Gå til innhold

Mister alltid motivasjon på treningssenter


SandraG

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (50 minutter siden):

En av de bedre lærebøkene i atferd fra Watson & Tharpe som handler om å forbedre egen atferd har to hovedpoenger. 1: Skriv logg/dagbok/statistikk 2: Når man vil ha en atferd inn, så stjeler det tiden fra en annen atferd som følgelig blir redusert. Man kan f.eks ta en halvtime på kvinneguiden og erstatte det med en krevende gåtur på en halvtime.

Disse to prinsippen er nyttige.  Watson & Tharpe går så langt som å påsta at forskjellen på det  å lykkes eller ikke lykkes i stor grad handler om å skrive logg. Jeg tror logg er veldig disiplinerende. Man ser tydelig om man har gjennomført, og hvor mye.

Auda... Hvordan skal jeg klare meg uten den halvtimen på Kvinneguiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (1 time siden):

Når man vil ha en atferd inn, så stjeler det tiden fra en annen atferd som følgelig blir redusert. 

 

Som er litt av det man ofte vil. Redusere uønsket atferd/Øke ønsket atferd.

Et eks fra egen jobb. En som gir en springskalle eller slår når hen vil være alene. Dette er en atferd vi fikk slukket ved å innlære alternativ atferd som førte til at hen fikk være alene.

Altså erstatte uønsket atferd med ønsket atferd.

Å dele ut en springskalle eller slag fikk ikke lenger ønsket effekt, men å peke med fingeren mot døren gjorde det.

 

Anonymkode: eb0f1...972

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg å ta kontakt med en PT på senteret som kan sette opp en plan for deg. Hos de fleste senterne så inngår dette i abonnementet. 

Når det gjelder motivasjon så er jeg veldig enig i det de andre skriver her. Motivasjon er bare noe du trenger i starten. Motivasjon er "hvorfor vil jeg begynne å trene". Men du kan aldri forvente at motivasjonen skal være tilstede hver uke, foran hver økt. Ingen som trener regelmessig er full av motivasjon og lyst før hver økt. 

For å gjennomføre så må man bruke disiplin. Rett og slett sparke seg bak noen ganger. Mitt triks er at jeg pleier å rett og slett skru av hjernen når det er tid for trening. Fordi jeg vet at jeg kan manipulere meg selv ut av det dersom jeg tenker for mye "har jeg lyst eller ikke?" Da kommer unnskyldningene til å droppe treningen på løpende bånd. I stedet tenker jeg nå er klokka 18 (trener etter jobb), nå er det tid for trening. Ferdig snakka. Tar musikk på øret, gjennomfører som en robot omtrent, så skrur jeg på hjernen etterpå. Funker for meg. Har ikke gått en eneste uke uten trening på 9 år 🙂 

Effektene som treningen gir: sterkere kropp, strammere kropp, bedre humør, mer energi, bedre helse, dypere søvn, mestringsfølelse, vektregulering, stabilt blodsukker, lavere blodtrykk og puls, unngå vondter og legge fundament for en funksjonell alderdom. Alt dette er verdt å pushe seg litt noen timer i uken. 

Anonymkode: 01365...2ea

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...