Gå til innhold

Tina Jørgensen-saken


abesedeeeffge

Anbefalte innlegg

Linazer skrev (På 21.10.2023 den 8.26):

Da oppfattet vi det ulikt. 

Jeg opplevde det som at lyd-testene viste at hun ble drept nærmere hjemmet enn det de først har trodd. Og at siden personen i leiligheten over hadde vinduet lukket, hørte skriket tydelig, og oppfattet det som om lyden ikke kom langt unnafra så ble det sagt at hun kunne blitt drept hjemme. 

Kan det være samboeren likevel?

En av moduskandidatene bodde i tinas naboleilighet. Det er fra den leiligheten de antyder at skrik kan ha kommet fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naboens leilighet er jo definitivt en hypotese de kommer med. Det er jo veldig interessant med han akustikkeksperten og jobben han gjør. Om det skriket var Tina kan hun jo ikke ha blitt drept der politiet mener. Er vel uansett ikke så sannsynlig mtp blodtapet. 

At så mye bevis er kastet er jo helt hinsides. Det er så mye slett arbeid arbeid i norske drapssaker at det er helt utrolig. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (40 minutter siden):

Naboens leilighet er jo definitivt en hypotese de kommer med. Det er jo veldig interessant med han akustikkeksperten og jobben han gjør. Om det skriket var Tina kan hun jo ikke ha blitt drept der politiet mener. Er vel uansett ikke så sannsynlig mtp blodtapet. 

At så mye bevis er kastet er jo helt hinsides. Det er så mye slett arbeid arbeid i norske drapssaker at det er helt utrolig. 

At Gunn Merete Lodes drapsmann (ung dame drept på vei hjem på natten i Bryne) ikke ble sjekket ut bedre er også et mysterium. jobbet bla på Rosenberg knapp en km unna leiligheten til Tina. påsto han kjente ei Tina Jørgensen og voldtok ei dame på en kirkegård..

Noen burde faktisk granske det elendige arbeidet politiet gjorde samt se på om det er mulig å straffe de som kastet bevisene på noe vis. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 22.10.2023 den 19.33):

En av moduskandidatene bodde i tinas naboleilighet. Det er fra den leiligheten de antyder at skrik kan ha kommet fra.

Om det var mye blod, kan det være at det finnes spor der den dag i dag kanskje? Håper politiet tar seg bryet med å indersøke det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndelag84 skrev (46 minutter siden):

Om det var mye blod, kan det være at det finnes spor der den dag i dag kanskje? Håper politiet tar seg bryet med å indersøke det

De har med en tidligere Kripos? fyr. husker ikke navnet,som nevner at de fant blod 20 år etter i en sak. Politiet har aldri undersøkt leiligheten til naboen.

Naboen ble forøvrig drept for noen år siden. tror det var et hevndrap etter et overgrep han begikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende dokumentar på tv 2. Har bare kommet til episode 3.  Jeg håper de klarer å komme et spor nærmere hvem som drepte henne.  Er saken mot Vassbakk henlagt? 

Jeg syns synd på kjæresten dersom han er uskyldig, samtidig som jeg syns det er rart at barnålene som ble funnet i kummen og på Tinas klær, matcher de som var i bilen hans. Nå skal det jo sies at det kan ha kommet dit før hun ble drept. Si at de f.eks (vet at det ikke er tilfellet pga dato, men var det beste eks jeg kom på), hadde vært og kjøpt juletre og fraktet dette i bilen. Da ville jo barnålene kommet i bilen og på hennes klær før drapshandlingen.  

Og en liten digresjon - og håper ikke jeg er ufølsom nå, i så fall beklager jeg! Men i episode 3 så er det en mann som intervjues (en som forsker på hvordan vi tenker og husker), og er det bare meg, eller høres han veldig ut som Trond-Viggo Torgersen som Skotten? Når jeg googler han (Tim Brennen), så står det britisk-norsk psykolog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janzypants skrev (2 minutter siden):

Veldig spennende dokumentar på tv 2. Har bare kommet til episode 3.  Jeg håper de klarer å komme et spor nærmere hvem som drepte henne.  Er saken mot Vassbakk henlagt? 

Jeg syns synd på kjæresten dersom han er uskyldig, samtidig som jeg syns det er rart at barnålene som ble funnet i kummen og på Tinas klær, matcher de som var i bilen hans. Nå skal det jo sies at det kan ha kommet dit før hun ble drept. Si at de f.eks (vet at det ikke er tilfellet pga dato, men var det beste eks jeg kom på), hadde vært og kjøpt juletre og fraktet dette i bilen. Da ville jo barnålene kommet i bilen og på hennes klær før drapshandlingen.  

Og en liten digresjon - og håper ikke jeg er ufølsom nå, i så fall beklager jeg! Men i episode 3 så er det en mann som intervjues (en som forsker på hvordan vi tenker og husker), og er det bare meg, eller høres han veldig ut som Trond-Viggo Torgersen som Skotten? Når jeg googler han (Tim Brennen), så står det britisk-norsk psykolog. 

Du burde kanskje se alt før du kommenterer, det med barnålene kom de til en helt annen koklusjon i en senere episode.

Ja saken mot Vassbakk i Tina saken ble henlagt. Nye teorier/spor i siste episode så håper de åpner opp for ny etterforskning🤞

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Ludvig skrev (5 minutter siden):

Du burde kanskje se alt før du kommenterer, det med barnålene kom de til en helt annen koklusjon i en senere episode.

Ja saken mot Vassbakk i Tina saken ble henlagt. Nye teorier/spor i siste episode så håper de åpner opp for ny etterforskning🤞

Ah, ok! Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-serien fokuserer på 4 moduskandidater. Johny Vassbakk,naboen,guds politimann og dansken som drepte Gunn M. Lode.

Alle fremstår som høyaktuelle. desverre har det gått  lang tid,og politiet kastet det VIKTIGSTE materialet i saken..............

Serien er utrolig bra. noe av det beste jeg har sett av true crime.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sett ferdig serien i går. Synes den bringer mye nyttig med seg. De akustiske analysene og åpningen for at åstedet ikke nødvendigvis er der man har trodd, er interessante og kan kanskje føre til flere nyttige tekniske undersøkelser.

Observasjonen på andre siden av bybrua, der en kvinne har blitt forsøkt dratt inn i en bil var helt ukjent for meg, men flott at kommer frem. 

Både "Guds politimann" og "Dansken" blir mer aktuelle for ytterligere etterforskning etter denne serien slik jeg ser det. Dette er positivt da de i motsetning til naboen fortsatt er i live.

Jeg synes allikevel noen konklusjoner gjøres altfor lettvint i serien. Eksempelvis:

1. At Siri Stedje ikke klarer å plassere Tina på broa eller på Sjølyst drapsnatten, uten at dette forklares nærmere, synes jeg er merkelig. Det virker som om man her hopper nonchalant over en viktig detalj: Kvinnen småløpende på broa og kontaktsøkende i bakken holdt skoene i hånden iflg. vitner. Grunnen til at man med høy grad av sikkerhet har antatt at dette var Tina er jo nettopp fordi Tina ble funnet med store hull under strømpene, noe som tydet på at hun hadde gått/løpt en lenger strekning uten sko. Dette nevnes ikke med et ord i denne dokumentarserien.

2. Den sikreste indikasjonen på drapstidspunktet har vært 02:15. Dette fordi kvinnen som hørte dette skriket den dag i dag er sikker på at hun så på klokken like etterpå, nettopp fordi hun syntes skriket var så ekkelt at hun tenkte det var noe hun burde huske. Siri Stedje sier at "personen som hørte skrik kl. 02:15 lå og sov og har ikke noe referansepunkt, men tror det var ca. da". Kvinnen som hørte dette skriket og er sikker på at det var kl. 02:15 står så vidt jeg husker frem med navn i nettdokumentarserien som ble sluppet tidligere i år. Når det virker som man i denne serien har et mer åpent syn på drapstidspunktet, synes jeg dette burde vært forklart bedre. Selv synes jeg det virker litt søkt ved at man prøver å få drapet til å fremstå mindre i affekt enn man tidligere har tenkt. Foruten denne detaljen tenker jeg det er positivt at det igjen åpner for noen nye tekniske undersøkelser man ikke tidligere har tenkt det er behov for.

Intervjuene med politiet er like skremmende som drapshandlingen. At tekniske bevis var kastet visste vi. At så lite har vært gjort de gangene saken har vært gjennopptatt er vanskelig å forstå. Når man sitter på konkrete høyaktuelle navn der noen legges bort ene og alene fordi de ikke lever lenger, og de som er i live av uvisse årsaker ikke avhøres så destrueres mitt inntrykk av norsk politi ytterligere. Det er rett og slett respektløst mot både offer og etterlatte mye av det som (ikke) har skjedd.

 

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at det er en person alene som har flyttet på avdøde, hun var sikkert ikke tung, men det er dødvekt, samtidig funnet frem sekk på plassen, inn i en bil så ut av bilen og opp i en kum sammen med noen steiner, gir ikke helt mening, i mitt hode så virker det usannsynlig at disse modus kandidatene hadde tatt seg det arbeidet, tror den/di som drepte Tina kjente henne . Brukt både stein og jernstang til å slå henne med, 2 gjerningspersoner?

Endret av Eidetiker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen til Tina er virkelig en sterk og flott dame ❤️

Hun snakker om hvor frustrerende og fælt det er at man har hatt flere runder med håp om en løsning, men at ingenting har ført fram. Da står det respekt av at hun greier å forholde seg så rasjonelt til det, og ikke har hektet seg fast i kjæresten som mistenkt, f. Eks.

Ganske sjokkerende at de tilsynelatende avsluttet etterforskningen da siktelsen mot kjæresten ble frafalt. Egentlig rykket de da tilbake til start. De burde vendt bunken og startet på nytt. I stedet legger de vekk saken, når det kan hende de ikke har gjort et eneste etterforskningsskritt i riktig retning?

I tillegg er det skrekkelig at beviser er kastet. Det er det som gjør at jeg er redd saken aldri vil få en skikkelig løsning. Hadde man gjort det samme i Tengs-saken, hadde man jo aldri fått dømt Vassbak nå.

Jeg har mest troa på naboen, sekundært dansken. Får håpe politiet kan undersøke naboens leilighet. Det er vel kanskje det beste håpet nå. Anser det ikke som særlig sannsynlig at det vil komme en innrømmelse på dødsleiet i denne saken.

Endret av Wildanden
Leif
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidetiker skrev (8 timer siden):

Jeg har vanskelig for å tro at det er en person alene som har flyttet på avdøde, hun var sikkert ikke tung, men det er dødvekt, samtidig funnet frem sekk på plassen, inn i en bil så ut av bilen og opp i en kum sammen med noen steiner, gir ikke helt mening, i mitt hode så virker det usannsynlig at disse modus kandidatene hadde tatt seg det arbeidet, tror den/di som drepte Tina kjente henne . Brukt både stein og jernstang til å slå henne med, 2 gjerningspersoner?

Det er veldig uvanlig med to gjerningsmenn i sånne type saker. Tina var ikke særlig stor, så det er ikke uoverkommelig for en voksen/normalt sterk mann å flytte henne.

Det er et helt åpenbart motiv med å skjule henne - unngå å bli tatt. Jo lengre tid det tar før hun blir funnet, jo mer brytes de fysiske bevisene ned. Og det var faktisk ganske tilfeldig at de fant henne, ifm. en annen, urelatert sak. Så hun kunne fort blitt liggende lengre. Og som vi så i dokumentaren - frivillige var ute og lette etter at Tina forsvant, mens politiet gjorde svært lite før hun ble funnet. Og da hun ble funnet såpass lenge etter drapet, var de allerede langt på etterskudd med etterforskningen.

Jeg tror drapet kan ha vært opportunistisk eller til dels planlagt, men jeg tror ikke Tina kjente den som drepte henne. Hvorfor tror du hun ble drept av noen hun kjente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wildanden skrev (4 timer siden):

Det er veldig uvanlig med to gjerningsmenn i sånne type saker. Tina var ikke særlig stor, så det er ikke uoverkommelig for en voksen/normalt sterk mann å flytte henne.

Det er et helt åpenbart motiv med å skjule henne - unngå å bli tatt. Jo lengre tid det tar før hun blir funnet, jo mer brytes de fysiske bevisene ned. Og det var faktisk ganske tilfeldig at de fant henne, ifm. en annen, urelatert sak. Så hun kunne fort blitt liggende lengre. Og som vi så i dokumentaren - frivillige var ute og lette etter at Tina forsvant, mens politiet gjorde svært lite før hun ble funnet. Og da hun ble funnet såpass lenge etter drapet, var de allerede langt på etterskudd med etterforskningen.

Jeg tror drapet kan ha vært opportunistisk eller til dels planlagt, men jeg tror ikke Tina kjente den som drepte henne. Hvorfor tror du hun ble drept av noen hun kjente?

Pga fjerning av liket, di/den som har gjort det har nok regnet med at Tina kunne knyttes til den/dem vist hun feks hadde blitt funnet på draps stedet, historikk til andre modus kandidatene tilsier at di hadde ikke gjort så mye ut av det, dansken drepte omtrent på åpen gate med vitne, naboen startet vel hovedsakelig med vold mot kvinner etter han flyttet fra Stavanger. Vassbakk tviler jeg på her, jeg har ikke sett serien ferdig,men har hørt alt som er tilgjengelig på podcasten, og sitter med en følelse at det er veldig ensporet 

Endret av Eidetiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidetiker skrev (4 timer siden):

Pga fjerning av liket, di/den som har gjort det har nok regnet med at Tina kunne knyttes til den/dem vist hun feks hadde blitt funnet på draps stedet, historikk til andre modus kandidatene tilsier at di hadde ikke gjort så mye ut av det, dansken drepte omtrent på åpen gate med vitne, naboen startet vel hovedsakelig med vold mot kvinner etter han flyttet fra Stavanger. Vassbakk tviler jeg på her, jeg har ikke sett serien ferdig,men har hørt alt som er tilgjengelig på podcasten, og sitter med en følelse at det er veldig ensporet 

Fjerning/skjuling av lik er vanlig. JV har antagelig drept Birgitte Tengs med stein,han var i Stavanger den helgen,og slo ikke hans mobil inn på en basestasjon i sentrum drapsnatta,eller var det en av de andre?

Dansken påsto han kjente Tina.. Jobbet på Rosenberg som ligger ca 1km unna Tinas bosted. politiet har aldri sjekket om han var i Stavanger drapskvelden..

Naboen var mye på Jæren. hvor Tina ble funnet. samt at steiner funnet i kummen antagelig stammer fra Reve Havn noen km  unna Bore Kirke.

Endret av Kardemommete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig bor/bodde mange av de innleide til Rosenberg verft på anlegget i brakkeriggen der. 1 km unna Tinas leil. jmfr dansken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp sett serien på TV2 og engasjerer meg veldig i denne saken, men det med at taxi mannen prøvde å få alibi for den natten Tina forsvant og at han tidligere hadde prøvd seg på yngre jenter - det var nytt for meg. Derfor har jeg en ny teori. 
 

Kan taxi mannen ha forsøkt seg på Tina? Mtp at han prøvde å få alibi med å få folk til å lyve for han og at han skrudde av kartet i nærheten av Grasholmen. Kan han ha forsøkt å overgripe seg på henne? Pga dårlig rygg så har Tina kommet seg bort fra han og det er her skriket kommer inn. Sårene på albuen gir også mening her om hun lå på bakken. Jeg tror hun i så fall har skreket, sparket fra seg og løpt fra stedet i retning leiligheten - MEN at hun har glemt igjen vesken sin og dermed stått uten nøkkel. Det er hørt en gråtende kvinne på bryggen. Kan Tina være denne gråtende kvinnen som gråter av overgrepsforsøket og nå står uten nøkler til leiligheten? Dermed har naboen kanskje invitert henne inn? Har hun kanskje vasket leiligheten til naboen tidligere (siden hun vasket leiligheter på Grasholmen) og derfor følte seg trygg på naboen? Hun kan ha ringt på selv også. 
 

Det er noe med denne naboen. Han er jo faktisk kjent på Bore. I tillegg solgte han leiligheten sin kort tid etter. Taxi mannen (tror jeg det var?) nevner en mørk BMW. Kan taxi mannen ha blitt i området og faktisk observert gjerningspersonen forflytte Tina inn i den mørke BMWen (som naboen hadde på den tiden)? Men så vil han ikke si noe siden han selv nettopp utførte en fæl handling mot Tina? Det gir også mening at han ville dumpet/gjemt vesken for å ikke bli innblandet i drapet.

 

Hva tenker dere om denne teorien?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe "kontant" og planmessig med dette drapet, som gjør at Vassbakk er min mistenkt nr. 1. Det matcher kanskje dårlig med lyden da.

Synes drapet bærer preg av noen som er på tur inn i byen, som planlegger å være der for et oppdrag, og som har erfaring. Det blir på en måte som Tengs 2.0 med bedre gjemming av lik. Det virker som en gjerningsmann med erfaring. 

Det var dessverre flere ubesvarte spørsmål enn besvarte i serien (Men den var god!)

- Hadde dansken tilgang på bil?

- Hadde naboen tilgang på bil?

Kan ikke huske at det ble besvart.

Skulle også likt å vite hvor sikker han akustikeren var i sine hypoteser/teorier. 50 % eller 99%?

Endret av totti_1
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidetiker skrev (8 timer siden):

Pga fjerning av liket, di/den som har gjort det har nok regnet med at Tina kunne knyttes til den/dem vist hun feks hadde blitt funnet på draps stedet, historikk til andre modus kandidatene tilsier at di hadde ikke gjort så mye ut av det, dansken drepte omtrent på åpen gate med vitne, naboen startet vel hovedsakelig med vold mot kvinner etter han flyttet fra Stavanger. Vassbakk tviler jeg på her, jeg har ikke sett serien ferdig,men har hørt alt som er tilgjengelig på podcasten, og sitter med en følelse at det er veldig ensporet 

Jeg skjønner hva du mener. Leste et sted at Kripos syntes det var interessant at det er en dobbelthet i drapet. Selve drapet er gjennomført i affekt, av en gjerningsmann som ikke har kontroll på følelser og impulser. Men det å flytte henne og skjule henne i en kum er mye mer kalkulert og kontrollert. 

Måten Vassbakk gjemte Birgitte i et buskas var mye mer skjødesløs og mindre kontrollert.

Folk som blir overfalt og drept tilfeldig på gata, etterlates som regel der. Men som vi ser i serien er det ikke sikkert hun ble drept utendørs. Jeg synes de har gode argumenter for at politiets antatte åsted, ikke er det riktige åstedet, spesielt siden man ikke har et eneste vitne som har observert blod der i tiden etter hun ble drept. Og hvis noen har drept henne inne i egen leilighet, må de åpenbart gjøre noe for å kvitte seg med henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildanden skrev (35 minutter siden):

Måten Vassbakk gjemte Birgitte i et buskas var mye mer skjødesløs og mindre kontrollert.

Det er sant. Men så må vi og huske på at han (?) var svært nær ved å bli tatt den gangen. Politibetjentenene uten lommelykt som hørte rasling i buskene. Ikke umulig at han var der for å skjule liket, men ble skremt da disse dukket opp. Eventuelt at han lærte av hvor nær han var ved å bli avslørt ved at liket ble funnet så raskt...

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...