AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #21 Del Skrevet 18. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Du skjønner det, at selv folk som bor i Spania og er ute året rundt, har lave verdier av d vitamin. D vitamin mangel er ikke forbeholdt nordlige strøk. Å ligge på verandaen i bikini når dagen står som høyest uten solkrem en hel sommer, bør være mer enn nok sol. Du selv sa at man skulle spise mye fet fisk og egg. Det er det jeg gjør. Anonymkode: 55095...4bf Er D-vitaminmangel vanlig i Spania? Men du mener altså at det er vanlig å mangle D-vitamin uansett hvor man bor og hva man spiser? At mennesker mangler det mer eller mindre mangler det i utgangspunktet? Anonymkode: 0fd32...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #22 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er D-vitaminmangel vanlig i Spania? Men du mener altså at det er vanlig å mangle D-vitamin uansett hvor man bor og hva man spiser? At mennesker mangler det mer eller mindre mangler det i utgangspunktet? Anonymkode: 0fd32...aa9 Vanlig? Det er ihvertfall ikke uvanlig. Jeg kjenner folk (inkl helsepersonell) fra San Diego som forteller at også der er det vanlig å ta tilskudd. https://www.technologynetworks.com/proteomics/news/study-finds-80-of-200-covid-19-patients-had-vitamin-d-deficiency-342073 One-third (33.9%) of the Spanish population may be at risk for Vitamin D deficiency. It's hard to believe that in Southern California, where ever-present sunshine provides ample exposure to bone-strengthening vitamin D, many people have too low levels of the vitamin. UCI Health endocrinologist Dr. Samar Singh says she finds low levels of vitamin D in some 50% of her patients. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #23 Del Skrevet 18. februar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Vanlig? Det er ihvertfall ikke uvanlig. Jeg kjenner folk (inkl helsepersonell) fra San Diego som forteller at også der er det vanlig å ta tilskudd. https://www.technologynetworks.com/proteomics/news/study-finds-80-of-200-covid-19-patients-had-vitamin-d-deficiency-342073 One-third (33.9%) of the Spanish population may be at risk for Vitamin D deficiency. It's hard to believe that in Southern California, where ever-present sunshine provides ample exposure to bone-strengthening vitamin D, many people have too low levels of the vitamin. UCI Health endocrinologist Dr. Samar Singh says she finds low levels of vitamin D in some 50% of her patients. Anonymkode: 55095...4bf Det er flere sykdommer, bl.a overvekt, og medisiner, som ser ut til å påvirke opptaket av d-vitamin. (For mye) solkrem virker sannsynligvis også inn. Anonymkode: 0fd32...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #24 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er flere sykdommer, bl.a overvekt, og medisiner, som ser ut til å påvirke opptaket av d-vitamin. (For mye) solkrem virker sannsynligvis også inn. Anonymkode: 0fd32...aa9 Jeg er verken overvektig, går på medisiner (tar ikke en gang paracet), eller bruker solkrem hele tiden. Jeg spiser også mat fra bunnen, mye grønt, økologisk. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 18. februar 2023 #25 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vanlig? Det er ihvertfall ikke uvanlig. Jeg kjenner folk (inkl helsepersonell) fra San Diego som forteller at også der er det vanlig å ta tilskudd. https://www.technologynetworks.com/proteomics/news/study-finds-80-of-200-covid-19-patients-had-vitamin-d-deficiency-342073 One-third (33.9%) of the Spanish population may be at risk for Vitamin D deficiency. Anonymkode: 55095...4bf Det er kanskje overraskende, men du har helt rett. D-vitaminmangel er mye mer utbredt i Sør-Europa enn i Norge. Sitat Vitamin D-mangel (lavere nivå enn 50 nmol/L) er vanlig i Europa og Midtøsten. Det forekommer i mindre enn 20 % av befolkningen i Nord-Europa, i 30–60 % i Vest-, Sør- og Øst-Europa og opptil 80 % i land i Midtøsten. https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/180/4/EJE-18-0736.xml En skulle tro det var omvendt siden de som bor lenger sør har mer sol, men du må få sol på huden for at sola skal lage D-vitamin. Spanjoler flest arbeider eller går på skole og det foregår ofte innendørs på dagtid. Folk som bor på institusjon tilbringer hele livet innendørs også i Sør-Europa. I Midt-Østen er det verre, fordi de kler sola ute når de beveger seg utendørs. Du blir ikke brun i burka, for å si det sånn. Den viktigste forskjellen er likevel at vi i Norge tilsetter D-vitamintilskudd i ost, smør og melk. Hos oss har hele befolkningen mulighet til å få i seg D-vitamintilskudd fordi det er tilsatt i maten. Det skjer ikke i Sør-Europa. Tran er heller ikke en kulturell greie i sør. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 18. februar 2023 #26 Del Skrevet 18. februar 2023 Hadde veldig lavt nivå for noen år siden og fikk D vitaminer på resept (høy dose). Mangel på D vitaminer førte til at jeg gikk på en heftig smell. Nevrologen min sier også at i Norge bør man ta D vitamin tilskudd i alle måneder som har R i seg. Så det gjør vi hjem hos oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #27 Del Skrevet 18. februar 2023 Lonehill skrev (1 minutt siden): Det er kanskje overraskende, men du har helt rett. D-vitaminmangel er mye mer utbredt i Sør-Europa enn i Norge. En skulle tro det var omvendt siden de som bor lenger sør har mer sol, men du må få sol på huden for at sola skal lage D-vitamin. Spanjoler flest arbeider eller går på skole og det foregår ofte innendørs på dagtid. Folk som bor på institusjon tilbringer hele livet innendørs også i Sør-Europa. I Midt-Østen er det verre, fordi de kler sola ute når de beveger seg utendørs. Du blir ikke brun i burka, for å si det sånn. Den viktigste forskjellen er likevel at vi i Norge tilsetter D-vitamintilskudd i ost, smør og melk. Hos oss har hele befolkningen mulighet til å få i seg D-vitamintilskudd fordi det er tilsatt i maten. Det skjer ikke i Sør-Europa. Tran er heller ikke en kulturell greie i sør. Men nå får jeg plenty av sol på kroppen i sommermnd, uten solkrem, og kan på ingen måte belage meg på dette for d vitamin. Det som tilsettes av d vitamin i mat er bare en dråpe i havet i forhold til hva vi trenger. De selger fiskeolje på helsekost i Spania faktisk, menhvor mange som kjøper det vet jeg ikke. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #28 Del Skrevet 18. februar 2023 21 hours ago, Lija said: Jeg ser i historikken på prøvene at jeg har hatt 25 en gang tidligere jeg også, men kan ikke huske at det ble iverksatt så voldsomme tiltak🧐 Så dumt du ikke merket forskjell. Jeg håper kanskje å få litt mer energi🤩 Jeg har hatt lavt d vitamin i nesten ti år.. Får alltid beskjed om å ta litt tilskudd. Så var jeg hos spesialist for noe annet og hun påpekte d vitamin mangel. Hun spurte hva fastlegen hadde gjort og hisset seg faktisk skikkelig opp. Fastleger er udugelig på det, forklarer ikke faren av d vitaminmangel over tid og følger ikke opp.. Hun printet til og med ut et skriv hun ville jeg skulle levere til legen min 🤭 Anonymkode: 92e6f...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #29 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt lavt d vitamin i nesten ti år.. Får alltid beskjed om å ta litt tilskudd. Så var jeg hos spesialist for noe annet og hun påpekte d vitamin mangel. Hun spurte hva fastlegen hadde gjort og hisset seg faktisk skikkelig opp. Fastleger er udugelig på det, forklarer ikke faren av d vitaminmangel over tid og følger ikke opp.. Hun printet til og med ut et skriv hun ville jeg skulle levere til legen min 🤭 Anonymkode: 92e6f...653 Helt enig! Jeg har vært nøye med å følge opp med blodprøver hvert år etter jeg hadde alvorlig mangel for mange år siden, og fastlegen ville i alle tilfeller si "ok", selv når prøvene viste mangel. Altfor mange leger følger også at 50 nmol er ok, men det er nevnt mange ganger at nedre grense bør være 75 nmol. Min spesialist var en av dem, altså 75 nmol og over er det beste. Har også hatt leger som aldri har testet d vitamin, selv når jeg har kommet for vinterdepresjon og muskelsmerter. Jeg har lidd unødvendig mye i livet pga at leger har vært ubrukelige mtp dette. Visste du forresten at norske myndigheter har gitt føringer om å ikke teste d vitamin rutinemessig, fordi testen er for dyr? Helt håpløst, må vel være dyrere for samfunnet at folk har lave verdier og ikke vet det, og har dårlig helse? Heia spesialisten din! ❤️ Anonymkode: 55095...4bf 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 18. februar 2023 #30 Del Skrevet 18. februar 2023 Ryddet for diskusjon om dosering. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #31 Del Skrevet 18. februar 2023 Nesten alle har d-vitamin-mangel i vinterhalvåret fordi kroppen ikke får noe særlig sol. Anonymkode: b6e5d...bc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #32 Del Skrevet 18. februar 2023 Lonehill skrev (1 time siden): Det er kanskje overraskende, men du har helt rett. D-vitaminmangel er mye mer utbredt i Sør-Europa enn i Norge. En skulle tro det var omvendt siden de som bor lenger sør har mer sol, men du må få sol på huden for at sola skal lage D-vitamin. Spanjoler flest arbeider eller går på skole og det foregår ofte innendørs på dagtid. Folk som bor på institusjon tilbringer hele livet innendørs også i Sør-Europa. I Midt-Østen er det verre, fordi de kler sola ute når de beveger seg utendørs. Du blir ikke brun i burka, for å si det sånn. Den viktigste forskjellen er likevel at vi i Norge tilsetter D-vitamintilskudd i ost, smør og melk. Hos oss har hele befolkningen mulighet til å få i seg D-vitamintilskudd fordi det er tilsatt i maten. Det skjer ikke i Sør-Europa. Tran er heller ikke en kulturell greie i sør. Personer med mørk hud tar opp d- vitamin fra sola dårligere enn de med lys hud, så det er ikke bare fordi man holder seg unna direkte sol i varmere strøk. Så selv med samme antall minutter i sola vil en blek finne ta opp mer d-vitamin enn en svart kenyaner. Anonymkode: b6e5d...bc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavendelblomst Skrevet 18. februar 2023 #33 Del Skrevet 18. februar 2023 Har lave nivåer, vet ikke hvor lave. Kanskje derfor jeg nå har blitt syk og føler meg utbrent?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #34 Del Skrevet 18. februar 2023 Lavendelblomst skrev (Akkurat nå): Har lave nivåer, vet ikke hvor lave. Kanskje derfor jeg nå har blitt syk og føler meg utbrent?? Helt klart. Du bør finne ut hvor lave nivåer du har, og hvis det er lenge siden du tok test, så bør du ta en ny. Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavendelblomst Skrevet 18. februar 2023 #35 Del Skrevet 18. februar 2023 MiominMio skrev (1 time siden): Hadde veldig lavt nivå for noen år siden og fikk D vitaminer på resept (høy dose). Mangel på D vitaminer førte til at jeg gikk på en heftig smell. Nevrologen min sier også at i Norge bør man ta D vitamin tilskudd i alle måneder som har R i seg. Så det gjør vi hjem hos oss. Hva skjedde når du gikk på smellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavendelblomst Skrevet 18. februar 2023 #36 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt klart. Du bør finne ut hvor lave nivåer du har, og hvis det er lenge siden du tok test, så bør du ta en ny. Anonymkode: 55095...4bf Hva er grunnen? Mtp dosering? Legen skrev bare at jeg skulle kjøpe tilskudd og bestille time om noen uker. Hadde det stått konkret om jeg trengte noe veldig sterkt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #37 Del Skrevet 18. februar 2023 Lavendelblomst skrev (Akkurat nå): Hva er grunnen? Mtp dosering? Legen skrev bare at jeg skulle kjøpe tilskudd og bestille time om noen uker. Hadde det stått konkret om jeg trengte noe veldig sterkt?? Ja. Hvis det er en stund siden du hadde lave verdier, og du ikke har fått opp nivåene dine med tilstrekkelig tilskudd, så kan det være du er enda lavere i dag, og trenger enda høyere doser. Nei det hadde neppe stått konkret. Jeg har hatt venninner med vesentlig mangel (28-30 nmol) som ikke har fått beskjed om å ta tilskudd en gang. Og her får man jo ikke lov til å si hva slags doser man har fått på resept ved vesentlig mangel, for da kommer moderator og sletter. Så du får be om at du har en lege som er oppegående, eller utdanne deg selv (google, gjerne på engelsk hvor det er mer informasjon) Anonymkode: 55095...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 18. februar 2023 #38 Del Skrevet 18. februar 2023 Husker ikke nivået, men har fått resept hvor jeg tar 1stk pr uke i 3mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavendelblomst Skrevet 18. februar 2023 #39 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Hvis det er en stund siden du hadde lave verdier, og du ikke har fått opp nivåene dine med tilstrekkelig tilskudd, så kan det være du er enda lavere i dag, og trenger enda høyere doser. Nei det hadde neppe stått konkret. Jeg har hatt venninner med vesentlig mangel (28-30 nmol) som ikke har fått beskjed om å ta tilskudd en gang. Og her får man jo ikke lov til å si hva slags doser man har fått på resept ved vesentlig mangel, for da kommer moderator og sletter. Så du får be om at du har en lege som er oppegående, eller utdanne deg selv (google, gjerne på engelsk hvor det er mer informasjon) Anonymkode: 55095...4bf Hjelpes. Jeg har iallefall kjøpt tilskudd, står jeg skal ta en til to daglig. Det står de da inneholder mellom 20 og 40 med to. Håper det da er tilstrekkelig 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 19. februar 2023 #40 Del Skrevet 19. februar 2023 Når det gjelder anbefalingen om D-vitamin fra Helsedirektoratet, har anbefalingen definert tre doser. Dosen vi hører om til daglig er Helsedirektoratets "Anbefalt daglig dose", som er 10 mikrogram (400 IE) for folk under 70 år og 20 mikrogram (800 IE) for folk over 70 år. Det er imidlertid definert to doser til i anbefalingen: 1) UL, som står for Upper Limit. Dette er øvre trygge dose, som er definert til 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D og gjelder for alle over 11 år. Helsedirektoratet sier altså at alle over 11 år helt trygt og uten fare for negative helseeffekter kan spise 100 mikrogram D-vitamin hver dag. Dette rimer dårlig med advarsler vi hører fra kosrholdseksperter, men det er i allfall det som står i anbefalingen fra Helsedirektoratet. 2) NOAEL, som står for No Observed Adverse Effects Level. På norsk er dette øvre daglige dose uten observerte negative helseeffekter. Denne dosen er av Helsedirektoratet erklært som 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. Ifølge Helsedirektoratet foreligger det ikke dokumentasjon på at daglige doser på 250 mikrogram vitamin D er skadelig, men direktoratet anbefaler ikke å ta større daglige doser enn 100 mikrogram D-vitamin, for å være på den helt sikre siden. Her kan du laste ned Helsedirektoratets anbefaling om D-vitamin som PDF: Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf Så lenge vi holder oss til doser under 100 mikrogram, trenger vi altså ikke å måle D-vitaminnivået vårt for å finne ut om det er forsvarlig å ta D-vitamintilskudd. Helsedirektoratet skriver i sin anbefaling at det er 100% forsvarlig for alle over 11 år å spise inntil 100 mikrogram D-vitamin hver dag hele året, helt uten risiko for D-vitaminforgiftning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå