Gå til innhold

Kommentarer på min vekt fra barnepsykolog; upassende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor tror du at barn flest helst vil spise pasta, skiver og pølser? Det stemmer jo overhodet ikke. Men kanskje for barn som er vokst opp med dårlig kosthold?

Fordi barn er barn?

Bare se på barnemenyer eller hva de får av varmmat i barnehage eller SFO?

Men det betyr jo ikke hun har fått dette fritt servert hver dag, heller ikke før hun fikk diagnosen.

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

Nei, nå får du gi deg! 

Anonymkode: 98e58...7ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi barn er barn?

Bare se på barnemenyer eller hva de får av varmmat i barnehage eller SFO?

Men det betyr jo ikke hun har fått dette fritt servert hver dag, heller ikke før hun fikk diagnosen.

Anonymkode: b5628...21e

Barnemeny er jo søppel. ingen oppegående foreldre gir vel ungen mat fra den? Ingen jeg kjenner i hvert fall. 

Vet ikke hva de gir av mat i din barnehage - i vår hadde de typ risotto med selvplukket sopp, brennesle-suppe, diverse indiske vegetargryter med masse urter og smak, oliven de fikk spise med sånne små pinne, og generelt en hel masse god mat. (bare litt kjedelig med gurkemeieflekker på klær, de er vanskelige å få av 😛). 

I klassen til mitt barn er sushi den mest populære maten som de fleste vil ha i bursdager for eksempel. 

Barn er ikke bare barn, barn er mennesker og akkurat som voksne mennesker liker noen grillpølser og pasta og sukker mens andre liker skalldyr, asparges og lam Korma.

Anonymkode: 31125...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

HER har du ikke alle fakta.

Diabetes  2 kan komme av dårlig livsstil, og er arvelig. De som har denne type Diabetes produseŕ  insulin selv, men ikke nok insulin + ofte virker insulinet for dårlig. Mange kan ved å endre livsstil få økt insulinets følsomhet, slik at blodsukkeret blir godt regulert. Det gjelder derimot ikke alle..Noen Må ha tabletter, og noen må også bruke insulin.  Diabetes 2 oppstår heller ikke plutselig, men utvikler seg gjerne over flere år. Typisk er at man har blitt godt voksen før man får diagnosen.

Diabetes 1 har Ingenting med livsstil å gjøre, men en feil i kroppens system som gjør at insulinet kroppen har selv forsvinner helt over tid. TIL slutt produserer ikke kroppen insulin i det hele tatt, og får man ikke tilført insulin så dør man. Alle type 1 diabetikere må gå på insulin livet ut, både langtidsvirkende og hurtig virkende for å overleve. Mange får Diabetes 1 allerede som barn. dia 1 oppstår gjerne fort. 

TS sitt barn har type 1, så da har det ingenting med kostholdet å gjøre.

Endret av tussi84
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når far svarer sånn så virker det som han har et behov for å forsvare seg. Og hvorfor skal han forsvare seg, når alt er då sunt hjemme hos dere? 😳

Anonymkode: 7d106...0f2

Hva er denne greia på KG med at det å gå i forsvar tyder på at man føler seg truffet fordi det de sier/antyder stemmer? Jeg for min del går mye mer i forsvar om jeg føler meg misforstått eller urettferdig behandlet.
Far høres ut til å forsvare både seg selv og sin familie, rett og slett fordi han synes det er urettferdig å bli beskyldt for noe som ikke stemmer. Det å ha et barn som har fått en livsvarig autoimmun sykdom er slitsomt, både for barnet og foreldrene. Jeg synes ikke det er rart at både TS og faren er litt lett oppfarende og blir lett såret. Hvis det tross alt har gått bra og de har klart å regulere blodsukkeret bra, så føles det nok som et slag over kjeften at en psykolog mer enn antyder at kostholdet deres ikke er bra nok.

Mange klager på at TS og faren er for opptatt av seg selv i stedet for barnet, men flere her er jo tydeligvis også mye mer opptatt av vekta og kostholdet til TS, enn av belastningen det er å ha et barn som får en såpass alvorlig og til tider vanskelig diagnose.

 

TS: dere var nok kanskje litt overfølsomme, men jeg har full forståelse for at man blir overfølsomme av at barnet sitt får en livsvarig sykdom som krever såpass mye tilpasning. Psykologen antok sikkert litt om deg og dere, og snakket også litt på autopilot om alt det obligatoriske kostholdsgreiene som følger med diagnosen, uten å lytte ordentlig til dere.
Jeg ønsker dere alt godt og håper dere møter på gode leger og psykologer fremover som lytter til dere heller enn å anta.

Anonymkode: adb05...37a

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (13 minutter siden):

HER har du ikke alle fakta.

Diabetes  2 kan komme av dårlig livsstil, og er arvelig. De som har denne type Diabetes produseŕ  insulin selv, men ikke nok insulin + ofte virker insulinet for dårlig. Mange kan ved å endre livsstil få økt insulinets følsomhet, slik at blodsukkeret blir godt regulert. Det gjelder derimot ikke alle..Noen Må ha tabletter, og noen må også bruke insulin.  Diabetes 2 oppstår heller ikke plutselig, men utvikler seg gjerne over flere år. Typisk er at man har blitt godt voksen før man får diagnosen.

Diabetes 1 har Ingenting med livsstil å gjøre, men en feil i kroppens system som gjør at insulinet kroppen har selv forsvinner helt over tid. TIL slutt produserer ikke kroppen insulin i det hele tatt, og får man ikke tilført insulin så dør man. Alle type 1 diabetikere må gå på insulin livet ut, både langtidsvirkende og hurtig virkende for å overleve. Mange får Diabetes 1 allerede som barn. dia 1 oppstår gjerne fort. 

TS sitt barn har type 1, så da har det ingenting med kostholdet å gjøre.

Nettopp. Diabetes 1 er en autoimmun sykdom der immunforsvaret angriper og ødelegger de cellene i bukspyttkjertelen som produserer insulin. Dette er ikke reversibelt, og man må selv tilføre insulin for å regulere blodsukkeret.
Skummelt at så mange fremdeles tror det er "sukkersyke" som i at man får det av for mye sukker i kostholdet.

Anonymkode: adb05...37a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi barn er barn?

Bare se på barnemenyer eller hva de får av varmmat i barnehage eller SFO?

Men det betyr jo ikke hun har fått dette fritt servert hver dag, heller ikke før hun fikk diagnosen.

Anonymkode: b5628...21e

Barnemenyer på restaurant er billige, enkle, og gjerne en liten del av en større voksenmeny. Tilbehøret f.eks, sånn at de slipper å kjøpe inn egne varer bare til dette. Det er hovedpoenget, ikke hva unger flest liket best.

Anonymkode: 69b5a...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ønsker dere alt godt og håper dere møter på gode leger og psykologer fremover som lytter til dere heller enn å anta

Tusen takk for det!

Anonymkode: b5628...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det. Normalvektige tror vi stapper i oss døgnet rundt, og gir barna våre søppelmat. Jeg og min mann spiser akkurat det samme. Han er tynn, jeg er overvektig. Vi blir dømt av alle rundt oss, det må vi bare leve med. Selv med mer kunnskap i befolkningen lever fordommer mot overvektige videre. 

Anonymkode: 9899c...650

Slik er det her også. Kun min vekt som øker. Lager alt fra bunnen av pga allergi hos barna, bruker lite fett og knapt nok sukker. Mannen spiser gjerne minst to porsjoner til middag. Jeg velger bevisst et mindre fat, tar kun en porsjon osv. Her er fruktsalat, bær, kesam foretrukket som dessert i helgen fremfor godteri. Allikevel er jeg rund.

Anonymkode: 37ea9...c82

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 23.12):

Slik er det her også. Kun min vekt som øker. Lager alt fra bunnen av pga allergi hos barna, bruker lite fett og knapt nok sukker. Mannen spiser gjerne minst to porsjoner til middag. Jeg velger bevisst et mindre fat, tar kun en porsjon osv. Her er fruktsalat, bær, kesam foretrukket som dessert i helgen fremfor godteri. Allikevel er jeg rund.

Anonymkode: 37ea9...c82

Det er jo en grunn får at du er rund da. Du blir ikke det uten grunn. Endten er du syk , mat eller spiser feil. Og ja jeg er også rund men jeg går ikke i noe forsvar. Jævla irriterende når folk mener de gjør alt riktig når de åpenlyst ikke gjør det 

Anonymkode: b608d...17f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa han at du hadde dårlig kosthold, eller var det bare en oppfordring til å ha godt kosthold? 

Det er forskjell på å si "du må slutte å spise så mye usunn mat" og "det er viktig å spise sunn mat nå". Selv om pasienten vet det godt. Den første ytringen kan tolkes ganske åpenbart som personlig kritikk. Den andre betyr mer at i en slik situasjon er det generelt viktig å spise sunt, det gjelder alle, ikke bare deg, og er nok bare ment som en påminnelse og en forsikring om at du vet. Jeg er mye på kontroller på sykehuset om dagen, og snakker med forskjellige leger og sykepleiere. Lege A vet ikke nødvendigvis at lege B har sagt ditt og datt til meg, og kan si det samme. Selv om jeg vet dette godt fra før. Til tider syns jeg de har vært litt masete. Men jeg skjønner jo at legene bare vil være sikre på at jeg vet hva som er best for meg. De kan ikke unnlate å gi meg tilbakemeldinger, informasjon (og ev kritikk) fordi de er redde for å såre følelsene mine.

Anonymkode: aa427...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 20.05):

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

Man får ikke diabetes type 1 av dårlig matvarer.

Det er diabetes type 2 man kan få det av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.02):

Langt men dog;

Min datter har fått diabetes 1 og vi har fin oppfølgning på barneavdelingen på sykehuset.

I dag hadde far og jeg samtale med barnepsykologen, sammen med og uten barnet.

Siden hennes tilstand trenger tettere oppfølging ved måltider snakket han om måltidene.

Vi har vært veldig nøye med maten; sørget for flere proteinkilder etc men hun er som barn flest like pasta, skiver og pølser. 
Legger til at barnet er friskt, svært aktiv og lav vekt for sin høyde.

Jeg sliter med noe overvekt etter flere år med sykdom og depresjon, noe som jeg er i behandling for. Men det tar tid.

Barnepsykologen, uten å vite noe om våre rutiner,  måltider eller mine utfordringer, begynte å snakke ut om at vi må være gode forbilder og velge rett mat mens han så på meg.

Far korrigerte han med at han var velkommen til å se kjøleskapet eller middagene våre. Som er hjemmelaget, normal sunn mat.

Sjelden takeaway eller junkfood. Snop og sukkerfri brus på lørdager. Følger barna til og fra skolen til fots, går til butikken.

Jeg følte meg noe angrepet fordi jeg føler han SER på meg uten å VITE noe om realiteten og dømmer deretter.

Jeg prøvde å forklare min detsituasjon men gav opp fordi jeg kjente meg uthengt.

Er det ikke feil å konkludere slik uten å vite noe konkret eller noe om bakgrunnen til foreldre?

Anonymkode: b5628...21e

Det er desverre vanskelig å få has på dårlige holdninger mot overvekt. Folk skjønner ikke at det kan være bivirkninger av en medissin engang.

Hadde nok ført en matdagbok noen dager og gitt denne legen og sett på bedkommende og bedt om råd for endringer. Tror han møter seg selv i døra.

Anonymkode: 56531...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.17):

TS her

Han sa rett ut at jeg var overvektig og det er greit nok.

Men opplevde han mente vi har dårlige matvaner og det har vi ikke. Er ikke barnet et bevis på det?

Og at diabetesen hennes er velregulert allerede noen måneder etter diagnosen?

Mulig jeg overreagerer men jeg har veldig mange vonde opplevelser med helsepersonell og fordommer.

Som jordmoren som sa jeg måtte slutte å spise McDonalds og gå mer da jeg var gravid.

Ville ikke tro på meg når jeg sa jeg aldri går dit og jeg syklet til timen.

Anonymkode: b5628...21e

Er man veldig overvektig så har det noe med antall kalorier inn og aktivitetsnivå å gjøre. Man blir heller ikke tykk av depresjon men av maten man spiser på grunn av den eller inaktivitet som oppstår. 

Jeg har 10 kg for mye selv og de har kommet pga sykdom. Selv om jeg liker sunn mat (er faktisk svært sunn) så er det åpenbart at det er for mye mengde og for lite aktivitet. 

Som en over påpekte: overvekt og fedme kommer ikke ut av tynne lufta. 

Diabetes type 1 er ofte genetisk eller via sykdom/virus. Uavhengig av hva den kommer av så er kosthold og sunn livsstil svært viktig. 

Anonymkode: 7ecd4...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at han snakket om sunne vaner for din datter, når du er såpass overvektig at man legger merke til det.

Det er du som har komplekser for vekten din.

Anonymkode: d9915...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 19.48):

Som jeg skrev; vi har tilført flere rene proteinkilder og gjort endinger.
Hun har selvsagt sine preferanser men bestemmer ikke.

Jeg har absolutt satt meg inn i dette, også fått mye skryt av legene som følger oss.

Dette var basert på en samtalen med en psykolog som ikke har møtt oss før.

Anonymkode: b5628...21e

Tenker litt at de nok gir litt denne typen info til alle, og de kan jo ikke helt vite hva de de møter gjør feil og ikke. Spesielt ikke 1.møte. Men man kan ikke tilpasse til alle og vite akkurat hva som treffer. Syns det er fint de sier det som det er. 

Jeg er helsepersonell og utreder barn og spør alle mødre om de røykte eller drakk i svangerskap, kan sikkert virke krenkende, men det er i grunnen jobben min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overvekt kan komme av medisiner og SYKDOM som ts skriver hun har i hi, ser ingen det? Det at overvekten ikke kommer fra dårlig livsstilsvalg er nok enda mer sårt, og føles da enda mer dømmende når psykologen påpeker det. Full forståelig at ts reagerer med å bli lei seg, og godt faren tok forsvar. Psykologen mente nok ikke vondt, men må jo rettes på når de trår feil. Synes folk angriper ts helt unødvendig, og lager egne historier bare de ser det stå nevnt at ungens preferaser er pølser, pasta og skiver, da er det det eneste ungen spiser liksom? Nei, var ikke det det stod nei! 

 

Anonymkode: 0b77c...ea7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Synes folk angriper ts helt unødvendig, og lager egne historier bare de ser det stå nevnt at ungens preferaser er pølser, pasta og skiver, da er det det eneste ungen spiser liksom? Nei, var ikke det det stod nei! 

KG-logikk på sitt beste🙄

Veldig takknemlig for de som har skrevet og forstår min side.

Ja, vanene var ikke de beste FØR alltid men det er et annet bilde og en annen hverdag nå som jeg hadde håpet ble sett.

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg en håndfull replikker du kan fyre av når det trengs. Øv deg på å si dem, så de flyr av tungen. 

"Du kjenner ikke årsaken til min overvekt." 

"Du er kun psykolog, ikke sant?"    

"Kan vi fokusere på [datteren], takk." 

"Det er upassende kommentar, det vil jeg rapportere." (McDonald's-kommentarer).  

Anonymkode: 65520...02c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

…spør alle mødre om de røykte eller drakk i svangerskap, kan sikkert virke krenkende, men det er i grunnen jobben min. 

Jo, men tenk deg at du fortsetter å snakke til kvinnen som om hun røykte og drakk, og fortsatt gjør det, til tross for at hun svarer nei?

Det er urettferdig.

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...