Om dette er i Rogaland?

Anonymkode: 2c6af...0a5

Rogaland nei, dette har jeg dessverre vært utsatt for i en kommunal barnehage i Oslo kommune..

Det styggeste er at jeg har relevant erfaring og ikke de to andre. Hun som erstattet meg er en bekjent av en med fast stilling.. Fikk min jobb rett foran øynene på meg. Ikke nok med det men også kontrakt fra dag 1. Meg har de bare brukt i noen måneder uten kontrakt. Fikk helt andre beskjeder da jeg spurte om å få kontrakt. 
Gikk fra en jobb til plutselig ingen jobb dagen etter. 

Ble på en måte sjokkert, de oppfører seg som om det er en familieeid bedrift. Kvalmt! 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er dyktig og har hatt null fravær. Det er ikke kun det som betyr noe på en arbeidsplass. Hvordan er du som mennenske, hvordan er du som kollega? Hvordan fungerer du sosialt? 

Anonymkode: 9f569...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du sier du er dyktig og har hatt null fravær. Det er ikke kun det som betyr noe på en arbeidsplass. Hvordan er du som mennenske, hvordan er du som kollega? Hvordan fungerer du sosialt? 

Anonymkode: 9f569...803

Flink med mennesker og god på relasjoner. Har et års grunnutdanning i pedagogikk i tillegg til fagbrev. Fått et godt forhold til mange av foreldrene. Fortalte dem at jeg ikke kommer mer. De likte det heller ikke. Flere av de jeg har jobbet nærmest med vil holde kontakt og skulle ta en prat med sjefen. Dette kom som et sjokk på dem også, og noen er forbannet og kaller det for trynefaktor. De andre to vikarene har fullført videregående (allmennfag). Hvor en av de er en bekjent. Og den andre kan ikke jobbe fulle uker engang. Jeg ble erstattet av den bekjente som kun kan jobbe i 3 mnd.

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden men....det jeg reagerer mest på er at du ikke har kontrakt.  Da har du iallefall ingen rettigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Nei det er det virkelig ikke. Det er da det er lurt å bli organisert. Slik at du kan få hjelp til fast ansettelse.

Anonymkode: dc1ff...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det så hadde vært tilfelle, men det har de ikke. Den ene har jobbet på rema og ingen andre plasser. Den andre har jobbet i restaurant. Jeg med barn i mange år. Vedkommende med restaurant-erfaring var den som erstattet meg. Hun er som sagt en bekjent av en fast ansatt. 

Anonymkode: f4dd6...701

Vi har skjønt at hun er bekjent av en fast ansatt. 

Så lenge du ikke har kontrakt er det ingenting man får gjort med dette. Selvfølgelig er det surt, men du må nok bare finne noe annet med en kontakt.

Anonymkode: d81aa...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Det er fullt mulig i forbundet jeg er medlem i.

Anonymkode: b0c95...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampeguri skrev (12 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden men....det jeg reagerer mest på er at du ikke har kontrakt.  Da har du iallefall ingen rettigheter. 

Nei, fordi jeg ble brukt som ringevikar. Men så trengte de hjelp nesten hver dag pga. stort fravær på huset. Ble plutselig hengende i flere måneder i en så og si 100 % stilling som medarbeider. I desember spurte jeg om en kontrakt om det så skulle være av kort varighet.  Fikk beskjed om at ringevikar ikke har krav på kontrakt.  Så kom det ei bekjent som skulle bli i 3 mnd. fikk kontrakt samme dag. Samtidig som jeg fikk beskjed om at jeg er dyktig og alt er på stell men at de ikke har jobb til meg fra dagen etter… 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fullt mulig i forbundet jeg er medlem i.

Anonymkode: b0c95...0c5

Det vet jeg nå, melder meg inn i Fagforbundet. Trodde man måtte ha en sikker inntekt for å betale hver måned. Og jeg var bare en ringevikar med meget usikker framtid. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har skjønt at hun er bekjent av en fast ansatt. 

Så lenge du ikke har kontrakt er det ingenting man får gjort med dette. Selvfølgelig er det surt, men du må nok bare finne noe annet med en kontakt.

Anonymkode: d81aa...5f1

Det er bra at du har skjønt det! 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei det er det virkelig ikke. Det er da det er lurt å bli organisert. Slik at du kan få hjelp til fast ansettelse.

Anonymkode: dc1ff...2cd

Jepp! Har lært nå🙈

Anonymkode: f4dd6...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager i Norge virker jo korrupte, elendige forhold for mange- det ansettes venner og folk blir utbrente pga dårlige arbeidsmiljø og belastende arbeidsforhold.

Anonymkode: 5b766...e21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 0% kontrakt, eller har du virkelig ingen skriftlig arbeidsavtale?

Det er ganske ufattelig at ingen andre har nevnt det inne side 3 i tråden, men alle har krav på en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder alle arbeidsforhold, det finnes ingen unntak for ringevikarer. Denne barnehagen bryter rett og slett arbeidsmiljøloven. Det er ganske hårreisende om dette er normen innenfor kommunen. Selv om det ikke vil gi deg noen fordeler på aktuell arbeidsplass, tenker jeg det er på sin plass å varsle. 

Om varsling: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/Slik-kan-du-varsle-om-kritikkverdige-forhold/

Aktuell paragraf: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-5/

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehager i Norge virker jo korrupte, elendige forhold for mange- det ansettes venner og folk blir utbrente pga dårlige arbeidsmiljø og belastende arbeidsforhold.

Anonymkode: 5b766...e21

Dessverre en del elendige styrere der ute. Finnes flinke folk og. Men disse korrupte tar helt av etter hvert. 
Jeg trodde jeg var i trygge hender, at Oslo kommune i hvert fall måtte ha ryddige forhold. Der tok jeg grundig feil, kan finne mye uproft og uforsvarlig bak kulissene der også dessverre. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Har du en 0% kontrakt, eller har du virkelig ingen skriftlig arbeidsavtale?

Det er ganske ufattelig at ingen andre har nevnt det inne side 3 i tråden, men alle har krav på en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder alle arbeidsforhold, det finnes ingen unntak for ringevikarer. Denne barnehagen bryter rett og slett arbeidsmiljøloven. Det er ganske hårreisende om dette er normen innenfor kommunen. Selv om det ikke vil gi deg noen fordeler på aktuell arbeidsplass, tenker jeg det er på sin plass å varsle. 

Om varsling: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/Slik-kan-du-varsle-om-kritikkverdige-forhold/

Aktuell paragraf: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-5/

Ingen skriftlig avtale. Fikk beskjed om at det ikke gjøres skriftlige avtaler med ringevikarer. Dette gjorde de vel vitende om at jeg ikke fungerte som en A4 ringevikar men en som ble brukt sammenhengende i flere måneder. Ble gitt muntlige beskjeder om jobb på både 1 uke og 3 uker av gangen, slik har de holdt på siden november. Men ingen kontrakt. Reagerer mest fordi de ga kontrakt til en annen ringevikar fra dag 1 (en bekjent).

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hva et fagforbund kan hjelpe deg med her. Du har rett på en kontrakt, også som ringevikar, så det kan de støtte deg i. Men utover det så har ikke arbeidsgiver noen plikt til å velge deg fremfor noen andre. Det er ved ansettelse at kvalifikasjonsprinsippet trer inn i det offentlige. Private bedrifter omfattes ikke av dette. 

Er du avhengig av denne arbeidsgiveren som referanse? Svertekampanjen din (om du har sagt det du sier her høyt) av den nye ansatte og arbeidsgiveren er ikke sikkert vil telle så positivt på en eventuell referanse, i tillegg til at du har pratet med både foreldre og kollegaer om saken (uten at jeg vet i detaljer hva du har sagt, men du virker ikke veldig rolig og nøytral ut fra hva du skriver her). 

Forøvrig er jo en av de (få?) fine tingene med å være ringevikar, er at du kan bytte arbeidsgiver om den du er hos ikke er noe god. Synes det høres lurt ut at du finner noen andre, og ser deg om etter en mer fast stilling om du ønsker deg mer forutsigbarhet. Organiser deg gjerne, men ikke overvurder hva de kan gjøre i saker som ikke er lov- eller tariffregulert. 

Anonymkode: 44c58...1e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...