Gå til innhold

Tina Jørgensen-saken

abesedeeeffge

Anbefalte innlegg

Wildanden skrev (42 minutter siden):

ikke har et eneste vitne som har observert blod der i tiden etter hun ble drept.

I boka står det skrevet om en hundeeier som noen dager etter drapet opplevde at hunden var veldig interessert av et område på gresset helt i nærheten av det antatte åstedet. Hundeeieren syntes det kunne se ut som hår-rester, og at det var forholdsvis mye, men så det ikke i sammenheng med forsvinningen den gangen og varslet derfor ingen.

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

totti_1 skrev (1 time siden):

- Hadde dansken tilgang på bil?

- Hadde naboen tilgang på bil?

Usikker på Dansken, men naboen hadde en mørk BMW 5-serie som kan minne mye om bilen som er observert i bakken like etter antatt drapstidspunkt. Han hadde og mange kontakter i det kriminelle nettverket, og det har versert rykter om at folk i det kriminelle nettverket var delaktig i borttransportering og skjuling av Tina. Den ene episoden på hvemdreptetina.no fokuserer hovedsakelig på naboen. Han er navngitt på et annet forum.

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (31 minutter siden):

I boka står det skrevet om en hundeeier som noen dager etter drapet opplevde at hunden var veldig interessert av et område på gresset helt i nærheten av det antatte åstedet. Hundeeieren syntes det kunne se ut som hår-rester, og at det var forholdsvis mye, men så det ikke i sammenheng med forsvinningen den gangen og varslet derfor ingen.

Interessant! Har ikke lest boken, kun sett serien. Det ble ikke nevnt i serien, tror jeg. Burde kanskje lese boka!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildanden skrev (3 minutter siden):

Interessant! Har ikke lest boken, kun sett serien. Det ble ikke nevnt i serien, tror jeg. Burde kanskje lese boka!

Boka er veldig bra og gir en god oversikt. Dokumentaren på hvemdreptetina.no er på mange måter en filmatisering av boka, der forfatteren Erlend Frafjord er sterk bidragsyter. Ligger også noen podcaster der han intervjues på nett som gir utfyllende informasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wildanden skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener. Leste et sted at Kripos syntes det var interessant at det er en dobbelthet i drapet. Selve drapet er gjennomført i affekt, av en gjerningsmann som ikke har kontroll på følelser og impulser. Men det å flytte henne og skjule henne i en kum er mye mer kalkulert og kontrollert. 

Måten Vassbakk gjemte Birgitte i et buskas var mye mer skjødesløs og mindre kontrollert.

Folk som blir overfalt og drept tilfeldig på gata, etterlates som regel der. Men som vi ser i serien er det ikke sikkert hun ble drept utendørs. Jeg synes de har gode argumenter for at politiets antatte åsted, ikke er det riktige åstedet, spesielt siden man ikke har et eneste vitne som har observert blod der i tiden etter hun ble drept. Og hvis noen har drept henne inne i egen leilighet, må de åpenbart gjøre noe for å kvitte seg med henne.

Det er akkurat det som er, merkelig om gjerningspersonen plutselig greier å samle seg og planlegge og frakte bort liket og skjule det på den måten,.

Vassbakk har vel blitt tatt for ganske mye opp igjennom, han er ikke spesielt forsiktig og er nok det seksuelle som styrer han, og han tenker nok ikke for mye på sikkerhet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (6 timer siden):

Fjerning/skjuling av lik er vanlig. JV har antagelig drept Birgitte Tengs med stein,han var i Stavanger den helgen,og slo ikke hans mobil inn på en basestasjon i sentrum drapsnatta,eller var det en av de andre?

Dansken påsto han kjente Tina.. Jobbet på Rosenberg som ligger ca 1km unna Tinas bosted. politiet har aldri sjekket om han var i Stavanger drapskvelden..

Naboen var mye på Jæren. hvor Tina ble funnet. samt at steiner funnet i kummen antagelig stammer fra Reve Havn noen km  unna Bore Kirke.

Man må ikke bare tenke Modus kandidater, Man blir blind på andre løsninger da, disse som er Modus kandidater er det ingen som bryr seg hva man sier om dem, di har jo som regel litt frynsete historikk. Er det andre som kan være aktuelle så er det litt vanskeligere å henge dem ut på samme måte, må lære litt av Baneheia saken 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eidetiker skrev (17 minutter siden):

Man må ikke bare tenke Modus kandidater, Man blir blind på andre løsninger da, disse som er Modus kandidater er det ingen som bryr seg hva man sier om dem, di har jo som regel litt frynsete historikk. Er det andre som kan være aktuelle så er det litt vanskeligere å henge dem ut på samme måte, må lære litt av Baneheia saken 

Jeg er enig i at det kan være farlig å se seg blind på moduskandidater i en kriminalsak. Samtidig som jeg tenker det er en grunn til at de 4-5 store uoppklarte sakene på 90- og 2000-tallet (Tengs, Espås, Orderud, Tina, Baneheia) huskes av en grunn: at de var så bestialsk utført at svært få mennesker kan være i stand til å utføre de. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidetiker skrev (4 timer siden):

Det er akkurat det som er, merkelig om gjerningspersonen plutselig greier å samle seg og planlegge og frakte bort liket og skjule det på den måten,.

Vassbakk har vel blitt tatt for ganske mye opp igjennom, han er ikke spesielt forsiktig og er nok det seksuelle som styrer han, og han tenker nok ikke for mye på sikkerhet 

Vassbakk var veldig skjødesløs med sykkelpumpa og mot psykologen. Men det var før Tengs? Hva med etter Tengs? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidetiker skrev (4 timer siden):

Enig i det du sier om Vassbakk. Jeg har også inntrykk av at han stort sett har vært skjødesløs, impulsdrevet og uorganisert. Så i mine øyne gjør det ham til en dårligere kandidat for drapet på Tina. Han kan selvsagt ha lært av sine feil, men igjen synes jeg han virker for ustrukturert for det. 

Men det finnes vel moduskandidater med større grad av organisering? F. eks omtales dansken som "kald, beregnende, kynisk og uten medfølelse" av NRK ifm. en sak om drapet på Gunn Merete Lode. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker har det blitt forklart at Vassbakk i perioder fikk et modus drevet av sterk seksuell frustrasjon der det begynte i det små og "uskyldige" med kikking og telefonoppringninger og ballet på seg med tilnærminger og innbrudd før det kokte over, og at han i de situasjonene virket som han ikke var til stede. Han unnskylder seg jo da han reiser fra psykologen etter å nesten ha drept henne. Det kan jo sånn sett tenkes at han etter utløsning eller hva det er som får han "tilbake i seg selv" har handlet rasjonelt. 

Han har jo klart seg relativt greit alene gjennom hele sitt voksne liv med jobb, hundeoppdrett, hjemmesnekret videoovervåknings-system og sikkert mye annet, så noen rasjonelle evner må han jo ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med denne saken er at det er så mange "kandidater" som "passer" inn. Det skiller saken fra mange andre lignende saker. Det sammen med at flere ble siktet ( type,Lyngdal mann og Birgittes morder),men så var man på skratch igjen🙈

Hvem vet,plutselig er det en helt annen...Kanskje en barndomsvenn/ håpløs forelsket bekjent ,altså en som kjente henne..   Ofte er det jo dessverre det.🤷

Karmøy mannen er jo en galning som drepte Birgitte, selvfølgelig var han i stand til å drepe Tina og, spesielt siden han var i byen,MEN er jo mange galninger der ute så kan like så godt være hvem av de overnevnte ( nabo,danske,guds politimann....) eller en annen som faktisk kjente henne. 

Sett serien..synes ikke den var så bra. Litt lettvint.... Birgitte dokumentaren var mye bedre laget, og der hadde de jo en del fokus/snakket  med han mannen i serien som senere ble tatt for drapet😱

Personlig av de overmevnte synes jeg naboen var mest interesann....

En ung jente krangler med kjæresten på byen , og går gråtende hjem ( vi har alle vært der). En bekjent altså naboen gir trøst/kanskje inviterer inn på en øl som høres fristende ut etter allerede vært ute.... Han overfaller henne..... Hvem vet...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i at det kan være farlig å se seg blind på moduskandidater i en kriminalsak. Samtidig som jeg tenker det er en grunn til at de 4-5 store uoppklarte sakene på 90- og 2000-tallet (Tengs, Espås, Orderud, Tina, Baneheia) huskes av en grunn: at de var så bestialsk utført at svært få mennesker kan være i stand til å utføre de. 

Helt enig i det.

I tillegg er det alltid vanskeligere for politiet å løse drapssaker dersom offer og gjerningsmann ikke kjente hverandre. Da vil de ikke snuble over gjerningsmannen når de kartlegger og avhører offerets omgangskrets.

Og da er det dessverre en del eksempler på at man velger en kandidat offeret kjente og prøver å henge det på dem. Selv om alt tyder på at offeret ble drept av en fremmed. Som med fetteren til Birgitte Tengs og kjæresten til Tina, og mange, mange tilsvarende eksempler utover landegrensene. Presset for å løse saken blir for stort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett de to første episodene på TV2, og kjenner ikke saken mer enn det som er presentert der. Jeg har hengt meg litt opp i den sekken som ble funnet i kummen, og som angivelig skal ha blitt brukt til å frakte Tina bort - dersom jeg har forstått dette riktig. Noen anleggsarbeidere kjente den angivelig  igjen, og hadde et stykke som visstnok skulle ha blitt klippet bort fra samme sekk? Hva var dette? Ble sekken stjålet fra et anlegg der det ble drevet byggearbeid, eller hva er historien her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

abesedeeeffge skrev (5 minutter siden):

Så vidt jeg husker har det blitt forklart at Vassbakk i perioder fikk et modus drevet av sterk seksuell frustrasjon der det begynte i det små og "uskyldige" med kikking og telefonoppringninger og ballet på seg med tilnærminger og innbrudd før det kokte over, og at han i de situasjonene virket som han ikke var til stede. Han unnskylder seg jo da han reiser fra psykologen etter å nesten ha drept henne. Det kan jo sånn sett tenkes at han etter utløsning eller hva det er som får han "tilbake i seg selv" har handlet rasjonelt. 

Han har jo klart seg relativt greit alene gjennom hele sitt voksne liv med jobb, hundeoppdrett, hjemmesnekret videoovervåknings-system og sikkert mye annet, så noen rasjonelle evner må han jo ha.

Ja, godt poeng det. Mulig at mitt inntrykk av hvor uorganisert han er, er litt overdrevet. 

Det er jo også en del ting med Vassbakk som passer. Han var i Stavanger drapsnatten. Og det er en del likheter mellom drapet på Birgitte og drapet på Tina; både nærhet i tid og geografisk nærhet, og handlingene ligner. Han er absolutt ikke avskrevet som kandidat fra min side. Politiet har vel også ha hatt sine grunner til å sikte ham for drapet på Tina, selv om siktelsen nå er frafalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 minutter siden):

Har bare sett de to første episodene på TV2, og kjenner ikke saken mer enn det som er presentert der. Jeg har hengt meg litt opp i den sekken som ble funnet i kummen, og som angivelig skal ha blitt brukt til å frakte Tina bort - dersom jeg har forstått dette riktig. Noen anleggsarbeidere kjente den angivelig  igjen, og hadde et stykke som visstnok skulle ha blitt klippet bort fra samme sekk? Hva var dette? Ble sekken stjålet fra et anlegg der det ble drevet byggearbeid, eller hva er historien her? 

Det var anleggsarbeider på bybrua da drapet skjedde. I bakken fra Sølyst mot Grasholmen er det en parkeringslomme på venstre side når man kjører nedover. Her var det satt opp brakker og containere ifm anleggsarbeidene. Noen arbeidere hadde skjært hull i en industriekk for å bruke den som avfallssekk for overskuddsbetong, og denne sekken ble funnet i kummen sammen med Tina. Den kan ha blitt brukt til å dra henne fra åsted til bil, for å skjule henne i påvente av borttransportering, eller hvem vet... 

Man har og antatt at drapsvåpenet var et t-jern funnet på samme område.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (7 minutter siden):

Det var anleggsarbeider på bybrua da drapet skjedde. I bakken fra Sølyst mot Grasholmen er det en parkeringslomme på venstre side når man kjører nedover. Her var det satt opp brakker og containere ifm anleggsarbeidene. Noen arbeidere hadde skjært hull i en industriekk for å bruke den som avfallssekk for overskuddsbetong, og denne sekken ble funnet i kummen sammen med Tina. Den kan ha blitt brukt til å dra henne fra åsted til bil, for å skjule henne i påvente av borttransportering, eller hvem vet... 

Man har og antatt at drapsvåpenet var et t-jern funnet på samme område.

Trekker ikke det i retning av at tina ble plukket opp på brua? Jeg mener, hvor kald kan man være..

Jeg vet ikke hvor langt det er fra utenfor leiligheten hennes til en potensiell bil parkert utenfor leiligheten hennes. Hvis vi ser for oss at hun ble drept/kidnappet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
abesedeeeffge skrev (14 minutter siden):

Betyr det at noen kan ha kjent til at det fantes en slik sekk under brua, og at de hentet (eller stjal) den derfra for å frakte bort Tina? Eller er det helt tilfeldig at det var samme sekk som angivelig ble benyttet til å frakte bort Tina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang noen som nevnte at Stavanger var en konvensjon for seksualforbrytere den helga. Er noe urovekkende at JV som snart beviselig har drept BT var i Stavanger den helga og at mobiltelefonen hans slo inn i stavanger sentrum rundt 01.30..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (3 minutter siden):

Betyr det at noen kan ha kjent til at det fantes en slik sekk under brua, og at de hentet (eller stjal) den derfra for å frakte bort Tina? Eller er det helt tilfeldig at det var samme sekk som angivelig ble benyttet til å frakte bort Tina?

Det bygger opp under at hun ble drept i området sekken lå. leiligheten til naboen f.eks ligger kun 2-300meter eller noe unna der sekken lå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...