Gå til innhold

Spørsmål vedrørende sykepleier og lege


Gjest Sis

Anbefalte innlegg

Ja, og det forstå jeg godt! Det er da mye mer interesaant med ulike meneske(skjebner) enn bunker av papirarbeid. Dessuten begynner lønnen til en vanlig sykepleier å bli ganske så anstendig  :)

Så leger sitter bare med papirabeid ifølge dere :roll:

Det må da vitterlig en lege til for å stillle en diagnose eller har jeg missforstått :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Cilla_*

Sykepleiere og lege er to ulike profesjoner. De har hver sitt studium og ulike formål med studiene. Noen få sykepleiere (spl) tar utdannningen fordi de ikke kom inn på medisin, men for de aller fleste handler det ikke om at det er en reserveløsning fordi karakterene ikke var gode nok. De fleste som begynner på sykepleien gjør det ut ifra et ønske om å jobbe med mennesker og å kunne hjelp dem.

Inntakskravene varierer veldig på sykepleierutdanningen, fordi skolene har undervisning av ulik kvalitet. De skolene med høyt snitt har en gjennomgående bedre undervisning/praksis og oppfølging enn de med 2 som inntakskrav. Det er godt kjent i fagmiljøet hvilke skoler som gir de beste sykepleierne, og ved en ansettelse blir disse foretrukket om det skulle stå likt. Det er heller ikke rett å si at alle sklir gjennom. Ved hver praksis (7 på tre år) blir det evaluert om du er skikket. Noen glir nok gjennom, men på mitt kull begynte 67 og 54 avsluttet etter tre år.

Det er en lege som stilller en sykdomsdiagnose og ordinerer behandling, men det er spl som har ansvar for forebyggning/behandlingsgjennomføring/lindring/undervisning/oppfølgning av pasienten og familien rundt, og dessuten koordingeringsarbeid mellom de ulike gruppene (fysioterapeaut, logoped osv) ut fra pasietend behov. På et sykehjm er legen innom pas ti min hver uke, på et sykehus ti min hver dag. Resten av døgnet blir de fulgt opp av sykepleiere (og hjelpepleiere).

På legevakten er det spl som prioriterer pasientene etter alvorlighetsgrad, på et akuttmottak er det spl som tar i mot pasienten og bestemmer hvor raskt det er behov for lege. Det er ofte skp som foreslår behandlig/tiltak til legen fordi de har bedre kjennskap til pasienten og hans/hennes behov. Å si at legen har mye ansvar er helt rett, men en spl har minst like mye ansvar, selv om ansvarsområdene er forskjellige. På en sykehusavdeling kan spl om natten han ansvar for 25 akutt syke pasienter helt alene. Det er mye ansvar, for lege kommer ikke uten at den spl som er på vakt ser behovet, og gjør den ikke det kan pasienten i verste fall dø. Det er faktisk mye ansvar.

Jeg syns det er trist at det alltid skal bli diskusjon omkring sykepleierlønnen. Den varierer veldig ut i fra ansienitet, om du er ansatt i kommune/stat, om du er ansatt et sted de mangler folk, om du har videreutdanning, opplærningsansvar o.l Hvis det er så forbaska enkelt å bli sykepleier og de har så lett jobb som det en del på KG gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke er sykepleiere hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så forbaska enkelt å bli sykepleier og de har så lett jobb som det en del på KG gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke er sykepleiere hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere og lege er to ulike profesjoner. De har hver sitt studium og ulike formål med studiene. Noen få sykepleiere (spl) tar utdannningen fordi de ikke kom inn på medisin, men for de aller fleste handler det ikke om at det er en reserveløsning fordi karakterene ikke var gode nok. De fleste som begynner på sykepleien gjør det ut ifra et ønske om å jobbe med mennesker og å kunne hjelp dem.

Inntakskravene varierer veldig på sykepleierutdanningen, fordi skolene har undervisning av ulik kvalitet. De skolene med høyt snitt har en gjennomgående bedre undervisning/praksis og oppfølging enn de med 2 som inntakskrav. Det er godt kjent i fagmiljøet hvilke skoler som gir de beste sykepleierne, og ved en ansettelse blir disse foretrukket om det skulle stå likt. Det er heller ikke rett å si at alle sklir gjennom. Ved hver praksis (7 på tre år) blir det evaluert om du er skikket. Noen glir nok gjennom, men på mitt kull begynte 67 og 54 avsluttet etter tre år.

Det er en lege som stilller en sykdomsdiagnose og ordinerer behandling, men det er spl som har ansvar for forebyggning/behandlingsgjennomføring/lindring/undervisning/oppfølgning av pasienten og familien rundt, og dessuten koordingeringsarbeid mellom de ulike gruppene (fysioterapeaut, logoped osv) ut fra pasietend behov. På et sykehjm er legen innom pas ti min hver uke, på et sykehus ti min hver dag. Resten av døgnet blir de fulgt opp av sykepleiere (og hjelpepleiere).

På legevakten er det spl som prioriterer pasientene etter alvorlighetsgrad, på et akuttmottak er det spl som tar i mot pasienten og bestemmer hvor raskt det er behov for lege. Det er ofte skp som foreslår behandlig/tiltak til legen fordi de har bedre kjennskap til pasienten og hans/hennes behov. Å si at legen har mye ansvar er helt rett, men en spl har minst like mye ansvar, selv om ansvarsområdene er forskjellige. På en sykehusavdeling kan spl om natten han ansvar for 25 akutt syke pasienter helt alene. Det er mye ansvar, for lege kommer ikke uten at den spl som er på vakt ser behovet, og gjør den ikke det kan pasienten i verste fall dø. Det er faktisk mye ansvar.

Jeg syns det er trist at det alltid skal bli diskusjon omkring sykepleierlønnen. Den varierer veldig ut i fra ansienitet, om du er ansatt i kommune/stat, om du er ansatt et sted de mangler folk, om du har videreutdanning, opplærningsansvar o.l Hvis det er så forbaska enkelt å bli sykepleier og de har så lett jobb som det en del på KG gir uttrykk for, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke er sykepleiere hele gjengen.

Hjertelig takk for et godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Julegjest

Jeg vet nå ikke om jeg er enig at sykepleiere er "meget godt betalt" som en her sa.........

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og har 304.000,- i grunnlønn + tillegg for kvelder,netter,helger og helligdager.

Synes jeg fortjener lønna mi fullt ut i forhold til ansvaret.

På grunn av sykepleiermangel så er jeg ofte eneste sykepleier på jobb for nesten 90 pasienter. Og tro meg, gamle mennesker har det med å bli syke.

Jeg står helt alene når pasienter får hjerteinfarkt,hjerneblødninger,lungeødem, brekker armer eller ben, besvimer, får "plutselig" truende infeksjoner eller blødninger og jeg kan ha ansvar for 3-4 døende pasienter samtidig + at jeg også må ta meg av sørgende pårørende, sette intravenøst, gi sprøyter, avgjøre pasienters klager på hist og pist, avgjøre hva som er alvorlig, hva som kan vente og hva som er "bagateller". Jeg må selv avgjøre hvilke tiltak jeg skal gjøre (eller be hjelpepleierne om å gjøre), når ta blodprøver(legevakta vil ha CRP bl.a. før vi ringer), når gi evt. medisiner. Og jeg må selv ta beslutningen om når det er på tide å ringe etter legevakt og så håpe at legen har tid eller gidder å komme........

Selvfølgelig har jeg hjelpepleiere og assistenter med meg, men ansvaret og avgjørelsene ligger på meg når noe skjer.

Jeg stortrives med jobben min, men det kan bli veldig hektisk og jeg må av og til ta avgjørende beslutninger alene.

Jeg har valgt å jobbe på sykehjem fordi der får jeg følge pasienter over lang tid i motsetning til på sykehus hvor pasienter er mere ut og inn i en jevn strøm.

Og på sykehjem får jeg hele spekteret fra hjerte,lunge,mage,hode,infeksjoner, brudd,sår etc etc i motsetning til mange sykehus som er oppdelt i spesialavdelinger hvor alle pasientene kommer inn under en bestemt gruppe/diagnose. Dette passer for meg.

God lønn ? Synes jeg fortjener hver krone- og mere til !

Ja, jeg får 133 1/2 prosent ekstra lønn for f.eks julaften, men jeg ville mye heller vært hjemme hos ungene mine................

Om jeg heller ville vært lege ? Både og. Jeg skulle gjerne ha hatt all kunnskapen leger har, men ingenting hindrer meg i å lese så mye faglitteratur som jeg vil,- om jeg finner tid og selvdisiplin.

Og det ER to ulike yrker ! Tror nok vi har muligheten til å komme nærmere mennesket i mange situasjoner, men det er jo også personavhengig. Jeg har møtt sykepleier som ikke bryr seg om mennesket de har foran seg og leger som engasjerer seg veldig.

Det året jeg begynte på sykepleierhøyskolen var det lettere å komme inn på legestudiet i Bergen enn på sykepleierhøyskolen her i byen. Slikt vil nok variere litt fra år til år. Og gode karakterer gjør deg ikke nødvendigvis til en god sykepleier............samtidig så viser karaterene om du har evnen til å tilegne deg kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si at på den sykepleierutdanninga der jeg går,er det et par stykker som gikk på medisin-studiet i fjor.men de fant vel ut at de ville bli sykepleiere i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

det er viktig å bli kjent med pasienter, men det viktigste er vel å behandle sykdommen deres - det dem kom for. MVH Medisin student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å bli kjent med pasienter, men det viktigste er vel å behandle sykdommen deres - det dem kom for. MVH Medisin student

Heldigvis får sykepleiere gjøre begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest En annerledes Lege!

:)

Hvorfor bli sykepleier når man kan bli lege? Hva slags mennesker velger sykepleieryrket i stedet for legeyrket? Hva gjør en sykepleier sammenliknet med en lege?

Forskjellen på det...

Du har vel vært hos legen før?

Og kanskje tatt en blodprøve?..

Da er det legen som skriver under på et papir hva du skal ta blodprøve til og for. Og det er legen som finner ut hvorfor du skal ta blodprøve og masse annet...

Sykepleieren tar blodprøven, sykepleieren stikker nålen inn i deg og suger blod fra deg! Sykepleieren er liksom en hjelper til Legen. Legen er egentlig en forsker kan man si....

Skjønner du bedre nå?

Sykepleiere hjelper bare til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor burde flere bli sykepleiere?

Fordi lønnen er blitt kjempebra og med alle tilleggene blir den ganske høy. Man kan ta ekstravakter og jobber hvor man vil, alle behøver en sykepleier :)

Sykepleiere får respekt overalt og yrket gir status fordi det er i sykehusmiljøer og slikt. Alle blir glad for å se og stoler på en sykepleier, så vi nyter stor tillit i samfunnet. Vi hjelper andre mennesker og vi har en god lønn. Sykepleier er et spennende og variert yrke der en får mnøte masse mennesker i ulike livssituasjoner, vi får se og høre veldig mye (rart) og fint!!

:klemmer:

Flere burde bli sykepleier, det er kjempegivende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Alma_*
:)

Forskjellen på det...

Du har vel vært hos legen før?

Og kanskje tatt en blodprøve?..

Da er det legen som skriver under på et papir hva du skal ta blodprøve til og for. Og det er legen som finner ut hvorfor du skal ta blodprøve og masse annet...

Sykepleieren tar blodprøven, sykepleieren stikker nålen inn i deg og suger blod fra deg! Sykepleieren er liksom en hjelper til Legen. Legen er egentlig en forsker kan man si....

Skjønner du bedre nå?

Sykepleiere hjelper bare til...

Okei.. aller først.. lurer på om du har vært hos legen før? På legekontor er det i de ALLER FLESTE tilfeller en helsesekretær som tar blodprøver.

ved å si at sykepleieren er en hjelper for legen viser du liten forståelse for både vitenskapen sykepleie, og det selvstendige yrket sykepleie er.Lege og sykepleier jobber ofte sammen i team, og utfyller like og ulike roller ift pasientkontakt, diagnosistering og behandling.

Husk at det finnes mange flinke og intelligente sykepleiere der ute, som kan ha både mye utdannelse, kompetanse og erfaring som leger trenger i sitt arbeid også. Verden er ikke i svart hvitt, husk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Betty89
Sykepleien kan omtrent hvem som helst klare å gjennomføre. Og alle som søker kommer inn. På medisinstudiet må du nærmest være genierklært for å komme inn rett fra videregående ;-)

Visste du at 10% stryker sykepleien hvert år? Det er ikke så lett som du tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spl.stud.
Veldig kort er det legene som stiller diagnose og bestemmer evt. behandling, og så er det selvfølgelig de som opererer osv. Sykepleiere steller pasientene, gir dem medisiner, skifter bandasjer... Personlig har jeg aldri sett på sykepleier som noe lavstatusyrke, snarere tvert i mot!

En annen måte å si det på er at leger stiller diagnosen (ofte basert på egne OG sykepleiernes observasjoner) og velger behandling, mens sykepleierne utfører behandlingen og observerer om behandlingen er effektiv :) Samt ivaretar pasientens grunnleggende behov så klart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
det er viktig å bli kjent med pasienter, men det viktigste er vel å behandle sykdommen deres - det dem kom for. MVH Medisin student

Må tenke det at det finnes sykdommer som ikke kan behandles, og da må god pleie, smertelindring og støtte være et alternativ, og her kommer gjerne en sykepleier inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pepsi_*
Må tenke det at det finnes sykdommer som ikke kan behandles, og da må god pleie, smertelindring og støtte være et alternativ, og her kommer gjerne en sykepleier inn.

Blir veldig trist over mange av innleggene her inne angående legerollen. Det virker utfra det dere skriver som om leger kun diagnostiserer og iverksetter behandling og så gjør sykepleierne resten. Det er tull. Vi gjør mye mer enn det. Det å diagnostisere innebærer mange undersøkelser og mye tenking. Og ikke minst; samtale med og undersøkelse av pasientene. Hvor tror dere vi får informasjon fra? Og at vi ikke er med i samtaler med pårørende og andre yrkesgrupper i helsevesenet er feilinformasjon. Pårørende ønsker tvert i mot ofte å snakke med lege fremfor sykepleier i og med at en lege, naturlig nok, har mer kunnskap enn en sykepleier om sykdomsbildet, behandling og prognose. Det virker som om dere prøver å gjøre legens rolle ovenfor pasienten uviktig. Trist!

Og angående dette med ansvar; klart sykepleiere har mye ansvar, men det er tross alt behandlende lege som har det øverste ansvaret, og dermed også den juridiske biten som følger med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber selv i helsevesenet, så tro meg, jeg sier ikke at leger ikke gjør det her også! Men sannheten er at en sykepleier har mer tid til pasienten, da det er sykepleieren som utfører pleiearbeidet og bruker mest tid på pasienten. Og ikke se på det som noen som helst måte å tråkke på legeyrket på. Men en lege har en jobb som krever at de ikke bare tilbringer tid på en avdeling. Jeg jobber selv på sykehus, og ser at legen ofte knytter seg til pasienten, og tar seg tid til dem. Prøver på ingen måte å gjøre legens rolle mindre viktig! Blir bare irritert over visse sitt syn på en sykepleier sin jobb. Og, ja, jeg ser mange leger som ikke evner det å vise følelser overfor en pasient, men ser i tillegg mange sykepleiere som heller ikke klarer det samme. Det finnes folk i alle yrker som ikke burde være der.

Alt jeg sier er, at de fleste folk velger forskjellige yrker av forskjellige grunner, og ikke fordi studiene skal være så lette. Du trives ikke i et yrke du ikke ønsker å jobbe i. Jeg selv skal bli sykepleier, og fant ut dette etter tre år på sykehus, der jeg fant ut at det å hjelpe folk er det jeg ønsker. Synst egentlig dette er tåpelig debatt, da man faktisk trenger leger, sykepleiere, jurister eller hva som helst i et samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...