AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #101 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tar ca 1 uke. Jeg får sms fra helsenorge når svarene er klare, vet ikke hva slags opplegg de har hos legen din Ja lurt å sjekke hver vinter. Må holde lagrene vedlike med tilskudd, hvis ikke dropper nivåene ofte igjen Anonymkode: 55095...4bf Tusen takk Husket ikke hvor lang tid det tok sist😅 Anonymkode: 0ff41...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 20. februar 2023 #102 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): lurt å sjekke hver vinter. Det er lurest å sjekke i slutten av mars. Da er D-vitaminnivået for oss i Norge på sitt laveste, etter et halvt år uten produksjon av D-vitamin i huden. Det er et utmerket utgangspunkt for å beregne hvor mye D-vitamintilskudd vi trenger for å vedlikeholde et optimalt D-vitaminnivå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #103 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 15.22): Det er ikke placebo at man får mer energi fra vesentlig d vitamin mangel og opp til normal. Det er vitenskap. Mest sannsynlig trenger du magnesium, siden d vitamin er avhengig av nok magnesium for at kroppen skal klare å bruke d vitaminet. Anonymkode: 55095...4bf Jeg sier ikke at D-vitaminmangel ikke er reelt og at det kan kureres med tilskudd. Men jeg tror enkelte har større tro på at det hjelper og at det og kan få en ekstra placebo-effekt på toppen. I mitt tilfelle har det uansett ikke vært noen merkbar forandring. Anonymkode: faf3a...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #104 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var også nede på 20-tallet et sted - rødt fare-område. Var slapp, sov dårlig. Litt bedre nå pga d-vitamindråper, spiser fisk to ganger i uken, tre noen ganger, tar mer tran, er bevisst på å få mer sol (dagslys gjennom vindu teller ikke tror jeg). Siste måling nå ett år senere var jeg over 50 som er svart normalt område av skalaen. I Sverige har de tilsatt D-vitamin i melken. Kanskje ikke så dumt? De vurderer dette i Norge også. Anonymkode: 4dfc3...da5 Dette har vi da hatt i mange år allerede. Har du ikke sett de grønne melkekartongene hvor det stå "tilsatt D-vitamin" på? Har vel eksistert i 15 år allerede. Vet at vi ikke har det i alle melk, men vi har da valget mellom tilsatt og ikke. Anonymkode: faf3a...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #105 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lang tid tar det å få svar på en sånn blodprøve? Kommer resultatene inn i Helsenorge.no? Skal ta blodprøve i morgen. Var helt nede i 7 for noen år siden, men fikk bygget meg opp igjen. Har hatt mye av de samme symptomene nå i vinter så bestilte blodprøve før helgen Anonymkode: 0ff41...5c3 Uavhengig om det er positive eller negative svar, så får jeg en sms fra legen om hva prøvene sier. Anonymkode: ee970...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #106 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg sier ikke at D-vitaminmangel ikke er reelt og at det kan kureres med tilskudd. Men jeg tror enkelte har større tro på at det hjelper og at det og kan få en ekstra placebo-effekt på toppen. I mitt tilfelle har det uansett ikke vært noen merkbar forandring. Anonymkode: faf3a...2e5 Hvis du hadde mangel med symptomer, så kan det være at du trenger magnesium i tillegg. Anonymkode: 55095...4bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #107 Del Skrevet 21. februar 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke grunn til å tro noe som helst. Påstanden var at mennesker har klart seg uten d vitamin tilskudd i hundretusenvis av år, og min kommentar til det er at vi ikke vet om de faktisk hadde nok d vitamin eller ikke. Legevitenskap og helsevesen fantes ikke, og sykdom/epidemier har herjet i verden i laaang lang tid. De spiste vel temmelig naturlig i steinalderen, og de opplevde også tidlig død pga sykdom i stor grad. Det er helt umulig å skulle påstå at de har hatt nok d vitamin (eller andre vitaminer/mineraler), for det kan man ikke vite. Anonymkode: 55095...4bf Nei, vi VET jo ikke, det er sant. Det kan hende at folk flest var overvektige i steinalderen, at hvalross får for lite folat og at reinsdyr trenger tilskudd. Men det er veldig lite sannsynlig. En hjort som strever med lavt energinivå klarer seg ikke like godt som en som er frisk, og gjennom millioner av år vil evolusjonen favorisere de som er aller best tilpasset. Det er denne evolusjonen som har gitt oss forskjellig hudfarge, blant annet. Anonymkode: 0fd32...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #108 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg har tatt magnesium, folat,B og D vitamin, samt omega 3 de siste par månedene. Det jeg merker forskjell på er at jeg ikke er så trøtt selv om jeg er på underskudd av søvn. Og at hodepinen jeg vanligvis sliter med er borte. Leddplager, som jeg gikk til legen med i førsteomgang, er like sterkt. Så det hjelper sikkert noe med tilskudd. Jeg tar høye doser D vitamin og folat pga mangler. På D vitamin lå jeg på 30 og på folat lå jeg bare litt under normalen, så har de på resept. Anonymkode: 31f55...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 21. februar 2023 #109 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg hadde innenfor normalt nivå, men jeg ble ekstremt mye bedre og mer våken av ekstra d-vitaminer! Folk trenger forskjellig, antagelig! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #110 Del Skrevet 21. februar 2023 Lovis Fenja skrev (2 timer siden): Jeg hadde innenfor normalt nivå, men jeg ble ekstremt mye bedre og mer våken av ekstra d-vitaminer! Folk trenger forskjellig, antagelig! Problemet er at mange leger fortsatt mener at alt over 50 er normalt, men flere og flere mener 75 nmol bør være minste. Jeg tror ikke vi nødvendigvis trenger forskjellig, men noen merker lavere verdier raskere. Langvarige lave nivåer kan gi store og vedvarende konsekvenser, så jeg er foråsvidt glad jeg merker det raskt nok så jeg får fyllt på lagrene og kommer meg "opp" igjen. Anonymkode: 55095...4bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #111 Del Skrevet 21. februar 2023 Nå har jeg også tatt blodprøve (skrev tidligere i tråden). Damen på laboratoriet mente jeg ville få svar på Helsenorge, men der ser jeg bare et alternativ med svar på prøver fra Helse Vest? Jeg tilhører Helse Sør Øst. Vet dere om de kommer dit likevel? Hun mente de ikke kunne gi ut informasjon over telefon og legen min er så himla opptatt så er mange ukers ventetid på time. veldig bortkastet tid for både henne og meg at jeg skal ta en legetime for å få svar på noen prøver 🙈 Anonymkode: 0ff41...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #112 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg jobber utendørs pluss tilbringer mye av fritiden ute og spiser over snittet sunt med mye grønnsaker, frukt og fisk, samt multivitamin daglig. Får mangel allikevel. Anonymkode: b1448...d06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #113 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg også tatt blodprøve (skrev tidligere i tråden). Damen på laboratoriet mente jeg ville få svar på Helsenorge, men der ser jeg bare et alternativ med svar på prøver fra Helse Vest? Jeg tilhører Helse Sør Øst. Vet dere om de kommer dit likevel? Hun mente de ikke kunne gi ut informasjon over telefon og legen min er så himla opptatt så er mange ukers ventetid på time. veldig bortkastet tid for både henne og meg at jeg skal ta en legetime for å få svar på noen prøver 🙈 Anonymkode: 0ff41...5c3 Du får nok sms når prøvesvarene er klare, så logger du deg inn med bankid og åpner brevet fra legen. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #114 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg har tatt 1600 ie i over to år nå. Målte nylig 64. Jeg steg fra 24 til 81 første halvåret, men siden har det bare gått ned over. I august var det 73 og nå 64 😕 Anonymkode: 01ddd...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #115 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har tatt 1600 ie i over to år nå. Målte nylig 64. Jeg steg fra 24 til 81 første halvåret, men siden har det bare gått ned over. I august var det 73 og nå 64 😕 Anonymkode: 01ddd...e53 Er nok greit å booste litt ekstra vinterhalvåret Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #116 Del Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har tatt 1600 ie i over to år nå. Målte nylig 64. Jeg steg fra 24 til 81 første halvåret, men siden har det bare gått ned over. I august var det 73 og nå 64 😕 Anonymkode: 01ddd...e53 Husk også å ta tilskudd sammen med mat/fett, og ikke på kveldstid for best opptak Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 21. februar 2023 #117 Del Skrevet 21. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Husk også å ta tilskudd sammen med mat/fett, og ikke på kveldstid for best opptak Anonymkode: 55095...4bf Det der med at D-vitamin bør taes sammen med fett er visst ikke helt korrekt. Pharma Nord, som lager D-pearls (gelatinperler med D-vitamin oppløst i olivenolje) har sjekka. Håpet var at de kunne bruke i markedsføringen, det du sier om at D-vitaminopptaket blir bedre sammen med fett, men det stemte ikke. De fant flere vitenskapelige studier som viser at D-vitamin blir tatt opp like godt (eller dårlig), enten tilskuddet blir inntatt sammen med fett eller ikke. Det skader selvsagt ikke å ta D-vitamin sammen med fett, men opptaket blir ikke bedre av det. At D-vitamin er fettløselig er viktig fordi kroppen da kan lagre D-vitamin til senere bruk. Det meste blir normalt lagret i levra. Hvis ikke D-vitamin hadde vært fettløselig, kunne ikke kroppen ha lagret det. Da ville vi ha tissa ut overskuddet av D-vitamin, som vi gjør med vannløselig C-vitamin, og vært avhengig av daglig inntak for å holde nivået i blodet jevnt. For de av oss som er utstyrt med mye fett på kroppen, er det ikke så bra at D-vitamintilskudd er fettløselig. Har du mye fett, kan opptil 80% bli sugd opp i fettvevet FØR det når fram til levra, der det skal aktiveres og settes i omløp i blodet. Det meste av D-vitamintilskuddet som havner i fettvevet blir låst fast, inntil det ødelegges. Det går ganske fort, for halveringstida på D-vitamintilskudd er bare 60 døgn (halveringstida på vannløselig C-vitamin er seks timer). Etter to måneder er halvparten av D-vitaminlageret fra sommeren ødelagt, hvis det ikke etterfylles med D-vitamintilskudd gjennom kosten. Endret 21. februar 2023 av Lonehill Korrektur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #118 Del Skrevet 22. februar 2023 Lonehill skrev (10 timer siden): Det der med at D-vitamin bør taes sammen med fett er visst ikke helt korrekt. Pharma Nord, som lager D-pearls (gelatinperler med D-vitamin oppløst i olivenolje) har sjekka. Håpet var at de kunne bruke i markedsføringen, det du sier om at D-vitaminopptaket blir bedre sammen med fett, men det stemte ikke. De fant flere vitenskapelige studier som viser at D-vitamin blir tatt opp like godt (eller dårlig), enten tilskuddet blir inntatt sammen med fett eller ikke. Det skader selvsagt ikke å ta D-vitamin sammen med fett, men opptaket blir ikke bedre av det. At D-vitamin er fettløselig er viktig fordi kroppen da kan lagre D-vitamin til senere bruk. Det meste blir normalt lagret i levra. Hvis ikke D-vitamin hadde vært fettløselig, kunne ikke kroppen ha lagret det. Da ville vi ha tissa ut overskuddet av D-vitamin, som vi gjør med vannløselig C-vitamin, og vært avhengig av daglig inntak for å holde nivået i blodet jevnt. For de av oss som er utstyrt med mye fett på kroppen, er det ikke så bra at D-vitamintilskudd er fettløselig. Har du mye fett, kan opptil 80% bli sugd opp i fettvevet FØR det når fram til levra, der det skal aktiveres og settes i omløp i blodet. Det meste av D-vitamintilskuddet som havner i fettvevet blir låst fast, inntil det ødelegges. Det går ganske fort, for halveringstida på D-vitamintilskudd er bare 60 døgn (halveringstida på vannløselig C-vitamin er seks timer). Etter to måneder er halvparten av D-vitaminlageret fra sommeren ødelagt, hvis det ikke etterfylles med D-vitamintilskudd gjennom kosten. Forskning går mot seg selv hele tiden, så det er ikke alltid så lett å vite hva man skal tro. Hvis man i 2 år har tatt tilskudd uten at nivåene har rikket seg, så kan slike grep være av betydning og verdt å prøve. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. februar 2023 #119 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskning går mot seg selv hele tiden, så det er ikke alltid så lett å vite hva man skal tro. Hvis man i 2 år har tatt tilskudd uten at nivåene har rikket seg, så kan slike grep være av betydning og verdt å prøve. Anonymkode: 55095...4bf Helt enig. Skader ikke det minste. Hvis man har tatt samme tilskudd i to år uten nivået rikker seg, betyr det vel helst at man har funnet responsen av dosen man har tatt? Folk reagerer forskjellig på D-vitamintilskudd, avhengig av om de tilhører en av de mange risikogruppene for D-vitaminmangel eller ikke. Noen trenger mer, andre trenger mindre. Norske anbefalinger for D-vitamin retter seg ikke mot risikogruppene for D-vitaminmangel. Helsedirektoratet sier i sin anbefaling at de vet for lite om D-vitamin til å kunne gi spesielle anbefalinger til risikogrupper, men de antar at risikogruppene kan trenge mer enn resten av befolkningen. I påvente av mer kunnskap, gjelder Helsedirektoratets anbefaling foreløpig bare friske folk utenfor risikogruppene for D-vitaminmangel. Se Helsedirektoratets anbefaling, side 30: Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillakamilla Skrevet 22. februar 2023 #120 Del Skrevet 22. februar 2023 Magnesium og D vit er avgjørende for at kalsiumen skal gå inn i skjelettet og ikke bli værende i blodbanen. For mye kalsium i blodet kan føre til kalkavleiringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå