Gå til innhold

Ulempen med å bo på et lite sted...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er endel ulemper. Men den største er at det er så langt til byen, kjøpesenter og litt forskjellige tilbud. Det nærmeste kjøpesenter her med klesbutikker og restauranter tar meg 20 minutter å kjøre til.

Jeg har venner som bor mer nært byen og det er en hel dagsutflukt å treffe dem. Synes det er veldig kjipt. Har ingen her i området som vi kan være med. Blir litt ensomt for barna og, blir liksom bare oss kjernefamilien stort sett. På 17 mai f eks så hadde vi ingen å være med eller snakke med. Folk sitter i klynger og vil bare snakke med sine. Vi hadde bare mine foreldre, som var der kun for oss.

Ellers kan det være hyggelig å se mange kjente fjes, samtidig som det kan være lite hyggelig. Jeg er nok preget av min egen oppvekst her. Jeg ble delvis mobbet og utstøtt og har alltid følt meg litt utilpass her. Tenkte det ville bli annerledes som voksen, men den gang ei. Føler fortiden henger over som en skygge. Mulig jeg ubevisst kjenner en motvilje mot mange «kjente» her fra egen barndom og derfor holder avstand. Men samtidig så har jeg virkelig prøvd å bli kjent med nye mennesker, og jeg er alltid høflig og hyggelig mot folk.
Merker på meg selv at er jeg nye plasser hvor ingen kjenner meg så slapper jeg litt mer av og gir mer f. Tør å være meg og føler meg stolt. Klarer ikke det her, føler meg utilpass og satt i en bås.

Vi skal flytte fra bygden nå og langt vekk, til et sted, en småby som er like ved en stor by. Vi har mange venner og familie der. Masse tilbud, butikker, treningssentre, spisesteder, kulturtilbud osv. gleder meg. Det blir en overgang for barna og oss voksne men vi trenger den.

Anonymkode: f8e78...c94

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 19.53):

Bor på ei øy på Nordvestlandet. Det er nok litt enten eller med innflyttere, de som gir av seg selv og bidrar positivt blir tatt godt i mot. De som kommer med piggene ute, bare kritiserer og er negative blir nok ikke så lett inkludert. Vanligvis blir ikke sistnevnte så lenge..

Om det er «oss» eller «dem» som er problemet vil jo komme an på hvem man spør. Personlighetene er like forskjellig her som i byen. Det passer ikke for alle å bo her.

Min nabo kan til og med finne på å ta inn klesvasken min dersom det begynner å regne. Jeg blir glad for det, mens venninna mi føler at sånt er invaderende. 

Anonymkode: e5bda...ee2

Ja, det høres jo logisk ut. Takk for svar❤️

Anonymkode: 4188a...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i Oslo og bodd mesteparten av mitt liv der. Nå har vi bodd på småbruk i en bygd i 7 år med blandede erfaringer. Heldigvis er det i en region med en større by en knapp halvtime unna, samtidig som det er stor tilflytting fra flere omkringliggende steder.

Vår erfaring er at de innfødte allerede har sin omgangskrets fra barndommen, og er ikke så interessert i å bli kjent med nye. Kanskje er folk som ikke reiser fra bygda litt satte og tradisjonelle? Det er også et klasseaspekt her, med tanke på at de på bygda ofte har lav utdannelse, og jobber på lokale arbeidsplasser, mens de som velger å utdanne seg bor mer sentralt, der de aktuelle jobbene er.

For vår del er det blitt slik at vår omgangskrets består av tilflyttere fra byområder. Disse er i samme båt som oss, og ønsker å bli kjent med andre. På den måten har vi endt opp med venner og bekjente som deler samme erfaring og har samme behov for å danne sosialt nettverk på et nytt sted. Jeg føler at vi får i pose og sekk på en måte; både stor eiendom til en billigere penge, naturen tett på, samtidig som vi har likesinnede venner her. 

På steder med få tilflyttere kan jeg forestille meg at det blir vanskelig å danne nettverk og passe inn. Mange folk som har levd livet sitt på bygda er jo nettopp født inn i nettverket sitt, og har omgangskrets basert på lokal forankring overført gjennom generasjoner. Når dette er basisen for sosiale relasjoner vil jo en utenforstående mangle fundamentet for å passe inn. Dermed holder det ikke  nødvendigvis for en tilflytter bare å være grei og trivelig, da de innfødte allerede har et sosialt nettverk de er født inn i, og har ikke behov for friskt blod. Mitt råd til dem som ønsker å flytte til en bygd blir da å velge et sted i en region med stor tilflytting. 

Anonymkode: 99787...072

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 12.12):

kuet sau

Lo litt av denne jeg🤭

En kuet sau finner du kun på bygda. En sauet ku derimot..

Anonymkode: 5bb63...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi skal flytte fra bygden nå og langt vekk, til et sted, en småby som er like ved en stor by. Vi har mange venner og familie der. Masse tilbud, butikker, treningssentre, spisesteder, kulturtilbud osv. gleder meg. Det blir en overgang for barna og oss voksne men vi trenger den.

Anonymkode: f8e78...c94

Fint det da :) Å bo rett utenfor en stor by kan fungere fint ja...dra inn der av og til å være fri.

Anonymkode: 9eaf6...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er greit å omgås nabo, men også bestemme selv om jeg skal være sosial. 

Vi flyttet fra by til bygd i 2014. Bor nå på et småbruk, og har ingen naboer på oss pga jorder. 100 meter unna er det det et samfunnshus/velhus. Der er det korøving, dans og strikketreff (i regi av nabolaget). Hadde jeg ønsket, hadde jeg nok deltatt på dette. De som er der, har nok ikke noe imot om jeg blir med, men jeg kan heller ikke være sur fordi jeg ikke kjenner flere enn jeg gjør her. Regner med at de vet hvem vi er bedre, enn vi vet hvem de er. Og det plager meg ikke. 

Vi bor 10 minutter unna to kommunesenter, og 20 minutter unna to byer, og 45 minutt unna storby.  Så å bo på bygda er ikke automatisk "der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Dvs 10 minutter unna har vi 4 treningsanlegg, cafeer, hvor noen av de er søndagsåpne, søndagsåpne butikker pga tilknyttet turiststed. I en alder av 40+, har jeg ikke hatt problemer å knytte bånd, få nye venner, skvise ut gamle venner.  Livet er hva man gjør det til selv

Anonymkode: 1899c...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livet er hva man gjør det til selv

Anonymkode: 1899c...552

Nei, så enkelt er det ikke. Mye man ikke velger selv som kan dukke opp i livet.

Anonymkode: 9eaf6...743

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fint det da :) Å bo rett utenfor en stor by kan fungere fint ja...dra inn der av og til å være fri.

Anonymkode: 9eaf6...743

Ja jeg tror det vil passe oss bra🙂 Jeg synes det er deilig å forsvinne litt i mengden, og vite at det er så mange folk der at ingen vil legge merke til meg om jeg skulle være litt «rar»😆 Samtidig som jeg kan gå med rak rygg og føle meg fin og stolt, fordi jeg bare blir dømt for akkurat det de ser og den jeg er her og nå. Ikke all mulig grums fra fortiden☺️

Anonymkode: f8e78...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 6.49):

For de som er akseptert av fellesskapet, er det helt sikkert det. 

Jo, men dere behandler ikke alle sånn. På bygda finnes de ensomste av de ensomme, de fryser dere ut, snakker ikke med, baksnakker og sladrer, mobber ungene deres, bruker sosiale medier. Rapporterer ikke til barnevernet, men baksnakker isteden. Har vokst opp i bygd og skal aldri tilbake. 

Anonymkode: 19411...78b

Dette er vel mere sannhet enn den sukkersøte historien lenger oppe. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Dette er vel mere sannhet enn den sukkersøte historien lenger oppe. 

Ulempen med å bo på et lite sted er jo at det er lite folk der, da kan man lett bli kjempe ensom. Drar på butikken, alle snakker om deg etterpå. Møter en surt menneske i kassa som også fryser seg ut.

Derfor er det SÅ mye bedre å bo på et større sted....så du kan bytte "miljø" lettere. Flytte til en annen bydel også...

Anonymkode: 9eaf6...743

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pendler bor jeg både på stort og lite sted. Opplever det ikke som noen stor forskjell.
Styrer klar av folk med negativ energi både her og der, og er ikke interessert i hva de sier om meg.

Bygdelivet er fint på den måten at det er midt i naturen og ingen som får med seg om jeg har gjester, døgnrytme eller løper naken i hagen, mens byens normer er langt smalere. Til gjengjeld har den mange kulturtilbud som bygda mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ulempen med å bo på et lite sted er jo at det er lite folk der, da kan man lett bli kjempe ensom. Drar på butikken, alle snakker om deg etterpå. Møter en surt menneske i kassa som også fryser seg ut.

Derfor er det SÅ mye bedre å bo på et større sted....så du kan bytte "miljø" lettere. Flytte til en annen bydel også...

Anonymkode: 9eaf6...743

Vokst opp på et lite sted jeg men flyttet derfra som 16 åring. Et eksempel jeg bruker ofte. I min bygd så har det blitt bygd mellom 25 og 30 eneboliger av folk som har kommet flyttende til bygda. Uansett alle parametre så er disse eneboligene nå bebodd av folk som har tilhørighet til bygda familiært. Ingen av tilflytterne har blitt boende. Å jobbe seg inn i et bygdemiljø er nesten umulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er så søtt som en bygdeorginal som har gått livets harde skole, fikk  barn når de var 18, som har en haug med diagnoser og følgelig ufør men likevel jobber svart, som hater alt med norge til tross for at de har levd på staten mesteparten av livet sitt.. 

Med tid blir de bygdedyr, de er farligere enn bpde bjørn og ulv. 

Anonymkode: ac72a...91d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting er så søtt som en bygdeorginal som har gått livets harde skole, fikk  barn når de var 18, som har en haug med diagnoser og følgelig ufør men likevel jobber svart, som hater alt med norge til tross for at de har levd på staten mesteparten av livet sitt.. 

Med tid blir de bygdedyr, de er farligere enn bpde bjørn og ulv. 

Anonymkode: ac72a...91d

Nå overdriver du veldig da.

Anonymkode: 9eaf6...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingenting er så søtt som en bygdeorginal som har gått livets harde skole, fikk  barn når de var 18, som har en haug med diagnoser og følgelig ufør men likevel jobber svart, som hater alt med norge til tross for at de har levd på staten mesteparten av livet sitt.. 

Med tid blir de bygdedyr, de er farligere enn bpde bjørn og ulv. 

Anonymkode: ac72a...91d

De fleste bygdeoriginaler elsker Norge og klarer ikke å se for seg at det går an å bo et annet sted. I hvert fall ikke flytte fra bygden.

Anonymkode: f8e78...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på landet og der drev alle med spionvirksomhet med kikkerten sin i vinduet. Og de vet mer om deg enn du vet om deg selv. Fjolser og mindre intelligente mennesker

Anonymkode: 19cb4...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trives på bøgda jeg. Bryr meg ikke så mye om folkesnakk heller. Hva så om jeg har et mye mer interessant liv på folkemunne enn i virkeligheten? Folk flest forteller dessuten aldri disse tingene til dem er snakk om, så det er lett å leve i lykkelig uvitenhet.

Jeg liker at folk følger med og passer på. Om ungene dine finner på hyss får du høre om det. Om du ikke går ut på noen dager, stikker noen hodet innom og sjekker at du ikke har sprekt. Om du ber om hjelp og bistand, så kommer den. Og om du vil være rar og i fred, ja så får du jammen det og. Men du må finne deg i invitasjoner til alsken sosiale sammenkomster på bøgdehuset.

Anonymkode: 71efd...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen ved å bo på en mindre plass er nærheten til div.servicenæringer.  

Fordelen ved å bo på en mindre plass er det sosiale felleskapet, og innbyggerne er  ofte nærere knyttet saman, og de lever ofte i pakt med naturen.  Trur folk flest  etterhvert savner  større romslighet mellom boligene, og det bidrar til større frihet.

Flyttet selv fra eit mindre sted   der alle kjente alle, og alle var på fornavn med hverandre, og de fleste har slektsbånd til hevrandre.  Det er åpne dører mellom naboer, og mange ungdomer ønsker å bo der gr. det gode miljøet.  Ingen kriminalitet, og ingen bekymring for å forlate boligen flere timer med ulåst dør. 

Anonymkode: 00792...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 15.26):

Nettopp.

Ja, der får man ikke noe privatliv. Noe mennesket trenger.

Dette er nok mindretallet av bygdenorge.

Anonymkode: 9eaf6...743

Det tror jeg ikke. Det er fordommer som vinner fram og dømmer alt av bygder nord og ned. Hvorfor bor det folk på bygda hvis det er så ille? Det er alltid det negative som folk tror på, og det er dumt. 

Anonymkode: 9d4ad...2fb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 11.40):

Nei, så enkelt er det ikke. Mye man ikke velger selv som kan dukke opp i livet.

Anonymkode: 9eaf6...743

Det er riktig , men man velger hvordan man tar imot det som dukker opp. Det er egne reaksjoner man kan styre, ikke hvordan andre oppfører seg .

Anonymkode: 9d4ad...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...