Forundret.. Skrevet 4. november 2023 #181 Del Skrevet 4. november 2023 NiceOrNothing skrev (På 3.11.2023 den 21.29): Etter å ha hørt podcasten svarttrost , går mine mistanker mot 1 : drosjesjåfør med falsk alibi ( og avslått gps i en time drapsnatten ) ( lever ikke lenger ) . 2: naboen , som sa han var i Oslo , men ikke var det. Og som hadde utført flere grove voldtekter i årene etter drapet , samt lynraskt flyttet fra naboleiligheten ( lever ikke lenger ) . 3 Lyngdal mannen ( ungdomsvenn ) . Vet du hva taxisjåføren døde av? Hvem var naboen, han er vel kanskje kjent om han har stått for flere grove voldtekter? Når døde han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #182 Del Skrevet 4. november 2023 Forundret.. skrev (4 minutter siden): Vet du hva taxisjåføren døde av? Hvem var naboen, han er vel kanskje kjent om han har stått for flere grove voldtekter? Når døde han? Vet ikke hva taxisjåfør døde av , men naboen ble drept av broren til en jente han hadde voldtatt . Hadde hatt flere år med grove voldtekter / vold etter han forlot Stavanger . ( Tett etter drapet på Tina) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2023 #183 Del Skrevet 4. november 2023 Vera skrev (4 timer siden): Dette mordet er ikke begått av en ressurssvak person..da ville kropp og eiendeler blitt funnet en helt annen plass. Det er kun tilfeldigheter som gjør at offerets kropp ble funnet - hennes eiendeler er fortsatt savnet. Du undervurderer ressurssvake personer dersom du tenker at de er så stakkarslige at de ikke forstår at de bør kvitte seg med et lik. Å gjømme et lik i en kum er ikke noe som noen med intelligens over 90 (altså under normalen) ville gjort, klart at kummer vil det utføres service på før eller siden, kummer finner man også i utbyggede områder hvor folk ferdes og bor, et lik avgir lukt. Før eller siden ville hun bli funnet, det var et dumt sted å kvitte seg med et lik, rett og slett. Så ressurssterk vil jeg absolutt ikke tolke det som, snarere ganske ressurssvakt, en ressurssterk person ville funnet en mye bedre og sikrere måte å kvitte seg med et lik. I en kum er det helt utenkelig at liket ikke blir funnet, det skjønner enhver ressurssterk person. Er du med på mine refleksjoner rundt det? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2023 #184 Del Skrevet 4. november 2023 emdes skrev (18 timer siden): Helt sikkert et blindspor, men et veldig spesielt sammentreff. Hun frivillige dykkerjenta som under leteaksjonen foreslo at de skulle løfte på kumlokk. 🤔 Det utføres servicer i kummer, før eller siden ville uansett liket bli funnet når gjerningsmannen velger et så til de grader idiotisk gjemmested. At noen foreslår at det letes i kummer, og at det blir gjort, det medfører jo bare at liket blir funnet noe før det uansett ellers ville blitt gjort. Når det er sagt, kummer finner man på steder det er utbygd, altså hvor folk fortrinnsvis ferdes. Klart det har sin risiko for både å bli sett og hørt når man skal løfte på og legge på plass igjen kummelokk som er ganske tunge og krever verktøy for å løftes av. Selv om man gjør det forsiktig så lager det en del lyd... Riktignok har dette nok skjedd på nattestid, men risikoen er uansett idiotisk stor da det vekker oppsikt om noen får med seg at andre flytter på kummer nattestid. Finnes så mye sikrere og vesentlig bedre måter å kvitte seg med lik på, Jæren er ikke langt fra havet eller nedgravd et stykke utenfor alfavei et øde sted etc. I en kum er ren idioti!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #185 Del Skrevet 4. november 2023 tvertimot skrev (14 minutter siden): Det utføres servicer i kummer, før eller siden ville uansett liket bli funnet når gjerningsmannen velger et så til de grader idiotisk gjemmested. At noen foreslår at det letes i kummer, og at det blir gjort, det medfører jo bare at liket blir funnet noe før det uansett ellers ville blitt gjort. Når det er sagt, kummer finner man på steder det er utbygd, altså hvor folk fortrinnsvis ferdes. Klart det har sin risiko for både å bli sett og hørt når man skal løfte på og legge på plass igjen kummelokk som er ganske tunge og krever verktøy for å løftes av. Selv om man gjør det forsiktig så lager det en del lyd... Riktignok har dette nok skjedd på nattestid, men risikoen er uansett idiotisk stor da det vekker oppsikt om noen får med seg at andre flytter på kummer nattestid. Finnes så mye sikrere og vesentlig bedre måter å kvitte seg med lik på, Jæren er ikke langt fra havet eller nedgravd et stykke utenfor alfavei et øde sted etc. I en kum er ren idioti!! Drapsmetode kan jo peke mot vassbakk . Også det faktum at hun var over-killed. Å angrep ved enden av en bru . ( hører til i hans historikk ) . Men gjemme i kum ? Syns han virker så svak og puslete . Redd de ikke finner morderen , da de har dumpet mesteparten av bevismateriale . Slett jobb av politiet , stakkars familie ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolalot Skrevet 4. november 2023 #186 Del Skrevet 4. november 2023 emdes skrev (19 timer siden): Det er så mange ting som ikke stemmer. Bare ta drapsstedet for eksempel. Vi vet ikke engang hvor hun er drept. Jeg ser for meg 3 alternativer, men alle 3 har noe ved seg som er vanskelig å få til å stemme. Den pressenning-sekken som ble funnet ved liket er et interessant spor, fordi den gjør ting så mye mer komplisert. Den sekken betyr at gjerningsmannen må ha vært på Grasholmen. Det andre sporet vi har er det skriket som ble hørt, men personlig er jeg usikker på hvor tungt det bør vektlegges. Jeg har selv budd langs en gangveg der alle studentene i byen gikk når de skulle hjem fra fest om natta. Det kunne faktisk høres ut som mord av og til. 1) Politiet sin hovedteori var vel at hun ble drept under brua. Det er den mest logiske sluttningen hvis vi tenker på sekken. Du står der og har drept noen, du ser deg rundt og oppdager sekken, så bruker du den til å pakke inn og frakte bort liket i. Problemet er bare at det virker ikke som dette er drapsstedet. Folk gikk gjennom dette området mange ganger i tida rett etter forsvinninga, det ble også søkt med hund, men ingen har sett noe blod. Obduksjonsrapporten sier at skadene på Tina tyder på at det var masse blod. I tillegg er plassen under brua litt i grenseland for hvor langt unna en kunne hørt skriket, men det går vel an. 2) Dokumentaren på TV2 presenterer muligheten for at hun ble drept inne i leiligheten til naboen. Dette passer 100% med skriket. Når det gjelder sekken, så er det litt både og. Naboen kan muligens ha sett den sekken, bevisst eller ubevisst, han budde jo der like ved og har sikkert gått/kjørt forbi mange ganger. Det er fult mulig at han har stått med liket foran seg, og det som har slått han er en pressenning på byggeplassen 150 meter borti gata. Særlig hvis du er en praktiker så legger du kanskje merke til sånt. Likevel, det nærmeste og enkleste hadde vært å bruke noe du hadde tilgjengelig i leiligheten. En søppelsekk. Et teppe. 3) Det siste alternativet er at hun ikke ble drept på Grasholmen i det hele tatt. Hun kan ha blitt plukka opp av en bil, eventuelt overfalt og så kasta/tvingt inn i bilen. Deretter kjørt ut av byen et sted, hvor som helst, kanskje med hensikt å voldta henne og så har hun endt opp med å bli drept der. Ikke ulikt Birgitte Tengs-saken. Her kan skriket være da hun ble tvingt inn i bilen. Kuttskadene på Tina kan jo være fra at det eventuelt ble truet med kniv, for å få henne inn i bilen. Det som er vanskelig å forstå her er den sekken. Vi har jo potensielle biler ganske nærme der, for eksempel observasonen av en mørk BMW i bakken, eller taxien som stoppa på parkeringa like nedenfor. De kan kanskje ha sett sekken fra veien. Men det er ganske kaldt og kalkulert om gjerningsmannen har sett sekken, og så har han tatt den med seg fordi den kan være kjekk og ha når han skal drepe henne etterpå. Det er nesten for kalkulert til å være sant. Hva tenker dere? Er det flere teorier? Vet noen av dere hvor synlig den sekken lå? Selv er jeg veldig usikker, men heller kanskje mest mot 2). Tror også det er naboen som er morderen,det med at han plustelig flytta fra Stavanger to uker etter Tina forsvant,til stor overaskelse både for samboer,(var inneforstått med at han skulle pendle en mye lengre periode) og arbeidskollegene! At skrikene og kun høres fra ene siden av Tinas leilighet,kan godt tyde på at hun ble drept inne i ein leilighet i nærheten! Han hadde vel også en mørk bmw!Å han hadde tilhold i nærheten av Bore. Det at han ikke brukte noe fra hans egen leilighet typ tepper er vel kanskje for å ikke etterlate noen spor som kunne knyttes til han 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2023 #187 Del Skrevet 4. november 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Drapsmetode kan jo peke mot vassbakk . Også det faktum at hun var over-killed. Å angrep ved enden av en bru . ( hører til i hans historikk ) . Men gjemme i kum ? Syns han virker så svak og puslete . Redd de ikke finner morderen , da de har dumpet mesteparten av bevismateriale . Slett jobb av politiet , stakkars familie ❤️ Nå tenker jeg at i begge de to drapssakene, så har ikke gjerningsmannen eller gjerningsmennene gjort gode forsøk på å kvitte seg med likene, altså har den eller de som står bak i begge tilfellene gitt litt faen og ikke brydd seg så mye med å skjule sine spor. Begge ville altså bli funnet med stor sikkerhet, nettopp fordi gjerningsperson eller gjerningspersonene ikke hadde brydd seg. Sagt på en annen måte, måten det er kvittet seg med lik er totalt stupid i begge tilfeller. Men klart, siden Tina Jørgensen ble plukket opp ganske sentralt i Stavanger så måtte nesten gjerningspersonen kjøre litt ut av byen, noe som også er gjort... Men altså, en kum er noe som jevnlig trenger service så det er like idiotisk skjult som liket av Tengs... Som kan indikere samme gjerningsperson, altså en som ikke bryr seg veldig mye ved å skjule et lik og om det blir funnet. Det er en modus Vassbakk har, for han drepte uten tvil hos meg i alle fall, Tengs... Håper han bures inne lenge og på en forvaringsdom når siste kapittel er skrevet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. november 2023 #188 Del Skrevet 4. november 2023 tvertimot skrev (1 minutt siden): Nå tenker jeg at i begge de to drapssakene, så har ikke gjerningsmannen eller gjerningsmennene gjort gode forsøk på å kvitte seg med likene, altså har den eller de som står bak i begge tilfellene gitt litt faen og ikke brydd seg så mye med å skjule sine spor. Begge ville altså bli funnet med stor sikkerhet, nettopp fordi gjerningsperson eller gjerningspersonene ikke hadde brydd seg. Sagt på en annen måte, måten det er kvittet seg med lik er totalt stupid i begge tilfeller. Men klart, siden Tina Jørgensen ble plukket opp ganske sentralt i Stavanger så måtte nesten gjerningspersonen kjøre litt ut av byen, noe som også er gjort... Men altså, en kum er noe som jevnlig trenger service så det er like idiotisk skjult som liket av Tengs... Som kan indikere samme gjerningsperson, altså en som ikke bryr seg veldig mye ved å skjule et lik og om det blir funnet. Det er en modus Vassbakk har, for han drepte uten tvil hos meg i alle fall, Tengs... Håper han bures inne lenge og på en forvaringsdom når siste kapittel er skrevet. Enig . Sjokkerende å høre om hvor korte dommer han har fått tidligere . Skummelt at en så voldelig og syk mann har fått vandre fritt rundt så lenge . Hadde ikke forundret meg om han hadde flere drap på samvittigheten . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2023 #189 Del Skrevet 4. november 2023 NiceOrNothing skrev (11 minutter siden): de har dumpet mesteparten av bevismateriale . Slett jobb av politiet At de har kastet bevismateriale er ille ja, burde aldri skje i alvorlige saker. Når det er sagt så synes jeg generelt at politiet er imponerende flinke i alvorlige saker som dette, at justismord tidvis skjer og at ikke alle saker oppklares, det endrer ikke mitt syn på det. Å oppklare alvorlig kriminalitet er ikke alltid enkelt, like fult er oppklaringsprosenten i slike saker høy og det er imponerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 4. november 2023 #190 Del Skrevet 4. november 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Enig . Sjokkerende å høre om hvor korte dommer han har fått tidligere . Skummelt at en så voldelig og syk mann har fått vandre fritt rundt så lenge . Hadde ikke forundret meg om han hadde flere drap på samvittigheten . Hva gjelder personer som åpenbart burde fått strengere dommer og hjelp tidligere, altså gjengangere av diverse kriminalitet, spesielt de som begår seksualforbrytelser tenker jeg at begår verre og verre ting... Starter gjerne med blotting og stalking, så blir det verre i form av at det eskalerer og de tar gjerne større sjanser, så kan det vippe over i at de blir fysisk og kanskje voldtar... Klart det kan eskalere enda mer, vi snakker om mennesker som ikke eier forståelse overfor andre og som heller ikke har insikt i egne handlinger og som forstår hvor ille det dem gjør er. De bør stoppes før det går så langt at det kan ende med vold eller drap... Altså, dersom man ser at noen er på vei mot noe som kan eskalere og som ikke stopper, da MÅ samfunnet stoppe dem... At det ikke skjer, altså at dommene mot dem ikke er strenge nok til at det kan settes en stopper for oppførselen og utviklingen de har, det MÅ endres. Så her må rettsvesenet ta affære og gripe fatt i dette ved å endre dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 4. november 2023 #191 Del Skrevet 4. november 2023 TV-serien var et godt eksempel på hvordan sånne serier bygges opp. De tar for seg den ene sannsynlige kandidaten etter den andre, noe politiet selvsagt har gjort for lenge siden. Hver gang virker det som de er inne på noe, men alt renner ut i sanden på grunn av manglende bevis. Og man kommer frem til nøyaktig ingenting, bortsett fra at det funker som tv-underholdning. Det mest interessante for min del er fortsatt hvor ulik Tina var på bilder og klipp som vises i serien, og det ene bildet som stort sett ble brukt i media. Dermed kan folk ha observert henne den gangen uten å koble det med Tina. At noen plutselig skal komme på noe relevant så mange år senere er selvsagt ganske utelukket. Så det eneste håpet om å få løst saken er nok at noen tilstår, eller at noen vet ting de har holdt for seg selv og kommer på bedre tanker. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 4. november 2023 #192 Del Skrevet 4. november 2023 tvertimot skrev (46 minutter siden): Det utføres servicer i kummer, før eller siden ville uansett liket bli funnet når gjerningsmannen velger et så til de grader idiotisk gjemmested. At noen foreslår at det letes i kummer, og at det blir gjort, det medfører jo bare at liket blir funnet noe før det uansett ellers ville blitt gjort. Når det er sagt, kummer finner man på steder det er utbygd, altså hvor folk fortrinnsvis ferdes. Klart det har sin risiko for både å bli sett og hørt når man skal løfte på og legge på plass igjen kummelokk som er ganske tunge og krever verktøy for å løftes av. Selv om man gjør det forsiktig så lager det en del lyd... Riktignok har dette nok skjedd på nattestid, men risikoen er uansett idiotisk stor da det vekker oppsikt om noen får med seg at andre flytter på kummer nattestid. Angående service på kummer, vet man når det ble utført service på kummen før Tina ble funnet? Dersom det nylig hadde blitt utført service der, så ville det ta litt tid før det ble utført service igjen. Er det mulig at gjerningsmannen visste dette, og at det var derfor han valgte denne kummen? I så fall kan det kanskje tyde på lokalkunnskap. Og angående verktøy til å løfte kumlokket av, er det spesialverktøy eller klarer man det med et skrujern eller en skiftenøkkel? Det siste har kanskje de fleste liggende i bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emdes Skrevet 5. november 2023 #193 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) NordicViking skrev (2 timer siden): Angående service på kummer, vet man når det ble utført service på kummen før Tina ble funnet? Dersom det nylig hadde blitt utført service der, så ville det ta litt tid før det ble utført service igjen. Er det mulig at gjerningsmannen visste dette, og at det var derfor han valgte denne kummen? I så fall kan det kanskje tyde på lokalkunnskap. Og angående verktøy til å løfte kumlokket av, er det spesialverktøy eller klarer man det med et skrujern eller en skiftenøkkel? Det siste har kanskje de fleste liggende i bilen. Det er ikke noe "spesialverktøy", det eneste du trenger er en vektstang for å løfte det opp. Har han kjørt bil dit, som han helt sikkert har gjort, så kan han sannsynlig ha brukt hjulkrysset til å løfte kumlokket. Jeg syns TV2 overdrev denne problemstillinga. Hadde det vært en stor sterk kar så kunne han nok løfta det med fingrene også. Men alle biler har en hjulnøkkel, så det er lett å tenke seg at den har blitt brukt. "Service" (jeg ville sagt tilsyn) av kummen er bare en ting, det gjøres kanskje høst og vår, eller når det er meldt store mengder nedbør. Jeg tenkte mer på at det var et ganske åpent og traffikert område, noe som gjør det risikofylt på flere måter. For det første ville folk kanskje begynt å lagt merke til at det lukta rottent lik på parkeringsplassen etterhvert uansett. For det andre var det fult opp med gatelys, landskapet var helt åpent og flatt, så om noen tilfeldigvis hadde kjørt forbi kunne de sett alt. Jeg er enig med @tvertimot, det er ikke det mest gjennomtenkte stedet å dumpe et lik på. Endret 5. november 2023 av emdes 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emdes Skrevet 5. november 2023 #194 Del Skrevet 5. november 2023 TV2 mener i serien at både Reve havn og Bore kirke tyder på at gjerningsmannen må ha vært kjent i området. Jeg må understreke at jeg ikke er kjent, jeg har bare tatt en kjapp kikk på google maps, men jeg syns det tyder på det stikk motsatte. At gjerningsmannen ikke var kjent i området. Begge disse stedene ligger helt inntil fylkesvegen. Han har nok bare kjørt ut av byen, tatt av på den første og beste fylkesvegen som går ut mot kysten, og så har han bare fulgt den til han så disse stedene fra veien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 5. november 2023 #195 Del Skrevet 5. november 2023 tvertimot skrev (3 timer siden): Du undervurderer ressurssvake personer dersom du tenker at de er så stakkarslige at de ikke forstår at de bør kvitte seg med et lik. Å gjømme et lik i en kum er ikke noe som noen med intelligens over 90 (altså under normalen) ville gjort, klart at kummer vil det utføres service på før eller siden, kummer finner man også i utbyggede områder hvor folk ferdes og bor, et lik avgir lukt. Før eller siden ville hun bli funnet, det var et dumt sted å kvitte seg med et lik, rett og slett. Så ressurssterk vil jeg absolutt ikke tolke det som, snarere ganske ressurssvakt, en ressurssterk person ville funnet en mye bedre og sikrere måte å kvitte seg med et lik. I en kum er det helt utenkelig at liket ikke blir funnet, det skjønner enhver ressurssterk person. Er du med på mine refleksjoner rundt det? Du vet at kroppen ble funnet ved en ren tilfeldighet? Etter 5 uker. Dersom TS-ranet ikke hadde blitt utført - ville kroppen ikke ha blitt funnet før kummen skulle tømmes eller ha service..dersom kummen nylig var blitt tømt/hadde hatt service, ville det gått 1-3 år før kummen ble åpnet igjen. Du sier det ville ha luktet..ok? Merkelig at det ikke har luktet i løpet av de 5 ukene kroppen har ligget der da? Kummen er på en parkeringsplass - som blir kontinuerlig brukt. Hadde det luktet, ville det ha luktet i løpet av de 5 ukene, og folk ville ha oppdaget det. Kroppen var dekket av slam - som i seg selv kamuflerer lukt. Hvor mye rotter osv tror du finnes i slike kummer? Kjenner du noensinne lukt av kadaver? Om de går tett, lukter det. Ellers ikke. Jeg er fascinert over at du hardnakket mener politiet har utført et godt stykke arbeid i denne saken..etterforskningen kom ikke i gang før den mest kritiske fasen var over - samfunnet selv måtte gå manngard før politiet fikk fingen ut. Bevismateriale er destruert..alibikandidater ikke sjekket ut..åstedet ikke funnet..igjen led politiet av tunnelsyn. Hvor lang tid gikk det før politiet sjekket ut Vassbakk i Tengs-saken? Som ble tipset om både av lokalsamfunn og kvinnelig medarbeider da drapet nettopp hadde skjedd.. Jeg er ikke enig med deg i at politiet jobber mesterlig i disse sakene..tvert i mot. De lokale politikamrene burde ha forbud mot å jobbe med slike saker - kun spesialenheter burde innkalles ved slike saker. Det lokale politikammeret har ikke nok erfaring (fordi slike saker skjer sjelden i dette landet) til å kunne ha forutsetning for å kunne gjennomføre en bra etterforskning. Jørgensen drapet er utført av et menneske som har vært smart nok i sin metode - til at drapet fortsatt ikke er oppklart. Om det skyldes drapsmannens intelligensnivå - eller politiets slette arbeid kan diskuteres. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 5. november 2023 #196 Del Skrevet 5. november 2023 NordicViking skrev (5 timer siden): Angående service på kummer, vet man når det ble utført service på kummen før Tina ble funnet? Dersom det nylig hadde blitt utført service der, så ville det ta litt tid før det ble utført service igjen. Er det mulig at gjerningsmannen visste dette, og at det var derfor han valgte denne kummen? I så fall kan det kanskje tyde på lokalkunnskap. Og angående verktøy til å løfte kumlokket av, er det spesialverktøy eller klarer man det med et skrujern eller en skiftenøkkel? Det siste har kanskje de fleste liggende i bilen. De bruker en form for krok for å løfte av kummelokk, noe som kan være rimelig tugt. Mye som kan benyttes, men ikke alt verktøy er like egnet. Tenker at gjerningsmann nok ikke visste når kummen var åpnet sist, ei heller neste gang den skulle åpnes. Tenker at her er det en som desperat ville skjule liket, som ikke har brydd seg særlig om å skjule dette for godt... Et sted må nødvendigvis de som dreper skjule et lik. Tenker at den som har gjort dette ikke trenger å ha lokalkunnskaper heller, det kan være nok at vedkommende har kjørt uut av byen og kom til Jæren og fant der noe som ble ansett som et egnet sted, altså kummen. Er jo lett å få øye på kummer. Tenker at funnstedet bærer indikasjoner på at gjerningen ikke var nøye planlagt, for klart at noen med plan for hvordan å gjennomføre dette hadde hatt en bedre løsning for å skjule liket, enn noe som nødvendigvis må bli oppdaget all den tid det klatres ned i og renses i kummer etter visse intervaler og med behov... Det er og blir et idiotisk sted å skjule lik, et sted det må bli funnet... Og såpass dum var morderen Vassbakk i Tengs saken, så jeg håper han får en lang dom med forvaring i drapet de i alle fall kan dømme han for, han er en morder som ikke har tatt seg mye strev med å skjule ett lik, da er det logisk at slik kan det også være med et annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 5. november 2023 #197 Del Skrevet 5. november 2023 Vera skrev (3 timer siden): Du vet at kroppen ble funnet ved en ren tilfeldighet? Etter 5 uker. Dersom TS-ranet ikke hadde blitt utført - ville kroppen ikke ha blitt funnet før kummen skulle tømmes eller ha service..dersom kummen nylig var blitt tømt/hadde hatt service, ville det gått 1-3 år før kummen ble åpnet igjen. Nå åpnes mange kummer oftere enn det, kommer suge/spylebil nær sagt hver vår i de fleste kummer. Høsten med mye nedbør også er tider der de må sjekke kummer. Min bestefar jobbet i kommunen og det var en av oppgavene han hadde. Du sier tilfeldighet, det er IKKE tilfeldighet at liket blir funnet når liket er dumpet så idiotisk som det var, det kunne ikke gå bra. Nå ble liket nok funnet tidligere enn det kanskje ellers ville, men å kalle det tilfeldighet blir litt drøyt.. Mener du at gjerningspersonen hadde en god plan for å skjule liket, og at det nær bare var flaks at liket blie funnet? Synes du vinkler det litt rart her, for det er og blir et idiotisk skjulested og serdeles toskete av gjerningspersonen, langt fra å være utført av en ressurssterk person med en god plan (som en eller annen insinuerte). Og det var det jeg kommenterte... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 5. november 2023 #198 Del Skrevet 5. november 2023 Vera skrev (3 timer siden): Jeg er fascinert over at du hardnakket mener politiet har utført et godt stykke arbeid i denne saken. Jeg kommenterte at politiet på generelt grunnlag gjør et godt arbeid i alvorlige saker som denne ja, klart de gjør så god oppklaringsprosenten for drap er. De fleste drap oppklares, det er ikke veldig mange drap som ikke blir oppklart. Med tanke på hvor vanskelig det er å legge frem beviser i slike saker, klart at politiet gjør en imponerende innsats og er flinke. Jo da, det er ikke alle drap de oppklarer, justismord kan også skje... Men det endrer intet, politiet er flink til å oppklare drapssaker. Statistikken taler for seg selv!! Det er ingen grunn til å tenke at de har vært spesielt dårligere i denne saken enn andre, klart de har gjort et godt og grundig arrbeid i denne saken. Men altså, det har åpenbart ikke vært en enkel sak. Så her må man ha realistiske forventninger, jeg ser ingen grunner til å betvile politiets prioriteringer i denne saken i alle fall. Så jeg vil si at de har gjort et godt og grundig stykke arbeid i denne saken, de har i alle fall hatt stor prioritet på saken og har gått grundig til verks. Men saken er like fult komplisert, åpenbart for komplisert å finne ut av... Skal man kritisere politiet for noe i denne saken, så er det at bevismateriale er destruert, ikke annet vil jeg si. For klart at i komplekse saker så må noe få større prioritet enn annet, jeg tror politiet har gjort fornuftige prioriteringer der og tatt valg som kan begrunnes godt... Å klage på dem og insinuere at de har jobbet dårligere i denne saken enn i andre, det blir feil fokus mener jeg. Ikke alt er så lett å få oversikt over, bl.a. kan ingen med sikkerhet si hvor hun forsvant fra, ei heller hvor hun ble drept, langt mindre i hvilken bil hun ble fraktet (død eller levende på turen sørover). Det gjør utgangspunktet naturlig nok komplisert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 5. november 2023 #199 Del Skrevet 5. november 2023 Vera skrev (3 timer siden): Jørgensen drapet er utført av et menneske som har vært smart nok i sin metode - til at drapet fortsatt ikke er oppklart. Absolutt ikke, gjerningsmannen har ikke vært smart, snarere veldig heldig tross han har handlet som en idiot. Han har åpenbart plukket henne opp i en by hvor det er folk nær sagt over alt, altså vitner. Han har droppet henne i en kum, lik vil da bli funnet, folk kan også passere forbi... --- Da har han hatt flaks, tross de store sjansene han har tatt. Det som gjør alt komplisert for politiet er jo at de ikke vet hvem gjerningsmann er, og ei heller hvor hun ble plukket opp og drept etc. Klart dette like gjerne kunne blitt observert av vitner, i flere faser av gjerningen. Du kan ikke mene at å ta så store sjanser, at det er god planlegging av et intelligent menneske. Da har du en dårlig standard for risikoanalyse og for hvordan en genial forbrytelse skal være planlagt. Gjerningsmannen har tatt idiotiske valg flere steder, hatt kjempeflaks tross han har begått det ene idiotiske valg etter det andre. Du tar feil i at dette er godt utført, det er jo ikke det selv om han ikke er tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 5. november 2023 #200 Del Skrevet 5. november 2023 tvertimot skrev (1 time siden): Absolutt ikke, gjerningsmannen har ikke vært smart, snarere veldig heldig tross han har handlet som en idiot. Han har åpenbart plukket henne opp i en by hvor det er folk nær sagt over alt, altså vitner. Han har droppet henne i en kum, lik vil da bli funnet, folk kan også passere forbi... --- Da har han hatt flaks, tross de store sjansene han har tatt. Det som gjør alt komplisert for politiet er jo at de ikke vet hvem gjerningsmann er, og ei heller hvor hun ble plukket opp og drept etc. Klart dette like gjerne kunne blitt observert av vitner, i flere faser av gjerningen. Du kan ikke mene at å ta så store sjanser, at det er god planlegging av et intelligent menneske. Da har du en dårlig standard for risikoanalyse og for hvordan en genial forbrytelse skal være planlagt. Gjerningsmannen har tatt idiotiske valg flere steder, hatt kjempeflaks tross han har begått det ene idiotiske valg etter det andre. Du tar feil i at dette er godt utført, det er jo ikke det selv om han ikke er tatt... Hvor i all verden sier jeg at dette er nøye planlagt..? Det sier seg selv at Jørgensen ble drept på innfall. Men, når et drap skjer på innfall - må gjerningsmannen også jobbe etter innfallsmetoden når drapet er skjedd..det har altså ikke vært tid til planlegging. På tiden Jørgensen ble drept, var det helt naturlig å benytte seg av pirattaxi. Det var også enormt mye folk i by-gatene kvelden hun ble drept. Du ville blitt overrasket over hvor lite observante de aller fleste av oss er. Å legge merke til helt random folk skjer nesten ikke..kjenner man personer øker sannsynligheten for at man har observert personen. Det man kan stole på er overvåkingskamera i denne saken - mye som følge av at politiet var altfor trege til å komme i gang med innkalling av vitner osv. Et vitne husker ikke detaljer lenge! Spesielt ikke om det ikke er en situasjon som stikker seg ut..og det var det ikke her. En ung jente som snakker med en mann? Helt vanlig. En ung jente som setter seg inn i en bil? Helt vanlig. Bekledningen hennes skilte seg heller ikke ut. At hun hadde hull på strømpebuksen under begge føtter, tyder på at hun har gått et stykke - men samtidig tåler nylonstrømpebukser svært lite i utgangspunktet - så hullene kan ha kommet tidligere på kvelden. At hun har forsvarsskader på hender og armer (kniv-skader) - men ingen skader på kåpen hun brukte, tyder på at jakken var av, og at hun var innendørs ved angrepet. Vassbakk har angrepet innendørs før - men da kjente han offeret, og visste hvor hun bodde. Det finnes ikke bevis på at Vassbakk visste hvem Jørgensen var, og hvor hun bodde. Dog er det bemerkelsesverdig at Vassbakk befant seg i Stavanger Sentrum denne natten - og at han var så tydelig stresset at han krasjet bilen sin. Men jeg tror som sagt på teorien om at hun ble drept innendørs. Dog ikke i egen leilighet - det ville ikke ha vært mulig, om kjærestens tidslinje stemmer. Drapsmetoden er grotesk, og det vil etterlates mye blod - ingen ville vært i stand til å rydde et åsted for blod og beviser på så kort tid. Men naboens leilighet har aldri blitt ransaket..og naboleiligheten stemmer mtp lokasjonen for de 3-4 naboene som hørte et gjennomtrengende skrik i samme tidsrom. Jeg tror ikke kummen var det opprinnelig planlagte skjulestedet. Jeg tror opprinnelig plan var å dumpe henne i sjøen. Da dette ikke gikk, tror jeg gjerningsmannen fikk litt panikk - men han holdt seg fortsatt i et område han var noenlunde kjent (Jæren), og dumpet kroppen ved Bore kirke (som ikke ligger langt fra stranden de hadde dykkere). Naboen var kjent i Jærområdet, og hadde tilknytning til plassen. Naboen hadde også god tid til å støvsuge åstedet for beviser.. For meg er det slett politiarbeid når man ikke sjekker ut moduskandidater og ikke kommer i gang med etterforskningen på et kritisk tidspunkt..politiet ble presset i gang, og la fra seg saken temmelig kjappt - men fikk ræva i gir igjen når kroppen ble funnet i kummen..ved en ren tilfeldighet. Det ER en tilfeldighet at hennes kropp ble funnet - for de lette ikke aktivt etter henne i det tidsrommet. Hun ble funnet fordi politiet mistenkte at ransutbytte osv var blitt dumpet i kummen. Det var den eneste grunnen til at de åpnet kummen. Hadde de ikke gjort det, ville ikke kummen blitt åpnet før neste tømming/service. Da ville det sannsynligvis vært skjelett og klær som lå igjen. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå