Gå til innhold

Kommentarer på min vekt fra barnepsykolog; upassende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Langt men dog;

Min datter har fått diabetes 1 og vi har fin oppfølgning på barneavdelingen på sykehuset.

I dag hadde far og jeg samtale med barnepsykologen, sammen med og uten barnet.

Siden hennes tilstand trenger tettere oppfølging ved måltider snakket han om måltidene.

Vi har vært veldig nøye med maten; sørget for flere proteinkilder etc men hun er som barn flest like pasta, skiver og pølser. 
Legger til at barnet er friskt, svært aktiv og lav vekt for sin høyde.

Jeg sliter med noe overvekt etter flere år med sykdom og depresjon, noe som jeg er i behandling for. Men det tar tid.

Barnepsykologen, uten å vite noe om våre rutiner,  måltider eller mine utfordringer, begynte å snakke ut om at vi må være gode forbilder og velge rett mat mens han så på meg.

Far korrigerte han med at han var velkommen til å se kjøleskapet eller middagene våre. Som er hjemmelaget, normal sunn mat.

Sjelden takeaway eller junkfood. Snop og sukkerfri brus på lørdager. Følger barna til og fra skolen til fots, går til butikken.

Jeg følte meg noe angrepet fordi jeg føler han SER på meg uten å VITE noe om realiteten og dømmer deretter.

Jeg prøvde å forklare min situasjon men gav opp fordi jeg kjente meg uthengt.

Er det ikke feil å konkludere slik uten å vite noe konkret eller noe om bakgrunnen til foreldre?

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tror ikke du overreagerer litt her? Det er jo normal høflighet å se på den man snakker til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har han konkludert med?

Anonymkode: ceb63...e32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Han sa rett ut at jeg var overvektig og det er greit nok.

Men opplevde han mente vi har dårlige matvaner og det har vi ikke. Er ikke barnet et bevis på det?

Og at diabetesen hennes er velregulert allerede noen måneder etter diagnosen?

Mulig jeg overreagerer men jeg har veldig mange vonde opplevelser med helsepersonell og fordommer.

Som jordmoren som sa jeg måtte slutte å spise McDonalds og gå mer da jeg var gravid.

Ville ikke tro på meg når jeg sa jeg aldri går dit og jeg syklet til timen.

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du overtolker noe voldsomt her og tolker alt i verste mening. Faktum er at du er overvektig og at mat er viktig i forbindelse med sykdommen til din datter, og da er det helt greit at dette blir tatt opp av behandlere. Svært mange mener de spiser kjempesunt, men har i realiteten ikke så godt kosthold, så jeg syns dette er helt greit å ta opp. Hvis du mener dere gjør alt riktig så er det jo bare å overse kommentarene.

Men du sier i innlegget at datteren din er frisk, samtidig som hun har diabetes 1, da tenker jeg det er noe som ikke helt stemmer i tankegangen. Du snakker også om at hun liker best pasta og skiver, som er karbohydratrik mat man egentlig bør ha litt restriksjoner på med dia 1. Og her er det jo dere foreldre som må sette grensene, ikke datteren som helst vil ha den maten. Normal sunn mat trenger ikke være den beste diamaten, I steden for å være så himla hårsår så bør du heller lese deg litt opp på både dia 1, anbefalt kosthold (altså kutte litt i karbsene), langstidbivirkningene av å slurve med rådene og heller legge et faktisk godt grunnlag for kostholdet din datter må ha resten av livet. Det er faktisk ikke sikkert det du regner som normalt sunt er det beste for henne. 

Anonymkode: 83ab8...9ec

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du snakker også om at hun liker best pasta og skiver, som er karbohydratrik mat man egentlig bør ha litt restriksjoner på med dia 1.

Som jeg skrev; vi har tilført flere rene proteinkilder og gjort endinger.
Hun har selvsagt sine preferanser men bestemmer ikke.

Jeg har absolutt satt meg inn i dette, også fått mye skryt av legene som følger oss.

Dette var basert på en samtalen med en psykolog som ikke har møtt oss før.

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar dette i verste mening og går veldig i forsvar fordi du er sensitiv for vekt. Jeg er det sjøl, alltid hatt komplekser og problemer med egen vekt. Hvis man ser det utenfra så er det ikke så rart at man bemerker overvekt i forbindelse med et barn som har en sykdom hvor måltider og ernæring er helt essensielt. Dersom jeg hadde vært i dine sko, så hadde jeg nok sagt som sant er at vi er opptatt av å ha sunne måltider og tilpasser kosten så det skal være sunt for barna, men at mitt problem er at jeg spiser for mye søtsaker i skjul. Barna ser det altså ikke, men det er det som gjør at jeg er tjukkere enn jeg burde være. 

Anonymkode: 53039...028

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må legge til; jeg synes ikke det er upassende at det blir kommentert. 

Anonymkode: 53039...028

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

mente vi har dårlige matvaner og det har vi ikke. Er ikke barnet et bevis på det?

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

Her blander du diabetes 1 og diabetes 2. HELT ulike sykdommer i både årsak og behandling. 

  • Liker 20
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følte meg noe angrepet fordi jeg føler han SER på meg uten å VITE noe om realiteten og dømmer deretter.

Mitt råd er at du fokuserer på din datters kroniske og potensielt dødelige sykdom.

Dette gjelder ikke deg.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhodet ikke upassende, men helt på sin plass. 

Anonymkode: 7d106...0f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at du er overvektig og sliter med overvekt, men "går aldri på McDonalds", sykler og går overalt. Så hvor kommer din overvekt fra? Da er det jo kostholdet, som regel. Du spiser for mye og/eller feil mat. Det er det du antageligvis opplevde å føle deg "skyldig" i og "uthengt". Overvekt kommer jo ikke ut av tynne lufta. Den kommer av at vi putter i oss feil mat og/eller feil mengde mat. Og du gjør en eller begge deler. Så hvorfor så fornærmet? Behandleren kan jo se at du gjør noe som er feil i kostholdet, det synes jo på deg?

Jeg mener ikke noe vondt med dette, men jeg tror du følte deg truffet og ble fornærmet over det.

Anonymkode: 9aa4b...bbc

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Langt men dog;

Min datter har fått diabetes 1 og vi har fin oppfølgning på barneavdelingen på sykehuset.

I dag hadde far og jeg samtale med barnepsykologen, sammen med og uten barnet.

Siden hennes tilstand trenger tettere oppfølging ved måltider snakket han om måltidene.

Vi har vært veldig nøye med maten; sørget for flere proteinkilder etc men hun er som barn flest like pasta, skiver og pølser. 
Legger til at barnet er friskt, svært aktiv og lav vekt for sin høyde.

Jeg sliter med noe overvekt etter flere år med sykdom og depresjon, noe som jeg er i behandling for. Men det tar tid.

Barnepsykologen, uten å vite noe om våre rutiner,  måltider eller mine utfordringer, begynte å snakke ut om at vi må være gode forbilder og velge rett mat mens han så på meg.

Far korrigerte han med at han var velkommen til å se kjøleskapet eller middagene våre. Som er hjemmelaget, normal sunn mat.

Sjelden takeaway eller junkfood. Snop og sukkerfri brus på lørdager. Følger barna til og fra skolen til fots, går til butikken.

Jeg følte meg noe angrepet fordi jeg føler han SER på meg uten å VITE noe om realiteten og dømmer deretter.

Jeg prøvde å forklare min situasjon men gav opp fordi jeg kjente meg uthengt.

Er det ikke feil å konkludere slik uten å vite noe konkret eller noe om bakgrunnen til foreldre?

Anonymkode: b5628...21e

Underlig, upassende og meget aggressiv kommentar av far. 

Anonymkode: 93eb3...9ae

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Underlig, upassende og meget aggressiv kommentar av far. 

Anonymkode: 93eb3...9ae

Hvorfor det?

Om noen antyder man spiser en type mat man ikke gjør? 

Anonymkode: b5628...21e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det ble du møtt av en fordomsfull fagperson. Ikke noe vits å bruke masse energi på å skulle forsvare og forklare seg til slike. Bare si "ja godt vi er gode rollemodell begge to" og ikke noe mer. Så lenge du vet dere gjør en god jobb så er det viktigst enn hva en fremmed tror basert på tusen fordommer. 

Anonymkode: 573d2...e75

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei! Hvis et barn får diabetes, er det nettopp et bevis på at dere har hatt veldig dårlige matvaner 

Anonymkode: 0f632...db8

Diabetes type 1 handler ikke om kosthold. Det er forøvrig ofte trigget av virus…

Anonymkode: 7762a...a25

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik jeg forstår det ble du møtt av en fordomsfull fagperson. Ikke noe vits å bruke masse energi på å skulle forsvare og forklare seg til slike. Bare si "ja godt vi er gode rollemodell begge to" og ikke noe mer. Så lenge du vet dere gjør en god jobb så er det viktigst enn hva en fremmed tror basert på tusen fordommer. 

Anonymkode: 573d2...e75

TAKK! Endelig noen som skjønner.

Anonymkode: b5628...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...