Gå til innhold

Hvor mye bruker du på bil, og bilhold ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bil er eit nødvendig onde for dem som bor  i distriktnorge hvor det er dårleg med offentlige kommunikasjonsmiddel.

  Biler har genrelt sett eit stort verditap i fohold til m.a. båter, boliger, hytter etc.  Norge ligger på europatoppen i nybilpriser,og avgiftsnivået på bil  er høyt, også bruken av bil har sine  høye kostnader med bomstasjoner, og ferjer, drivstoffpriser. 

Hvor mye bruker du igjennomsnittleg årleg på bil da iberegnet bilkjøp, ferje / bom kostnader, forsikringer, servise-og vedlikhold, EU-kontroll etc.  ?  

Anonymkode: cf7f9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke regnet på det, men det blir jo en del. Uansett en kostnad jeg tar, orker ikke slite meg rundt uten bil. Gjort det i mange nok år. Vil si livskvaliteten har økt betraktelig etter jeg fikk meg bil og det er verdt hver krone av hva det koster. Også mye tid spart i hverdagen som igjen betyr mindre stress og mer tid med barna :)

Anonymkode: 71e83...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 600kr uka pluss minus i drivstoff. 500kr i mnd på verkstedavtale, ca 600 i bilvask på vinter og ca 500 i forsikring pr mnd. Så ca 4000kr i mnd.

Anonymkode: d44cf...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing: 14000 kr inkl drivstoff og forsikring. 

Anonymkode: c7bb1...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leasing: 14000 kr inkl drivstoff og forsikring. 

Anonymkode: c7bb1...d8d

Pr mnd.. (168 000kr pr år)

Anonymkode: c7bb1...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke regnet på det, men det blir jo en del. Uansett en kostnad jeg tar, orker ikke slite meg rundt uten bil. Gjort det i mange nok år. Vil si livskvaliteten har økt betraktelig etter jeg fikk meg bil og det er verdt hver krone av hva det koster. Også mye tid spart i hverdagen som igjen betyr mindre stress og mer tid med barna :)

Anonymkode: 71e83...3c0

Bil er blitt alle eit allemann sitt eie, og  en nødvendighet  for mange ettersom   Norge er eit U-land når det gjeld kommunikasjontilbud i distriktnorge.  

Har  valgt bruktbil hvor bruksverdien har stått i forhold til  bilens verditap. Fikser mye selv, og deler kjøpes på Biltema /netthandel  og  penger spart til dyre servicekostnader / vedlikehold.  

Anonymkode: cf7f9...3ca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pr mnd.. (168 000kr pr år)

Anonymkode: c7bb1...d8d

Brukskostnader kr.. 168.000 pr år.  Men, hva med verditap på bilen ? 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brukskostnader kr.. 168.000 pr år.  Men, hva med verditap på bilen ? 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Ingen verditap når man leaser.. (ligg innbakt)

Anonymkode: c7bb1...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bil, ikke lån, kjører ikke så mye, hybrid, så fyller ikke så ofte bensin, bor innen for bomringen i Oslo, så det er heller ikke store utgiften, men forsikring er dyr, 10000,- i året, selv med toppbonus og lav kjørelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (3 minutter siden):

Har bil, ikke lån, kjører ikke så mye, hybrid, så fyller ikke så ofte bensin, bor innen for bomringen i Oslo, så det er heller ikke store utgiften, men forsikring er dyr, 10000,- i året, selv med toppbonus og lav kjørelengde.

Har ein dyr bil bør ein ha kasko, forsikringer  og  selv med 75-80 % bonus så har det sine kostnader. Mange  har valgt å kjøpe  nye  el. bil til fordel for kanskje en bruk  hybridbil.  De hadde nok kunne fylt mange liter drivstoff, og spart mange kroner på forsikringer på en rimleg hybridbil til fordel for den nye  el-bilen, men her handler det   selvsagt   mye om prioriteringer.   

Anonymkode: cf7f9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått fra gjeldfri bensin med 2000 i bensin, 1200 i forsikring og 1200 i bom per måned til elbil med 7000 i lån, 250 i lading, 900 i forsikring og 600 i bom. 

Så 8750 nå i måneden. 

Anonymkode: 5659d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gått fra gjeldfri bensin med 2000 i bensin, 1200 i forsikring og 1200 i bom per måned til elbil med 7000 i lån, 250 i lading, 900 i forsikring og 600 i bom. 

Så 8750 nå i måneden. 

Anonymkode: 5659d...71a

Du glemmer verditap. Med 7000 i lån hver måned tipper jeg du har ganske ny elbil og nye biler taper mye de første 3 år. Jeg tror du kan lett plusse på 3000.

Anonymkode: 04d88...4a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 biler vi leaser. Tilsammen ca 11 000kr i lån, 2500 i forsikring, ca 2000kr i strøm. Serviceavtale innbakt, siden bilene er nye er det ingenting ekstra med dem. Ja, det er mye penger for biler, men så har vi 120 000kr i inntekt i mnd så det går helt fint.

Anonymkode: 3fd55...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nedbetalt bil så betaler drivstoff kanskje 500 pr mnd, forsikring 500 pr mnd, bom kanskje 500 pr år. EU kontroll og servicer etter boka. Lite reparasjoner.

Kjører ganske lite, bor sentralt. Kunne kjøpt nyere og kulere bil, men hvilken bil er ikke viktig for meg. Vil bare ha en som er trygg og virker.

Anonymkode: 0c3bc...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du glemmer verditap. Med 7000 i lån hver måned tipper jeg du har ganske ny elbil og nye biler taper mye de første 3 år. Jeg tror du kan lett plusse på 3000.

Anonymkode: 04d88...4a3

For mange er ikke verditapet en egen utgift utenom. Hvis man selger bilen for samme eller høyere sum enn det man har i billån, vil avdragene ha dekket verditapet.

Anonymkode: 23213...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle driftskostnader/forsikring og verditap blir det nok en plass mellom 300=350.000 i året.

Mye penger, men syns det er akseptabelt siden jeg sitter å kjører ca 1.100 timer i året og ønsker sikker bil med bra comfort og fornuftig innvendig støynivå. 

Anonymkode: 0bc74...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bil er eit nødvendig onde for dem som bor  i distriktnorge hvor det er dårleg med offentlige kommunikasjonsmiddel.

  Biler har genrelt sett eit stort verditap i fohold til m.a. båter, boliger, hytter etc.  Norge ligger på europatoppen i nybilpriser,og avgiftsnivået på bil  er høyt, også bruken av bil har sine  høye kostnader med bomstasjoner, og ferjer, drivstoffpriser. 

Hvor mye bruker du igjennomsnittleg årleg på bil da iberegnet bilkjøp, ferje / bom kostnader, forsikringer, servise-og vedlikhold, EU-kontroll etc.  ?  

Anonymkode: cf7f9...3ca

Dette er nesten umulig å regne ut, hvis man også skal ta med verditapet på bilen. Men regner med (uten verditapet) at jeg havner på et sted mellom 60 000 og 80 000 i året.

For meg er det totalt verdt det da, siden jeg pga sykdom kan dø hvis jeg tar offentlige transportmidler. 

Anonymkode: dd733...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For mange er ikke verditapet en egen utgift utenom. Hvis man selger bilen for samme eller høyere sum enn det man har i billån, vil avdragene ha dekket verditapet.

Anonymkode: 23213...8a8

Selvfølgelig er verditapet en utgift utenom. Verditapet har null nix med lånet å gjøre. Lånet  (renter og gebyr) blir bare en ekstra kostnad i tillegg til verditapet. 

Anonymkode: dd733...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ligger på ca 3000,- i måneden. Har kun driftskostnader, ikke billån. Syns det er innafor, men hadde aldri orket en splitter ny Tesla eller BMX f.eks. Verditapet er ekstremt, og vil aldri utjevne seg med det å eie en litt eldre bil, i god stand, uten billån eller store kostnader til reparasjoner.

Anonymkode: b06b4...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...