Gå til innhold

Spørsmål vedrørende sykepleier og lege


Gjest Sis

Anbefalte innlegg

Hvorfor bli sykepleier når man kan bli lege? Hva slags mennesker velger sykepleieryrket i stedet for legeyrket? Hva gjør en sykepleier sammenliknet med en lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, fordi man ikke vil ha så mye ansvar, fordi man vil ha mer tid til pasientene, fordi man ikke har gode nok karakterer til å bli lege, fordi man ikke vil studere i 6½ år, fordi man har andre typer jobbmuligheter (jordmor, hjemmesykepleie/eldrehjem, helsesøster osv). Og det finnes sikkert tusen grunner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet helt hva sykepleiere og leger gjør, har du vel kanskje ikke noe grunnlag for å stille et slikt spørsmål i det hele tatt? :tunge1: Selv om begge er å finne på sykehus er det to svært forskjellige yrker, og appellerer til folk med ulike interesser og talenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet helt hva sykepleiere og leger gjør, har du vel kanskje ikke noe grunnlag for å stille et slikt spørsmål i det hele tatt? :tunge1: Selv om begge er å finne på sykehus er det to svært forskjellige yrker, og appellerer til folk med ulike interesser og talenter.

Det er jo nettopp derfor jeg spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg oppfattet det som at du ikke kunne forstå hvorfor noen gidder å bli sykepleiere, at du ser på det som et lavstatusyrke, men jeg misforsto kanskje...? I så fall beklager jeg. :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg oppfattet det som at du ikke kunne forstå hvorfor noen gidder å bli sykepleiere, at du ser på det som et lavstatusyrke, men jeg misforsto kanskje...? I så fall beklager jeg. :icon_smile:

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Et annet interessant spørsmål er hvorfor sykepleier blir ansett å være et "lavstatusyrke", mens lege det motsatte? Hva er det de gjør som er så forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet interessant spørsmål er hvorfor sykepleier blir ansett å være et "lavstatusyrke", mens lege det motsatte? Hva er det de gjør som er så forskjellig?

Lavere utdanning, mindre ansvar (er vel leger som ofte står ansvarlig) og under leger i rang.

Forøvrig tror jeg ikke det er så vanlig å se på sykepleeiryrrket som lavstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kort er det legene som stiller diagnose og bestemmer evt. behandling, og så er det selvfølgelig de som opererer osv. Sykepleiere steller pasientene, gir dem medisiner, skifter bandasjer... Personlig har jeg aldri sett på sykepleier som noe lavstatusyrke, snarere tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleien kan omtrent hvem som helst klare å gjennomføre. Og alle som søker kommer inn. På medisinstudiet må du nærmest være genierklært for å komme inn rett fra videregående ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleien kan omtrent hvem som helst klare å gjennomføre. Og alle som søker kommer inn. På  medisinstudiet må du nærmest være genierklært for  å komme inn rett  fra videregående ;-)

Det er ikke helt sant.

Sykepleien er blitt veldig populært de siste årene så kravet har gått kraftig opp. De forskjellige skolene krever mellom 45 og opp til 60 poeng for å komme inn. Legesudiet er jo selvfølgelig hardere og vanskligere å komme inn, men jeg tror nok ikke det er uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt sant.

Sykepleien er blitt veldig populært de siste årene så kravet har gått kraftig opp. De forskjellige skolene krever mellom 45 og opp til 60 poeng for å komme inn. Legesudiet er jo selvfølgelig hardere og vanskligere å komme inn, men jeg tror nok ikke det er uoverkommelig.

Det må da være den skolen som er regnet som mest populær. Sannheten er at alle som søkte på realkompetanse kom inn ( 2?? år siden) på høyskolen i oslo. Det må jo bety at det er mange plasser ledig. Det var mye vanskeligere tidligere å komme inn enn det har vært de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet helt hva sykepleiere og leger gjør, har du vel kanskje ikke noe grunnlag for å stille et slikt spørsmål i det hele tatt? :tunge1: Selv om begge er å finne på sykehus er det to svært forskjellige yrker, og appellerer til folk med ulike interesser og talenter.

Jeg vil snarere si det motsatte: nettopp derfor, fordi h*n ikke vet så mye om hva de gjør, er h*n fullt berretiget til å stille et slikt spørsmål.

Alle mennesker har rett til å stille spørsmål. Det er gjennom svarene man gir at mennesket røper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en typisk kommune er turnus-lønnen for en lege kr. 340.000,-, lege-lønn ligger på alt fra kr. 800.000,- og oppover til over millionen (ja, i kommunen), og

lønnen til en sykepleier/avdelingssykepleier ved et aldershjem i en typisk kommune ligger på 330.000,- - 420.000,-

Alt i alt vil jeg si at disse to yrkene er meget godt betalt.

*Den ene utdanningen tar 3 år og den andre tar 6 år.

Sammenliknet med andre kommunelønninger som har tilsvarende utdannelser, tjener disse 2 gruppene opptil kr. 100.000,- - 800.000,- mer enn andre grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønnen til en sykepleier/avdelingssykepleier ved et aldershjem i en typisk kommune ligger på 330.000,- - 420.000,-

Alt i alt vil jeg si at disse to yrkene er meget godt betalt.

Hvor har du henta disse tallene fra? Hvor lang anseniennitet har denne sykepleieren som tjener 420000. Er han/hun sjef? (Da gjerne med stort ansvar for både beboere og personale. Og er dette dagjobbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønnen til en sykepleier/avdelingssykepleier ved et aldershjem i en typisk kommune ligger på 330.000,- - 420.000,-

I følge norsk sykepleierforbund er minstesatsen for en sykepleier uten annsennitet 260900 kr... Med ti års annsennitet er det 293000... Det er ingen forskjell for NAVO-helse, eller KS. Sykepleiere med videreutdanning har selvfølgelig en noe høyere lønn, en spesialsykepleier med 0 års annsennitet har 281600 kr.

Det er ikke fastsatt minstelønnssatser for ledere, men det finnes sikringsbestemmelser som sier at en leder skal ha høyere lønn, i KS skal en leder avlønnes over høyeste minstelønn til de den skal være leder for.

I tillegg har man jo lokale lønnsforhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykepleiere er med i lokale forhandlinger i kommunen. I vår kommune tjener vanlige sykepleiere ved aldershjem fra kr. 290.000,- og opppover, avhengig av ansiennitet og eventuell videreutdanning.

Avdelingssykepleierne har i tillegg ansvar for personale og administrasjon, så de tjener opp mot 420.000,- Dette har NSF oppnådd i lokale lønnsforhandlinger i hovedoppgjør og mellomoppgjør i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykepleier

Fra mitt kull (ferdigutdannet for 6 år siden) var vi 75 studenter hvor eleve studenter strøk i praksis og/eller forlot studiet pga manglende kompentanse. Så jeg vil si at "min" høgskole er flink til å sile ut mennesker som ikke har noe i helsevesenet å gjøre.

Jeg valgte sykepleien over medisin pga at jeg velger menneskelig kontakt foran mengder av papirarbeide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger å bli sykepleier for da blir du kjent med mennesket, og ikke bare diagnosen.

Ja, og det forstå jeg godt! Det er da mye mer interesaant med ulike meneske(skjebner) enn bunker av papirarbeid. Dessuten begynner lønnen til en vanlig sykepleier å bli ganske så anstendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...