Gå til innhold

Tina Jørgensen-saken


abesedeeeffge

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg ble hektet på true crime er det ingen saker som har berørt meg mer personlig enn denne saken. Jeg hadde få forventninger da jeg gikk løs på boka "Da Tina ble drept" etter å ha blitt oppfordret til å lese den, men fikk etterhvert problemer med å legge den fra meg, og leste den på rekordtid. For meg opplevdes den spesielt nær, både grunnet den gode jobben forfatter Erlend Frafjord gjør med å tegne et bilde av hvem Tina var som person i boka. Og fordi hun fremstår som et A4 menneske jeg kjenner godt igjen fra egen oppvekst, noe som ikke nødvendigvis kan sies om hverken offer eller mistenkte/siktede i andre liknende kriminalsaker. Har deretter måttet lese boka på nytt både en og to ganger, da jeg ikke får fred for at denne saken skal forbli uløst.

Saken har "alt": Bestialsk utført drap, creepy funnsted, en kjæreste som blir siktet, flere mistenkte, falsk(?) tilståelse fra en person som fortsatt hevder å ha vært med på drapet, hovedmistenkt som senere er blitt tatt av dage, informanter som har tatt livet sitt. Men altså ingen oppklaring.

Heller ikke i denne saken fortjener politiet ros for den innledende etterforskningen, men den virkelige blemmen skjedde da politiet transporterte nært sagt alle tekniske bevis til søppeldynga i tiden mellom 2003 til 2007, spesielt mtp utviklingen som siden har skjedd ift analyse av DNA.

Dette året kommer det ikke mindre enn 2 TV-dokumentarer om saken. Èn slippes på nett på https://hvemdreptetina.no/ allerede 17 mars. Det ligger flere teasere på Youtube. En annen skal sendes på TV2 uten at jeg vet oppstart for den serien. 

Jeg har fulgt med bak linjene på en del av de andre store sakene som er blitt diskutert på dette forumet, og registrerer at mange har hatt gode bidrag. Håper derfor det er mulig å få startet en god diskusjon om denne saken også, da oppmerksomheten nok vil tilta etterhvert som dokumentarene slippes.

Ønsker samtidig å slå et slag for boka, som og kan høres som lydbok. Personlig synes jeg den er et mesterverk :)

Endret av abesedeeeffge
Tilføyelse
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har sett igjennom hvem drepte tina dokumentaren. Kostet 150kr å se alle episodene.  Men jeg ble neimen ikke helt overbevist om vassbakk iht Birgittesaken og iallefall ikke på Tina saken.

Mest teknisk bevis på Tina er jo iht kjæresten. Modus iht skader passer jo best på han voldelige sexual forbryteren. Som også hadde tilhold på en gård i nærheten av der hun ble funnet.jeg er ikke overbevist om at Birgitte og Tina har samme gjerningsmann heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg mtp Vassbakk. Jeg tror ikke han er Tinas drapsmann, men kan selvsagt ikke utelukke det heller. Dersom det hadde kommet en tilståelse eller flere sterke bevis i Tengs-saken ville jeg kanskje sett det annerledes. På tross av at DNA bør kunne sees på som et sterkt bevis, så er det så lite, og vi har dessverre hatt for mange DNA-fiaskoer i norsk rettshistorie til at jeg blir helt betrygget av det som ble fellende i Tengs-saken.

Har kun sett første episode i Tina-dokumentaren. Tenker å leie resten til påske.

Jeg anser kjæresten som helt utelukket. Slik jeg ser det opptrer han helt som forventet etter drapet. Det er svært få personer som har det i seg å kunne utføre noe som dette, spesielt mot noen de er glade i, og attpåtil leve et normalt familieliv 23 år senere. Både hans egen familie og Tinas familie (foruten hennes far som var den som hadde minst kjennskap til han?) så det som helt usannsynlig at han skulle være drapsmannen. Dette var normale unge mennesker, og det er lang vei fra en umoden sjalusiepisode på byen i fylla til å klare å knuse hodet på kjæresten sin, frakte henne bort i bil og dumpe henne i en dreneringskum 3 mil unna, for så å opptre normalt og ringe rundt til hennes familie og venner påfølgende dag.

Amfetamin-sadisten i nabolaget er min topp-kandidat pdd., så får vi se om det endrer seg etter å ha sett hele dokumentaren.

 

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å ta med det som jeg først og fremst synes taler for kjærestens uskyld: Han blir fanget opp av et overvåkningskamera i det han forlater gatekjøkkenet Smuget (nå 7Eleven) på torget klokken 02:03. Det finnes en nokså sikker indikasjon på at drapet skjedde eksakt kl. 02:15. En taxisjåfør observerer det som kan virke som en kontaktsøkende Tina  i bakken på Sølyst ca. kl 02:06. Mye tyder på at hun har hatt kontakt med eller blitt forsøkt oppsøkt av drapspersonen allerede da, og det kan umulig ha vært kjæresten.

 

Her er en liten oversikt over nøkkeltidspunktene på relativt sikre observasjoner kvelden/natten Tina forsvant (kilde: "Da Tina ble drept" av Erlend Frafjord):

Ca. kl. 23:30: Tina, kjæresten og en arbeidskollega av han forlater innflytningsfesten de har vært på i Wessels gate og går mot byen.

Ca. kl. 00:00 De tre ankommer utestedet Yanks (i dag NB Sørensen). Det oppstår etterhvert en sjalusi-krangel mellom Tina og kjæresten etter det han oppfatter som et kyss (ingen andre som er til stede observerer noe kyss). Kjæresten forlater utestedet. Tina og kjærestens arbeidskollega går etterhvert ut for å lete etter kjæresten. Et overvåkningskamera fanger opp de to.

Litt før 01:00: Kjæresten finner Tina og arbeidskollegaen inntil steingjerdet ved Hansen-hjørnet, og prøver å skvære opp. Arbeidskollegaen forlater dem for å ta bussen hjem.

Mellom 01:10 og 01:20: Tina forlater kjæresten ved Hansen-hjørnet og går mot torget. Han følger henne paralelt på motsatt side av veien, men hun forsvinner i folkemengden.

Mellom 01:15 og 01:20: En person som kjenner Tina observerer at hun passerer Dickens (vegg-i-vegg med Smuget) gående alene.

Ca. 01:30: En person som kjenner Tina observerer at hun prater med en mann ved Burger King. (Se fantomtegning: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/jLq7e/ny-etterlysning-i-tina-saken )

Rundt kl. 2: Et par observerer en kvinnelig fotgjenger med lik bekledning som Tina gående til fots i Bybrutunnelen. (En kvinnelig beboer på Grasholmen med relativt lik bekledning som Tina har og gått fra byen ca. kl 02 og skal ha gått Bybrutunnelen, så denne observasjonen er usikker)

Ca. kl. 02:00: En mann som er passasjer i morens bil observerer en kvinne som etter all sannsynlighet er Tina gående/småløpende over Bybrua med skoene i hånden. (Tina ble funnet med store hull under strømpene, så hun har sannsynligvis gått en del av strekningen uten sko)

Kl. 02:03: Kjæresten fanges opp på overvåkningskamera i det han forlater Smuget gatekjøkken (nå 7 Eleven) på torget.

Ca. 02:06: En taxisjåfør observerer en slank lyshåret kvinne med skoene i hånden som kan virke som hun prøver å få kontakt på venstre side i bakken på Sølyst. Befant seg da ved brakkene som sto i parkeringslommen i bakken, men det så ikke ut som hun var på vei mot boligen sin på Grasholmen. (Har hun blitt skremt av noe/noen, er hun bekymret for mørket i bakken og vil ta taxi siste delen, eller er det noe annet som gjør at hun søker oppmerksomhet?) Taxisjåføren avhøres 2 ganger: Like etter drapet noteres det at hun skal ha vært alene i bakken. I avhør et halvt år senere er han sikker på at det står en mørk bil med baklysene tent på motsatt side, noe han og er sikker på den dag i dag. Etter å ha satt av en kvinne ved båthavna returnerer han opp bakken og ser etter Tina rundt kl. 02:10, men da er det helt tomt i bakken.

Kl. 02:15: En kvinnelig nabo på Grasholmen noterer seg tidspunktet i det hun hører et fryktelig kvinneskrik ("i tilfelle det skulle være noe"). Flere andre beboere har meldt om kvinneskrik/vræl rundt samme tidsrom, men kun en hevder å ha sett på klokken.

Ca. kl. 02:45: Kjæresten hevder å ha tatt følge med en ung skjeggløs og festkledd mann over Bybrua. Mannen ble etterlyst, men meldte seg aldri.

Kl. 02:56 til 03:09: Kjæresten ringer Tina 6 ganger og legger igjen 1 beskjed på telefonsvareren hennes, etter å i.flg. han ha brutt seg inn soversomsvinduet hennes som stod på gløtt. Mobiltrafikken bekreftes gjennom basestasjon på Grasholmen. Hevder at han deretter la seg til å sove.

Ca. kl. 03:00: Mann på vei hjem fra byen til Grasholmen i taxi observerer en mørk grå eller svart bil av typen 90-talls BMW 3-serie på venstre side i bakken der hvor Tina tidligere hadde blitt observert av taxisjåføren. Bilen sto med fronten oppover, en mann i passasjersetet, bagasjerommet var trolig åpent og frontlysene tent. Bak bilen sto det en mann ca. 175 cm høy han antok var i 20 årene og mener hadde et asiatisk blandingsutseende og en lyshåret litt høyere kvinne (lite sannsynlig at dette er Tina). De skal ikke ha virket stresset, men skal ha fulgt taxien med blikket. (Se fantomtegning: https://www.nrk.no/norge/politiet-holdt-tilbake-fantomtegninger-fra-tina-drapet-i-13-ar-1.12581545 )

Ca. kl. 03:15: En kvinne kjører over Bybrua i retning Hundvåg og ser en mørk bil stå i samme området som bilen nevnt over, med fronten vendt bort fra brua og baklysene tent. Så ingen personer rundt bilen, og mener bagasjerommet var lukket.

Ca. kl. 09:35: Kjæresten hevder han våkner. Ser en film før han fortsetter søket etter Tina. Han ringer venninner og familie av henne flere ganger, før han på kvelden drar til politivakten og leverer en savnetmelding.

 

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt for og imot-tanker om de "heteste" moduskandidatene (kilder: boka "Da Tina ble drept", dokumentaren "Hvem drepte Tina" + diverse nyhetsartikler):

Dette er fra hukommelsen, så tar forbehold om enkelte faktafeil. Meld i såfall i fra om disse, så korrigerer jeg. :)

 

Kjæresten

Taler for: Krangel på byen. Ville ha interesse av å frakte Tina bort. Noen sentrale påstander som ville kunne gitt han alibi har aldri kunne påvises. En tidligere arbeidskollega av Tina gir han og forholdet deres dårlig skussmål (det må sies at det er en del store spørsmål knyttet til hennes forklaringer og troverdigheten på disse).

Taler mot: De aller fleste som kjente han og Tina, inkludert hennes familie og venner, har alltid avvist at han skulle kunne være drapsmannen, også grunnet måten han skal ha opptrådt på i etterkant av forsvinningen. Har i det store og hele forklart seg likt om hendelser i tiden etter, og de har ikke kunnet tilbakevises. Om han så skulle kunne gjort noe slikt er det høyst usikkert om han ville rukket det ift. de sikre vitneobservasjonene man har. Bilen hans var svært skitten og hadde ikke vært vasket siden drapsnatten da den ble bragt inn til politiet.

 

Johny Vassbakk

Taler for: Var i Stavanger drapshelgen, der han kjørte rundt på måfå. Utførelsen minner mye om Birgitte-saken. Skal ha blitt observert i opphisset modus i flere episoder like før drapet. Har og tidligere fulgt sine ofre og slått til på andre siden av broer. Dersom han er Birgittes drapsmann tilsier statistikk at sannsynligheten for at han og er Tinas drapsmann er høy, da et svært begrenset antall personer vil være kapable til noe slikt. Hans utseende den gang, med halvlangt hår, kan minne om Burger King-mannen.

Taler mot: Drapene (Birgitte og Tina) skiller seg fra hverandre på et vesentlig punkt: Transportering av lik vekk fra åstedet. Hadde ingen tilknytning til Grasholmen, og så vidt jeg vet var han heller ikke kjent på Jæren.

 

Naboen

Taler for: Bodde like ved Tina på Grasholmen, og ville nok hatt interesse av å frakte Tina bort dersom han var drapsmannen. Hadde tilknytning til og var godt kjent områder i nærheten av Bore/Reve. Sterk tilknytning til kriminelt miljø, og senere tips fra personer i dette miljøet. Eide mørk BMW på drapstidspunktet. Oppga i rundspørring at han var i Oslo på drapstidspunktet og hele påfølgende uke. Det ble 7 år senere funnet kvittering fra et kontantuttak på 3000 kr. han gjorde i Stavanger mandagen etter drapet. La ut leiligheten for salg og la ned sin virksomhet i Stavanger (svært overraskende for hans daværende kone i Oslo) like etter drapet. Amfetaminmisbruker (drap i affekt) Hadde på drapstidspunktet rent rulleblad, men startet rundt drapstidspunktet en rekke med overfallsvoldtekter, kidnappinger og vold mot kvinner som nesten mangler sidestykke i moderne norsk kriminalhistorie, bl.a. etter å ha invitert nabojente til å vaske leiligheten sin (vi vet Tina vasket leiligheter på Grasholmen). Ble like etter å ha sluppet ut av fengsel drept som en hevnaksjon mot en av disse. Skal ha hintet/spurt en tidligere kollega og sin tidligere kone om de trodde han hadde drept noen.

Taler mot: Hadde flybillett hjem til Oslo helgen drapet skjedde. Det har ikke vært mulig å påvise/avvise om han benyttet denne ut ifra passasjerlister, vi vet kun at han var i Stavanger mandag.

 

Guds politimann / «plommemannen»

Taler for: Ble observert mens han prøvde å tiltrekke seg unge kvinner/jenter på torget i Stavanger på drapsnatten og rundt samme tidspunkt som Tina sist ble sett. Skal ha virket opphisset på dette tidspunktet iflg. de som kjente han fra hjembygda. Flere kjente episoder med overfallsvoldtekter og til dels grov vold. Skal iflg. bekjent ha vasket bilen grundig i skjul like etter Tina forsvant.

Taler mot: Ingen tilknytning til Grasholmen, så hvorfor frakte Tina bort? Usikkert om han hadde helse til å utføre noe slikt, og mtp. borttransportering.

 

Taximannen:

Taler for: Fikk samboer og arbeidskollega til å vitne falsk om datoen for en innflytningsfest de hadde vært på, tilsynelatende for å få alibi for drapsnatten. Skrur av GPS-systemet på taxien i nærheten av bybrua og i nokså rett tidspunkt. Hans tidligere samboer vitner om en mann som flere ganger skal ha forsøkt ser på unge kvinner i taxien sin. Skal og ha en «åndelig dragning» mot kirkegårder.  

Taler mot: Dårlig helse/rygg, lite tyder på at han kan ha slåss mot eller fraktet med seg Tina. Skal ikke hatt tilknytning til kriminelt nettverk. Ingen tilknytning til Grasholmen, så hvorfor frakte Tina bort? (kirkegård?)

 

Kim Poulsen (Gunn Merete Lodes drapsmann):

Taler for:

Utfører og blir senere tatt for overfallsdrapet på G.M.L. i 2001 i Bryne der han bodde, en snau halvtime unna Stavanger og nært både Reve og Bore kirke som er sentrale steder i Tina-saken. Skal ha hatt flere jobboppdrag på Rosenberg verft like ved åstedet, og i år 2000.

Taler mot:

Lode-drapet skjedde på åpen gate og med bruk av kniv. Ingen observasjoner knytter han til åstedet eller Stavanger. Hadde ingen tilknytning til Grasholmen, så hvorfor skulle han frakte Tina nærmere hjemstedet sitt?

 

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg leste også den boken for en del år siden. Husker jeg syns den var veldig bra skrevet - men må muligens lese den på nytt - mange detaljer her jeg ser jeg har glemt. Husker godt da dette skjedde, og hvor creepy hele saken var - særlig etter som årene gikk og den fremdeles forble uløst. Håper virkelig de klarer å finne ut av det. Er nesten helt utrolig at man skal klare å komme seg unna med noe sånt her i lille Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Ser nettsiden fortsatt er nede. Merkelig og synd, for dokumentaren var veldig god. Vi får krysse fingrene for at den kommer opp og går igjen, evt. at et medie kjøper dokumentaren.

I påvente av det vil jeg fortsatt anbefale lydboka som man nå får hos flere av de store strømmetjenestene.

Svarttrost Dok har ila. sommeren sluppet podcast-serien "Hva skjedde med Tina?" i 6 deler. De to første kan høres gratis. Anbefales!

TV2-dokumentaren "Tina - Jakten på en drapsmann" har fått publiseringsdato 19.oktober.

Samme dato (19.okt) slipper Stavanger Aftenblad podcast-serien: "Døden er en mann - en podcast som undersøker drapet på Tina Jørgensen"

Endret av abesedeeeffge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina ble ikke voldtatt? Hun ble kun drept fra stumpvold mot hodet med «ymse» andre skader på type knær o.l. 

Det er jo i såfall ganske interessant syntes nå jeg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (12 minutter siden):

Tina ble ikke voldtatt? Hun ble kun drept fra stumpvold mot hodet med «ymse» andre skader på type knær o.l. 

Det er jo i såfall ganske interessant syntes nå jeg. 

Det er vel noe usikkert om hu ble voldtatt mtp kroppens tilstand da hun ble funnet?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid truseløs skrev (3 timer siden):

Det er vel noe usikkert om hu ble voldtatt mtp kroppens tilstand da hun ble funnet?

Verken politiet eller obdusenten har nevnt noe om voldtekt eller seksuallovbrudd. Hadde hun blitt voldtatt kunne man nok sett dette via arr, vev og div under obduksjon - de kunne fint se de andre skadene (rifter, sår, blåmerker) . De sier jo i dokumentaren at dette er et drap gjort i affekt grunnet de voldsomme skadene på hodet, noe som tyder på at hun først har blitt slått bevisstløs (hun ble slått i tinningen) - deretter gjentatte, dødelige slag mot hodet med en rett gjenstand. 

Derfor syntes jeg jo det er ganske interessant. Johnny Vassbakk f.eks har seksualmotiver i alle sine lovbrudd. Jeg mistenker enten Tina sin daværende kjæreste, eller han som var naboen hennes. Ingen andre hadde hatt noen som helst grunn til å frakte kroppen så langt borte for å skjule hendelsen. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, kraftwerk said:

Verken politiet eller obdusenten har nevnt noe om voldtekt eller seksuallovbrudd. Hadde hun blitt voldtatt kunne man nok sett dette via arr, vev og div under obduksjon - de kunne fint se de andre skadene (rifter, sår, blåmerker) . De sier jo i dokumentaren at dette er et drap gjort i affekt grunnet de voldsomme skadene på hodet, noe som tyder på at hun først har blitt slått bevisstløs (hun ble slått i tinningen) - deretter gjentatte, dødelige slag mot hodet med en rett gjenstand. 

Derfor syntes jeg jo det er ganske interessant. Johnny Vassbakk f.eks har seksualmotiver i alle sine lovbrudd. Jeg mistenker enten Tina sin daværende kjæreste, eller han som var naboen hennes. Ingen andre hadde hatt noen som helst grunn til å frakte kroppen så langt borte for å skjule hendelsen. 

De sier at de ikke kunne se det da underdelen av kroppen var dekket av mudder i 5 uker. 
derimot var strømpebukse og truse rullet av henne, dvs tatt av samtidig. 
Derfor antar de at hun kan ha blitt voldtatt. 
i boka får vi høre flere saker som de tre seksualforbryterene/ modus kandidatene har begått. Flere av overgrepene til den pågrepne i Tengs saken er seksuelle, men ikke gjennomført penetrasjon. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har siden jeg leste boken første gang stått frem som en høyaktuell mulig gjerningsmann for min del. Den siste tiden har jeg allikevel blitt mer og mer oppmerksom på en detalj (egentlig 2 detaljer) som gjør Vassbakk mer aktuell. 

Vitnene som ser henne på broen forteller at hun går eller småløper med skoene i hånden. Taxisjåføren i bakken ser henne med sko i hånden.

1. Hvorfor løper hun?

2. Hvor er vesken hennes på disse tidspunktene? Ingen av vitnene sier noe om en veske, selv om det ikke nødvendigvis må bety at hun ikke hadde den på seg... (Vesken var ikke i kummen, og har aldri blitt funnet)

Kan hun ha haiket med gjerningsmannen og kommet seg ut av bilen på bysiden av broa fordi han prøvde seg på noe, og det er derfor hun skynder seg videre? Kan vesken da ha blitt igjen i bilen? Hun kan deretter ha sett GM i bakken eller når han har kjørt forbi henne over broen og det er derfor hun virker kontaktsøkende for taxisjåføren...

Denne teorien peker i så fall mer mot Vassbakk enn naboen synes jeg...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok både mannen i nabolaget og Vassbakk er aktuelle nok til at det dessverre ikke vil bli noen løsning på denne saken uten DNA-bevis mot noen, og det vil man jo neppe få i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig. I naboens tilfelle må det være at noen som vet noe håndfast forteller det. I Vassbakks tilfelle må det være at han ønsker å lette på samvittigheten etterhvert dersom han også blir dømt i lagmannsretten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majorita skrev (På 16.9.2023 den 23.24):

De sier at de ikke kunne se det da underdelen av kroppen var dekket av mudder i 5 uker. 
derimot var strømpebukse og truse rullet av henne, dvs tatt av samtidig. 
Derfor antar de at hun kan ha blitt voldtatt. 
i boka får vi høre flere saker som de tre seksualforbryterene/ modus kandidatene har begått. Flere av overgrepene til den pågrepne i Tengs saken er seksuelle, men ikke gjennomført penetrasjon. 

Dette sier dem ingenting om i dokumentaren og heller ikke i andre «dokumentarer» vdr saken. Seksuelt motiverte drap/lovbrudd trenger ikke inneholde penetrering, men motivet er klart - slik man ser i sakene med f.eks Vassbakk. 

Jeg er uansett usikker. Syntes mye peker mot eks-kjæresten hennes i.o.m han ha løyet mye til politiet, og helt tydelig tok en pirattaxi. Mulig hun ville dumpe han, eller gjorde det den kvelden - hun ville ikke bo med han o.l. Eller han rusavhengige fyren som virker helt klin-gærn. Johnny Vassbakk var i Stavanger den kvelden, men han kjørte ei jente hjem, skiftet klær hos henne - og brøyt seg inn i kjelleren hennes og stjal ting. Virker ulogisk å gjøre så mange ting på én natt og mye frem og tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (17 timer siden):

Jeg er uansett usikker. Syntes mye peker mot eks-kjæresten hennes i.o.m han ha løyet mye til politiet, og helt tydelig tok en pirattaxi. 

Hvilke løgner er det du sikter til og hva er det som gjør at du mener han helt tydelig tok en pirattaxi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...