Gå til innhold

Hvor mye bruker du på bil, og bilhold ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men jeg har ikke tenkt å regne med verditap i månedlige kostnader. Det blir litt absurd. Ikke lån på den.

Anonymkode: fb0ed...10b

Kjøpte en 2000 mod,  pen / velholdt bruktbil 2006 til kr. 135.000 -..i..2006 kroner. Utifra dagens kroneverdi hadde prisen vert omlag kr. 196.000, og  markedsverdien  idag på omlag kr. 20.000, og eit verditap på omlag kr. 110.000,- Bruksverdien er for meg like høg idag som da eg kjøpte bilen. Har  i tillegg en sjelden veteranbil, og markedverdien på den  er idag langt høgre en da bilen blei kjøpt ny. 

  Etter innføring av EU-kontroller velger mange idag å legge   bilen for salg  når de kommer til eit punkt der  reprasjonskostnader  står i forhold til bilens markedsverdi. Ein praksis som var heilt uvanleg tidligere ettersom de fleste slett ikkje hadde råd å bytte bil, og alternativet var sjølvreprasjoner m/ brukte deler der det var muleg, 

. Bilen er fortsatt like pen, og velholdt, driftsikker, men vel å merke gått noen km. lenger  sidan eg kjøpte den. De fleste deler får ein kjøpt på nettet til langt under markedspris hos forhandlere.

Er av den oppfattning at eg har spart både miljøet, og masse penger på å "ta vare på bilen`ene" 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grovt forenklet så koster vel bil omtrent 6 kroner per kilometer, medregnet verditap, bompenger, drivstoff osv.

Det skulle tilsi vi bruker rundt 120 000 kroner årlig på den ene bilen vi har

Endret av AnonymBruker874626
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler kanskje 400 i forsikring i måneden og ca 2000 i drivstoff. Ellers har jeg ikke noe månedlig oversikt over reparasjoner og regner ikke eu eller dekk som en månedlig utgift.  

Men fikser alt på verksted, eneste jeg gjør selv er å fylle spylevæske. Så blir noen kroner på verksted i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte helt ny Tesla Y i forrige uke... også har vi en eldre diselbil fra før

Har ikke regnet på det. Det er bedre å leve i uvitenhet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2023 at 1:03 AM, AnonymBruker said:

3300 i billån (noen ganger mer)
300 i lading
800 forsikring
750 i bom
250 i vask

Totalt: 5400 kr

Hvorfor tar man med verditap som en kostnad? Jeg taper da ikke noe penger på verditap med mindre jeg tenker å selge den, noe jeg ikke har planer om. Jeg har en Opel Ampera-e 2018 modell. Den tenker jeg å ha i mange år enda. Akkurat fått nytt batteri. Har ca 220 000 kr i lån på den. Planer om å betale det ned på 4-5 år.

Anonymkode: f716c...724

Kan noen svare meg på dette?

Anonymkode: f716c...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan noen svare meg på dette?

Anonymkode: f716c...724

Fordi verditap er en kostnad ved å eie bil. Man hadde ikke tapt de pengene om man ikke eide bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker nok i manges øyne absurd mye. Det får så være, smiles per miles er viktigere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan noen svare meg på dette?

Anonymkode: f716c...724

Verditap er normalt største kostnaden ved å eie bil, selv om det i en liten periode nå var mulig å selge enkelte elbiler for mer en de var kjøpt for.

i ditt tilfelle har du noe av verditapet i nedbetalingen av lånet, men ikke alt.

Den virkelige kostnaden vet du først den dagen du selger bilen, men la oss si du kjøpte bilen for 500 000.

Du beholder den i 10 år og får solgt den da for 50 000.

Verditapet er da 450 000 over 10 år = 45000pr år, eller 3750kr/mnd.

Når du oppgir 3300kr i lån så er noe avdrag og noe er rente. 
Om du har noe ~ 4% rente er nedbetalingen rundt 2600kr, og 700kr rente.

Om du legg eksempelet over til grunn (noe som er tatt ut av luften), så vil din faktiske kostnad øke med 3750-2600 = 1150kr utover det du oppgir.

 

 

Anonymkode: c7bb1...d8d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Har ein dyr bil bør ein ha kasko, forsikringer  og  selv med 75-80 % bonus så har det sine kostnader. Mange  har valgt å kjøpe  nye  el. bil til fordel for kanskje en bruk  hybridbil.  De hadde nok kunne fylt mange liter drivstoff, og spart mange kroner på forsikringer på en rimleg hybridbil til fordel for den nye  el-bilen, men her handler det   selvsagt   mye om prioriteringer.   

Anonymkode: cf7f9...3ca

Og poenget ditt er?

Anonymkode: 23a31...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 9:01 AM, AnonymBruker said:

For mange er ikke verditapet en egen utgift utenom. Hvis man selger bilen for samme eller høyere sum enn det man har i billån, vil avdragene ha dekket verditapet.

Anonymkode: 23213...8a8

Det er forskjell på utgift og kostnad

Anonymkode: 23a31...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er verditapet en utgift utenom. Verditapet har null nix med lånet å gjøre. Lånet  (renter og gebyr) blir bare en ekstra kostnad i tillegg til verditapet. 

Anonymkode: dd733...f89

Nei det er ikke en utgift, det er en kostnad

Anonymkode: 23a31...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 11:07 AM, AnonymBruker said:

Vi ligger på ca 3000,- i måneden. Har kun driftskostnader, ikke billån. Syns det er innafor, men hadde aldri orket en splitter ny Tesla eller BMX f.eks. Verditapet er ekstremt, og vil aldri utjevne seg med det å eie en litt eldre bil, i god stand, uten billån eller store kostnader til reparasjoner.

Anonymkode: b06b4...a2d

Tesla og andre ebiler også BMW (som jeg antar du mener?) har hatt mye lavere verditap enn hva som har vært vanlig for fossilbiler (dette endrer seg nok nå ganske raskt) det har faktisk vært slik at flere har hatt 0 i verditap og noen til og med har tjent på bilen når de solgte den

Anonymkode: 23a31...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke en utgift, det er en kostnad

Anonymkode: 23a31...d95

Da er isåfall alt det andre også en kostnad siden det er selve kjøpet av en bil som blir betraktet som en utgift i ordets rette forstand. Så her snakker du mot deg selv;)

Anonymkode: c7bb1...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 3000 kr mnd, inkludert verditap. Kjøper gode bruktbiler, og har dem til de skal på dynga. Har ikke lån på, og kjører relativt lite. 

Bil har jeg aldri vært interessert i egentlig. Det er nødvendig å ha, men egentlig skulle vi kanskje sett på bildeling. Det er egentlig ikke ofte vi trenger bil, for bor så sentralt. 

Gode bruktbiler er ofte latterlig billig nå. Alle vil ha nybil liksom, men ikke jeg. Liker bedre at andre tar det store verditapet de første årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er isåfall alt det andre også en kostnad siden det er selve kjøpet av en bil som blir betraktet som en utgift i ordets rette forstand. Så her snakker du mot deg selv;)

Anonymkode: c7bb1...d8d

Hvordan snakker jeg mot meg selv ved å si at verditapet ikke er en utgift men en kostnad?

Anonymkode: 23a31...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet på dette ett par ganger og endt opp med å selge bilen hver gang😅 Kjøpte meg heller årskort og leier/ låner bil ved behov. Men jeg bor sentralt og har bevisst holdt meg til steder med gode kollektive transportalternativer. Hadde lett hatt en sinnsykt billig elbil om jeg hadde bodd sånn at jeg MÅTTE ha bil om det kollektive ikke hadde strukket til.

Å ha bil utenom kjøpet av bilen lå på rundt ca 4000-5000 kr pr mnd i 2010. Nå i 2022 så ble prisen ca 7000-8000 pr mnd. 

Årskort kostet meg MYYYE mindre hvert år dette er kjøpt, 5000-10000 pr år + At jeg har brukt ca 10000 pr år på å leie bil ved behov. Har fått låne bil også noen ganger av venner/familie o.l mot at jeg fyller full tank og/eller vasker den som takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøper biler til under 20000 hvert 2. til 4. år, og har en venn som reparerer billig, så jeg bruker lite på bil.

Anonymkode: 3a1f6...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på omtrent 3000,- i mnd. Ingen lån på bilen. Vi har to biler så bruker totalt ca. 6000 mnd på to biler. Eldre dieselbiler uten lån. 

Ca. Per bil: 

800 forsikring

1000 drivstoff

400-600 bom/ferge/parkering

500-600 vask/service/vedlikehold (skrur selv) 

Anonymkode: 37936...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da er isåfall alt det andre også en kostnad siden det er selve kjøpet av en bil som blir betraktet som en utgift i ordets rette forstand. Så her snakker du mot deg selv;)

Anonymkode: c7bb1...d8d

Utgift og kostnad har forskjellige definisjoner. Så nei, brukeren snakker ikke mot seg selv.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Verditap er normalt største kostnaden ved å eie bil, selv om det i en liten periode nå var mulig å selge enkelte elbiler for mer en de var kjøpt for.

i ditt tilfelle har du noe av verditapet i nedbetalingen av lånet, men ikke alt.

Den virkelige kostnaden vet du først den dagen du selger bilen, men la oss si du kjøpte bilen for 500 000.

Du beholder den i 10 år og får solgt den da for 50 000.

Verditapet er da 450 000 over 10 år = 45000pr år, eller 3750kr/mnd.

Når du oppgir 3300kr i lån så er noe avdrag og noe er rente. 
Om du har noe ~ 4% rente er nedbetalingen rundt 2600kr, og 700kr rente.

Om du legg eksempelet over til grunn (noe som er tatt ut av luften), så vil din faktiske kostnad øke med 3750-2600 = 1150kr utover det du oppgir.

 

 

Anonymkode: c7bb1...d8d

Dette.

skjønner ikke hvorfor folk regner ut verditapet på bilen og inkluderer det i (for å unngå begrepene utgift og kostnad og heller bruke det ts brukte i hi) «hvor mye man bruker på bil årlig» i tillegg til avdrag på billån.  I eksempelet over har man jo ikke brukt 31200 (avdrag) OG 45000 (verditap) i året. Og som jeg skrev tidligere vil mange ha lavere lån enn det de får for bilen når de skal selge den, ergo vil ikke verditapet være noe de trenger å bruke penger på i det hele tatt da det er dekket gjennom avdragene. 

Anonymkode: 23213...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...