Gå til innhold

Alle dere som klager på generasjon "persilleblad"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir så oppgitt når jeg gang, på gang, på gang leser om hvor skjøre og hvilket aspeløv vi er av en generasjon som vokser opp...

Men det jeg lurer på: har dere tenkt på HVEM som har oppdratt oss?? Jo, det er jo faktisk dere! 

Hva er det dere har gjort, som har ført til at alt tydeligvis har gått så galt? 

Anonymkode: dda9a...ffa

har du tenkt på at de som klager over det kanskje ikke er de som har barn som er presilleblad...?

Anonymkode: 18002...15c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du snakker ikke om dessertgenerasjonen der.

Anonymkode: b282f...23a

Hvem er det du tenker dessertgenerasjonen er?

Anonymkode: ef45e...a0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir så oppgitt når jeg gang, på gang, på gang leser om hvor skjøre og hvilket aspeløv vi er av en generasjon som vokser opp...

Men det jeg lurer på: har dere tenkt på HVEM som har oppdratt oss?? Jo, det er jo faktisk dere! 

Hva er det dere har gjort, som har ført til at alt tydeligvis har gått så galt? 

Anonymkode: dda9a...ffa

Du har mulighet til å endre deg, og ikke videreføre dette til dine egne barn. Persilleblad finnes i alle generasjoner, så om du er oppdratt til å bli det får du ta en snakk med dine foreldre.

Anonymkode: 4a6db...330

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde voldelige foreldre som neglisjerte meg på alle plan, men skulle gjøre opp for seg ved å nekte meg å utføre noe som helst av husarbeid eller plikter. Slik holdt de samvittigheten ren og fikk sove på nettene. 

Hadde heller foretrukket at de sluttet med volden og heller lærte meg å ta ansvar.

Mine barn skal oppdras annerledes. Pendelen svinger kanskje hardere den andre veien men det ligger alltid en årsak bak hvorfor foreldre oppdrar barna som de gjør. 

Anonymkode: dc612...64f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter har selvfølgelig 100 prosent rett! Genereasjonen som oppdrar dagens barn er ikke stort bedre enn barna de oppdrar. Vi har det "for godt" her i landet. Folk har vent seg til at staten skal løse absolutt alle problemer og at ingen skal måtte ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: 7ba24...233

Skrevet

Er redd vi ser konsekvensene av tidlig barnehagestart og mye tid på SFO. For lite tid med foreldrene rett og slett. Og/eller curlingforeldre, men flesteparten er kanskje ikke det? Eller er de det av dårlig samvittighet for lite tid med barna? Jeg har barn i tidlig barneskolealder og har forøvrig ikke møtt på foreldre som roper ut om urettferdighet eller spesialbehandling av sine barn. Synes de fleste virker oppegående og reflekterte, men veldig opptatte og barna bruker mye tid på bhg,sfo, aktiviteter og for lite tid med foreldre

• Liker 7
Skrevet

Samfunnets utvikling er problemet.

• Liker 1
Skrevet
Heip skrev (59 minutter siden):

Er redd vi ser konsekvensene av tidlig barnehagestart og mye tid på SFO. For lite tid med foreldrene rett og slett. Og/eller curlingforeldre, men flesteparten er kanskje ikke det? Eller er de det av dårlig samvittighet for lite tid med barna? Jeg har barn i tidlig barneskolealder og har forøvrig ikke møtt på foreldre som roper ut om urettferdighet eller spesialbehandling av sine barn. Synes de fleste virker oppegående og reflekterte, men veldig opptatte og barna bruker mye tid på bhg,sfo, aktiviteter og for lite tid med foreldre

Og konsekvens av to hjem.. barnas liv har forandret seg enormt i samfunnet de siste 20 årene

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Intet nytt under solen. De gamle klager på de unge, uten å skjønne at det ikke egentlig har så mye med de unge å gjøre.

Anonymkode: bdec0...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LissiN skrev (2 timer siden):

Jeg er i grunn enige i det de fleste her sier.

Men en liten historie fra min hverdag med 18 åringer og deres første jobb.

De forventer lik lønn som en "voksen" med erfaringer

De forventer kunne ha fri når de selv vil, bare jobbe samtidig som vennene sine

De forventer skryt hver gang de er på jobb

De forventer at jeg ser de, og spør hvordan de har det, hver gang de er på jobb

De kverulerer, krangler og ønsker ikke utføre jobben sin, da de kanskje ikke liker gjøre akkurat den ene oppgaven. 

Jeg som sjef har ikke lenger noe respekt fra ansatte nå i 2023.

Jeg har ikke noe problem med å prøve bli flinkere til å både se de, rose de, tilrettelegge vaktplaner, og revurdere oppgaver. Men jeg skjønner det ikke egentlig er her skoen trykker.

Jeg vokste opp med respekt for autoriteter, respekt for hva leder sa, stilte aldri spørsmålstegn til hvorfor en jobb skulle gjøres. Jeg fikk tross alt betalt uansett hvilken oppgave jeg var satt til å gjøre! 

Fryktelig trist og frustrerende tider nå for oss som er mange unges første arbeidsgiver.

De fleste som har jobbet en stund har vel også hatt en stor andel ELENDIGE sjefer, så dette går begge veier.

Anonymkode: eecb3...780

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt målt høyt kortisolnivå hos ettåringene i barnehagen. Bare tenk hvor travel dagen til en ettåring er nå enn tidligere. Ettåringen skal haste av gårde med stressede foreldre tidlig på morgenen, og være mange timer med mange andre småbarn som biter og voksne som har det travelt. Å starte livet med høy grad av stress legger kanskje ikke grunnlaget for stressmestring senere i livet? Kanskje heller angst og depresjon.

Anonymkode: 8f16f...375

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Heip skrev (1 time siden):

Ja det er for stressende miljø rett og slett. Unaturlig å være så tett på så mange mennesker over så lang tid og få hele fritiden sin organisert. Og skjermbruk gjør og sitt til at barn ikke lenger suller rundt, kjeder seg, kjenner på følelser, observerer voksne eller andre, reflekterer og blir kreativ. Vi fyller disse små «lommene» med pauser som vi tidligere hadde.

Anonymkode: 8f16f...375

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heip skrev (1 time siden):

Jeg har en mann som jobber offshore og jeg jobber 100 %. Vi har en jente som er 12 år nå. Men hun begynte i barnehage da hun var 11 mnd. Hadde full plass på Sfo. Vi har vært til stede i oppveksten og stilt krav og satt tydelige grenser. Hun er idag en jente som er veldig trygg på seg selv. 

Anonymkode: e1706...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en mann som jobber offshore og jeg jobber 100 %. Vi har en jente som er 12 år nå. Men hun begynte i barnehage da hun var 11 mnd. Hadde full plass på Sfo. Vi har vært til stede i oppveksten og stilt krav og satt tydelige grenser. Hun er idag en jente som er veldig trygg på seg selv. 

Anonymkode: e1706...238

Bare fordi ditt barn tålte det betyr ikke det at alle andre barn tåler det. Vi er alle født med ulik sårbarhet for stress. 

Anonymkode: 84022...eba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er denne generasjonen? Alder?

Jeg er 27, merker ikke noe til dette. De fleste i min omgangskrets klarer seg veldig bra. Står på med utdanning og jobb, fornuftig økonomi uavhengig av foreldre. 

Hvor gamle?

Anonymkode: 0d3e0...75b

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 31 år og har hatt en streng oppvekst, med veldig tydelige grenser. Den som ikke vil, den skal. Nei betyr nei. Alltid spise opp. Aldri gå fra bordet før alle er ferdig. Ikke svare frekt, ikke banne, ikke misbruke guds navn. Jeg har hatt ansvar for å holde rommet mitt ryddig, og gjøre husarbeid. Jeg skulket aldri og gjorde alltid leksene mine.

Jeg fikk mye kjeft for småting. Det var mye tvang. Som barn ble jeg alltid truet med politi og lege fordi jeg ikke ville spise opp maten f.eks.

På mange måter fungerer jeg godt i voksenlivet. Jeg tar ansvar, gjør en god jobb, har høy arbeidsmoral, er høflig og grei. Men på innsiden sliter jeg med panikkangst, depresjon, ptsd og ocd. Jeg har store problemer med å si nei og sette grenser. Jeg har tidligere jobbet meg selv til langvarig sykemelding. 

Jeg er veldig enig i at barn trenger grenser, regler og må tåle å høre nei. Men jeg tror det er mye av tvangen og kjeften som kan gjøre folk skjøre "persilleblad". At man fratar barn all rett til å ha en egen mening og man tar vekk en følelse av kontroll, det tror jeg er negativt. Barn skal ikke bare være lydige og høflige hele tiden.

Jeg vil iallefall at min datter skal lære seg å si nei, og ikke godta at noen trår over grensene hennes. Jeg vil at hun skal finne sin egen stemme. Men jeg vil også at hun skal respektere andre og ta ansvar. Det er en balansegang å oppdra barn. Det er mye fra gammelt av som er bra vi ikke gjør idag, men det er mye "vi" gjør idag som er for dårlig. 

Men er vi egentlig flere "persilleblad" idag enn før? Jeg vet ikke...

Anonymkode: f699a...4ca

Synes du summerer det fint opp og veldig enig i at barn skal være litt trassige i blant. Vi vil ikke tilbake til den tiden hvor barn hverken skulle synes eller høres eller kritiseres i senk for at skammen skulle gjøre dem til "skikkelige" mennesker og glansbilder for alle møblerte hjem.

Anonymkode: b2ca0...24a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi ser en dominoeffekt fra "boomer" generasjonen. Det ble veldig populært med fri oppdragelse i 70-/80-årene. Så de barna fikk en helt annen holdning til respekt, selvstendighet, forventning og manerer fordi det skulle selvlært. Nå er disse personene 40 eller 50 år, og deres barn - den såkalte persilleblad-generasjonen - er nå i 20- og 30-årene og er hårsåre, kravstore, lite ydmyke og forstår ikke konseptet konsekvenser for egne handlinger.

Barn er ikke så mye annerledes enn hunder. Legg mye tid i disiplin og vær strukturert, ellers så blir man mannevond.

Anonymkode: d763d...028

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig. Mye sjølsentrerte folk i den generasjonen. De er fryktelig opptatt av egne følelser, men ofte ganske uvitende/uinteresserte i andre menneskers og dyrs rettigheter og følelser.

Anonymkode: e0f2d...fc9

De har ikke peiling. De aner ikke hva et hardt liv innebærer.

De tror normale følelser som sorg og tristhet, er diagnoser. Det er faen meg blitt så sykt, at jeg er dypt bekymret. 

Og woke-idiotene - hvor skal man begynne 🤢

Anonymkode: cd7e5...f86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi ser en dominoeffekt fra "boomer" generasjonen. Det ble veldig populært med fri oppdragelse i 70-/80-årene. Så de barna fikk en helt annen holdning til respekt, selvstendighet, forventning og manerer fordi det skulle selvlært. Nå er disse personene 40 eller 50 år, og deres barn - den såkalte persilleblad-generasjonen - er nå i 20- og 30-årene og er hårsåre, kravstore, lite ydmyke og forstår ikke konseptet konsekvenser for egne handlinger.

Barn er ikke så mye annerledes enn hunder. Legg mye tid i disiplin og vær strukturert, ellers så blir man mannevond.

Anonymkode: d763d...028

Dette er jeg uenig i. Jeg er selv 37 og er på ingen måte noe persilleblad, ingen i min omgangskrets heller. Det er ungene som er typ 15 - 25 som i hovedsak er persillebladene, og de har kommet fordi foreldrene har lest for mye litteratur om hva som er pedagogisk korrekt oppdragelse i dag. Ungene er "forstått i hjel." 

Anonymkode: f7a88...182

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du mener at du ikke duller med de? Strengt tatt skal vel alle i en husholdning hjelpe til og rydde etter seg selv uten at de skal få belønning for det. Den dagen jeg får penger for det, så skal de få det også. 

Konsekvenser for dårlig karakterer er bare stygt og ikke akkurat «karakterbyggende».

Du snakker ikke om grenser, du snakker om dulling for å gjøre husarbeid og straff for dårlige karakterer. Er ikke rart det blir sånne diskusjoner når folk ikke en gang vet hva grenser er.

Å sette en grense er ikke det samme som straff. Akkurat som frykt ikke er det samme som respekt. 

Anonymkode: b282f...23a

Selvsagt får de lønn for arbeidet de gjør. Da mener jeg ikke å rydde rommet eller sette ting i oppvaskmaskinen, men større oppgaver. Jeg mener at da lærer de seg økonomi. Vi gir ikke penger til unødvendig klærkjøp, kino, snop eller andre ting. Det må de kjøpe selv, og da må de ha budsjett. Har de brukt opp alt? Synd. 
Vi har absolutt grenser for de og duller overhode ikke. Vi føler det er nødvendig å «straffe» dårlige karakterer, derfor er også de eldste svært suksessfulle i svært gode jobber. Fordi vi har presset, hatt grenser og krav. 

Anonymkode: 9db49...c9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...