Gå til innhold

Jeg «er» vikar, er dette lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg maktesløs. Har jobbet sammenhengende som vikar i 4 måneder (fulltid). Fikk veldig plutselig beskjed om å ikke komme mer ettersom de ikke hadde behov for flere vikarer. Har fått meget positive tilbakemeldinger, stilt opp og gjort bra jobb hele veien. Det kom en helt ny yngre uerfaren vikar forrige uke, hun fikk kontrakt på 3 måneder fra dag 1. Jeg fikk aldri kontrakt. Hun har aldri jobbet der før, men er en bekjent av en fast ansatt.

Samtidig som hun ble ansatt fikk jeg beskjed om å ikke komme mer. Begrunnelse, du er kjempeflink men vi ha ikke behov for flere vikarer nå. Det kom enda en helt ny vikar 2 måneder etter meg, men som får bli. 

Kommunal arbeidsplass og jeg er ikke fagorganisert.

Hva dreier dette seg om, ettersom jeg er dyktig og har hatt null fravær?  Burde jeg foreta meg noe? Nå må jeg hive meg rundt og skaffe meg en annen jobb fort som bare det. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel du burde vært organisert. 

Anonymkode: dc1ff...2cd

  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de ikke kommer fra andre stillinger i kommune og dermed har bedre ansiennitet enn deg?

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn de få hundrelappene til fagforeningen er verdt det når du kommer i ulike situasjoner og de som ikke er organisert er også lettere å kvitte seg med.

Anonymkode: 8f1e3...4d9

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisert eller ikke, her kommer du ingen vei. Et vikariat er ikke en fast ansettelse. Det er et engasjement med en tidsbegrensning. 

Du skriver ingenting om hvor du har vært vikar, eller om lengden på engasjementet. Var du ringevikar f.eks?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vel du burde vært organisert. 

Anonymkode: dc1ff...2cd

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Numii skrev (1 minutt siden):

Organisert eller ikke, her kommer du ingen vei. Et vikariat er ikke en fast ansettelse. Det er et engasjement med en tidsbegrensning. 

Du skriver ingenting om hvor du har vært vikar, eller om lengden på engasjementet. Var du ringevikar f.eks?

Ringevikar, men mye fravær og derfor sammenhengende jobb siden november. Kommunalt. En av de to andre vikarene var også bare ringevikar. Hun som kom forrige uke kommer ikke fra noen stilling. Og er en bekjent en fast ansatt. 

Anonymkode: f4dd6...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Neida, det går helt fint. Du betaler kontigent utfra inntekt, trenger ikke være fast ansatt.

Anonymkode: bd158...651

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Hvis du bare er ringevikar, har du ingen rettigheter til forlengelse. Da er det opp til arbeidsgiver hvor lenge hen har bruk for deg, og det er ingen oppsigelsestid. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (10 minutter siden):

Er du sikker på at de ikke kommer fra andre stillinger i kommune og dermed har bedre ansiennitet enn deg?

Det er jeg 100 % sikker på at de ikke gjorde. Hun som «erstattet» meg fikk kontrakt fra dag 1 og er en bekjent av en fast ansatt. Den andre som klm 2 måneder etter meg er der fortsatt men uten kontrakt. Merkelig greie. Jeg var bare ringevikar som ble værende siden november. Fikk aldri tilbud om kontrakt. Da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at ringevikarer ikke får skriftlige kontrakter. Derfor var det vanskelig å melde meg inn i en fagforening. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Hvis du bare er ringevikar, har du ingen rettigheter til forlengelse. Da er det opp til arbeidsgiver hvor lenge hen har bruk for deg, og det er ingen oppsigelsestid. 

Det er jeg enig i og meget klar over. Spørsmålet er hvorfor noen får kontrakter og andre ikke. Hun som erstattet meg er uerfaren, mye yngre men en bekjent og fikk kontrakt på 3 mnd. fra dag 1. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det burde jeg og skulle jeg den dag jeg fikk kontrakt. Litt vanskelig å organisere seg når man bare er «ringevikar»..

Anonymkode: f4dd6...701

Du har dessverre ingen rettigheter i denne situasjonen som ringevikar. 

Anonymkode: 6cab4...087

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg enig i og meget klar over. Spørsmålet er hvorfor noen får kontrakter og andre ikke. Hun som erstattet meg er uerfaren, mye yngre men en bekjent og fikk kontrakt på 3 mnd. fra dag 1. 

Anonymkode: f4dd6...701

Det kan være mange grunner til det, vi aner jo ikke hvilke vurderinger ledelsen ved arbeidsplassen har gjort her.

Anonymkode: 6cab4...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, det går helt fint. Du betaler kontigent utfra inntekt, trenger ikke være fast ansatt.

Anonymkode: bd158...651

Oi, det var jeg ikke klar over! Men da kan jeg bare melde meg inn med en gang. Selv om de ikke kan hjelpe meg med en sak som startet før innmelding.

Anonymkode: f4dd6...701

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være mange grunner til det, vi aner jo ikke hvilke vurderinger ledelsen ved arbeidsplassen har gjort her.

Anonymkode: 6cab4...087

Nepotisme-vurderinger, har mange hevdet! Flere på arbeidsplassen som er uenig i sjefens avgjørelse her. Du henter ikke en bekjent og erstatter en som har stilt opp hele veien i 3 mnd. Og attpåtil gir den «nye» vikaren en kontrakt. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg 100 % sikker på at de ikke gjorde. Hun som «erstattet» meg fikk kontrakt fra dag 1 og er en bekjent av en fast ansatt. Den andre som klm 2 måneder etter meg er der fortsatt men uten kontrakt. Merkelig greie. Jeg var bare ringevikar som ble værende siden november. Fikk aldri tilbud om kontrakt. Da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at ringevikarer ikke får skriftlige kontrakter. Derfor var det vanskelig å melde meg inn i en fagforening. 

Anonymkode: f4dd6...701

Hadde du vært fast ansatt eller til og med ansatt i fastsatt vikariat, hadde du hatt større rettigheter, men som ringevikar har du ikke kontrakt en gang, så her kommer du dessverre ingen vei. Men jeg skjønner det er kjipt å måtte begynne å se seg om etter noe nytt på så kort varsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jeg enig i og meget klar over. Spørsmålet er hvorfor noen får kontrakter og andre ikke. Hun som erstattet meg er uerfaren, mye yngre men en bekjent og fikk kontrakt på 3 mnd. fra dag 1. 

Anonymkode: f4dd6...701

Det kan godt hende at det rett og slett er en «vennetjeneste» som gjør at de ansatte henne i stedet for deg, selv om du var dyktigere. Det er uproft, men dessverre ikke uvanlig. Men jeg tror ikke du kommer så mye lenger i denne saken . 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 minutter siden):

Hadde du vært fast ansatt eller til og med ansatt i fastsatt vikariat, hadde du hatt større rettigheter, men som ringevikar har du ikke kontrakt en gang, så her kommer du dessverre ingen vei. Men jeg skjønner det er kjipt å måtte begynne å se seg om etter noe nytt på så kort varsel. 

Absolutt! Altså akkurat nå hadde jeg ikke valgt å jobbe på samme arbeidsplass. Følte meg presset ut fordi en bekjent av dem  hadde behov for å tjene litt penger. Jeg vil ikke jobbe under slik ledelse som driver med kameraderi. Kommer til å finne meg noe nytt og kreve kontrakt så jeg ikke går i samme fella igjen. Da har jeg lært at det dessverre finnes nepotisme også på kommunale arbeidsplasser. Der det er dårlig ledelse finnes også korrupsjon. 
 

Melder meg ikke i fagforeningen, lært av noen over her at det er fult mulig å være organisert selv som ringevikar. 

Anonymkode: f4dd6...701

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ytret et ønske om å være noe annet enn ringevikar? Som ringevikar har du i utgangspunktet ingen rettigheter eller oppsigelsesvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være interne flyttinger, eller lønnspolitikk (kanskje du er dyrere på grunn av erfaring). Det er svært vanskelig å bevise at det er noe muffins også. Jeg hadde organisert meg i allefall, slik andre her skriver. Fagforbund gir gratis advokathjelp/råd i slike situasjoner.

Anonymkode: 97e3d...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...