Gå til innhold

Mister alltid motivasjon på treningssenter


SandraG

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så vanskelig å motivere meg til å trene på senter fordi jeg ikke vet hva slags effekt det jeg gjør har på kroppen. Jeg synes det er grusomt kjedelig, og for å holde ut må jeg vite at det jeg gjør påvirker kroppen. Jeg holdt på nå i tre måneder, men tok en pause fordi jeg mistet motivasjon i de kalde og mørke vinterdagene. Har ikke råd til PT, rett og slett. På disse tre månedene har jeg nok følt meg strammere og at jeg har bedre kondisjon, men jeg er usikker på hver treningsøkt og føler jeg ikke har greie på hva jeg driver med. Jeg gjør følgende fordi det er det jeg misliker minst:

-To til tre ganger i uka 25-30 min på tredemølle med en litt slakkere variant av 5-12-30 programmet jeg så på TikTok 🙂 Altså 4,6 km/t, stigning på 10-11, i 25 til 30 min. Det er det jeg orker, det er tungt. Pluss 15 min manualer, et par øvelser en PT viste meg for mage og rygg/skuldre (jeg har mye vondter i overkroppen, stress etc). Jeg liker å ta meg litt ut når jeg trener.

Utenom dette går jeg halvannen til to timer på tur med hund hver dag i ganske rolig tempo.

Er det noen som har greie på det som kan si noe om hva slags effekt dette har på kroppen? Jeg har litt for høy BMI og ønsker å gå ned litt, og stramme opp, og kunne hatt godt av bedre kondis og mer energi. 

Endret av SandraG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å heller følge et skikkelig program? Det finnes ørten programmer for nybegynnere innen både løping og styrketrening, som du kan følge. 

Og hva med å gjøre noe annet enn å trene på senter? Som du faktisk synes er gøy? Det er jo tusenvis av ting du kan gjøre som IKKE er gørr-kjedelig-senter-ting. 

Kampsport, dans, fjellturer, crossfit, styrkeløft, osv. Ofte er dette billigere enn senter også.. 

For at du skal greie å opprettholde en god rutine, er det viktig at du faktisk ikke hater det du driver med... 

For meg ble både løping og styrketrening gøy først når jeg begynte å logge treninger så jeg så resultatene tydelig, og når jeg begynte å følge program på styrketreningen så jeg visste at det jeg gjorde var fornuftig. 

Anonymkode: b500b...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonstrening er kjempebra for hjerte- og lungesystemet! Viktig for helsa.

Hvis jeg var deg så hadde jeg variert møllegåingen litt. F.eks kjørt noen økter som du gjør, men hatt noen økter med intervaller. Det må ikke være løping, rask gange i oppoverbakke er flott. 10min oppvarming, så 4minutter 4 ganger, med 3min pause imellom. Da jeg begynte klarte jeg sånn... 7 på stigning og fart kanskje 4,5. Men sist var jeg oppe i 11 på stigning og 5,5-6 i fart. Det betyr at hjertet mitt har blitt mye flinkere til å pumpe blod og lungene tar opp mer oksygen. Man ser raskt fremgang :) Jeg synes det er lettere med intervaller fordi da vet jeg at det er snaaart pause ;)

Anonymkode: ad950...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ordnet meg et enkelt fullkroppsprogram slik at du får trent igjennom de store musklene i allefall én gang i uken. 

Anonymkode: f9e67...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også et mer dedikert program. Ikke fordi det er så mye bedre, men det kan hjelpe på motivasjonen. For eksempel styrke 2 ganger i uka, og kondisjon en gang i uka? Lag deg et styrkeprogram du følger konsekvent så du kan måle progresjonen. Eller motsatt, 2 økter med kondisjon og en med styrke. Eller annenhver økt styrke, annenhver økt kondisjon. Kondisjonsøktene trenger jo ikke vare mer enn 30-40 minutt. 

Eller finnes det annen trening som kan friste enda mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange vil være hylende uenig i dette, men shit au.

Jeg mener bestemt at motivasjon ikke er det som hjelper deg til å endre livsstil og opprettholde det over tid. 

Jeg mener at det du trenger er disiplin/selvdisiplin. Ved selvdisiplin vil man over tid innarbeide rutiner som sakte men sikkert blir en naturlig del av atferden din.

Motivasjon er det som kickstarter prosessen. Du har lyst på å få til en endring/du er motivert til å få til en endring. Det er selvdisiplin som gjør jobben.

En som kun jobber ut i fra motivasjon er den som typisk faller i fra etter litt tid. 
 

Som Mike Tyson sa. Gjør det du hater som om du elsker det….selvdisiplin.

Anonymkode: eb0f1...972

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vet at mange vil være hylende uenig i dette, men shit au.

Jeg mener bestemt at motivasjon ikke er det som hjelper deg til å endre livsstil og opprettholde det over tid. 

Jeg mener at det du trenger er disiplin/selvdisiplin. Ved selvdisiplin vil man over tid innarbeide rutiner som sakte men sikkert blir en naturlig del av atferden din.

Motivasjon er det som kickstarter prosessen. Du har lyst på å få til en endring/du er motivert til å få til en endring. Det er selvdisiplin som gjør jobben.

En som kun jobber ut i fra motivasjon er den som typisk faller i fra etter litt tid. 
 

Som Mike Tyson sa. Gjør det du hater som om du elsker det….selvdisiplin.

Anonymkode: eb0f1...972

Tror nok mange adferdsforskere er enig med deg 👍

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (36 minutter siden):

Tror nok mange adferdsforskere er enig med deg 👍

Akkurat det vet jeg. Har selv en master i anvendt atferdsanalyse (atferdsvitenskap) 😉

Vet bare at jeg tidligere har fått huden full her på KG da jeg har forsøkt å skrive litt om motivasjon og disiplin 😅

Anonymkode: eb0f1...972

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det vet jeg. Har selv en master i anvendt atferdsanalyse (atferdsvitenskap) 😉

Vet bare at jeg tidligere har fått huden full her på KG da jeg har forsøkt å skrive litt om motivasjon og disiplin 😅

Anonymkode: eb0f1...972

Jeg er ikke uenig i alle fall 😎 Disiplin og vaner er vel det grunnmuren bør bestå av, så vil motivasjon som du sier starte prosessen. Men den er flyktig og varer ikke evig.

Jeg hadde noe om såkalte implementation intentions på skolen. Er det fortsatt en greie man bruker å anbefale?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet at mange vil være hylende uenig i dette, men shit au.

Jeg mener bestemt at motivasjon ikke er det som hjelper deg til å endre livsstil og opprettholde det over tid. 

Jeg mener at det du trenger er disiplin/selvdisiplin. Ved selvdisiplin vil man over tid innarbeide rutiner som sakte men sikkert blir en naturlig del av atferden din.

Motivasjon er det som kickstarter prosessen. Du har lyst på å få til en endring/du er motivert til å få til en endring. Det er selvdisiplin som gjør jobben.

En som kun jobber ut i fra motivasjon er den som typisk faller i fra etter litt tid. 
 

Som Mike Tyson sa. Gjør det du hater som om du elsker det….selvdisiplin.

Anonymkode: eb0f1...972

Støtter denne! Av og til trener man på lyst men ofte går det på selvdisiplin. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (29 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i alle fall 😎 Disiplin og vaner er vel det grunnmuren bør bestå av, så vil motivasjon som du sier starte prosessen. Men den er flyktig og varer ikke evig.

Jeg hadde noe om såkalte implementation intentions på skolen. Er det fortsatt en greie man bruker å anbefale?

Absolutt. Også over i mer kognitiv atferdsanalyse. Selvregulering, planer/alternative planer «hva hvis xxx»? Osv. Veldig enkelt, hva må til for å nå målet ditt? Og når oppstår anledningene for å iverksette de tiltakene du har satt for å må målene?

Anonymkode: eb0f1...972

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør aldri meg selv om jeg har lyst til å trene. Det har jeg nemlig svært sjelden. Jeg har lyst til å chille på sofaen. 

Jeg ser på trening som arbeid som må gjøres. Og stort sett går det helt greit. En gang i blant koser jeg meg med treningen. 

Og følelsen etterpå er alltid god.

Anonymkode: 42315...663

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper meg er å ha konkrete mål å jobbe mot. For min del betyr det kampsport. Da har jeg konkrete fysiske mål jeg må klare for å kunne gradere meg til neste belte. For å klare det må jeg trene teknikk, balanse, tøying og styrke. Så alt jeg gjør har et konkret mål for øyet.

Anonymkode: aa759...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Akkurat det vet jeg. Har selv en master i anvendt atferdsanalyse (atferdsvitenskap) 😉

Vet bare at jeg tidligere har fått huden full her på KG da jeg har forsøkt å skrive litt om motivasjon og disiplin 😅

Anonymkode: eb0f1...972

Nei, det var fordi du ignorerte viktigheten av vaner og tilskrev all suksess hard disiplin. Men disiplin svikter, den også.

Anonymkode: ad950...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det var fordi du ignorerte viktigheten av vaner og tilskrev all suksess hard disiplin. Men disiplin svikter, den også.

Anonymkode: ad950...ae8

Nei. Det var akkurat det jeg skrev, gjentatte ganger. At med disiplin får man innarbeidet vaner og rutiner. Da er ikke oppgavene man skal gjennomføre lenger avhengig av hverken motivasjon eller disiplin. Det var noe av hele nøkkelpoenget.

Men samme det. Folk har lov til å mene hva man vil. Jeg registrerte at mange var skrikende uenig og sto på at det er vedvarende motivasjon som får jobben gjort igjennom livet, og ergo ikke vaner og rutiner skapt av disiplin (etter at motivasjon utløste ønske om endring). 

 

Anonymkode: eb0f1...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 18.23):

Vet at mange vil være hylende uenig i dette, men shit au.

Jeg mener bestemt at motivasjon ikke er det som hjelper deg til å endre livsstil og opprettholde det over tid. 

Jeg mener at det du trenger er disiplin/selvdisiplin. Ved selvdisiplin vil man over tid innarbeide rutiner som sakte men sikkert blir en naturlig del av atferden din.

Motivasjon er det som kickstarter prosessen. Du har lyst på å få til en endring/du er motivert til å få til en endring. Det er selvdisiplin som gjør jobben.

En som kun jobber ut i fra motivasjon er den som typisk faller i fra etter litt tid. 
 

Som Mike Tyson sa. Gjør det du hater som om du elsker det….selvdisiplin.

Anonymkode: eb0f1...972

Jeg er hylende ENIG. 😄 Jeg har ADHD,og hvis jeg bare skulle gjort det jeg var motivert for i øyeblikket, hadde dere  måttet kontakte barnevernet, for jeg er ikke alltid motivert for å stå opp når babyen min vil stå opp. Ikke føler jeg meg motivert for å spise frokost, rydde i huset, eller betale regninger heller. Grunnen til at jeg dukker opp på trening er kun fordi jeg har bestemt meg for det, ikke fordi jeg har så lyst.

Anonymkode: bebd7...465

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SandraG skrev (På 8.2.2023 den 14.11):

Jeg synes det er så vanskelig å motivere meg til å trene på senter fordi jeg ikke vet hva slags effekt det jeg gjør har på kroppen. Jeg synes det er grusomt kjedelig, og for å holde ut må jeg vite at det jeg gjør påvirker kroppen. Jeg holdt på nå i tre måneder, men tok en pause fordi jeg mistet motivasjon i de kalde og mørke vinterdagene. Har ikke råd til PT, rett og slett. På disse tre månedene har jeg nok følt meg strammere og at jeg har bedre kondisjon, men jeg er usikker på hver treningsøkt og føler jeg ikke har greie på hva jeg driver med. Jeg gjør følgende fordi det er det jeg misliker minst:

-To til tre ganger i uka 25-30 min på tredemølle med en litt slakkere variant av 5-12-30 programmet jeg så på TikTok 🙂 Altså 4,6 km/t, stigning på 10-11, i 25 til 30 min. Det er det jeg orker, det er tungt. Pluss 15 min manualer, et par øvelser en PT viste meg for mage og rygg/skuldre (jeg har mye vondter i overkroppen, stress etc). Jeg liker å ta meg litt ut når jeg trener.

Utenom dette går jeg halvannen til to timer på tur med hund hver dag i ganske rolig tempo.

Er det noen som har greie på det som kan si noe om hva slags effekt dette har på kroppen? Jeg har litt for høy BMI og ønsker å gå ned litt, og stramme opp, og kunne hatt godt av bedre kondis og mer energi.

Tror at det er viktig å finne noe man trives med. Hva liker du å gjøre? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 9.2.2023 den 19.06):

Tror nok mange adferdsforskere er enig med deg 👍

En av de bedre lærebøkene i atferd fra Watson & Tharpe som handler om å forbedre egen atferd har to hovedpoenger. 1: Skriv logg/dagbok/statistikk 2: Når man vil ha en atferd inn, så stjeler det tiden fra en annen atferd som følgelig blir redusert. Man kan f.eks ta en halvtime på kvinneguiden og erstatte det med en krevende gåtur på en halvtime.

Disse to prinsippen er nyttige.  Watson & Tharpe går så langt som å påsta at forskjellen på det  å lykkes eller ikke lykkes i stor grad handler om å skrive logg. Jeg tror logg er veldig disiplinerende. Man ser tydelig om man har gjennomført, og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (2 timer siden):

Tror at det er viktig å finne noe man trives med. Hva liker du å gjøre? 

Enig! Noe, og/eller noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...