Gå til innhold

Hvor mye bruker du på bil, og bilhold ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nedbetalt bil så betaler drivstoff kanskje 500 pr mnd, forsikring 500 pr mnd, bom kanskje 500 pr år. EU kontroll og servicer etter boka. Lite reparasjoner.

Kjører ganske lite, bor sentralt. Kunne kjøpt nyere og kulere bil, men hvilken bil er ikke viktig for meg. Vil bare ha en som er trygg og virker.

Anonymkode: 0c3bc...6ec

Nedbetalt bil er ikke det samme som at man ikke regner verditap/månedlig investeringskostnad.

Om jeg betaler en bil til 2 millioner kontant så blir det jo feil å regne 0 i Capex første måned.

Reelt vil den bilen ha en månedlig Capex (om man planlegger å beholder den 10 år) på 200 000 kr året. 

 

Anonymkode: c7bb1...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ca 600kr uka pluss minus i drivstoff. 500kr i mnd på verkstedavtale, ca 600 i bilvask på vinter og ca 500 i forsikring pr mnd. Så ca 4000kr i mnd.

Anonymkode: d44cf...497

Hva med verdifall?

Anonymkode: d0cc2...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet tidligere som bilmekaniker, men måtte etterhvert slutte på grunn av høyt stressnivå, og mye ubekvem arbeidstillinger / belastningskader, og måtte skifte jobb

Etterhvert er nye biler blitt fylt opp med svarte bokser, og el.biler er komt på markedet.  Idag er ein bilmekaniker roboter som skifter deler, og datamaskin må tilkobles for å stille diagnosere.  Oppdages dei en  feil under EU -kontroll  får ein selvsagt en  anmerkning "alt skal vera i orden", og det ein ikkje får gjordt selv må ein overlate til godkjent verksted, og pengene renner utav lommboka.  De ferrest land  i EU håndhever EU-kontrollene like strengt som Norge, og norske styresmakter er som noen nikkedokker overfor EU-byråkratene.

Bilkostnader:   

Verditap 

Renter av gjeld  til bilkjøp.

Leasingavtale.

Verktstedkostnader.

Forsikringer.

Drivstoffutgifter.

Bompenger / Ferjebill.

Parkeringsutgifter.

 

Samlet   sett så er bilen en av de aller største kostnadene  i eit husholdningsbudsjett.  Tidligere var bruktbilen vanleg blandt folk flest når de  hadde flyttet inn i nytt hus, Idag står  det gjerne både 1 og 2 nyere biler  utan husveggen, og avanserte at de må på verksted for å få utført den minste "dritt".  

 

 

Anonymkode: cf7f9...3ca

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 50 kr i strøm i måneden, og husker ikke hva forsikringen koster.

Anonymkode: fb0ed...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bruktbil  får ein når ein legg verditapet til grunn kjøp i kjøp  ein ny bil til  kr. 300 -400 000 tusen ? + kanskje er  bilen belånt m/ 50% av kjøpesummen, + høye forsikringskostnader /reprasjonskostnader ved skadereprasjon.  

Den dagen ein by-biltas utav butikken, og hjulene driller rundt på landeveien  har den status om brukbil. Prisen faller umiddelbart som ein stein på dypt vann. Ved bytte av bil så er det ikkje prisen ein får for den gamle er av størst betydning , men det ein må gji imellom  den nye,og den gamle.  

 

 

 

 

Anonymkode: cf7f9...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 2500 pr måned inkludert alt. Bortsett fra verdifall, for det vet jeg ikke hvordan jeg skal regne ut. Jeg kjøpte bilen for 30 000 for 7 år siden. Når bilen var 10-15 år gammel så kostet den meg 2000 kr pr måned. Men de siste årene har reparasjonskostnadene økt så jeg kan legge på 500 kr pr måned i reparasjoner i tillegg til de andre utgiftene.

Anonymkode: 09ae1...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ca 50 kr i strøm i måneden, og husker ikke hva forsikringen koster.

Anonymkode: fb0ed...10b

Fikk du bilen gratis altså?

Anonymkode: 609c3...139

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er verditapet en utgift utenom. Verditapet har null nix med lånet å gjøre. Lånet  (renter og gebyr) blir bare en ekstra kostnad i tillegg til verditapet. 

Anonymkode: dd733...f89

Hva babler du om?

om jeg kjøper en bil til 400k og selger den et par år senere til 250k er verditapet på 150k. Om jeg tok 400k i billån og har 250k eller mindre igjen på billånet vil jeg ha betalt ned dette verditapet gjennom avdrag, verditapet har altså ikke vært en ekstra utgift utenom. Har ikke nevnt noe om renter og gebyrer. 

Anonymkode: 23213...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva babler du om?

om jeg kjøper en bil til 400k og selger den et par år senere til 250k er verditapet på 150k. Om jeg tok 400k i billån og har 250k eller mindre igjen på billånet vil jeg ha betalt ned dette verditapet gjennom avdrag, verditapet har altså ikke vært en ekstra utgift utenom. Har ikke nevnt noe om renter og gebyrer. 

Anonymkode: 23213...8a8

Det er  hva ein får for bilen ved salg i forhold til kjøpesummen ein måtte gji  for bilen som legges til grunn for verditapet på en bil.  Dette i  motsettning til faste eigedomer , og veteranbiler stiger i verdi for hver dag såfremt de får litt omsorg, og blir tatt vate på. 

Eventl. lånekostnader har selvsagt ikkje noen med verditapet på bilen  å gjøre, men bakes inn i de totale kostnadene ved kjøp av ny bil. 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg betaler for bilen min er billån, forsikring/veiavgift, bompenger (kjører gjennom en bom maks to ganger i året), strøm, eu-kontroll og dekkskift. Jeg har også kjøpt nye vindusviskere og spyleveske. Hvis jeg regner dette om til månedlig avgift, ender jeg på ca. 2000/mnd. 

Anonymkode: 27d24...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er  hva ein får for bilen ved salg i forhold til kjøpesummen ein måtte gji  for bilen som legges til grunn for verditapet på en bil.  Dette i  motsettning til faste eigedomer , og veteranbiler stiger i verdi for hver dag såfremt de får litt omsorg, og blir tatt vate på. 

Eventl. lånekostnader har selvsagt ikkje noen med verditapet på bilen  å gjøre, men bakes inn i de totale kostnadene ved kjøp av ny bil. 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Nettopp.

Anonymkode: 23213...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500-700 i bensin og 500-800 i bompenger i måneden. betaler ikke forsikring selv enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (53 minutter siden):

Kjøper deler  og skrur de på selv  rimelig bilhold 🙂 

Passer på å ikkje har nyere bil en at ein kan få kjøpt deler hos Biltema, Bildeler etc. og fikser mye selv såfremt et muleg, 

Oljeskift / filtera

Bremseklosser.

Bremseskiver

Fjærer

Styring

Lysutrustning.

Dekk skifte  på felg i egen garasje.

Har nyleg skiftet reg.reim, og fekk det utført på verksted

EU-kontroller m/ påfølgende reprasjon

Det er fult lovleg å  utføre repr. på egen bil etter EU-kontoll, men må da ha etterkontroll til kr. 300,- 

 

Anonymkode: cf7f9...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Passer på å ikkje har nyere bil en at ein kan få kjøpt deler hos Biltema, Bildeler etc. og fikser mye selv såfremt et muleg, 

Oljeskift / filtera

Bremseklosser.

Bremseskiver

Fjærer

Styring

Lysutrustning.

Dekk skifte  på felg i egen garasje.

Har nyleg skiftet reg.reim, og fekk det utført på verksted

EU-kontroller m/ påfølgende reprasjon

Det er fult lovleg å  utføre repr. på egen bil etter EU-kontoll, men må da ha etterkontroll til kr. 300,- 

 

Anonymkode: cf7f9...3ca

Har en L200 2009 modell nesten gått 300 000  og en RAV4 2002 modell skiftet regreim selv også på L200 uaktuelt og betale 17 000,- til Mitsu handler noe på Bildeler Eurodel Autodoc Skruvat Thansen Norgesdel (Sistnevnte NAF rabatt) 🙂 som han på NAF sa på PKK i høst skrur man ikke selv kan man nesten ikke ha bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3300 i billån (noen ganger mer)
300 i lading
800 forsikring
750 i bom
250 i vask

Totalt: 5400 kr

Hvorfor tar man med verditap som en kostnad? Jeg taper da ikke noe penger på verditap med mindre jeg tenker å selge den, noe jeg ikke har planer om. Jeg har en Opel Ampera-e 2018 modell. Den tenker jeg å ha i mange år enda. Akkurat fått nytt batteri. Har ca 220 000 kr i lån på den. Planer om å betale det ned på 4-5 år.

Anonymkode: f716c...724

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fikk du bilen gratis altså?

Anonymkode: 609c3...139

Nei, men jeg har ikke tenkt å regne med verditap i månedlige kostnader. Det blir litt absurd. Ikke lån på den.

Anonymkode: fb0ed...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en hybrid til 185000,- nylig.

Ikke noe lån. Men forsikringen ble dyr:

1050 kr mnd for fullkasko.

Ca 600 kr bom

100-150 kr ferje

800-1000kr bensin

50 kr dekkhotell

200 kr parkering(når jeg en gang i mnd drar til nærmeste by)

Div som lyspærer, olje, bremseklosser, eu kontroll er jeg usikker på.

3500kr i mnd kanskje🤔

Anonymkode: 8004e...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...