Gå til innhold

Noen med D vitamin mangel?

Gjest Lija

Anbefalte innlegg

Ser på blodprøvene mine at jeg har D-vitamin nivå på 21nmol/l. Har ikke hørt noe fra legen enda. 
Noen med lignende nivå som kan si noe om symptomer de hadde og evt styrke på tilskudd dere har fått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 25nmol/l. Fikk beskjed om at nivået var litt lavt og jeg burde ta tilskudd. Jeg tenkte yes! endelig funnet årsaken til at jeg er så slapp og føler meg dritt. Noen måneder senere så er jeg oppe i rett over 100nmol/l, men jeg merker absolutt ingen forskjell..

Anonymkode: 6bd26...9f4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde 25nmol/l. Fikk beskjed om at nivået var litt lavt og jeg burde ta tilskudd. Jeg tenkte yes! endelig funnet årsaken til at jeg er så slapp og føler meg dritt. Noen måneder senere så er jeg oppe i rett over 100nmol/l, men jeg merker absolutt ingen forskjell..

"litt lavt" :ler: 

Prøv å ta et par mnd med rent magnesium tilskudd. Kroppen trenger det for at d vitamin skal brukes ordentlig, så kan være det er det som er det som mangler. 

Anonymkode: 55095...4bf

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ser i historikken på prøvene at jeg har hatt 25 en gang tidligere jeg også, men kan ikke huske at det ble iverksatt så voldsomme tiltak🧐 Så dumt du ikke merket forskjell. Jeg håper kanskje å få litt mer energi🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Anonymkode: 6bd26...9f

Jeg merket litt i starten men nå 2 år med tilskudd ser jeg mye forskjellig. 

Anonymkode: 1bb2b...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 39. Begynte med D-pearls 40. Ble kvitt vinterdepresjonene. Bor i Nord-Troms.

Anonymkode: 2b028...32f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nødt å ta høydose vitamin D som behandling av autoimmune sykdommer. (Fikk autoimmun sykdom pga D-vitamin mangel) Jeg tok D-vitamin i høydose i samråd med lege, og jeg spiste ett kokt egg hver dag til frokost. Nå har jeg ønskelig effekt av D-vitamin , men jeg må passe på å få i meg nok d vitamin videre. 

Anonymkode: a14d7...103

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for noen år siden. Trøtt, ukonsentrert, litt hodepine, muskelsmerter.
Gikk over med tilskudd.
Hadde begrensa evne til opptak og lagring i kroppen pga sykdom.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg ble nødt å ta høydose vitamin D som behandling av autoimmune sykdommer. (Fikk autoimmun sykdom pga D-vitamin mangel) Jeg tok D-vitamin i høydose i samråd med lege, og jeg spiste ett kokt egg hver dag til frokost. Nå har jeg ønskelig effekt av D-vitamin , men jeg må passe på å få i meg nok d vitamin videre. 

Anonymkode: a14d7...103

Hvilken autoimmun sykdom fikk du? Og hvordan vet du at vit D-mangel er årsaken?

Anonymkode: 675ee...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten detalj om D-vitamin som ikke kommer så godt fram bestandig: Cellene i kroppen må ha sink for at de skal kunne bruke D-vitamin til noe som helst. Er du lav på sink, hjelper det ikke om du har høyt D-vitaminnivå. Har kroppen sinkmangel, får cellene i kroppen problemer med å aktivere D-vitamin sånn at det fungerer som steroidhormon og kan påvirke kroppen.

For at D-vitamintilskudd skal gjøre noen som helst forskjell, må det aktiveres. D-vitamintilskuddet vi produserer i huden eller spiser i tran, laks eller tilskudd (stoffet heter egentlig kolekalsiferol) er bare en harmløs råvare som i seg selv er kjemisk inaktiv og helt ute av stand til å påvirke kroppen det aller minste. D-vitamintilskudd som lagres i kroppen er kjemisk ustabilt og blir ødelagt med ei halveringstid på 60 dager.

D-vitamintilskudd må gjennom en innvikla aktiveringsprosess som tar et par dager, før det kan virke som hormon og påvirke kroppen.  I denne prosessen er sink en kritisk bestanddel.

Aktiveringen av D-vitamin Det skjer i to trinn: Først i levra, der enzymer omdanner D-vitamin til et stoff som heter kalsidiol og setter det i omløp i blodet. Det er nivået av kalsidiol som blir målt i blodprøver for å finne D-vitaminnivået ditt.

Det siste trinnet i aktiveringen av D-vitamin skjer inne i cellene i kroppen. Der blir kalsidiol endret til et stoff som heter kalsitriol, som er et steroidhormon. Cellene bruker kalsitriol til å aktivere gener, når de får behov for å starte eller stoppe biokjemiske prosesser. Det er hittil funnet 3.000 gener i arvestoffet vårt som styres av aktivert D-vitamin, men forskerne teller fortsatt.

Immunceller bruker f.eks. kalsitriol til å aktivere genet som utløser celledeling og produksjon av nye immunceller.

Celler i nyrene omdanner kalsidiol til kalsitriol og sender det til fordøyelsen, der det blir brukt til å aktivere opptak av mineraler.

Hudceller bruker også D-vitamin til å produsere kalsitriol når huden må fornyes og det skal dannes nye hudceller.

Aktivert D-vitamin brukes også av celler som styrer produksjon av hormoner, som f.eks. serotonin, testosteron og det jernregulerende hormonet hepcidin.

Det er i forvandlingsprosessen fra inaktivt D-vitamintilskudd til hyperaktivt steroidhormon at sink er kritisk for virkningen av D-vitamin. Cellene i kroppen kan ikke produsere enzymene som aktiverer D-vitamin hvis de ikke har god nok tilgang til sink.

Alt dette finner du med enkle søk på Google. Si fra hvis du er like nerdet som meg og vil ha linker til mer vitenskapelig litteratur som forteller deltaljene.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mangler D-vitamin er du per definisjon feilernært (og sannsynligvis for mye innendørs) og da må du legge om kosten din. Som den over nevner kan man ikke uten videre "reparere" et helseskadelig kosthold med tilskudd. Spis mer fisk og egg og kom deg ut i sola (det har også flere helsefordeler enn å bare dekke behovet for D-vitamin).

Anonymkode: 0fd32...aa9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (13 timer siden):

Takk for svar! Kanskje ikke så rart det går litt trått om dagen da😅

Kalsiumnivået viser midt på normalen, men kanskje andre utvidende prøver som sjekker det bedre? Magnesium står ikke på lista🧐

Hjelper ikke, du må likevel ha påfyll av kalsium. Jeg hadde også normale verdier, men fikk likevel resept på høye doser også på dette. Nå tar jeg tilskudd når jeg vet at d vitamin har vært lavt. først få opp d vitamin nivået, så tilskudd av kalsium. Både kalsium og magnesium kan ofte vise normalt på prøver, uten at det betyr at kroppen faktisk har nok likevel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du mangler D-vitamin er du per definisjon feilernært (og sannsynligvis for mye innendørs) og da må du legge om kosten din. Som den over nevner kan man ikke uten videre "reparere" et helseskadelig kosthold med tilskudd. Spis mer fisk og egg og kom deg ut i sola (det har også flere helsefordeler enn å bare dekke behovet for D-vitamin).

Tull. 

Jeg spiste mye fet fisk, meieriprodukter,  og egg hver uke, var mye ute, og hadde likevel alvorlig mangel. Dette er en av grunnene til at så mange mangler dette viktige vitaminet, de tror kosthold og å være ute er nok. Jeg var mye ute i sola i sist sommer, uten solkrem visse tidspunkt midt på dagen, mye fet fisk og egg, og nivåene mine var temmelig lave i høst. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull. 

Jeg spiste mye fet fisk, meieriprodukter,  og egg hver uke, var mye ute, og hadde likevel alvorlig mangel. Dette er en av grunnene til at så mange mangler dette viktige vitaminet, de tror kosthold og å være ute er nok. Jeg var mye ute i sola i sist sommer, uten solkrem visse tidspunkt midt på dagen, mye fet fisk og egg, og nivåene mine var temmelig lave i høst. 

Da må du i så fall finne ut av hvilken sykdom du har som fører til mangler. Kanskje noe som gir dårlig opptak fra tarmene f.eks.

Om du ikke har noen slike sykdommer, skal sol og riktig mat være mer enn nok. Det har bodd folk på våre breddegrader i hundretusenvis av år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nivåer på 13, og hadde et veldig godt kosthold den gangen.

Fikk en kur med sterke tabletter. Nå tar jeg en sterk D-vitamintablett én gang i uka for å vedlikeholde. 

Anonymkode: ceab6...bb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da må du i så fall finne ut av hvilken sykdom du har som fører til mangler. Kanskje noe som gir dårlig opptak fra tarmene f.eks.

Om du ikke har noen slike sykdommer, skal sol og riktig mat være mer enn nok. Det har bodd folk på våre breddegrader i hundretusenvis av år.

Jeg har ingen sykdommer som gir dårlig opptak fra tarm. Sol og riktig mat har åpenbart ikke vært nok, og er ikke det for svært mange. De sjekket nok ikke d vitamin nivået til folk for "hundretusenvis" av år siden. Utfordringen med lave nivåer er at det ofte kan gi så diffuse symptomer at det ikke blir sjekket. Noen merker ingenting,før det smeller. Så mange aner ikke at de har lave verdier, så det blir veldig feil å si at ernæring og sol er nok. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det har bodd folk et sted i «hundretusenvis av år», betyr ikke at de har hatt god helse og sunne liv. 

Ser at slike argumenter stadig dukker opp i diskusjon av helseplager, og det irriterer meg skikkelig. Vi har gode løsninger på slike helseproblemer nå, og skal ikke trenge å sammenligne oss med folk som levde for hundretusenvis av år siden (og sannsynligvis hadde en gjennomsnittlig levealder på 25-30 år). Det er også radikale forskjeller på både kosthold og soleksponering dersom man sammenligner oss med folk som levde så langt tilbake i tid.

TS kan velge til å lytte til råd som er basert på sviktende allmennkunnskap, eller følge medisinske råd og ta i bruk moderne hjelpemidler. Jeg vet hva jeg ville ha valgt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen sykdommer som gir dårlig opptak fra tarm. Sol og riktig mat har åpenbart ikke vært nok, og er ikke det for svært mange. De sjekket nok ikke d vitamin nivået til folk for "hundretusenvis" av år siden. Utfordringen med lave nivåer er at det ofte kan gi så diffuse symptomer at det ikke blir sjekket. Noen merker ingenting,før det smeller. Så mange aner ikke at de har lave verdier, så det blir veldig feil å si at ernæring og sol er nok. 

Nå vet jeg ikke akkurat hva du legger i "riktig mat" og "nok sol", men det er ingen grunn til å tro at vitaminmangel er en uungåelig konsekvens av å bo i nordlige strøk.

50 minutter siden, AnonymBruker said:

At det har bodd folk et sted i «hundretusenvis av år», betyr ikke at de har hatt god helse og sunne liv. 

Ser at slike argumenter stadig dukker opp i diskusjon av helseplager, og det irriterer meg skikkelig. Vi har gode løsninger på slike helseproblemer nå, og skal ikke trenge å sammenligne oss med folk som levde for hundretusenvis av år siden (og sannsynligvis hadde en gjennomsnittlig levealder på 25-30 år). Det er også radikale forskjeller på både kosthold og soleksponering dersom man sammenligner oss med folk som levde så langt tilbake i tid.

TS kan velge til å lytte til råd som er basert på sviktende allmennkunnskap, eller følge medisinske råd og ta i bruk moderne hjelpemidler. Jeg vet hva jeg ville ha valgt.

Jo, det betyr faktisk at de har hatt god helse. Akkurat som med andre arter: du ser ikke f.eks at snømus sliter med helsa og så vidt overlever. Nei, de er utrolig godt tilpasset klimaet der de lever, med alt det innebærer. Vår art er ikke noe annerledes slik sett.

Det stemmer ikke at levealderen var så kort i fortiden. Snittalderen var lav pga. høy spedbarnsdødelighet, og i tillegg var både infeksjoner og ulykker mer dødelige. Ble man ikke utsatt for slike ting, levde man sannsynligvis i 70-80 år - uten sykehus og medisinsk behandling. Hvor mange diagnoser har den jevne 70-åring i dag, og hvor lenge ville vi overlevd uten medisiner?

Det er altså ingen grunn til å tro at hverken mennesker eller andre arter var spesielt syke i fortiden.

Det er også radikale forskjeller på både kosthold og soleksponering dersom man sammenligner oss med folk som levde så langt tilbake i tid.

My point exactly. Vi kunne vært spart for mange plager og sykdommer om vi hadde levd mer i tråd med livet vi rent faktisk er laget for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke akkurat hva du legger i "riktig mat" og "nok sol", men det er ingen grunn til å tro at vitaminmangel er en uungåelig konsekvens av å bo i nordlige strøk.

Du skjønner det, at selv folk som bor i Spania og er ute året rundt, har lave verdier av d vitamin. D vitamin mangel er ikke forbeholdt nordlige strøk. 

Å ligge på verandaen i bikini når dagen står som høyest uten solkrem en hel sommer, bør være mer enn nok sol. Du selv sa at man skulle spise mye fet fisk og egg. Det er det jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...